abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50373467
Momenteel speelt het volgende, mijn huis is een aantal maanden te koop gezet, en daar zijn kopers op afgekomen, prijs in overeenstemming en de voorlopige koopakte is getekend. Nou moet volgens de koopakte die door alle partijen ondertekend is, 30 dagen vantevoren een bankgarantie van 10% gestort worden. De kopers zijn al talloze dagen te laat met het storten hiervan.

In de akte staat dat wij de koop kunnen ontbinden en 10% van de verkoopprijs kunnen eisen, daar hebben wij echter geen trek in, ook kunnen wij 3 promille eisen per dag dat de bankgarantie te laat is, bij (¤200.000, toch zo'n ¤600,- per dag). Nou beweert mijn makelaar dat mocht dat bedrag oplopen tot ¤10.000,- dat je jezelf niet rijk moet rekenen omdat dit zelden wordt uitgekeerd.

Maar het staat toch zwart op wit? Dan kunnen ze er toch niet zomaar onderuit en zou dit middels een rechtzaak toch gewoon een gelopen zaak zijn? of snap ik het nou niet?

Iemand die verstand van zaken heeft en zijn licht er over wil laten schijnen?

Bedankt alvast
pi_50373727
misschien speelt hier het kale kip verhaal in veel gevallen
pi_50373752
Ik heb zelf in November een huis gekocht en toen is dit hele verhaal ook voorbij gekomen.

Mij is juist verteld dat die bankgarantie er echt op tijd moet zijn omdat het me anders heel veel geld zou gaan kosten. Het lijkt mij dus als die koper niet met de bankgarantie komt, jij recht hebt op dat geld.

Aangezien de kopers al niet met de bankgarantie komen, zullen ze zelf misschien ook geen geld hebben om die boete te betalen. Ik heb geen idee welke stappen je zou moeten ondernemen, maar misschien dat je inderdaad naar de rechter kan stappen.

Ik ga in iig dit topic volgen, want ik wil weten hoe dit nou precies werkt
pi_50373816
Als jij echt schade lijdt zou ik het doorzetten, anders is het wat lullig om ze misschien wel financieel kapot te maken...
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:07:09 #5
84390 schizofrenia
A meaning making machine
pi_50373827
Ik zou me eerder afvragen waarom ze zoveel dagen te laat zijn.
Vaak hebben makelaars onderling nog wel eens contact en kan de makelaar van de verkopende partij iets van toelichting geven.
In the beginning was the Void,
Teeming with infinite possibilities
of which you
are one....
pi_50373931
De bankgarantie is zeer belangrijk om ervoor te zorgen dat een koper inderdaad het geldbedrag kan ophoesten, zo niet dan gaat de koop niet door. Als er al getekend is, dan kun je inderdaad die 10% opeisen, zoals frederik zegt van een kale kip kun je niet plukken, er zijn geen verzekeringen voor of iets dergelijks, dus je zal waarschijnlijk niets krijgen!
pi_50373969
Dat van een kale kip is mij ook bekend, ware het niet dat deze mensen al een appartement bezitten, derhalve zou de winst wat behaald zou worden met de eventuele verkoop daarvan niet duiden op een kale kip lijkt mij. Daarnaast lijkt het niet mijn probleem als deze mensen geen geld hebben, ik neem aan dat wij dat geld op een of andere manier af kunnen dwingen met een eventuele betalingsregeling.
pi_50374079
De reden dat deze mensen telaat zijn, geen idee, volgens mijn makelaar zijn ze stom en lui aangezien ze 2 weken geleden al aangaven de financiering rond te hebben.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:13:41 #9
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_50374080
Ik zou even afwachten tot de datum van transport.
Dan kun je de kopers op dat moment altijd nog in gebreke stellen.
pi_50374166
De datum van transport is binnen enkele dagen en dan geven we dat idd aan, ik vind het vooral raar dat de makelaar zegt dat het bijna nooit het hele bedrag te halen is terwijl je dat via de rechter af moet kunnen dwingen, lijkt mij.
pi_50374250
Bij ons is dat (pasgeleden) nog wel gedaan hoor.

Mensen hebben gewoon de 10% moeten betalen, is voor de rechter geweest.
Hoe en wat precies weet ik niet, want mn collega heeft het afgehandeld.
pi_50374267
Een rechter kost ook geld, veel tijd en inspanning, waarom zou je moeilijk gaan doen als die garantie komt? Als deze niet komt, dan kun je overwegen om naar de rechter te stappen!
pi_50374428
En anders ben je gewoon zelf uit op geld ten koste van een ander!
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:24:37 #14
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_50374446
tvp , leuk om te volgen
Ik ben inmiddels overleden
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:25:12 #15
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_50374460
Wacht nu maar gewoon maar gewoon even het tekenen van de notariële akte af joh. De koper heeft aangegeven de financiering rond te hebben dus het zal allemaal wel goedkomen. Als je nu op je strepen gaat staan dan zal de koper over elk loszittend schroefje moeilijk gaan doen en daar worden jullie uiteindelijk allebei niet vrolijker van.
pi_50374493
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:19 schreef Dichtneger het volgende:
Een rechter kost ook geld, veel tijd en inspanning, waarom zou je moeilijk gaan doen als die garantie komt? Als deze niet komt, dan kun je overwegen om naar de rechter te stappen!
Mocht het dadelijk gaan om een bedrag van ¤10.000,-, en de kopers doen moeilijk. En er zou een rechtzaak moeten komen. Overhandig ik gewoon het koopcontract aan mijn advocaat, en laat ik hem de zaak verder afhandelen. Dat kost mij alleen geld, niet veel tijd en nauwelijks inspanning. Daarnaast moet dat geld geen probleem zijn lijkt me, aangezien ik in dat gevqal ijzersterk lijk te staan.
pi_50374560
qoute,

dinsdag 12 juni 2007 @ 15:28:35 #18
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50374568
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:23 schreef Dichtneger het volgende:
Wat een onzin. Een huis kopen is een serieuze zaak. Als je niet aan je verplichtingen wil of kan voldoen moet je gewoon de consequenties aanvaarden. Ergo, TS moet er gewoon werk van maken.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_50374639
als in een paar dagen die garantie niet komt en het contract afgestoten word wel! tot dan kun je beter wachten!
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:31:39 #20
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_50374672
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:28 schreef Gunner het volgende:

[..]

Wat een onzin. Een huis kopen is een serieuze zaak. Als je niet aan je verplichtingen wil of kan voldoen moet je gewoon de consequenties aanvaarden. Ergo, TS moet er gewoon werk van maken.
Onzin het niet geven van een bankgarantie wil niet automatisch zeggen dat de koop niet door kan gaan. En zo lang de koper straks bij de notaris zijn handtekening zet komt deze dus gewoon zijn verpichtingen na en probeert TS gewoon nog een extra slaatje uit de koop te slaan.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:34:09 #21
74196 doemaardrie
of toch vier???
pi_50374758
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:26 schreef lunko1979 het volgende:

[..]

Mocht het dadelijk gaan om een bedrag van ¤10.000,-, en de kopers doen moeilijk. En er zou een rechtzaak moeten komen. Overhandig ik gewoon het koopcontract aan mijn advocaat, en laat ik hem de zaak verder afhandelen. Dat kost mij alleen geld, niet veel tijd en nauwelijks inspanning. Daarnaast moet dat geld geen probleem zijn lijkt me, aangezien ik in dat gevqal ijzersterk lijk te staan.
Overigens heeft je makelaar gelijk en zal geen enkele rechter ook maar iets van een bedrag toekennen zolang de woning straks gewoon bij het kadaster wordt overgeschreven.
pi_50374845
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:34 schreef doemaardrie het volgende:

[..]

Overigens heeft je makelaar gelijk en zal geen enkele rechter ook maar iets van een bedrag toekennen zolang de woning straks gewoon bij het kadaster wordt overgeschreven.
exact, je kan alleen dit bedrag opeisen als het definitief niet doorgaat!
pi_50374895
Het koopcontract is door alle partijen getekend met bovengenoemde voorwaarde, doordat de kopers deze ondertekend hebben, hebben zij ingestemd met bovengenoemde boeteclausule.

Sla ik er dan een slaatje uit?

Via het gerecht kan ik mijn gelijk halen en is het niet mijn fout, en als dat om dergelijke bedragen gaat, zou ik het ontzettend stom vinden als je bij zoiets niet op je strepen gaat staan.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 15:38:26 #24
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50374922
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:31 schreef doemaardrie het volgende:
Onzin het niet geven van een bankgarantie wil niet automatisch zeggen dat de koop niet door kan gaan. En zo lang de koper straks bij de notaris zijn handtekening zet komt deze dus gewoon zijn verpichtingen na en probeert TS gewoon nog een extra slaatje uit de koop te slaan.
Volgens TS zijn de kopers dom en lui. Tsjah, ben je mooi klaar mee als koper.
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:37 schreef lunko1979 het volgende:
Het koopcontract is door alle partijen getekend met bovengenoemde voorwaarde, doordat de kopers deze ondertekend hebben, hebben zij ingestemd met bovengenoemde boeteclausule.
Dat dus.
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 15:37 schreef lunko1979 het volgende:
Sla ik er dan een slaatje uit?
Ik vind van niet. Ze moeten gewoon hun verplichtingen nakomen.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_50375210
Als de koop dan toch doorgaat krijg je dan en die 10 procent én je bent het huis kwijt?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')