Waarom is dat geen volledige zin?quote:Op woensdag 13 juni 2007 15:05 schreef Biancavia het volgende:
Maar eigenlijk is 'ik wil naar huis' niet echt een volledige zin.
Wat wil je naar huis? Gaan? Lopen? Fietsen?
quote:3. modale hulpwerkwoorden
Modale hulpwerkwoorden geven een bepaalde houding ten opzichte van het werkwoord aan. De belangrijkste Nederlandse hulpwerkwoorden zijn:
* hoeven
* kunnen
* moeten
* mogen
* willen
Ook zullen kan in sommige gevallen als modaal werkwoord gezien worden ("zal ik het raam opendoen?"). Dit is niet verwonderlijk gezien het feit dat de toekomende tijd ook wel als een wijs (modus) gezien wordt.
In de inleiding werd gesteld dat hulpwerkwoorden niet zelfstandig kunnen voorkomen. Bij modale werkwoorden gaat dit niet helemaal op, zinnen als "ik wil het" en "je moet" zijn immers correct Nederlands. In deze gevallen is het echter zo dat er impliciet wél een werkwoord bij hoort, in de genoemde zinnen bijvoorbeeld "hebben" of "doen".
Ook al ben je er reeds uit, het dunkt me geen kwaad te kunnen om de ANS wat betreft enkele voorkomende gevallen erbij te halen om wat licht op deze kwestie te laten schijnen. Oefening aan de lezer: identificeer de werkwoorden in deze zin.quote:Op woensdag 13 juni 2007 15:18 schreef Viking84 het volgende:
Een hulpwerkwoord gewoon als hulpwerkwoord registreren, ook al is er geen zelfstandig werkwoord?
*twijfel twijfel*
En voorts:quote:Semantisch kan een zelfstandig werkwoord gekarakteriseerd worden als een woord dat op zichzelf de betekeniskern van een werkwoordelijk gezegde vormt; een hulpwerkwoord is dan een nadere werkwoordelijke bepaling bij die betekeniskern. In een werkwoordelijk gezegde als in (1) drukt lezen uit 'waar het om gaat', kunnen het in staat zijn van de door het onderwerp aangeduide persoon om te lezen, terwijl heeft aangeeft dat het kunnen lezen op het moment van spreken 'voorbij' (voltooid) is.
(1) Erika heeft het onduidelijke handschrift toch kunnen lezen.
Verder:quote:Er dient op gewezen te worden, dat de vraag of een bepaald werkwoord een zelfstandig werkwoord of een hulpwerkwoord is, afhankelijk is van het gebruik in een zin. Het gaat dus niet om inherente eigenschappen van de betrokken werkwoorden.
De ANS hanteert ook de term groepsvormend werkwoord, waarmee een ruimere categorie dan hulpwerkwoorden wordt omvat. Bijvoorbeeld in de zin:quote:Koppelwerkwoorden komen voor in naamwoordelijke gezegdes. Semantisch onderscheiden ze zich duidelijk van zelfstandige werkwoorden: ze vormen niet op zichzelf, maar samen met een naamwoordelijk deel de betekeniskern van een naamwoordelijk gezegde. Zo is in (14) wordt koppelwerkwoord en dokter naamwoordelijk deel:
(14) Frans wordt dokter.
en daarin lag dus de oplossing van het probleemquote:Er dient op gewezen te worden, dat de vraag of een bepaald werkwoord een zelfstandig werkwoord of een hulpwerkwoord is, afhankelijk is van het gebruik in een zin. Het gaat dus niet om inherente eigenschappen van de betrokken werkwoorden.
ik ookquote:Op donderdag 14 juni 2007 08:54 schreef Automatic_Rock het volgende:
Claudia, jij bent toch zelf de taalkundige??
Ja, en dus ben ik benieuwd naar de mening van andere taalkundigen.quote:Op donderdag 14 juni 2007 08:54 schreef Automatic_Rock het volgende:
Claudia, jij bent toch zelf de taalkundige??
quote:toelopen2· onovergank. werkw.
naderbij lopen
synoniem: aanlopen
toelopende hazen
komen toelopen
het volk kwam toegelopen
stroomde samen, liep te hoop
Ik ben benieuwd wat de adviesdienst zegt. Het onderscheid tijd/aspect is in het Nederlands sowieso niet zo duidelijk als in andere talen, dus ik weet niet of 'ons' systeem van tijden zo heel nuttig is in dit geval.quote:Op donderdag 14 juni 2007 16:54 schreef Claudia_x het volgende:
Dan is de grote vraag: mag je het nog een voltooid verleden tijd noemen? Zo niet, hoe dan wel?
Ik heb de vraag trouwens ook voorgelegd aan de taaladviesdienst van Onze Taal.
Troost je: ik snap er ook geen hol van, hoorquote:Op donderdag 14 juni 2007 18:25 schreef Automatic_Rock het volgende:
Ik snap er dan wel geen hol van. Maar ik vind het wel erg leuk dat er in TTK een topic is wat verder gaat dan andersmans spelfouten opspeuren.
Top topic![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |