Prachtig verhaal; al die elitaire pennenlikkers zijn helemaal trots op hun blackberry, en nu zit die weer in de banquote:Franse geheime dienst ontraadt gebruik Blackberry
Gepubliceerd op donderdag 21 juni 2007
Een jaar na Nederlandse sores voor de Blackberry vanwege de AIVD, luidt de Franse geheime dienst de noodklok. RIM verdedigt zich.
Defensie en de geheime dienst van Frankrijk verbieden topambtenaren om langer de Blackberry te gebruiken. Ze vinden die onveilig en zijn bang dat er belangrijke informatie via e-mails uitlekt naar de Verenigde Staten, zo bericht de Franse pers, na een uitgelekt memo waar Le Monde beslag op legde.
De Fransen zijn bang dat de Blackberry afgetapt kan worden door de National Security Agency, de geheime dienst van de Verenigde Staten. Ook de Britten kunnen mogelijk aftappen.
Al in 2005 heeft de toenmalige premier Dominique de Villepin opdracht gegeven om geruchten te onderzoeken dat de Blackberry onveilig zou zijn. De conclusie was bevestigend. Het Secrétariat général de la défense nationale (SGDN) heeft destijds een missive doen uitgaan naar de hoge ambtenaren. Maar aan het verbod werd slecht gevolg gegeven, reden om recent wederom de waarschuwing te versturen, aldus Le Monde.
[....]
http://www.planet.nl/plan(...)tid=853366/sc=ff2778
Goh, wat zat ik er toch weer naast met mijn post...quote:Op donderdag 21 juni 2007 14:52 schreef TaLoN.NL het volgende:
(Nu al het meest gezellige topic van '07
, maar ff serieus, ook al komt het bij NWS of POL van mainstream media, als de berichtgeving niet in het mentale plaatje van de users en mods valt wordt het regelmatig zonder dat daar uberhaupt een discussie is ontstaan die betrekking heeft op TRU/BNW-aspecten, toch naar TRU/BNW verbannen, ik maakte er nog een echte POL-topic van, althans dat vond ik, het ging over de politicus en haar manier van doen tegenover vragen van burgers...)
Het is niet "verbannen". Het is juist de bedoeling BNW wat breder te maken dan de 'stereotype' conspiracies. Ook in wat doorgaans als mainstream nieuws wordt gezien komen complotten en cover-ups voor. Dat is mooi materiaal voor hier.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 07:30 schreef TaLoN.NL het volgende:
[..]
Goh, wat zat ik er toch weer naast met mijn post...![]()
---
Overigens een leuk nieuwsbericht!![]()
quote:Op donderdag 12 juli 2007 23:23 schreef gunk77 het volgende:
Staatsgeheime documenten en vertrouwelijke stukken worden sowiezo niet per email verstuurd, dus gebruik van een Blackberry kan dus geen kwaad.
RIM roept wel meer. Vorig jaar werd de "storm" in Nederland door ze afgevangen met de mededeling dat de NAVO het apparaat had goedgekeurd tot het niveau "NATO Confidential". Alhoewel dat heel erg gewichtig klinkt, is dat niets meer dan het Nederlandse "(Stg) Dienstgeheim". En iedere ex-dienstplichtige weet dat het Handboek Soldaat (te koop in elke dumpstore) die status ook had. Het is de laagste vorm van "geheim" die we kennen in Nederland, daaronder heb je alleen nog "ongeclassificeerd" (voor iedereen toegankelijk)quote:Op vrijdag 22 juni 2007 14:10 schreef Suko het volgende:
Het zou gaan om twee servers, citaat: "Iedereen die wat te betekenen heeft - of dat althans denkt - paradeert tegenwoordig met een Blackberry-gsm. Dat verontrust de Franse veiligheidsdienst omdat de toestellen Engelse en Amerikaanse servers gebruiken, waardoor afluisterpraktijken mogelijk zijn. "(hln) Engelse server klopt, Amerikaase server klopt niet, die staat namelijk in Canada, althans dat hoorde ik vanmorgen op Radio Donna (op tv 's morgens op één) iemand zeggen. Als dat zo is ligt de kwestie toch ietsje anders.
Via google kwam ik op Techword.nl, verhaal lijkt dus overdreven:
RIM: Blackberry-data is adequaat beveiligd
Geruchten dat de veiligheid van data op Blackberry's niet kan worden gegarandeerd houden aan. Fabrikant RIM maakt korte metten met zijn 'tegenstanders'.
Eerder deze week werd in Frankrijk besloten dat parlementsleden geen Blackberry meer mogen gebruiken omdat verzonden data onderschept zou kunnen worden.
RIM doet dit verbod af als onzin omdat de achterliggende argumenten gebaseerd zijn op oude geruchten. Volgens de fabrikant wordt alle communicatie met de Blackberry Enterprise Solution versleuteld met 256-bits encryptie tussen de server en het toestel.
Deze beveiliging is volgens de fabrikant beter dan de standaard ssl-verbinding die wordt gebruikt voor online bankieren en webwinkels.
In een aantal landen heeft RIM de beveiligde dataverbinding van de Blackberry al officieel gecertificeerd voor transport van gevoelige informatie. In Nederland en Duitsland is dit proces nog gaande.
Volgens Marnix van Meer van beveiligingsbedrijf Sophos Benelux is de 256-bits ecnryptie niet uitzonderlijk veilig, maar is het krachtig genoeg om de meeste pogingen voor misbruik te voorkomen.
"Helaas kiest niet iedereen voor deze versleuteling. Ook kan in combinatie met de Blackberry-versleuteling gekozen worden voor encryptie op bijvoorbeeld de Notes-server. Hierdoor krijg je een tweevoudige versleuteling met (mits goed geconfigureerd en beheerd) een hoger beveiligingsniveau", aldus Van Meer.
Bovendien is de kans op misbruik en onderschepping van de communicatie veel kleiner dan de kans dat iemand zijn apparaat en dus zijn data verliest, meent Van Meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |