abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juni 2007 @ 22:42:42 #1
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_50673277
Hallo,

Ik heb een EOS350D waarop ik de 18-55mm kitlens heb aangesloten. Onlangs heb ik een oude externe flitser gekregen (een Vivitar Zoom Thyristor 3500). Als ik nou een foto maak met een sluitertijd van 1/200 seconde, is het een prima foto. Als ik echter de sluitertijd korter maak, wordt de onderkant van de foto zwart. 1/400 is misschien 1/10 van de onderkant zwart, met 1/600 de helft, met 1/2000 is er nog maar de bovenste 10% van de foto zichtbaar. Iemand een idee hoe dat komt, en hoe (of?) dat op te lossen is?

Die flitser kan ik trouwens instellen op een rood, een blauw en een oranje bolletje, een M een een geel driehoekje. Ik heb al ontdekt dat rood bolletje de minste intensiteit geeft, daarna blauw, daarna geel, en M geeft de maximale intensiteit. Zit hier nog een factor tussen, of een aantal stops? En wat is het gele driehoekje?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_50674111
Je camera heeft een bepaalde synchronisatietijd, waarschijnlijk is dat voor de 350D 1/200, kortere sluitertijden kan je dan niet halen met een flitser erop. Je ziet dan de sluiter zelf in beeld die al een gedeelte van de sensor bedekt. Niets aan te doen verder, ja een andere camera
De 30D kan tot 1/250, dus erg verder zal het niet gaan.
  woensdag 20 juni 2007 @ 23:01:26 #3
65252 Bart
pi_50674230
Hmm even fysiek voorstellen hoor. Bedoel je dus dat de sluiter alweer dicht aan het gaan is op het moment dat de flitser flitst, waardoor er dus een deel van de foto niet belicht wordt? Of zit ik er nu helemaal naast?
pi_50674308
Zo simpel is het.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 20 juni 2007 @ 23:42:24 #5
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_50676196
ga ik even blont zijn
maar is t niet ook zo dat als je je flitstijd op het tweede gordijn hebt staan dat je dat nog eerder last hebt van t feit dat je de sluiter ziet?
of was t andersom
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 21 juni 2007 @ 00:00:51 #6
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50676985
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 23:42 schreef Ynske het volgende:
ga ik even blont zijn
maar is t niet ook zo dat als je je flitstijd op het tweede gordijn hebt staan dat je dat nog eerder last hebt van t feit dat je de sluiter ziet?
of was t andersom
Dat second-curtain gedoe werkt alleen met flitsers die die functie ondersteunen, dus niet met een oudere externe flitser op pakweg een EOS350D. De Speedlite EX'enhebben de hebbelijkheid om de sluiter van de camera op de minimum flitstijd te begrenzen. Korter wil dan gewoon niet tot je de flitser uitzet..

@TS: Hou met een oudere externe flitser wel rekening met de ontsteekspanning, die moet bij de driecijferige EOS'sen niet te hoog zijn. De Vivitar 3500 komt nog uit een tijd dat de camera's in dat opzicht niet zo fijnbesnaard waren.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 21 juni 2007 @ 06:17:25 #7
65252 Bart
pi_50680184
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 00:00 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dat second-curtain gedoe werkt alleen met flitsers die die functie ondersteunen, dus niet met een oudere externe flitser op pakweg een EOS350D. De Speedlite EX'enhebben de hebbelijkheid om de sluiter van de camera op de minimum flitstijd te begrenzen. Korter wil dan gewoon niet tot je de flitser uitzet..

@TS: Hou met een oudere externe flitser wel rekening met de ontsteekspanning, die moet bij de driecijferige EOS'sen niet te hoog zijn. De Vivitar 3500 komt nog uit een tijd dat de camera's in dat opzicht niet zo fijnbesnaard waren.
Ontsteekspanning? Hoe kom ik erachter wat die moet zijn en waar zou ik dat kunnen aanpassen?
  FOK!fotograaf donderdag 21 juni 2007 @ 08:04:59 #8
18921 freud
Who's John Galt?
pi_50680634
Als je flitser flitst, dan krijg je een spanningspiek van flitser naar camera. Digitale camera's zijn een stuk lagere voltages gewend dan analoge. Als de analoge flitser dus een te hoge spanningspiek geeft, dan frituur je de elektronica van je camera. Valt dan ook niet meer onder de garantie.

Kijk hier voor een tabel met flitsernamen en hun ontladingsspanningen. Er staat ook bij tov Canon powershot digi's of de flitser kan. Ik persoonlijk neem het risico niet.
quote:
Vivitar 3500 Yes(?) 6V, checked w/Vivitar by Bart Nathan, though Bart Daatselaar reported 9.1V from his — Scott Slayman tried his with varying dedicated models and got varying voltages in the 4-7V range
En van deze bron:
quote:
Flash trigger voltage

A matter of much debate is the maximum trigger voltage that is safe for a flash that is to be used in the hot-shoe on a Canon digital camera.

