abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50377297
ik vind de 'pain de boulogne' meergranenbrood van de AH erg lekker en ging er ook altijd vanuit dat dit een erg gezond brood was. Maar nu hoorde ik laatst iemand beweren dat dit niet het geval was, en dat ipv granen, er roet en andere zooi in het brood is gedaan om het donkderder te laten lijken. Ik heb een beetje gegoogled maar het enige wat ik terug kan vinden is een waarschuwing van de consumentenbond over dat donker brood niet per definie gezonder is dan normaal volkorenbrood. Maar ik kan nergens een vergelijkend onderzoek vinden over welke broden dan wél en welke broden niet veel vezels bevatten. Waar kan ik deze info verkrijgen?
pi_50378354
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 16:42 schreef jeroenisblij het volgende:
ik vind de 'pain de boulogne' meergranenbrood van de AH erg lekker en ging er ook altijd vanuit dat dit een erg gezond brood was. Maar nu hoorde ik laatst iemand beweren dat dit niet het geval was, en dat ipv granen, er roet en andere zooi in het brood is gedaan om het donkderder te laten lijken. Ik heb een beetje gegoogled maar het enige wat ik terug kan vinden is een waarschuwing van de consumentenbond over dat donker brood niet per definie gezonder is dan normaal volkorenbrood. Maar ik kan nergens een vergelijkend onderzoek vinden over welke broden dan wél en welke broden niet veel vezels bevatten. Waar kan ik deze info verkrijgen?
Ik heb onderzoek ook niet voor je maar over het algemeen kan je ervan uitgaan dat brood dat zo zacht is als witbrood (bijv oerbrood, pain de boulogne etc) gekleurd is met verbrande mout. Je kunt dus het beste gewoon volkoren of tarwebrood eten
pi_50378647
Kassa heeft een keer een onderzoek gedaan naar donker brood en daar kwam als ik me goed herinner uit dat de stoffen om brood zo donker te maken kankerverwekkend kunnen zijn.

misschien is het op de site van kassa terug te vinden ?
Zolang er was is, is er leven.
pi_50379236
Lekker bericht, ik eet altijd het liefst zo donker mogelijk brood
  dinsdag 12 juni 2007 @ 18:03:52 #5
120647 BadKeukenTegel
Heer ende Meester
pi_50379764
Een saucijzeBROODje.
Al sterven er miljoenen kleine Afrikaantjes van de dorst, ik loop tenminste rond met een puik merk op m'n borst.
pi_50380190
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 17:46 schreef _NadinE_ het volgende:
Lekker bericht, ik eet altijd het liefst zo donker mogelijk brood
"Verschil tussen wit, bruin en volkoren
Je kunt een driedeling maken van brood: wit, bruin en volkoren. Wit brood wordt gemaakt van "bloem". Hierbij is alleen het binnenste van de tarwekorrel gebruikt, de kiemen en zaden zijn volledig uitgezeefd. Bloem is wit van kleur. Voor bruin brood wordt "meel" gebruikt waarbij de zemelen en kiemen (buitenkant korrel) gedeeltelijk zijn uitgezeefd. De kleur van "meel" is daardoor heel lichtbruin. Volkorenbrood wordt gemaakt van "volkorenmeel", de gehele tarwekorrel is vermalen en het brood bevat vaak halve en hele tarwekorrels. De kleur van "volkorenmeel" is daardoor lichtbruin. "

"Het branden of roosteren is een veilig procédé, te vergelijken met het branden van koffiebonen. Het heeft dus niets te maken met verbranden. Alle (heel) donkere broodsoorten in Nederland krijgen op deze manier hun kleur. Het is een natuurlijk proces. Doordat brood door mout donker van kleur kan worden gemaakt, is dus belangrijk(er) hoeveel van de tarwekorrel gebruikt is bij het brood (oftewel is het brood van bloem, meel of volkorenmeel gemaakt)."

en de kassa uitzending:

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_artikel&number=1180777
  dinsdag 12 juni 2007 @ 18:21:03 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_50380315
Ik herinner me ook een uitzending van de Keuringsdienst van Waarden over brood. Daarin liet een bakker zien hoe donker een brood kan zijn zónder hulpmiddelen als verbrande mout. En dat was heel wat lichter dan die pain de boulogne.
The love you take is equal to the love you make.
pi_50380317
Volkoren brood.
pi_50380636
Denk dat brood van een echte bakker dan nog het eerlijkst is?
pi_50382004
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 18:31 schreef heaven7 het volgende:
Denk dat brood van een echte bakker dan nog het eerlijkst is?
Maar veel brood van de 'echte warme bakker' komt tegenwoordig ook als pre-bak uit de fabriek bijv. waldkorn

