bron: nederlands dagbladquote:‘Scheppingsgeloof gevaar voor democratie’
STRAATSBURG – Het creationisme - de opvatting dat God de aarde in zes dagen heeft geschapen - vormt een ,,ernstige bedreiging’’ voor de mensenrechten. Dat staat in een rapport waarover de Raad van Europa op 26 juni zal debatteren en stemmen.Het rapport, opgesteld door de raadscommissie voor cultuur, wetenschap en onderwijs, veroordeelt scherp het geloof in een Schepper en een geschapen wereld. Het geloof is ontstaan uit een ontkenning van de evolutietheorie, aldus het rapport; het is niet gebaseerd op feiten en absoluut onwetenschappelijk. ,,Het creationisme is absoluut ongeschikt voor wetenschappelijk onderwijs’’, luidt de conclusie van het rapport.
,,Als we niet oppassen, bedreigt het creationisme de mensenrechten die immers een hoeksteen vormen voor de Raad van Europa’’, menen de samenstellers.
Aanhangers van het creationisme zouden volgens hen de democratie willen vervangen door theocratie.
Op deze ,,ernstige bedreiging’’ door ,,religieuze fundamentalisten’’ moet de Raad reageren, ,,voor het te laat is’’. ‘Intelligent design’ als variant op het creationisme is ,,niet minder gevaarlijk’’. Het advies is dan ook creationisme niet als wetenschappelijke discipline te erkennen.
Het rapport vermeldt een stand van zaken over de acceptatie van het creationistisch gedachtegoed in verschillende Europese landen. Daaruit zou blijken dat het scheppingsverhaal niet wijdverbreid is en over het algemeen wordt afgewezen, maar nu dreigt over te waaien vanuit de Verenigde Staten naar Europa.
Bedankt voor de correctie, TT gewijzigd.quote:Op zondag 17 juni 2007 19:53 schreef Klopkoek het volgende:
Raad van Europa is geen orgaan van de Europese Unie (zie topictitel). Topper onder de mensenrechtenschenders Rusland zit bijv. ook in die Raad.
Nee..quote:Op zondag 17 juni 2007 19:51 schreef sigme het volgende:
Is dit een serieus gevaar dat Europa bedreigt?
True true. voor wetenschappelijk onderwijs wil je er niet aan beginnen. Voor sociaal/maatschappelijk onderwijs zou je er iets mee kunnen. Maar ook daar zou ik er niet teveel achter gaan zoeken.quote:Het creationisme is absoluut ongeschikt voor wetenschappelijk onderwijs’’, luidt de conclusie van het rapport.
Dat is wel een erg overtrokken stelling.. met veregaande extrapolatie met een theocratische/sharia wetgeving zou dat wel idd wel kunnen. Maar het is ironie ten top dat juist de huidige EU-wetmakers er nu al plat op gaan.quote:‘Scheppingsgeloof gevaar voor democratie’
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, de juridische ppot van de Raad van Europa, heeft nochtans enkele baanbrekende uitspraken gedaan in zaken waarin landen als Rusland en Turkije gedaagd werden, en die aldaar ook navolging hebben gevonden. Zeker in landen met een fragiele rechtsstaat is het EHRM een serieuze (alhoewel langzame) optie om hoger beroep bij aan te tekenen, en een uitstekende aanvulling op het nationale rechtssysteem.quote:Op zondag 17 juni 2007 20:04 schreef PJORourke het volgende:
Ik heb eerder het gevoel dat de Raad van Europa een gevaar is voor de democratie. Totale nonsens dit.
klopt..quote:Op zondag 17 juni 2007 20:13 schreef Drugshond het volgende:
met veregaande extrapolatie
Heeft het EHRM überhaupt de middelen om iets af te dwingen?quote:Op zondag 17 juni 2007 20:17 schreef Reya het volgende:
[..]
Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, de juridische ppot van de Raad van Europa, heeft nochtans enkele baanbrekende uitspraken gedaan in zaken waarin landen als Rusland en Turkije gedaagd werden, en die aldaar ook navolging hebben gevonden. Zeker in landen met een fragiele rechtsstaat is het EHRM een serieuze (alhoewel langzame) optie om hoger beroep bij aan te tekenen, en een uitstekende aanvulling op het nationale rechtssysteem.
De betreffende verklaring vind ik vooral weinig toevoegend; ik denk dat het voor de meeste mensen wel duidelijk is hoe de kaarten erbij liggen in het evolutie-creationisme-debat, en landen die het er niet mee eens zijn zullen het simpelweg negeren.
Nee, maar in veel gevallen vinden uitspraken op zijn minst enigszins navolging, ondanks dat landen zonder enige verdere gevolgen uitspraken naast zich neer kunnen leggen.quote:Op zondag 17 juni 2007 20:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heeft het EHRM überhaupt de middelen om iets af te dwingen?
Hmmm, toch lijkt me op het eerste gezicht het nut erg twijfelachtig. Ik lees nu dat Rusland zich erg weinig heeft aangetrokken van bepaalde gevoelige uitspraken. In de praktijk zullen het vooral de 'fatsoenlijke' landen zijn die de uitspraken opvolgen als ik het zo bekijk.quote:Op zondag 17 juni 2007 20:46 schreef Reya het volgende:
[..]
Nee, maar in veel gevallen vinden uitspraken op zijn minst enigszins navolging, ondanks dat landen zonder enige verdere gevolgen uitspraken naast zich neer kunnen leggen.
Het gevaar zit in in de pretentie dat er wetenschappelijk bewijs is voor de schepping. Dat beweert het creatonisme, alsmede het hardnekkig vasthouden aan vooroordelen over de evolutietheorie.quote:Op zondag 17 juni 2007 20:47 schreef hooibaal het volgende:
Dat je vraagtekens zet bij de plaats van de scheppingsleer in het onderwijs is niet zo raar, maar om het nou een gevaar voor de democratie te noemen vind ik toch tamelijk idioot.
Het lijkt me trouwens ook niet erg verstandig om het helemaal uit het onderwijs te verwijderen, omdat het nu eenmaal behoorlijk diepgeworteld zit in de samenleving. Geef de verschillende theoriën maar aan, het lijkt me toch echt je eigen keuze of je de wetenschappelijke of de Bijbelse leer voor waar aanneemt...
En waar zit het gevaar voor de democratie en de mensenrechten ergens?quote:Op zondag 17 juni 2007 20:52 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Het gevaar zit in in de pretentie dat er wetenschappelijk bewijs is voor de schepping. Dat beweert het creatonisme, alsmede het hardnekkig vasthouden aan vooroordelen over de evolutietheorie.
Alle paar duizend inclusief de leer van de pastafarians?quote:Op zondag 17 juni 2007 20:47 schreef hooibaal het volgende:
Geef de verschillende theoriën maar aan, het lijkt me toch echt je eigen keuze of je de wetenschappelijke of de Bijbelse leer voor waar aanneemt...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |