abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 21 juni 2007 @ 14:50:39 #1
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50692351
Ik ben geen held als het om solliciteren gaat, mijn vorige werkgevers kwamen allemaal naar mij toe Hoe dan ook, van brieven schrijven heb ik dus geen kaas gegeten, maar onder het motto "Google is je vriend" heb ik wat voorbeelden bekeken en zelf een poging gedaan.

Ik denk dat ik de indeling wel goed heb, maar qua inhoud en spelfouten ("kofschip... wasda?" ) zou het toch wel fijn zijn als er een paar Fok!ers even een kritische blik op mijn brief willen werpen. Houd je vooral niet in, ik heb de muren van mijn slaapkamer zo ondertussen wel gezien en ik heb geen zin om mijn handje op te houden voor een uitkering omdat mijn brief achteraf bagger was

[EDIT] Brief is verzonden, bedankt voor alle hulp!

Ideeën? Opmerkingen? Kom maar op met die kritiek

[ Bericht 15% gewijzigd door Lente_ninja op 21-06-2007 16:26:04 ]
  donderdag 21 juni 2007 @ 14:58:20 #2
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_50692686
Je motivatie vind ik wel een beetje aan de magere kant.
quote:
De vacature sprak me zeer aan, met name vanwege de diversiteit van de vorm te geven materialen.
Sprak je aan. Nu niet meer dus?

Daarnaast zou ik de ervaringen die je hebt met de software pakketten in je cv opnoemen en in de brief meer op je motivatie ingaan.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_50692693
Ik vind hem wat te, voor iemand met een mbo diploma. Gooi er eens wat 0's en ii's in
  donderdag 21 juni 2007 @ 14:59:44 #4
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50692746
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 14:58 schreef Lariekoek het volgende:
Je motivatie vind ik wel een beetje aan de magere kant.
[..]

Sprak je aan. Nu niet meer dus?
Bedankt, die had ik dus even over het hoofd gezien

*past aan*
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:00:08 #5
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_50692758
Prima brief, je moet er niet al te moeilijk over doen.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:00:20 #6
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_50692765
Ziet er helemaal niet slecht uit imho. Misschien dat je nog iets duidelijker kunt zijn in je motivatie waarom je juist bij dit bedrijf wilt werken? Je hebt het hier nu (volgens mij) maar 1 zinnetje over ("De vacature sprak me zeer aan, met name vanwege de diversiteit van de vorm te geven materialen").

Verder:
- Spreekt de vacature je aan, of toch gewoon de baan
- Ik neem aan dat je een CV toe voegt? Zet dit dan even onder je brief (Bijlage: Curriculum Vitae)
- Stuur je je brief per e-mail? Dan zou je als attachment misschien 1 of 2 voorbeelden van je eigen werk kunnen toevoegen (om het de lezer makkelijk te maken, en kun je ook meteen je beste werk showen)

Spel en stijlfouten heb ik verder niet kunnen vinden trouwens (en die naam zou ik idd ook zo doen)...

(sorry, crosspost... veel dingen waren dus algezegd)
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:03:39 #7
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50692887
Er hoort geen komma achter *vacature website*
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_50692902
Ik vind het wel behoorlijk "standaard" allemaal. Het is niet fout, er zitten geen overduidelijke spelfouten in (alhoewel ik de tekst slechts vluchtig heb gelezen). Maar probeer wat meer te motiveren waarom je per sé bij dát bedrijf wil werken, en niet bij één van de 12.421 concurrenten. Je vaardigheden heb je heel aardig uitgediept, ik zou wel nog wat positieve persoonskenmerken (ambitieus, zorgvuldig, zelfstandig o.i.d.) noemen met wat concrete voorbeelden.

