Ik heb onderzoek ook niet voor je maar over het algemeen kan je ervan uitgaan dat brood dat zo zacht is als witbrood (bijv oerbrood, pain de boulogne etc) gekleurd is met verbrande mout. Je kunt dus het beste gewoon volkoren of tarwebrood etenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 16:42 schreef jeroenisblij het volgende:
ik vind de 'pain de boulogne' meergranenbrood van de AH erg lekker en ging er ook altijd vanuit dat dit een erg gezond brood was. Maar nu hoorde ik laatst iemand beweren dat dit niet het geval was, en dat ipv granen, er roet en andere zooi in het brood is gedaan om het donkderder te laten lijken. Ik heb een beetje gegoogled maar het enige wat ik terug kan vinden is een waarschuwing van de consumentenbond over dat donker brood niet per definie gezonder is dan normaal volkorenbrood. Maar ik kan nergens een vergelijkend onderzoek vinden over welke broden dan wél en welke broden niet veel vezels bevatten. Waar kan ik deze info verkrijgen?
"Verschil tussen wit, bruin en volkorenquote:Op dinsdag 12 juni 2007 17:46 schreef _NadinE_ het volgende:
Lekker bericht, ik eet altijd het liefst zo donker mogelijk brood![]()
Maar veel brood van de 'echte warme bakker' komt tegenwoordig ook als pre-bak uit de fabriek bijv. waldkornquote:Op dinsdag 12 juni 2007 18:31 schreef heaven7 het volgende:
Denk dat brood van een echte bakker dan nog het eerlijkst is?
Waarschijnlijk broodmixen....of echt meel, granen etc?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 19:17 schreef heaven7 het volgende:
De bakker waar ik bij gewerkt heb niet hoor, die hadden enorme zakken met allerlei ingrediënten en dat brood werd helemaal zelf gemaakt
dat hoor je ook nooit meer...waar zat ie?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 19:38 schreef heaven7 het volgende:
Dat laatste.. ze hadden wel 20 verschillen bakjes waar ze dingen uitplukten en wat er doorheen ging
Waar zit deze bakker?quote:Op dinsdag 12 juni 2007 19:40 schreef Trusten het volgende:
[..]
dat hoor je ook nooit meer...waar zat ie?ik ken alleen een bakker in amsterdam die zogenaamde houthakkersbroden verkoopt, dan zit je echt na 1 snee vol en die worden ook nog ambachtelijk en met pure ingredienten gemaakt. Verder ken ik echt niks...tegenwoordig heb je zowat alleen nog maar bakker bart en dat soort bakkersondernemingen.
omdat het alleen volkoren genoemd mag worden als het ook daadwerkelijk van volkorenmeel is gemaakt....en anders heet het bijv pain du boulogne, oerbrood, waldkorn etcquote:Op dinsdag 12 juni 2007 21:23 schreef jeroenisblij het volgende:
oke maar even ontopic
de pain du boulogne is dus niet extra gezond maar is verrijkt met mout. Maar hoe weet ik nu of het een volkoren brood is dat verrijkt is met mout, of gewoon een wit of bruin brood?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |