Dit is nog wel het meest trieste argument voor deze 'documentaire', mensen via onzin aanzetten tot kritisch denken wat een lachertjequote:Op maandag 10 november 2008 12:21 schreef w8jij17 het volgende:
Als je je een beetje beter verdiept had, had je misschien gesnapt dat de maker van de film niet pretendeert de waarheid uit de doeken te doen, maar mensen juist aan probeert te zetten op kritisch denken.
Ik probeer jouw standpunten helemaal niet te debunken, knuppel. Ik kwam hier alleen om mening te geven over die flutmockumentary van je. Nergens voor nodig om me hier persoonlijk op aan te vallen.quote:Op maandag 10 november 2008 12:44 schreef w8jij17 het volgende:
Je poging om onze standpunten te debunken is vooralsnog redelijk kansloos. Zolang je dat niet doet kom je hier in mijn ogen gezellig trollen.
Je vergeet de woorden 'vind ik'. Dat je iets vind wil nog niet zeggen dat het zo hoeft te zijn.quote:Op maandag 10 november 2008 12:46 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dit is nog wel het meest trieste argument voor deze 'documentaire', mensen via onzin aanzetten tot kritisch denken wat een lachertjeSnap je zelf niet wat voor drogreden dat is?
Aggresief? Jij interpreteert het als agressief. Mag ik je weer uitnodigen om mij uit te leggen waarom je vind dat ik agressief overkom?quote:Op maandag 10 november 2008 12:49 schreef PDOA het volgende:
[..]
Ik probeer jouw standpunten helemaal niet te debunken, knuppel. Ik kwam hier alleen om mening te geven over die flutmockumentary van je. Nergens voor nodig om me hier persoonlijk op aan te vallen.
Maar goed: je agressieve reactie laat maar weer eens zien dat (elke vorm van) discussie onmogelijk is met die conspiracy-types.
Die woorden vergeet ik dus juist niet.quote:Op maandag 10 november 2008 12:55 schreef w8jij17 het volgende:
[..]
Je vergeet de woorden 'vind ik'. Dat je iets vind wil nog niet zeggen dat het zo hoeft te zijn.
Heb je mij horen zeggen dat de film 100% onjuist is? De maker heeft op zijn eigen manier de film in elkaar gezet en nodigt de kijker uit om dit zelf te onderzoeken. Het leuke is dat je in de meeste gevallen inderdaad op eenzelfde visie uitkomt. Dat de rest van de samenleving de waarheid verwart met de mening van een grote groep mensen is hun probleem. Ik hoef mensen niet te overtuigen, ik zoek mijn eigen waarheid.
Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Niets is wat het lijkt.
Hij nodigt niet uit tot onderzoeken; hij draagt het onderzoek al aan, helemaal af, in hapklare brokjes.quote:Op maandag 10 november 2008 12:55 schreef w8jij17 het volgende:
De maker heeft op zijn eigen manier de film in elkaar gezet en nodigt de kijker uit om dit zelf te onderzoeken. Het leuke is dat je in de meeste gevallen inderdaad op eenzelfde visie uitkomt.
Dat is de standaardredenering van alle complotten.quote:Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Niets is wat het lijkt.
Hrmz. Ik leef met je mee, broeder. Zo ben ik ook iemand met een open geest die me niet zo snel laat beïnvloeden. Dat zouden meer mensen eens moeten doen! Zo las ik laatst De Protocollen van de Ouderen van Zion, waarin wordt duidelijk gemaakt hoe het Joodse ras de wereld over wil nemen. Nu weet ik ook wel dat dit een vervalsd document is, maar ik heb nog nergens echt een debunk gevonden van het idee dat alle joden een complot vormen tegen de mensheid. Kan iemand me hieraan helpen?quote:Op maandag 10 november 2008 15:01 schreef Reuzenpanda het volgende:
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen website heb kunnen vinden die de "core-idea" van deel 1 van zeitgeist debunked. Je krijgt alleen detail-debunking (het is duidelijk dat de maker van zeitgeist geen pro is in astrologie, theologie etc), maar het idee van het origine van religie, dat vind ik dus nergens debunked. Kan me iemand hier helpen?
Totaal niet. Zeitgeist deel 1 (over Jezus dus) is complete onzin zoals ik al talloze keren onderbouwd heb. Er is een brede historische consensus dat Jezus echt bestaan heeft, een gelovige jood was, volgelingen had en gekruisigd is door de Romeinen.quote:Op maandag 10 november 2008 15:15 schreef Doff het volgende:
Ik zou niet willen zeggen dat het allemaal onzin is (zoals de ontstaansgeschiedenis van het verhaal van Jezus, waar wel wat punten in zitten waar volgens mij een redelijk brede historische consensus over is)
Welke 'core-idea' heb je het dan over?quote:Op maandag 10 november 2008 15:01 schreef Reuzenpanda het volgende:
Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog geen website heb kunnen vinden die de "core-idea" van deel 1 van zeitgeist debunked. Je krijgt alleen detail-debunking (het is duidelijk dat de maker van zeitgeist geen pro is in astrologie, theologie etc), maar het idee van het origine van religie, dat vind ik dus nergens debunked. Kan me iemand hier helpen?