Verder, Hoogachtend zou ik veranderen in "Met vriendelijke groet". "Hoogachtend" schrijf je m.i. slechts aan de koningin, of als je ruzie hebt met iemand.
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:04:32 #9
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_50692921
Er hoort ook geen komma voor "en"
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_50692943
Ik mis ook een echte motivatie en wat jij voor het bedrijf kan betekenen. Ervaring met bepaalde programmatuur hoort mi in je cv.
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:05:23 #11
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_50692952
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:04 schreef DonJames het volgende:
Ik vind het wel behoorlijk "standaard" allemaal. Het is niet fout, er zitten geen overduidelijke spelfouten in (alhoewel ik de tekst slechts vluchtig heb gelezen). Maar probeer wat meer te motiveren waarom je per sé bij dát bedrijf wil werken, en niet bij één van de 12.421 concurrenten.
Welnee, zoiets kun je toch beter in een gesprek doen.
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:06:30 #12
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50692995
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:00 schreef mousemicky het volgende:
Ziet er helemaal niet slecht uit imho. Misschien dat je nog iets duidelijker kunt zijn in je motivatie waarom je juist bij dit bedrijf wilt werken? Je hebt het hier nu (volgens mij) maar 1 zinnetje over ("De vacature sprak me zeer aan, met name vanwege de diversiteit van de vorm te geven materialen").

Verder:
- Spreekt de vacature je aan, of toch gewoon de baan
- Ik neem aan dat je een CV toe voegt? Zet dit dan even onder je brief (Bijlage: Curriculum Vitae)
- Stuur je je brief per e-mail? Dan zou je als attachment misschien 1 of 2 voorbeelden van je eigen werk kunnen toevoegen (om het de lezer makkelijk te maken, en kun je ook meteen je beste werk showen)

Spel en stijlfouten heb ik verder niet kunnen vinden trouwens (en die naam zou ik idd ook zo doen)...
- "De baan spreekt me zeer aan"... Klinkt idd logischer, maar het voelt dan een beetje als een Sinterklaas rijmpje... Of ben ik dan te pietluttig? (ja, hele flauwe woordspeling )
- Hij gaat per e-mail, ik doe zowel de brief als het cv als bijlage.
- Zit ik ook over te tobben... Ze kunnen zowieso naar mijn portfolio gaan, maar dit maakt de drempel wel weer iets lager. Aan de andere kant weet ik niet of ze het op prijs stellen als ik ongevraagd afbeeldingen ga toevoegen. Afhankelijk van hun verbinding worden ze daar misschien niet vrolijk van, als ik al ongestoord door de spamfilter kom. *peinst*
pi_50693112
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:05 schreef Posdnous het volgende:

[..]

En ze gaan al die 100en sollicitanten uitnodigen voor een gesprek zodat ze je motivatie kunnen horen?
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:10:21 #14
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50693169
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:04 schreef DonJames het volgende:
Verder, Hoogachtend zou ik veranderen in "Met vriendelijke groet". "Hoogachtend" schrijf je m.i. slechts aan de koningin, of als je ruzie hebt met iemand.
Maar dan zou ik ook de aanhef moeten veranderen in "Beste", wat toch weer een beetje te informeel voelt. Het bedrijf is redelijk "zakelijk" (niet een stel gastjes die op een zolderkamertje een website voor bakker 'Het Sukkeltje' in elkaar flansen) dus ik ben liever te formeel dan te informeel.
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:12:19 #15
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50693247
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:04 schreef Nembrionic het volgende:
Er hoort ook geen komma voor "en"
Die vlieger gaat niet altijd op

http://www.onzetaal.nl/advies/kommaen.php
pi_50693283
Kijk nog eens goed naar hun site of vacature... staat er iets in wat je terug kunt koppelen in je brief?

Ik liet altijd heel subtiel doorschemeren dat ik hun site of vacature bestudeerd had dmv van een referentie ernaar in de brief. Dat vond ik een hint van interesse, naast de standaard opmerkingen.
Trouwens het IS interesse...

