Dat second-curtain gedoe werkt alleen met flitsers die die functie ondersteunen, dus niet met een oudere externe flitser op pakweg een EOS350D. De Speedlite EX'enhebben de hebbelijkheid om de sluiter van de camera op de minimum flitstijd te begrenzen. Korter wil dan gewoon niet tot je de flitser uitzet..quote:Op woensdag 20 juni 2007 23:42 schreef Ynske het volgende:
ga ik even blont zijn
maar is t niet ook zo dat als je je flitstijd op het tweede gordijn hebt staan dat je dat nog eerder last hebt van t feit dat je de sluiter ziet?
of was t andersom
Ontsteekspanning? Hoe kom ik erachter wat die moet zijn en waar zou ik dat kunnen aanpassen?quote:Op donderdag 21 juni 2007 00:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat second-curtain gedoe werkt alleen met flitsers die die functie ondersteunen, dus niet met een oudere externe flitser op pakweg een EOS350D. De Speedlite EX'enhebben de hebbelijkheid om de sluiter van de camera op de minimum flitstijd te begrenzen. Korter wil dan gewoon niet tot je de flitser uitzet..
@TS: Hou met een oudere externe flitser wel rekening met de ontsteekspanning, die moet bij de driecijferige EOS'sen niet te hoog zijn. De Vivitar 3500 komt nog uit een tijd dat de camera's in dat opzicht niet zo fijnbesnaard waren.
En van deze bron:quote:Vivitar 3500 Yes(?) 6V, checked w/Vivitar by Bart Nathan, though Bart Daatselaar reported 9.1V from his — Scott Slayman tried his with varying dedicated models and got varying voltages in the 4-7V range
quote:Flash trigger voltage
A matter of much debate is the maximum trigger voltage that is safe for a flash that is to be used in the hot-shoe on a Canon digital camera.
For connection through a pc-connector, Canon lists the maximum safe trigger voltage in the manual (e.g. 250 volts). However, this number does not apply to the hot-shoe. Canon does not give out information on the safe voltage for hot-shoe mounted flash guns (beyond the obvious recommendation that you should only mount one of the Canon's own Speedlites in the hot-shoe).
This is what we know:
* I have not seen a report about a third-party flash of any voltage frying the circuits of a Canon digital camera. Don't take this comment to mean that high voltages are safe. This is a costly experiment to conduct, so maybe people just refrain from experimenting with excessive voltages.
* The ISO 10330 (Photography - Synchronizers, ignition circuits and connectors for cameras and photoflash units - Electrical characteristics and test methods) recommendation says that cameras should be able to accept trigger voltages up to 24 volts. I would be very surprised if Canon does not comply with this recommendation. (But please do not draw any conclusions based upon my ability to become surprised.)
* Canon's own EX-series flashes uses a trigger voltage just below 6 volts (I measured my 550EX to 5.98 volts.)
I believe that the electronics inside Canon DSLR bodies must be designed to handle at least 6 volts, and probably up to at least 24 volts.
CAUTION: To avoid doing harm to the camera, you should always measure the trigger voltage before using a non-E-TTL flashes on a Canon digital camera to make sure they are within safe limits. Some flashes, and in particular vintage editions of the popular Vivitars, may have very high trigger voltages.
Die drie kleurtjes staan voor de drie werkdiafragma's waarop je de flitser kunt instellen. Schuifje op kleur, ISO instellen op de rekenschijf of schuif, bijbehorend diafragma aflezen en instellen op de camera en de flitser berekent de juiste hoeveelheid licht.quote:Op donderdag 21 juni 2007 08:13 schreef Merovingian het volgende:
Bedankt voor de info
Nu rest alleen mijn vraag nog over de verschillende standen van de flitser. Ik heb niet een handleiding erbij gekregen, noch kan ik wat vinden op internet. Iemand een idee?
De drie kleurtjes kan ik inderdaad via een schuifje aflezen. De M staat voor maximale flits ofzo? En dan nog het gele driehoekje, dat is me nog steeds een raadsel.quote:Op donderdag 21 juni 2007 08:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Die drie kleurtjes staan voor de drie werkdiafragma's waarop je de flitser kunt instellen. Schuifje op kleur, ISO instellen op de rekenschijf of schuif, bijbehorend diafragma aflezen en instellen op de camera en de flitser berekent de juiste hoeveelheid licht.
Kan goed werken zolang je het macrogebied niet in duikt.
Wat ook lastiger werkt is het mengen van bestaand licht en flitslicht, bij gebruik van een Speedlite en een EOS bepalen die twee samen de juiste dosering van de flitser. De communicatie van de Vivitar en de EOS gaat niet verder dan het ontsteken.
Dan zet je hem op inflitsen en kan het welquote:Op donderdag 21 juni 2007 00:00 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat second-curtain gedoe werkt alleen met flitsers die die functie ondersteunen, dus niet met een oudere externe flitser op pakweg een EOS350D. De Speedlite EX'enhebben de hebbelijkheid om de sluiter van de camera op de minimum flitstijd te begrenzen. Korter wil dan gewoon niet tot je de flitser uitzet..
Hmm, das naar. Dan wellicht toch beter een 430 of tweedehands 420 scorenquote:Op donderdag 21 juni 2007 08:04 schreef freud het volgende:
Als je flitser flitst, dan krijg je een spanningspiek van flitser naar camera. Digitale camera's zijn een stuk lagere voltages gewend dan analoge. Als de analoge flitser dus een te hoge spanningspiek geeft, dan frituur je de elektronica van je camera. Valt dan ook niet meer onder de garantie.
Kijk hier voor een tabel met flitsernamen en hun ontladingsspanningen. Er staat ook bij tov Canon powershot digi's of de flitser kan. Ik persoonlijk neem het risico niet.
[..]
En van deze bron:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |