link werkt niet.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 15:37 schreef BaajGuardian het volgende:
http://www.earth-history.com/Earth-09.htm
Jammer, volgende keer beter.
Nee het is andersom. Het Engelse woord "horizon" stamt volgens de makers van het filmpje af van de Egyptische god Horus. Zij plaatsen deze naam vervolgens in een zin als "Horus has risen". De horizon is zodoende de plaats waar Horus opkomt. Zo zeggen zij ook dat het Engelse woord hours eigenlijk afstamt van....quote:Op vrijdag 15 juni 2007 15:35 schreef StupidByNature het volgende:
Hmmm. even een opmerking over de film: "hours" is een anagram voor "horus"???? "horizon" voor "horus has risen"??? WTF?? Praatte ze in het oude Egypte ook al Engels of zo?
Ik vraag me af of je het filmpje hebt bekeken. Hierin wordt namelijk niet ontkent dat de religie daar oorsprong heeft gevonden. Sterker nog zij wijzen bij diverse geloven aan dat die concepten afstammen van andere geloven. Zij melden echter dat het originele idee waarschijnlijk afstampt van de astrologie. Zodoende zou jezus eigenlijk het sterrenbeeld Vissen vertegenwoordigen, wat gelijk staat aan de stand van de zon in dit tijdperk. (Tijdperken van ongeveer 2100 jaar). Goed, kijk het filmpje maar.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 15:42 schreef BaajGuardian het volgende:
Hmz, nouja komt er op neer dat de religies hun afkomst kennen in de sumerische beschaving. Dezen via babylonische en akkadische maar ook judea de wereld in verspreid werden, later kwam natuurlijk mohammed die een van de goden boven alle anderen uitprees, en datzelfde in judea trouwens, en uiteindelijk de kerken met hun jezusje die eigenlijk geen bal gehakt meer te maken heeft met de geschiedenis, religie zoals we het nu kennen is een sprookje.
Maar goed leg dat gelovigen maar eens uit.
Ok even een woord opgezocht:quote:Op vrijdag 15 juni 2007 22:00 schreef snabbi het volgende:
[..]
Nee het is andersom. Het Engelse woord "horizon" stamt volgens de makers van het filmpje af van de Egyptische god Horus. Zij plaatsen deze naam vervolgens in een zin als "Horus has risen". De horizon is zodoende de plaats waar Horus opkomt. Zo zeggen zij ook dat het Engelse woord hours eigenlijk afstamt van....
Dat bepaalde woorden een herkomst hebben vind ik niet zo interessant. Het gaat mij meer om het plaatje dat geschetst wordt als dat de (heilige) maagd en de 3 wijzen/koningen betrekking hebben op sterrenbeelden ipv menselijke figuren. Dit komt later in het filmpje aan bod dus ik wil je vragen om even vol te houden.
"Hour" komt dus van het Latijnse "Hora", die het weer van het Griekse "hora" (elke gelimiteerde tijd) hadden, die het weer hadden van de Babyloniërs, die een dag in 12 uur verdeelden (nacht werd overgeslagen) ipv 24. Dat een uur 1/24 van een dag was werd pas veel later afgesproken. Geen woord over Horus. Horus kan trouwens niet eens een anagram zijn van "Hora".quote:hour
c.1250, from O.Fr. hore "one-twelfth of a day" (sunrise to sunset), from L. hora "hour, time, season," from Gk. hora "any limited time," used of day, hour, season, year; cognate O.E. gear "year" (see year). Greeks borrowed the notion of dividing the day into hours from the Babylonians, but the Babylonian hour was one-twelfth of the whole day and thus twice as long as a modern hour. The Greeks divided only the period of light into 12 parts, and the Romans adopted the system from them. Night was not similarly divided till much later, and thus the period of time covered by an hour varied according to the season. In 16c. distinction sometimes was made between temporary (unequal) hours and sidereal (equal) ones. The h- has persisted in this word despite not being pronounced since Roman times. Replaced O.E. tid, lit. "time," and stund "period of time." Hourglass is from 1515.
Ik twijfel niet aan een directe link tussen latijn/grieks en het engels. Ook kunnen de romeinen en grieken hun woorden weer hebben laten afstammen van de babyloniers of zelfs de egyptenaren. Eigenlijk is dat de enige link die deze mensen toevoegen aan je eigen verhaal: het toevoegen van de egyptenaren. Dat het precies uitkomt op een anagram lijkt mij meer toeval.quote:Op zaterdag 16 juni 2007 00:08 schreef StupidByNature het volgende:
"Hour" komt dus van het Latijnse "Hora", die het weer van het Griekse "hora" (elke gelimiteerde tijd) hadden, die het weer hadden van de Babyloniërs, die een dag in 12 uur verdeelden (nacht werd overgeslagen) ipv 24. Dat een uur 1/24 van een dag was werd pas veel later afgesproken. Geen woord over Horus. Horus kan trouwens niet eens een anagram zijn van "Hora".
http://www.etymonline.com/index.php?search=hour&searchmode=none
Dit is ook meer waarom ik de topic gestart heb. Dat allerlei religien gelijkenissen vertonen is ook algemeen bekend, maar juist deze herkomst in astronomie was nieuw voor mij.quote:Maar behalve deze vrij zwakke claims uit de documantaire die naar mijn mening alleen als valse versterking zijn gebruikt maakt de hele documentaire wel een punt: dat het Christendom zeker niet op zichzelf staat. Of het alles met astrologie te maken heeft zou ik niet durven zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |