abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50369455

Wie is Royston Drenthe?

Royston Drenthe (08-05-1987) is een geboren Rotterdammer die zijn voetbalcarriere begon bij amateurclub Neptunes. Daar viel z'n talent op, waar hij op zijn achtste werd opgepikt door Feyenoord. Hij doorliep de jeugd - op een korte periode bij Excelsior na - en maakte in 2005 voor het eerst indruk als linksachter in de A1 van Feyenoord. Door zijn verleden als linksbuiten heeft Drenthe een natuurlijke drang naar voren en een goede actie en versnelling in huis. Hij mocht meetrainen met het eerste elftal en door de voortdurende problemen van Feyenoord op linksachter kreeg hij al snel een kans. En die pakte hij vol overtuiging en flair, zoals Drenthe gewoon is te doen. Zonder schaamte en ontzag voor de tegenstanders werd hij een vaste basiskracht in het eerste en dé revelatie van het seizoen 2006/2007. Inmiddels is hij ook vaste kracht van Jong Oranje, is het wachten op zijn eerste uitverkiezing voor het 'grote' Oranje en heeft hij een contract bij Feyenoord tot 2011. Door zijn nimmer aflatende glimlach is hij verworden tot hét lichtpuntje in Rotterdam Zuid, het vuurvliegje in het donkere moeras. Royston is de Lach van Zuid.

Eerdere topics over deze held:

Royston Drenthe: onvermoeibare stijder

Enkele quotes van grote voetbalorakels:
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 13:12 schreef -Vaduz- het volgende:
Leuke speler.
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 13:58 schreef BliksemSchigt het volgende:
Ook erg sympathiek en normaal in interviews. Goede jongen.
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 16:58 schreef sjimz het volgende:
Drenthe is altijd zo grappig als hij voor de camera verschijnt.
Deze jongen is een brok energie!

[ Bericht 44% gewijzigd door EnGCatjuh op 12-06-2007 17:03:00 ]
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_50369587
Leuke titel, leuke speler.
That's all folks!
pi_50370655
Hij was de enigste dit seizoen bij Feyenoord die er vol voor ging, ook al maakte hij zo nu en dan wel eens een fout.. maar daar kun je van leren
pi_50370659
Drenthe
pi_50371099
Hij speelde goed zondag.. hopen dat het de nieuwe Edgar wordt..
pi_50371429
Ook erg sympathiek en normaal in interviews. Goede jongen.

Ben benieuwd hoelang hij in Rotterdam blijft.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 12 juni 2007 @ 14:03:59 #7
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_50371650
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_50372096
quote:
Onder toeziend oog van zijn vader, moeder en broer heeft Royston Drenthe vrijdag officieel zijn handtekening gezet onder een contract, dat hem tot de zomer van 2011 aan Feyenoord bindt.
Kan dit in de OP aangepast worden?
pi_50372306
Ik was de OP al aan het aanpassen. Zal zijn contractlengte er nog ff bijzetten.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
pi_50372713
Leuke speler!
pi_50374902
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 13:51 schreef andre347 het volgende:
Nou nee dank je.
pi_50375702
quote:
doe maar niet, dan is ie om de haverklap geschorst
pi_50377245

pi_50377745
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 16:40 schreef Erasmusch het volgende:
[afbeelding]

De spandoekmaker bedoelt waarschijnlijk: "Zwarte koffie, extra sterk". Nummer van Opgezwolle en Jawat.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_50377780
Drenthe is altijd zo grappig als hij voor de camera verschijnt.
Deze jongen is een brok energie!
pi_50377870
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 16:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

De spandoekmaker bedoelt waarschijnlijk: "Zwarte koffie, extra sterk". Nummer van Opgezwolle en Jawat.
Klopt, zei Drenthe ook al in een interview. Volgens mij (?) is het inmiddels aangepast
pi_50377962
TT nog een klein beetje getweakt.
pi_50379276
quote:
AFC AJAX
pi_50379401
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 16:57 schreef koningdavid het volgende:

[..]

ik snapte al geen donder van die tekst
pi_50379417
Drenthe
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_50379629
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 17:51 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

ik snapte al geen donder van die tekst
http://www.youtube.com/watch?v=WhJrbKtPFQk
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_50379747
quote:
ik hield het 20 sec. vol
pi_50381495
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 18:03 schreef ruud_fr het volgende:

[..]

ik hield het 20 sec. vol
Haha, die pokoe is tan2 hard jwt.
pi_50381959
pi_50382256
quote:
Ja, en daar versta ik niks van
pi_50382363
Kijken hoe hij het volgend seizoen doet, het was natuurlijk ook niet erg moeilijk om in dit Feyenoord op te vallen. Bij Jong Oranje deed hij het de eerste wedstrijd ook goed, hopen dat hij die lijn kan doorzetten.
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_50382882
Goede speler, zou hem wel bij Ajax willen zien eigenlijk .

