Ow Chumus
Ik vind het zo lekker
Mijn liefdesrelatie met Israelisch/Midden-Oosters eten begon toen ik op m'n eerste dag in Israel apart werd genomen door een Israelische kok. "Nu ga ik je leren wat wij hier in Israel lekker vinden".
Hij nam een bord en deed er chumus op, hij maakte er een "well" in (er is een speciale manier om het op het bord te doen zodat de olijfolie die je erin giet, een soort "oliebron" wordt
Toen nam hij een verkreukelde plastic fles met olijfolie die hij van een Arabische vriend had gehad
(Arabieren geven je altijd olijfolie cadeau als ze terugkomen van familiebezoek op het platteland, en daar moet je zuinig op zijn want het is de beste olijfolie ter wereld, die gasten weten wat ze moeten doen met hun boomgaarden) Hij goot olie in de well
Toen strooide hij er wat za'atar over, huisgemaakt door de moeder van (weer een andere) een Arabische vriend van hem. Dit is een heerlijke MO kruidenmix met veel hyssop en sesam.
Aan de kant van het bord wat tschug (een super pittig mixje met veel peper en veel knof)
En wat tgina (sesampasta)
En toen een stuk versgebakken challa erbij (gevlochten witbrood dat alleen voor shabat wordt gebakken)
.... Men wat heb ik lekker gegeten.
In Israel ben ik ook mijn minachting voor vegetariers verloren. Je kan daar als vegetarier echt goed eten.
Wel jammer trouwens dat ik het thuis nooit zo mooi glad krijg als uit de winkel..
[plug]de meeste Israelische dingen kun je trouwens in A'dam Buitenveldert halen bij Israelische delicatessenwinkel
Mouwes.
Maar veel misschien ook wel bij Marokkaanse winkels.
En chumus (overigens geimporteerd uit Israel) ligt tegenwoordig zelfs bij de AH.. geen slechte kwaliteit trouwens, lekker veel knof. Maar wel zulke kleine bakjes
[ Bericht 3% gewijzigd door Leef op 14-06-2007 02:35:32 ]