quote:
Op woensdag 13 juni 2007 15:18 schreef Viking84 het volgende:Een hulpwerkwoord gewoon als hulpwerkwoord registreren, ook al is er geen zelfstandig werkwoord?
*twijfel twijfel*
Ook al ben je er reeds uit, het dunkt me geen kwaad te kunnen om de ANS wat betreft enkele voorkomende gevallen erbij te halen om wat licht op deze kwestie te laten schijnen.
Oefening aan de lezer: identificeer de werkwoorden in deze zin. Ik citeer uit de
ANS:
quote:
Semantisch kan een zelfstandig werkwoord gekarakteriseerd worden als een woord dat op zichzelf de betekeniskern van een werkwoordelijk gezegde vormt; een hulpwerkwoord is dan een nadere werkwoordelijke bepaling bij die betekeniskern. In een werkwoordelijk gezegde als in (1) drukt lezen uit 'waar het om gaat', kunnen het in staat zijn van de door het onderwerp aangeduide persoon om te lezen, terwijl heeft aangeeft dat het kunnen lezen op het moment van spreken 'voorbij' (voltooid) is.
(1) Erika heeft het onduidelijke handschrift toch kunnen lezen.
En voorts:
quote:
Er dient op gewezen te worden, dat de vraag of een bepaald werkwoord een zelfstandig werkwoord of een hulpwerkwoord is, afhankelijk is van het gebruik in een zin. Het gaat dus niet om inherente eigenschappen van de betrokken werkwoorden.
Verder:
quote:
Koppelwerkwoorden komen voor in naamwoordelijke gezegdes. Semantisch onderscheiden ze zich duidelijk van zelfstandige werkwoorden: ze vormen niet op zichzelf, maar samen met een naamwoordelijk deel de betekeniskern van een naamwoordelijk gezegde. Zo is in (14) wordt koppelwerkwoord en dokter naamwoordelijk deel:
(14) Frans wordt dokter.
De ANS hanteert ook de term groepsvormend werkwoord, waarmee een ruimere categorie dan hulpwerkwoorden wordt omvat. Bijvoorbeeld in de zin:
Hij zou liever willen gaan slapen.
Slapen lijkt me hier het hoofdwerkwoord. Gaan heeft echter niet de vorm van een 'traditioneel' hulpwerkwoord, maar het is ook duidelijk niet het zelfstandig naamwoord. Hoe zou je dit benoemen? Ik moet zeggen dat ik de term groepsvormend werkwoord wel plausibel vind, maar ik heb geen idee hoe je dit volgens de klassieke manier zou doen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.