Kwam ook wel sympatiek over in de persconferentie net op televisie.
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 23:13:50 #28
123545 DatMeenJeNiet
Mike Mampuya till i die O+
pi_50392369
http://www.youtube.com/watch?v=MAUTS9GPjCM
De twee acties van zondag.
pi_50392482
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 23:13 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
En dat in 2 min tijd ofzo.
Op woensdag 30 juni 2010 20:32 schreef afcajos het volgende:
Verrassend. Een topic over het regelen van te jonge smatjes en C_N en Lakitu zijn er als de kippen bij.
  woensdag 13 juni 2007 @ 00:04:24 #30
123545 DatMeenJeNiet
pi_50394332
quote:
Het Algemeen Dagblad komt woensdag met een groot interview met Royston Drenthe. De linkerflankspeler van Feyenoord laat daarin weten nooit voor een andere Nederlandse topclub te zullen spelen.

,,Edgar Davids is als mijn held sinds ik acht ben,’’ vertelt Drenthe. ,,Dat gaat nooit over. Dat hij een Amsterdammer is en ik een Feyenoorder, ach, daar hoeven we geen geheimpjes over te maken.

,,Feyenoord-supporters weten dat Davids mijn held is. Zij respecteren dat ook, want ze weten dat ik een echte Feyenoorder ben. Nooit zal ik voor een andere topclub in Nederland spelen. Nooit. Dat is niets voor Royston. Maar ik zal me nooit te groot voelen om een handtekening van Edgar Davids te vragen. Dat mag [b]u[b]best weten.’’
Hoe kan je hem nou niet leuk vinden?
pi_50398550
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 23:13 schreef DatMeenJeNiet het volgende:
pi_50399216
Leuke speler om naar te kijken. Hij had bij zijn acties tegen Jong Israel misschien af moeten spelen, maar zijn schoten zorgden ook voor gevaar, dus ik klaag niet
pi_50409928
Het volledige interview
quote:
Alles in de hoogste versnelling

woensdag 13-06-2007-

Gangmaker, open boek, cultheld, merkwaardig mens, ontwapenend joch. Op het EK-jeugd is Royston Drenthe de blikvanger van Jong Oranje.

Royston Drenthe: 'Ik heb gelezen dat trainer De Haan mij een merkwaardig mens noemde, maar dat vat ik positief op. Fietsend door het Friese laagland, keek Royston Drenthe vorige week verwonderd om zich heen. ,,Als je vanuit een vliegtuig naar weilanden kijkt, zie je alleen maar van die groene rechthoeken,’’ vertelt Drenthe.

,,Maar toen we er met trainer Foppe tussendoor fietsten, zag ik dat het hier nog best wel heel leeg is. Ik zag alleen af en toe een boer. En een paar koeien. Er is eigenlijk nog genoeg ruimte in Nederland, vind ik.’’

Luisterend naar Drenthe, is het lastig niet te smelten voor dat ‘bijzondere, ontwapenende joch’, zoals Foppe de Haan hem omschrijft.

De geboren Rotterdammer heeft grote moeite met stilzitten, staat onaangepast in het leven en praat met het hart op de tong. ,,Ik wil iedereen die hier is heel erg bedanken voor zijn komst,’’ sprak Drenthe zondagavond tot de pers, nadat hij zijn trofee voor ‘Man of the Match’ overhandigd had gekregen. ,,Tot ziens en misschien tot de volgende keer.’’

Gisteren zat hij opnieuw naast De Haan achter de tafel, tijdens de persconferentie voor het duel met Portugal. Na zijn aanstekelijke optreden tegen Israël wilde iedereen hem spreken. ,,Maar daar ben ik wel een beetje aan gewend,’’ zei Drenthe. ,,Want ik woon in Rotterdam-Oost. Daar wonen heel veel Feyenoord-supporters en die vragen altijd heel veel aan me. Ik maak daar altijd tijd voor, want dat hoort bij mijn vak. Ik vind dat nooit erg.’’

Drenthe is een jongen van de hoogste versnelling. Daarom speelt hij het liefst links op het middenveld, waar hij zijn onuitputtelijke energie het beste kwijt kan.

Vanavond tegen Portugal speelt hij er, beloofde De Haan gisteren alvast. ,,Dat is mooi,’’ vindt Drenthe. ,,Nu ik dat weet, ga ik er rustig een nachtje over slapen en morgen zal ik er staan. Maar ik speel overal waar trainer Foppe mij opstelt. Ik ga het gras opvreten, dat is zeker.’’

Hij praat zoals hij voetbalt. In een ongeëvenaard tempo rollen de woorden uit zijn mond, alsof hij in gedachten al haastig onderweg is naar zijn volgende verhaal.

,,Als kind was ik al een adhd-gevalletje,’’ vertelt Drenthe over zichzelf. ,,Maar ik heb er nooit pilletjes voor gehad. Het zit in de familie. Als ik net wakker ben, ben ik best rustig. Zoals zondag voor de wedstrijd, toen was ik bijvoorbeeld heel rustig. Maar ik hou van enthousiaste spelletjes en druk doen. Vind ik leuk.

,,Ik zou het best moeilijk vinden hier te wonen,’’ zegt hij over Friesland, waar hij zich twee weken lang in stilte moet focussen op het EK-jeugd. Rondom het spelershotel in Oranjewoud regeert de rust.

,,Ik ben opgegroeid in Rotterdam, daar is het heel anders,’’ legt Drenthe uit. ,,We woonden vroeger in West, in de Mauritsstraat. Als ik de deur uitliep, stond ik al in de stad. Gezellig, ik hou daarvan. Mensen om me heen. Nu wonen we in Oost. Iets rustiger, maar in winkelcentrum Oosterhof is altijd wel wat te doen. Kent u dat, winkelcentrum Oosterhof?’’

Een halve seconde haalt Drenthe adem. ,,Mijn tante Helen woont op de Kop van Zuid, vlak bij Feyenoord. Na de training ga ik vaak bij haar langs. Even babbelen. Alleen moet ik mijn auto wat verder weg zetten als ik daar blijf slapen, want pas hadden ze ‘m opengebroken. Het slot was doorboord. Dat was wel balen. Bij mijn moeders auto hebben ze ook al een keer ingebroken.’’

Pratend over zijn familie schroeft Drenthe het tempo nog wat verder op. ,,Mijn familieband is hecht. Niet normaal hecht eigenlijk. Mijn ouders zijn altijd in het stadion, altijd. Als ik mijn moedertje zie zitten, geef ik nog 20 procent extra. Dan geef ik geen 150 procent, maar 170 procent. Hier op mijn arm heb ik de namen van mijn ouders en mijn tantes getatoeëerd. En de andere namen die je ziet zijn van mijn nichtjes, de kinderen van tante Helen. Zij zijn als zusjes voor me. Ik doe alles voor ze.’’

De Haan en Drenthe vormen naast elkaar een mooi, contrastrijk duo. ,,Een merkwaardig mens, maar een prachtig joch,’’ zei de Friese zestiger onlangs over zijn pupil-met-dreadlocks.

,,Waar Drenthe is, gebeurt wat. Hij zorgt altijd voor leven in de tent. En je kan niet boos op hem worden, hè. Dat gaat niet.’’

Heel even was de trainer zijn speler kwijt deze week. Gianni Zuiverloon had een bal in de bosjes geschoten en Drenthe was zijn ploeggenoot nog tijdens de training gaan helpen met zoeken.

,,Voor trainer Foppe kan ik alleen maar respect hebben,’’ zegt Drenthe over de coach van Jong Oranje. ,,Ik heb gelezen dat hij mij een merkwaardig mens noemde, maar dat vat ik positief op. Ik heb wel vaker gehoord dat ik een apart gevalletje ben.’’

Vroeger op straat moest hij vechten tegen de vooroordelen. ,,Als ouders van andere kinderen mij vroeger zagen, dachten ze: dat zal wel zo’n brutaal jongetje van de straat zijn. Dat komt door mijn uitstraling denk ik. Of hoe ik uit mijn ogen kijk. Maar als die mensen me wat vaker hadden gezien, moesten ze toch wel toegeven dat ik een heel fatsoenlijk jongetje was. En dat mijn ouders mij heel netjes hebben opgevoed.’’

Als jeugdspeler van Feyenoord combineerde hij het voetbal met inline skating, dat hij zich eigen maakte in het skatepark op de Westblaak. Uren bracht hij er door.

In de spectaculaire freestyle-variant behoorde Drenthe tot de top van Nederland, maar na het tekenen van zijn eerste profcontract koos hij voor het voetbal. ,,Ik vind het heel mooi wat ik nu allemaal meemaak,’’ zegt Drenthe. ,,Ik ben pas 20, best jong voor iemand die in Jong Oranje speelt. Maar trainer Foppe heeft me de kans gegeven. Dat vind ik top van hem.’’

Hij glimlacht als hij vertelt over zijn grote jeugdidool. ,,Edgar Davids is als mijn held sinds ik acht ben,’’ vertelt Drenthe. ,,Dat gaat nooit over. Dat hij een Amsterdammer is en ik een Feyenoorder, ach, daar hoeven we geen geheimpjes over te maken.

,,Feyenoord-supporters weten dat Davids mijn held is. Zij respecteren dat ook, want ze weten dat ik een echte Feyenoorder ben. Nooit zal ik voor een andere topclub in Nederland spelen. Nooit. Dat is niets voor Royston. Maar ik zal me nooit te groot voelen om een handtekening van Edgar Davids te vragen. Dat mag u best weten.’’

Bron: AD.nl
Mauritsstraat is helemaal niet in West
  woensdag 13 juni 2007 @ 21:59:36 #34
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_50428203
Als Nani al 25 miljoen euro waard is, hoeveel is Drenthe dan wel niet waard
pi_50430188
erg goed weer
wederom een assist
pi_50430256
Drenthe .
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 13 juni 2007 @ 22:39:18 #37
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50430320
geweldige speler - op het middenveld
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  woensdag 13 juni 2007 @ 22:39:19 #38
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_50430323
Beste feyenoorder nu in de selectie
  woensdag 13 juni 2007 @ 22:41:04 #39
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_50430412
Goed spelertje, inderdaad.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_50430426
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 21:59 schreef TimmyAsd het volgende:
Als Nani al 25 miljoen euro waard is, hoeveel is Drenthe dan wel niet waard
Precies
  woensdag 13 juni 2007 @ 22:41:30 #41
123545 DatMeenJeNiet
pi_50430433
Mijn hemel, wat een gozert
pi_50430672
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 00:04 schreef DatMeenJeNiet het volgende:

[..]

Hoe kan je hem nou niet leuk vinden?
Ik weet kan het van hem wel hebben..

Hij is 100% zichzelf. Dat hij Davids als voorbeeld heeft kan ik hem niet eens kwalijk nemen. Voor veel Surinamers is het spel van Davids het grote voorbeeld. Drenthe is daar eerlijk in, heeft er verder geen bedoelingen mee.

Komt op mij over als een wereldgozer.

Overigens nooit meer linksback zetten, gewoon linkshalf..
"..and in my brain it's going wrong.."
  woensdag 13 juni 2007 @ 22:50:43 #43
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_50430868
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 22:46 schreef Staanplaats het volgende:

Overigens nooit meer linksback zetten, gewoon linkshalf..
Precies. Hij komt op het middenveld veel beter tot z'n recht.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_50430903
Wat een fantastische speler
AFC AJAX
pi_50430956
speelde wederom uitstekend.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
  woensdag 13 juni 2007 @ 22:53:38 #46
123545 DatMeenJeNiet
pi_50431003
Wel typerend dat hij niet in de Talent Pool van Feyenoord zit.
pi_50431506
topspeler
Haleloeja
  woensdag 13 juni 2007 @ 23:06:41 #48
123545 DatMeenJeNiet
pi_50431591
"Alleen een bordje pasta en een tongfiletje"
  woensdag 13 juni 2007 @ 23:07:43 #49
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50431657