[ Bericht 3% gewijzigd door Trusten op 12-06-2007 19:29:34 ]
pi_50382227
De bakker waar ik bij gewerkt heb niet hoor, die hadden enorme zakken met allerlei ingrediënten en dat brood werd helemaal zelf gemaakt
  dinsdag 12 juni 2007 @ 19:28:50 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_50382706
Ja, met pure ingrediënten of met mixen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_50382949
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 19:17 schreef heaven7 het volgende:
De bakker waar ik bij gewerkt heb niet hoor, die hadden enorme zakken met allerlei ingrediënten en dat brood werd helemaal zelf gemaakt
Waarschijnlijk broodmixen....of echt meel, granen etc?
pi_50383134
Dat laatste volgens mij.. ze hadden wel 20 verschillen bakjes waar ze dingen uitplukten en wat er doorheen ging

[ Bericht 45% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2007 19:39:47 ]
pi_50383234
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 19:38 schreef heaven7 het volgende:
Dat laatste.. ze hadden wel 20 verschillen bakjes waar ze dingen uitplukten en wat er doorheen ging
dat hoor je ook nooit meer...waar zat ie? ik ken alleen een bakker in amsterdam die zogenaamde houthakkersbroden verkoopt, dan zit je echt na 1 snee vol en die worden ook nog ambachtelijk en met pure ingredienten gemaakt. Verder ken ik echt niks...tegenwoordig heb je zowat alleen nog maar bakker bart en dat soort bakkersondernemingen.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 19:45:37 #16
59009 paullo
vini vidi vici
pi_50383411
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 19:40 schreef Trusten het volgende:

[..]

dat hoor je ook nooit meer...waar zat ie? ik ken alleen een bakker in amsterdam die zogenaamde houthakkersbroden verkoopt, dan zit je echt na 1 snee vol en die worden ook nog ambachtelijk en met pure ingredienten gemaakt. Verder ken ik echt niks...tegenwoordig heb je zowat alleen nog maar bakker bart en dat soort bakkersondernemingen.
Waar zit deze bakker?
It's not the question how to make your first million, but how many times over.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 20:34:57 #17
117107 MarcoD
.........
pi_50385513
Heb zelf 1 1/2 jaar gewerkt bij een echte bakker en bij ons werden alle broden/broodjes op de frikandelbroodjes en de pistoletten na zelf gemaakt (ook de waldkorn broden). Werd gemaakt uit zakken meel,granen etc.
If You're Not Moving Forwards, You're Moving Backwards
pi_50387261
oke maar even ontopic
de pain du boulogne is dus niet extra gezond maar is verrijkt met mout. Maar hoe weet ik nu of het een volkoren brood is dat verrijkt is met mout, of gewoon een wit of bruin brood?
pi_50388844
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 21:23 schreef jeroenisblij het volgende:
oke maar even ontopic
de pain du boulogne is dus niet extra gezond maar is verrijkt met mout. Maar hoe weet ik nu of het een volkoren brood is dat verrijkt is met mout, of gewoon een wit of bruin brood?
omdat het alleen volkoren genoemd mag worden als het ook daadwerkelijk van volkorenmeel is gemaakt....en anders heet het bijv pain du boulogne, oerbrood, waldkorn etc

"Op dit moment hanteert de warenwet alleen aparte definities voor witbrood, tarwebrood en volkorenbrood, dat veruit de meeste voedingsvezels bevat."
http://www.telegraaf.nl/b(...)nd_brood_.html?p=2,1
pi_50438768
Ik bak sinds een tijdje mijn eigen brood, en verbaas me keer op keer weer hoe licht volkoren eigenlijk is. Het enige wat in mijn brood gaat is gist, biologische volkorenmeel, suiker, zout en tegenwoordig biologische lijnzaad.

De broden zijn dus zeker gezond te noemen omdat er zelfs geen broodverbeteraar in zit, maar ze zijn echt heel licht van kleur.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')