Ik weet eigenlijk niet of de hint ooit overgekomen is, maar bij de gesprekken, brieven die ik had, ben ik eigenlijk nooit AFgewezen!
pi_50693358
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:05 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, ik vind de brief wat standaard. Waarschijnlijk kan iedereen die op die advertentie reageert wat TS kan, dan kan een goeie motivatie juist de doorslag geven.
Je zou als werkgever toch echt ziek worden van alle brieven waarbij de afzender overduidelijk slechts het adres aanpast, toch?
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:15:41 #18
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50693400
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:05 schreef American_Nightmare het volgende:
Ik mis ook een echte motivatie en wat jij voor het bedrijf kan betekenen. Ervaring met bepaalde programmatuur hoort mi in je cv.
Dat vind ik dus ook lastig. Als ik eerlijk ben, zou het er waarschijnlijk zo uitzien:

"Ik wil graag bij jullie werken omdat ik dan maar 20 minuutjes hoef te fietsen en mijn vorige solicitatiegesprek helaas op niets is uitgelopen. Daarnaast ga ik nog liever bollenplukken met m'n tanden dan mijn handje ophouden bij oompje overheid, maar een beetje relevánte werkervaring opdoen zou toch wel leuk zijn "

Geef toe, ik zou in ieder geval wel opvallen
pi_50693447
Het is gewoon een brief met een opsomming van je softwarekennis, dat hoort in je CV. Dit kan ik geen sollicitatiebrief noemen.
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:17:55 #20
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50693507
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:12 schreef jack4ya het volgende:
Kijk nog eens goed naar hun site of vacature... staat er iets in wat je terug kunt koppelen in je brief?

Ik liet altijd heel subtiel doorschemeren dat ik hun site of vacature bestudeerd had dmv van een referentie ernaar in de brief. Dat vond ik een hint van interesse, naast de standaard opmerkingen.
Trouwens het IS interesse...

Ik weet eigenlijk niet of de hint ooit overgekomen is, maar bij de gesprekken, brieven die ik had, ben ik eigenlijk nooit AFgewezen!
Zal ik vermelden dat ik hun website heb bekeken en toen helemaal overtuigd was, of is dat een beetje te slijmerig?
pi_50693517
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:15 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Dat vind ik dus ook lastig. Als ik eerlijk ben, zou het er waarschijnlijk zo uitzien:

"Ik wil graag bij jullie werken omdat ik dan maar 20 minuutjes hoef te fietsen en mijn vorige solicitatiegesprek helaas op niets is uitgelopen. Daarnaast ga ik nog liever bollenplukken met m'n tanden dan mijn handje ophouden bij oompje overheid, maar een beetje relevánte werkervaring opdoen zou toch wel leuk zijn "

Geef toe, ik zou in ieder geval wel opvallen
Kun je niet opvallen met een vormgegeven sollicitatie? Een flashanimatie op cd ofzo.
pi_50693647
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:10 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Maar dan zou ik ook de aanhef moeten veranderen in "Beste", wat toch weer een beetje te informeel voelt. Het bedrijf is redelijk "zakelijk" (niet een stel gastjes die op een zolderkamertje een website voor bakker 'Het Sukkeltje' in elkaar flansen) dus ik ben liever te formeel dan te informeel.
Nee, "Geachte mevrouw.." gaat prima samen met "Met vriendelijke groet,".

Ik werk in één van de meest formele bedrijfstakken die er zijn (accountantskantoren), zelfs bij ons gebruik je "Hoogachtend" eigenlijk alleen in de communicatie met de Belastingdienst. (En extreem wanbetalende cliënten)
  donderdag 21 juni 2007 @ 15:21:35 #23
183595 Lente_ninja
They never saw it coming
pi_50693660
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:18 schreef Skic. het volgende:

[..]

Kun je niet opvallen met een vormgegeven sollicitatie? Een flashanimatie op cd ofzo.
Van wat ik heb gehoort (en dat kan natuurlijk fout zijn), vallen brieven en cv's onder de categorie: "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" en moet je dat soort franje bewaren voor je portfolio. Ik weet niet of ik dat risico durf te nemen...
pi_50693668
Als je vroeger met die brief aankwam dan werd je keihard in je gezicht uitgelachen. Maar je komt niet met een brief dus dan klopt.... laat maar.
pi_50693724
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 15:21 schreef Lente_ninja het volgende:

[..]

Van wat ik heb gehoort (en dat kan natuurlijk fout zijn), vallen brieven en cv's onder de categorie: "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" en moet je dat soort franje bewaren voor je portfolio. Ik weet niet of ik dat risico durf te nemen...
Ik vraag me ook af wat het CWI er van zou zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')