Bart | woensdag 20 juni 2007 @ 22:42 |
Hallo, Ik heb een EOS350D waarop ik de 18-55mm kitlens heb aangesloten. Onlangs heb ik een oude externe flitser gekregen (een Vivitar Zoom Thyristor 3500). Als ik nou een foto maak met een sluitertijd van 1/200 seconde, is het een prima foto. Als ik echter de sluitertijd korter maak, wordt de onderkant van de foto zwart. 1/400 is misschien 1/10 van de onderkant zwart, met 1/600 de helft, met 1/2000 is er nog maar de bovenste 10% van de foto zichtbaar. Iemand een idee hoe dat komt, en hoe (of?) dat op te lossen is? Die flitser kan ik trouwens instellen op een rood, een blauw en een oranje bolletje, een M een een geel driehoekje. Ik heb al ontdekt dat rood bolletje de minste intensiteit geeft, daarna blauw, daarna geel, en M geeft de maximale intensiteit. Zit hier nog een factor tussen, of een aantal stops? En wat is het gele driehoekje? Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen! | |
RubberDuckey | woensdag 20 juni 2007 @ 22:58 |
Je camera heeft een bepaalde synchronisatietijd, waarschijnlijk is dat voor de 350D 1/200, kortere sluitertijden kan je dan niet halen met een flitser erop. Je ziet dan de sluiter zelf in beeld die al een gedeelte van de sensor bedekt. Niets aan te doen verder, ja een andere camera ![]() De 30D kan tot 1/250, dus erg verder zal het niet gaan. | |
Bart | woensdag 20 juni 2007 @ 23:01 |
Hmm even fysiek voorstellen hoor. Bedoel je dus dat de sluiter alweer dicht aan het gaan is op het moment dat de flitser flitst, waardoor er dus een deel van de foto niet belicht wordt? Of zit ik er nu helemaal naast? | |
RubberDuckey | woensdag 20 juni 2007 @ 23:02 |
Zo simpel is het. | |
Ynske | woensdag 20 juni 2007 @ 23:42 |
ga ik even blont zijn maar is t niet ook zo dat als je je flitstijd op het tweede gordijn hebt staan dat je dat nog eerder last hebt van t feit dat je de sluiter ziet? of was t andersom | |
Ouwesok | donderdag 21 juni 2007 @ 00:00 |
quote:Dat second-curtain gedoe werkt alleen met flitsers die die functie ondersteunen, dus niet met een oudere externe flitser op pakweg een EOS350D. De Speedlite EX'enhebben de hebbelijkheid om de sluiter van de camera op de minimum flitstijd te begrenzen. Korter wil dan gewoon niet tot je de flitser uitzet.. @TS: Hou met een oudere externe flitser wel rekening met de ontsteekspanning, die moet bij de driecijferige EOS'sen niet te hoog zijn. De Vivitar 3500 komt nog uit een tijd dat de camera's in dat opzicht niet zo fijnbesnaard waren. | |
Bart | donderdag 21 juni 2007 @ 06:17 |
quote:Ontsteekspanning? Hoe kom ik erachter wat die moet zijn en waar zou ik dat kunnen aanpassen? | |
freud | donderdag 21 juni 2007 @ 08:04 |
Als je flitser flitst, dan krijg je een spanningspiek van flitser naar camera. Digitale camera's zijn een stuk lagere voltages gewend dan analoge. Als de analoge flitser dus een te hoge spanningspiek geeft, dan frituur je de elektronica van je camera. Valt dan ook niet meer onder de garantie. Kijk hier voor een tabel met flitsernamen en hun ontladingsspanningen. Er staat ook bij tov Canon powershot digi's of de flitser kan. Ik persoonlijk neem het risico niet. quote:En van deze bron: quote: | |
Bart | donderdag 21 juni 2007 @ 08:13 |
Als ik het zo doorlees is het zo goed als zeker dat ik die flitser veilig kan gebruiken. Voor de zekerheid maar eens even de multimeter erop zetten. Bedankt voor de info ![]() Nu rest alleen mijn vraag nog over de verschillende standen van de flitser. Ik heb niet een handleiding erbij gekregen, noch kan ik wat vinden op internet. Iemand een idee? | |
Ouwesok | donderdag 21 juni 2007 @ 08:55 |
quote:Die drie kleurtjes staan voor de drie werkdiafragma's waarop je de flitser kunt instellen. Schuifje op kleur, ISO instellen op de rekenschijf of schuif, bijbehorend diafragma aflezen en instellen op de camera en de flitser berekent de juiste hoeveelheid licht. Kan goed werken zolang je het macrogebied niet in duikt. Wat ook lastiger werkt is het mengen van bestaand licht en flitslicht, bij gebruik van een Speedlite en een EOS bepalen die twee samen de juiste dosering van de flitser. De communicatie van de Vivitar en de EOS gaat niet verder dan het ontsteken. | |
Bart | donderdag 21 juni 2007 @ 08:59 |
quote:De drie kleurtjes kan ik inderdaad via een schuifje aflezen. De M staat voor maximale flits ofzo? En dan nog het gele driehoekje, dat is me nog steeds een raadsel. Een speedlite 430 is ruim 200 euro. Die vivitar heb ik gratis gekregen. Dan maar geen communicatie ![]() | |
..zapper | donderdag 21 juni 2007 @ 09:45 |
1/200ste is een hele mooie synchronisatietijd. Gewoon je ISO waarde hoger instellen en met de instellingen rommelen (M is manueel) totdat je blij wordt van de resultaten, het is digitaal dus oefenen kost geen centjes ![]() | |
..zapper | donderdag 21 juni 2007 @ 09:48 |
quote:Dan zet je hem op inflitsen en kan het wel ![]() | |
..zapper | donderdag 21 juni 2007 @ 09:49 |
quote:Hmm, das naar. Dan wellicht toch beter een 430 of tweedehands 420 scoren ![]() |