Klopt helemaal. Zo ver ben ik in de docu niet gekomenquote:Op maandag 10 november 2008 15:27 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Totaal niet. Zeitgeist deel 1 (over Jezus dus) is complete onzin zoals ik al talloze keren onderbouwd heb. Er is een brede historische consensus dat Jezus echt bestaan heeft, een gelovige jood was, volgelingen had en gekruisigd is door de Romeinen.
Dat Jezus eigenlijk een soort astrologisch symbolisch figuur is kom je helemaal nergens tegen in het geleerdencircuit.
En daar ben ik het geloof ik ook wel mee eens.quote:Op maandag 10 november 2008 15:02 schreef mgerben het volgende:
[..]
Hij nodigt niet uit tot onderzoeken; hij draagt het onderzoek al aan, helemaal af, in hapklare brokjes.
Bij elke stap maakt hij bewust keuzes om op zijn gewenste conclusie uit te komen.
Wat hij niet laat zien is welke keuzes hij niet maakt en met welke reden hij die weglaat.
Dat is geen onderzoek, dat is sturen.
Hij nodigt uit om dezelfde denkwijze over te nemen. Dat is geen onderzoek.
[..]
Dat is de standaardredenering van alle complotten.
Bewijs tégen het complot is vals. Je weet dat het vals is, want het complot is echt, dus moet het tegenbewijs vals zijn.
En zo weet je dat het complot echt is, want iemand heeft zich ingespannen om het valse bewijs te produceren.
Als het écht zo is dat alles nep is, en dat alles gecontroleerd en gestuurd wordt, hoe kan het dan dat een maker van zo'n 'onthullende' film gewoon zijn gang kan gaan?
Jesus als persoon kan echt wel hebben bestaan. Maar of hij ook alles deed en kon wat in de bijbel staat... dat valt niet de bewijzen.quote:Op maandag 10 november 2008 15:27 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Totaal niet. Zeitgeist deel 1 (over Jezus dus) is complete onzin zoals ik al talloze keren onderbouwd heb. Er is een brede historische consensus dat Jezus echt bestaan heeft, een gelovige jood was, volgelingen had en gekruisigd is door de Romeinen.
Dat Jezus eigenlijk een soort astrologisch symbolisch figuur is kom je helemaal nergens tegen in het geleerdencircuit.
dat religies leentjebuur bij elkaar spelen. christendom is daar geen uitzondering op.quote:Op maandag 10 november 2008 15:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Welke 'core-idea' heb je het dan over?
Nou wat ik begreep was dat religies hun oorsprong in het niet kunnen verklaren van natuurlijke gebeurtenisen hebben. Of tenminste kwam het zo over. Die details die hij aanhaald met al die goden enzo, slaan nergens op. Ik weet niet veel maar een beetje wat griekse mythology en dat dionysos verhaal was BS. Ik neem dan ook aan dat veel andere dingen ook BS zijn. (met BS bedoel ik dat de maker het of heeft verzonnen, of zijn bronnen het hebben verzonnen)quote:Op maandag 10 november 2008 15:29 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Welke 'core-idea' heb je het dan over?
De meeste mensen komen hier achter op de basischool, maar gefeliciteerd dat je er een drie uur durende documentaire van een door aliens ontvoerde malloot voor nodig had. Props.quote:Op maandag 10 november 2008 15:46 schreef Reuzenpanda het volgende:
[..]
Nou wat ik begreep was dat religies hun oorsprong in het niet kunnen verklaren van natuurlijke gebeurtenisen hebben.
quote:Op maandag 10 november 2008 15:53 schreef Sai het volgende:
[..]
De meeste mensen komen hier achter op de basischool, maar gefeliciteerd dat je er een drie uur durende documentaire van een door aliens ontvoerde malloot voor nodig had. Props.
Maar ja. Dat klopt wel zo'n beetje.
Hrmm... Holocaustontkenning heeft wel een core van waarheid...quote:Op maandag 10 november 2008 15:59 schreef Reuzenpanda het volgende:
[..]
Waar zeg ik nou weer dat ik er pas na die film achter kwam?
Ik ben atheistisch opgevoedt dus het is heel normaal. Ik zeg alleen dat er mensen zijn die zeggen dat alles in deel 1 100% gelogen is, en ik zeg alleen dat het core-verhaal, of tenminste wat ik als core verhaal begreep, iets is wat ik als waar beschouw.
Dat is een nogal domme veronderstelling want zo zwart-wit is het niet. Ik zou mezelf wel atheïst kunnen noemen maar dat wil nog niet zeggen dat alles uit het anti-religieuze straatje komt mij aanspreekt. Bovendien zijn er genoeg mensen die in God geloven en niet alles uit de bijbel klakkeloos overnemen. En ik denk niet dat ik veel uit de voeten kan met deze 'Zeitgeist'.quote:Op maandag 10 november 2008 16:05 schreef Young_David het volgende:
[...]
Alledrie de complottheorien hebben 1 ding gemeen, je gelooft erin, of je gelooft er niet in. De ene partij kan de andere partij moeilijk overtuigen. Geloof je in god, dan doen de argumenten van zeitgeist je weinig, ben je atheist, dan zal elk argument van een gelovige als onzin overkomen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |