ik heb geen keukenmachine. en ook geen vijzel. is er nog een andere manier?quote:Op woensdag 13 juni 2007 11:52 schreef Triggershot het volgende:
Receptnaam: Humus
Herkomst:Midden Oosten
Basis: Anders
Gang: Voorgerecht
Moeilijkheidsgraad: Makkelijk
Wat?
Is een saus uit het Midden-Oosten op basis van kikkererwten, waar vrijwel altijd ook de sesamzaadsaus tahini doorheen zit. Vaak wordt het in pitabrood gegeten of van een bord, waarbij het authentiek met pitabroden wordt opgelepeld. Over een bord hummus wordt meestal wat olijfolie gegoten. Zo\'n bord wordt bovendien vaak versierd met wat peterselie, groenten en/of (saus van) scherpe peper.
Ingrediënten:
400 gram kikkererwten
2 teen knoflook
3 eetlepel tahin (sesampasta)
4 eetlepel citroensap
1 snufje cayennepeper
1 snufje paprikapoeder
1 snufje gemalen komijn
1 snufje zout
2 eetlepel fijngehakte peterselie
Voorbereiding:
- Pureer in de keukenmachine de kikkererwten met 3 a 4 eetlepels van het vocht uit het blik.
- De gepelde teentjes knoflook en de tahin (indien niet te krijgen neem dan ongeroosterd sesamzaad) tot een smeuig mengsel.
- Roer er naar smaak de citroensap, cayennepeper, paprikapoeder, gemalen komijn en het zout door.
- Schep de humus in een schaaltje en garneer met wat paprikapoeder en de fijngehakte peterselie.
- Laat de smaken enige tijd intrekken.
Serveren met (pita)brood, olijven en andere hapjes.
Resultaat:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eet smakelijk!
ook al niet. vijzel moek nog eens kopen. electrische rommel hou ik het liefst beperkt ook vanwege ruimtegebrek.quote:Op zondag 21 maart 2010 13:53 schreef gifkwal het volgende:
Heb je een (staaf)mixer? Anders zou ik het ook niet zo goed weten. Zelf maak ik het altijd in de blender.
Wellicht werkt het om het in een plastic zak of iets te doen en met iets van een deegroller eroverheen te gaan. Ik heb dit echter nooit geprobeerd en het lijkt me veel werk eer het een keer de juiste textuur heeft.quote:Op zondag 21 maart 2010 13:54 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
ook al niet. vijzel moek nog eens kopen. electrische rommel hou ik het liefst beperkt ook vanwege ruimtegebrek.
mja denk dat het de vijzel gaat worden.quote:Op zondag 21 maart 2010 13:58 schreef ehqo. het volgende:
[..]
Wellicht werkt het om het in een plastic zak of iets te doen en met iets van een deegroller eroverheen te gaan. Ik heb dit echter nooit geprobeerd en het lijkt me veel werk eer het een keer de juiste textuur heeft.
quote:Op zondag 21 maart 2010 13:58 schreef ehqo. het volgende:
[..]
Wellicht werkt het om het in een plastic zak of iets te doen en met iets van een deegroller eroverheen te gaan. Ik heb dit echter nooit geprobeerd en het lijkt me veel werk eer het een keer de juiste textuur heeft.
zo!quote:Op woensdag 4 november 2009 00:19 schreef ColdFeet het volgende:
Het is idd vrij vet, maar gezonde vetten zijn goed jeweets
Invriezen gaat prima. Ik vind het trouwens ook erg lekker om een grote salade te maken met allerlei geroosterde groente (denk paprika, ui, aubergine etc) en het dan met wat sla en een flinke klodder hummus te eten
het vocht van de kikkererwten is zoetquote:Op dinsdag 6 september 2011 14:00 schreef heaven7 het volgende:
Ja ik heb idd al minder tahin gebruikt nu, 3 theelepels op 1 heel blik erwten..
Water zorgt toch niet voor een wrange smaak?
quote:Op dinsdag 6 september 2011 19:31 schreef Triggershot het volgende:
TS is geniaal, goed recept.. dankje TS
Vroeger kookte ik nog Midden Oosters man.
Nu Fred Kroket, Piet Friet en Doner Omer
Maar dan wel zonder blik hequote:Op woensdag 7 september 2011 00:20 schreef GimmeGore het volgende:
Nu ik dit topic weer zie krijg ik al meteen weer zin om hummus te maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |