abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juni 2007 @ 21:40:17 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_50387944
Het Heizeldrama is een ramp die plaatsvond op 29 mei 1985 voor de Finale van Europacup 1 tussen Liverpool (Engeland) en Juventus (Turijn, Italië) in het Heizelstadion, in Brussel. Bij de rellen kwamen 39 supporters (32 Italianen) om het leven en raakten ongeveer 200 ernstig gewond.

Oorzaken

Door de slechte kaartverkoop waren supporters van Juventus in het neutrale vak Z beland, dat grenst aan vak Y, het Liverpool-vak. Velen hadden gedronken in de loop van dag en er waren in Brussel al relletjes geweest. Deze bereikten hun hoogtepunt kort voor de start van de finale. De sfeer in het stadion was zeer grimmig, er waren overal rellen en de politie had de situatie met moeite onder controle. Het ging helemaal verkeerd toen Italiaanse supporters de stomdronken Engelsen in het aangrenzende vak ophitsten, waardoor de politie een eerste charge moest uitvoeren op de scheiding tussen de twee vakken. De politie kwam echter met veel te weinig manschappen tussenbeide. Verder waren er door de slechte staat van het stadion (iets wat enkele dagen voordien was aangekaart door afgevaardigden van de FA) veel losse stenen aanwezig in het stadion die als wapen konden gebruikt worden.

Het drama

Kort daarna voerden de Engelsen een 'aanval' uit. In het 'Italiaanse' vak ontstond hevige paniek. De Italiaanse supporters probeerden te ontkomen aan de aanstormende groep Engelsen. Als gevolg daarvan ontstond een enorme duwpartij waardoor de menigte zich naar de rand van het vak bewoog. Door de druk op de betonnen leuningen braken deze af waardoor vele supporters naar beneden vielen, anderen werden vertrapt in de menigte.

Het veld lag vol met gewonde supporters, later werd duidelijk dat er tussen hen tientallen doden lagen, 39 om precies te zijn. 32 Italianen , 4 Belgen, 2 Fransen en een Ier.

Rocco Acerra (29)
Bruno Balli (50)
Alfons Bos
Giancarlo Bruschera (21)
Andrea Casula (11)
Giovanni Casula (44)
Nino Cerrullo (24)
Willy Chielens
Giuseppina Conti (17)
Dirk Daenecky
Dionisio Fabbro (51)
Jaques François
Eugenio Gagliano (35)
Francesco Galli (25)
Giancarlo Gonnelli (20)
Alberto Guarini (21)
Giovacchino Landini (50)
Roberto Lorentini (31)
Barbara Lusci (58)
Franco Martelli (46)
Loris Messore (28)
Gianni Mastrolaco (20)
Sergio Bastino Mazzino (38)
Luciano Rocco Papaluca (38)
Luigi Pidone (31)
Bento Pistolato (50)
Patrick Radcliffe
Domenico Ragazzi (44)
Antonio Ragnanese (29)
Claude Robert
Mario Ronchi (43)
Domenico Russo (28)
Tarcisio Salvi (49)
Gianfranco Sarto (47)
Amedeo Giuseppe Spalaore (55)
Mario Spanu (41)
Tarcisio Venturin (23)
Jean Michel Walla
Claudio Zavaroni (28)

De wedstrijd

Ondanks de ramp ging de wedstrijd toch van start, omdat men dacht dat het anders nog verder zou escaleren. Beide aanvoeders spraken met het publiek en riepen hen op voor kalmte. Hoewel het onduidelijk was hoeveel mensen er waren omgekomen wisten de spelers dat er mensen waren omgekomen. Er werd gezegd door sommige supporters dat het pas na de wedstrijd duidelijk werd dat er mensen waren omgekomen.

Juventus won 1–0 door een penalty gescoord door Michel Platini. Er was wel degelijk een groot feest op de tribune en op het veld. De overtreding werd overigens buiten het strafschopgebied gemaakt. In de tweede helft werd er onterecht geen penalty aan Liverpool toegekend. Achteraf werd er gezegd dat de scheidsrechter misschien Juventus moest laten winnen, zodat er niet nog meer onrust zou komen.

Aan het einde van de wedstrijd hebben de Juventus-spelers midden op het veld hun overwinning gevierd. Het was duidelijk dat ze op dat moment nog niet wisten hoe groot de tragedie was. maar er is geen beker uitgereikt

Gevolgen

De Britse clubs en Football Association besloten zeer kort nadien om alle clubs voor vijf jaar uit te sluiten van de Europese competities, een beslissing die later door de UEFA werd bekrachtigd.



Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Jubileum moderator dinsdag 12 juni 2007 @ 21:41:55 #2
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_50388015
Dit zijn momenten waarvan de tv beelden voor altijd in je geheugen gegrift staan.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_50388059
Owja, zoiets kún je niet vergeten .
pi_50388072
Zat je weer SBS6 te kijken tong?

Maar inderdaad een verschikkelijk drama voor het voetbal, de aanwezige en de nabestaande.
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juni 2007 @ 21:44:04 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_50388095
Ik weet nog waar ik was en hoe ik reageerde. Dat heeft iedereen denk ik die het zag. We zagen het voor onze eigen ogen gebeuren. De verslaggever sprak over steeds meer doden terwijl de wedstrijd gewoon werd gespeeld. Bizar om Platini te zien juichen terwijl iedereen wist, nou ja grotendeels, wat er was gebeurd.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 12 juni 2007 @ 21:45:11 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_50388139
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 21:43 schreef Godlike02 het volgende:
Zat je weer SBS6 te kijken tong?
Ja, maar ik maak meer werk van een item

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50403382
Schokkend was dat. We zouden de finale gaan bekijken, maar kregen eerst wat anders te zien.
Van de wedstrijd zelf, kan ik me weinig herinneren.
pi_50403597
Ik was 10 toen het gebeurde
Woonde toen in Duitsland, en herinner me nog wel de foto's van vertrapte mensen in de Duitse bladen
pi_50430851
Ik weet het ook nog goed, ik ging het voetbal kijken bij een maat van me thuis, wiens moeder een geboren Liverpoolse en bloedfanatiek supporter was. Wat een hele gezeliige avond had moeten worden werd er uiteindelijk een van vooral verbazing, voornamelijk over het gewoon doorgaan van het voetbal terwijl buiten het stadion de lijken geteld werden. Hele bizarre avond was dat.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 13 juni 2007 @ 22:56:05 #12
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_50431128
http://youtube.com/watch?v=zmZJCnz4LhM&mode=related&search=

Deze is erg...beter niet kijken bij een zwakke maag. Sommigen lijken wel in de dranghekken gedrukt...letterlijk. Ja, ik herinner me dit nog goed...De media-aandacht eromheen, het schokkende en ongekende hiervan. Zoiets was nog niet eerder gebeurd.
  zondag 24 juni 2007 @ 04:50:21 #13
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_50779500
Ik heb er zelfs een tijd terug een column over geschreven :

http://frontpage.fok.nl/column/2771

Ik krijg nog altijd koude rillingen als ik op de Heizel , het tegenwoordige Koning Boudewijnstadion kom. Hoewel vernieuwd sindsdien is de vorm nog altijd zoals toen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 24 juni 2007 @ 11:05:55 #14
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_50781237
Bij het tv-programma Andere Tijden hebben ze een indrukwekkende documentaire over het Heizeldrama gebracht, zie hier

Mijn vakantievriendje (Belgische jongen die in Italie woonde) was aanwezig in het stadion. Hij ging met zijn oom kijken en was de dagen ervoor nog bij mij langs geweest. Wat heb ik in de stress gezeten, ik had natuurlijk geen idee in welk vak hij zat, wist alleen dat hij waarschijnlijk in het vak van de neutrale bezoekers zat omdat zijn oom in Belgie de kaartjes had gekocht en dat hij dus mogelijk in het vak zat waar het om ging.

Achteraf was hij gelukkig ongedeerd, had zelfs heel weinig meegekregen van wat er gebeurd was.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 28 juni 2007 @ 23:41:30 #15
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_50956201
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 21:44 schreef tong80 het volgende:
Ik weet nog waar ik was en hoe ik reageerde. Dat heeft iedereen denk ik die het zag. We zagen het voor onze eigen ogen gebeuren. De verslaggever sprak over steeds meer doden terwijl de wedstrijd gewoon werd gespeeld. Bizar om Platini te zien juichen terwijl iedereen wist, nou ja grotendeels, wat er was gebeurd.

ik herinner mij deze match ook! is was amper 8 jaar oud, en was al een hele dag "gaan spelen" bij een vriendje. Ik herinner me vooral de oproepen op de Belgische televisie naar verplegend personeel; om zich naar brussel te begeven; om deze ramp in goede banen te helpen zetten. Men was in die tijd iig niet voorbereid op zulks spectacel. Donkere climax op de 80ies, idd.
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')