For connection through a pc-connector, Canon lists the maximum safe trigger voltage in the manual (e.g. 250 volts). However, this number does not apply to the hot-shoe. Canon does not give out information on the safe voltage for hot-shoe mounted flash guns (beyond the obvious recommendation that you should only mount one of the Canon's own Speedlites in the hot-shoe).

This is what we know:

* I have not seen a report about a third-party flash of any voltage frying the circuits of a Canon digital camera. Don't take this comment to mean that high voltages are safe. This is a costly experiment to conduct, so maybe people just refrain from experimenting with excessive voltages.
* The ISO 10330 (Photography - Synchronizers, ignition circuits and connectors for cameras and photoflash units - Electrical characteristics and test methods) recommendation says that cameras should be able to accept trigger voltages up to 24 volts. I would be very surprised if Canon does not comply with this recommendation. (But please do not draw any conclusions based upon my ability to become surprised.)
* Canon's own EX-series flashes uses a trigger voltage just below 6 volts (I measured my 550EX to 5.98 volts.)

I believe that the electronics inside Canon DSLR bodies must be designed to handle at least 6 volts, and probably up to at least 24 volts.

CAUTION: To avoid doing harm to the camera, you should always measure the trigger voltage before using a non-E-TTL flashes on a Canon digital camera to make sure they are within safe limits. Some flashes, and in particular vintage editions of the popular Vivitars, may have very high trigger voltages.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 21 juni 2007 @ 08:13:47 #9
65252 Bart
pi_50680758
Als ik het zo doorlees is het zo goed als zeker dat ik die flitser veilig kan gebruiken. Voor de zekerheid maar eens even de multimeter erop zetten.

Bedankt voor de info

Nu rest alleen mijn vraag nog over de verschillende standen van de flitser. Ik heb niet een handleiding erbij gekregen, noch kan ik wat vinden op internet. Iemand een idee?
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 21 juni 2007 @ 08:55:56 #10
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_50681448
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 08:13 schreef Merovingian het volgende:

Bedankt voor de info

Nu rest alleen mijn vraag nog over de verschillende standen van de flitser. Ik heb niet een handleiding erbij gekregen, noch kan ik wat vinden op internet. Iemand een idee?
Die drie kleurtjes staan voor de drie werkdiafragma's waarop je de flitser kunt instellen. Schuifje op kleur, ISO instellen op de rekenschijf of schuif, bijbehorend diafragma aflezen en instellen op de camera en de flitser berekent de juiste hoeveelheid licht.
Kan goed werken zolang je het macrogebied niet in duikt.

Wat ook lastiger werkt is het mengen van bestaand licht en flitslicht, bij gebruik van een Speedlite en een EOS bepalen die twee samen de juiste dosering van de flitser. De communicatie van de Vivitar en de EOS gaat niet verder dan het ontsteken.
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
  donderdag 21 juni 2007 @ 08:59:47 #11
65252 Bart
pi_50681529
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 08:55 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Die drie kleurtjes staan voor de drie werkdiafragma's waarop je de flitser kunt instellen. Schuifje op kleur, ISO instellen op de rekenschijf of schuif, bijbehorend diafragma aflezen en instellen op de camera en de flitser berekent de juiste hoeveelheid licht.
Kan goed werken zolang je het macrogebied niet in duikt.

Wat ook lastiger werkt is het mengen van bestaand licht en flitslicht, bij gebruik van een Speedlite en een EOS bepalen die twee samen de juiste dosering van de flitser. De communicatie van de Vivitar en de EOS gaat niet verder dan het ontsteken.
De drie kleurtjes kan ik inderdaad via een schuifje aflezen. De M staat voor maximale flits ofzo? En dan nog het gele driehoekje, dat is me nog steeds een raadsel.

Een speedlite 430 is ruim 200 euro. Die vivitar heb ik gratis gekregen. Dan maar geen communicatie
pi_50682482
1/200ste is een hele mooie synchronisatietijd. Gewoon je ISO waarde hoger instellen en met de instellingen rommelen (M is manueel) totdat je blij wordt van de resultaten, het is digitaal dus oefenen kost geen centjes .
pi_50682559
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 00:00 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Dan zet je hem op inflitsen en kan het wel .
pi_50682603
quote:
Op donderdag 21 juni 2007 08:04 schreef freud het volgende:
Als je flitser flitst, dan krijg je een spanningspiek van flitser naar camera. Digitale camera's zijn een stuk lagere voltages gewend dan analoge. Als de analoge flitser dus een te hoge spanningspiek geeft, dan frituur je de elektronica van je camera. Valt dan ook niet meer onder de garantie.

Kijk hier voor een tabel met flitsernamen en hun ontladingsspanningen. Er staat ook bij tov Canon powershot digi's of de flitser kan. Ik persoonlijk neem het risico niet.
[..]

En van deze bron:
[..]
Hmm, das naar. Dan wellicht toch beter een 430 of tweedehands 420 scoren .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')