quote:Het Forer-effect, ook Barnum-effect genoemd, is afkomstig uit de psychologie en betreft de neiging van mensen om vage en algemeen geldende uitspraken over de eigen persoon te accepteren als rake, typerende omschrijving, zonder zich te realiseren dat diezelfde omschrijving voor bijna iedereen opgaat.
Barnum-effect Dit houdt in dat mensen van vage en algemene persoonlijkheidsbeschrijvingen meestal vinden dat ze kloppen en specifiek op henzelf van toepassing zijn, zonder zich te realiseren dat diezelfde omschrijvingen voor bijna iedereen opgaat. Het verschijnsel is genoemd naar Phineas Taylor Barnum.quote:Op donderdag 21 juni 2007 12:05 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Leg het Barnum-effect eens uit.
grappig is dat het in de praktijk toch wel wat zegt over het karakter van iemand,quote:Op donderdag 21 juni 2007 00:59 schreef ook_gek het volgende:
heb meteen een leuke vraag. Zijn er mensen die heilig geloven dat liefde gekoppelt staat aan sterrenbeelden. Zo van ik moet een ram zoeken want dat is de perfecte partner bla bla bla
ik zelf geloof er geen letter van![]()
In die psychologie mag. stond ook wel een leuk stukje met allerlei sterrenbeelden en omschrijvingen. Deze omschrijvingen stonden voor de uitleg van het barnum-effect. Had ook mijn sterrenbeeld opgezocht enzo en dacht ook van "dat klopt aardig"....quote:Op donderdag 21 juni 2007 12:19 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Hmm, als in een vage omschrijving staat dat ik altijd nadenk voor ik iets zeg, dan zou ik dat niet direct voor waar aannemen.
Sta je ook al vijf jaar droog?quote:Op donderdag 21 juni 2007 13:13 schreef boemboem het volgende:
hmmm mijn ervaring als single![]()
ik ben inmiddels alweer 5 jaar single. Heb daarvoor een relatie gehad die half jaartje heeft geduurd.
maar single zijn en dan de soort van vraag of ik daar blij mee ben?
ene kant wel, andere kant niet.
Waarom wel?
Heb niemand om rekening mee te houden, kan doen en laten wat ik zelf wil. Als ik op stap wil, iets wil gaan doen met vrienden etc niemand die zegt van "nee, vanavond gaan we samen film kijken" (bij wijze van). Dat bevalt me wel aan het single zijn.
Waarom niet?
Dit wordt wat langerIk mis eigenlijk iemand die erg dicht bij me staat en me liefde geeft, die ik eigenlijk best hard nodig heb. Gewoon het fijne samen zijn, iemand hebben waarvan je weet dat je er jezelf helemaal kan zijn, gevoel van iemand die je helemaal het einde vindt...
Daarnaast in mijn omgeving/vriendengroep is zo ongeveer iedereen "bezet". Het stappen in het weekend wordt al minder en alleen thuis zitten is voor mij niet echt een goede optie.
Maarja, er valt helaas weinig aan te doen. Ben op dit moment net niet een type waar vrouwen helemaal voor zullen gaan en daar zal ik me maar bij neer moeten leggen. Hoop voor mezelf dat de vriendengroep iig nog regelmatig wat blijft doen enzo.
Dat was het
Tsja, met zo'n instelling...quote:Op donderdag 21 juni 2007 13:13 schreef boemboem het volgende:
Maarja, er valt helaas weinig aan te doen. Ben op dit moment net niet een type waar vrouwen helemaal voor zullen gaan en daar zal ik me maar bij neer moeten leggen.
Inderdaad... komt wel, maar er zijn nu belangrijkere dingen om me zorgen over te maken en als dat goed is, komen de vrouwen vanzelf welquote:Op donderdag 21 juni 2007 14:36 schreef Garisson72 het volgende:
Nou ja, hij zegt: 'op dit moment'.
Dus dat gaat kennelijk veranderen.
vrouwen die vanzelf komenquote:Op donderdag 21 juni 2007 14:40 schreef boemboem het volgende:
[..]
Inderdaad... komt wel, maar er zijn nu belangrijkere dingen om me zorgen over te maken en als dat goed is, komen de vrouwen vanzelf wel(niet dat ik haar weg zal sturen als ze straks voor de deur staat
)
en wat ga je verranderen danquote:Op donderdag 21 juni 2007 14:40 schreef boemboem het volgende:
[..]
Inderdaad... komt wel, maar er zijn nu belangrijkere dingen om me zorgen over te maken en als dat goed is, komen de vrouwen vanzelf wel(niet dat ik haar weg zal sturen als ze straks voor de deur staat
)
m'n instellingquote:
blijft een vergelijking maken, mwah... zie het anders... jezelf als gelijke zien ipv mindere vind ik niet verkeerdquote:Op donderdag 21 juni 2007 16:23 schreef Garisson72 het volgende:
hm, dus je blijft de vergelijking maken? vind je dat een goed idee?
dan snap je mijn gedachtengang niet...quote:Op donderdag 21 juni 2007 16:35 schreef Garisson72 het volgende:
ja, kan.
ik vind het beter om te zorgen dat je gelukkig bent met wie je bent, ongeacht wat iemand anders daarvan vindt. Het hele concept van gelijk, meer of minder dan iemand anders moet overboord.![]()
Nou gezellige avondje is geweest....quote:Op donderdag 21 juni 2007 15:54 schreef mrbox het volgende:
[..]
Maar goed ik ga naar mijn "gezellige avondje"![]()
Je denkt serieus dat je 6 miljard mensen in 12 hokjes kan plaatsen?quote:Op woensdag 20 juni 2007 21:39 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Tweelingen en Tweelingen gaat ook heel goed samen, een 10. Stier scoort een 9.
Ik weet niet of dat wel af te dwingen is, eigenlijk.quote:Op vrijdag 22 juni 2007 10:12 schreef mrbox het volgende:
[..]
Nou gezellige avondje is geweest....
Was wel gezellig veel gelachen maar er miste iets. Dat heb ik wel vaker, hoe nu dat stukje intimiteit/spanning er in te brengen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |