abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 juni 2007 @ 12:08:00 #1
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_50326428

Officiële landstaal: Indonesisch (Bahasa Indonesia)
Hoofdstad: Jakarta
Regeringsvorm: Republiek
Religie: islam (ca. 86%), christendom 10%, hindoeïsme 3%, boeddhisme 1% e.a.
Oppervlakte: 1.904.569 km² (4,85% water)
Inwoners: 234.693.997 (2007)

bron: wikipedia

Travelinformatie is ook hier te vinden:
[centraal] Indonesië
[centraal] Indonesië - deel 2
Indonesië (deel 3)
[centraal] Indonesië - deel 4

En als voorloper van KAA:
het emigratieverhaal van één van onze eigen kaaskoppen in Indonesië :
Bruine doos krijgt enkele reis Indonesië
indahnesia.com in Indonesië (deel 2)

Sinds gisteren woon en werk ik in Jakarta, wel even wennen, maar dat komt wel goed. Nog andere mensen hier op Fok die in Jakarta zitten?

[ Bericht 54% gewijzigd door Bora-Bora op 08-04-2008 13:46:53 ]
From the ashes...
pi_52063383
quote:
Op maandag 11 juni 2007 12:08 schreef Xitami het volgende:
Sinds gisteren woon en werk ik in Jakarta, wel even wennen, maar dat komt wel goed. Nog andere mensen hier op Fok die in Jakarta zitten?
17 Augustus kom ik aan op Soekarno-Hatta!
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_52297510

Het loopt storm hier... Niemand anders?
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 05:57:45 #4
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_52550037
Blijkbaar niet

Wat ga je doen in Jakarta Jay?
From the ashes...
  dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:24:53 #5
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_52557801
quote:
Op zondag 12 augustus 2007 01:04 schreef -Jay-20- het volgende:
[afbeelding]

Het loopt storm hier... Niemand anders?
Ja raar, ik heb indahnesia.com ook al een tijd niet meer gezien.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_52692984
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 13:24 schreef popolon het volgende:

[..]

Ja raar, ik heb indahnesia.com ook al een tijd niet meer gezien.
Misschien is hij uiteindelijk toch eens aan werk geslagen...
  maandag 27 augustus 2007 @ 06:59:47 #7
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_52718644
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 10:18 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Zou best kunnen Maar je bent dus in Indonesie aangekomen? Bevalt 't tot nu toe?

(vakantie of werk, trouwens?)
From the ashes...
  vrijdag 14 september 2007 @ 03:31:58 #8
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53163073
quote:
Op zondag 26 augustus 2007 10:18 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

In z'n tuin.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_53177656
Oh, oops... Was ik dit topic even helemaal vergeten...

Ik zit hier i.v.m. stage en afstuderen. Tot nu toe bevalt het mij best wel goed eigenlijk, al moest ik natuurlijk wel even wennen... Vooral aan het klimaat en de grote hoeveelheid muggen...

Verder is het goed vertoeven hier, zeker als je wat centen om handen hebt! Wat mij wel heel erg irriteert is de chaos in het verkeer (of hoe je die enorme massa blik ook maar wilt noemen...) Wat me de ene dag 20min kost, doe ik de volgende dag ruim 2:20min over... Dit is een grote domper op de economie hier, en daar zal voorlopig ook nog geen verandering in komen ben ik bang.
Ook is de zeer aanwezige corruptie soms best wel aanstootgevend, maar daar leer je mee leven.

Verder is het natuurlijk wel een ervaring om in een miljoenenstad als Jakarta te wonen... Officieel staat de teller nog op 12 miljoen geregistreerde inwoners, maar onderzoeken zeggen dat de stad inmiddels al is gegroeid is tot ruim 20 miljoen inwoners. Dit komt vooral door de constante stroom plattelands mensen, die hun heil in Jakarta komen zoeken (en vervolgens bedelend over straat moeten, maar dat terzijde...)

Het is voor mij trouwens ook de eerste keer dat ik zo'n groot en duidelijk verschil tussen rijk en arm zie... Waar aan de ene kant van de straat gigantische paleizen van huizen staan, staat aan de andere kant van de weg een enorme sloppenwijk, en terwijl de geblindeerde Hummers en Mercedessen door de straat rijden staan de armen met heel de familie langs de weg te bedelen... Een hele rare ervaring...

Maar alles went en ook dat helaas. Desondanks vermaak ik mij hier prima en kom ik voorlopig nog niet terug naar de lage landen!

[ Bericht 3% gewijzigd door -Jay-20- op 14-09-2007 18:28:01 ]
  vrijdag 14 september 2007 @ 19:28:32 #10
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_53179308
Ik heb je OP even wat kleurrijker gemaakt.
  zondag 16 september 2007 @ 16:22:29 #11
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_53221383
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 18:21 schreef -Jay-20- het volgende:
Oh, oops... Was ik dit topic even helemaal vergeten...
Kan gebeuren
quote:
Ik zit hier i.v.m. stage en afstuderen. Tot nu toe bevalt het mij best wel goed eigenlijk, al moest ik natuurlijk wel even wennen... Vooral aan het klimaat en de grote hoeveelheid muggen...
Jeuh, een goeie aanrader is om op dag #1 meteen aan de muggencreme te gaan, want je zit voordat je het weet onder. Het klimaat zelf went wel redelijk snel, hou gewoon in gedachten dat je tussen pak 'm beet 10 en 2 'smiddags niet naar buiten wil, en tussen 7 en 10 in de avond. In de ochtend is het gruwelijk schroeierig heet, en in de avond gruwelijk klam en vochtig. Buiten die tijdstippen valt het te doen zolang je niet al te gek veel dingen met je meesjouwt als je naar buiten gaat.
quote:
Verder is het goed vertoeven hier, zeker als je wat centen om handen hebt! Wat mij wel heel erg irriteert is de chaos in het verkeer (of hoe je die enorme massa blik ook maar wilt noemen...) Wat me de ene dag 20min kost, doe ik de volgende dag ruim 2:20min over... Dit is een grote domper op de economie hier, en daar zal voorlopig ook nog geen verandering in komen ben ik bang.
Ook is de zeer aanwezige corruptie soms best wel aanstootgevend, maar daar leer je mee leven.
De massa blik heet over het algemeen macet (in het geval je het nog niet wist, macet = indonesisch voor file, min of meer.) Een macet is vrij normaal, als taxichauffeurs e.d. beginnen over een macet total kan je beter maar slapen in de taxi, want dan duurt het nog een eeuwigheid.

Corruptie, tja, ach, het is iets minder aan het worden maar wel overal te zien in meer of mindere mate. Weet niet of je al eens bij Ratu Plaza (mall) bent geweest, maar die taxi's voor de deur moeten dokken aan een zootje preman (boefjes, zeg maar), die daar het verkeer voor ze "regelen". Dat is corruptie in kleine mate. Als je een keer met je taxi aan de kant gezet wordt door de politie en je kan na 5 minuten weer verder zonder dat je ooit die agent hebt gesproken, dan is je chauffeur iets van 20.000 tot 50.000 rupiah armer.
quote:
Verder is het natuurlijk wel een ervaring om in een miljoenenstad als Jakarta te wonen... Officieel staat de teller nog op 12 miljoen geregistreerde inwoners, maar onderzoeken zeggen dat de stad inmiddels al is gegroeid is tot ruim 20 miljoen inwoners. Dit komt vooral door de constante stroom plattelands mensen, die hun heil in Jakarta komen zoeken (en vervolgens bedelend over straat moeten, maar dat terzijde...)
Heh, nieuwe wet sinds kort: je mag geen geld meer aan bedelaars geven, anders loop je kans op een dikke boete en wat celstraf. Ergens absurd, ergens anders ook goed te begrijpen als je hier een weekje geweest bent.
quote:
Het is voor mij trouwens ook de eerste keer dat ik zo'n groot en duidelijk verschil tussen rijk en arm zie... Waar aan de ene kant van de straat gigantische paleizen van huizen staan, staat aan de andere kant van de weg een enorme sloppenwijk, en terwijl de geblindeerde Hummers en Mercedessen door de straat rijden staan de armen met heel de familie langs de weg te bedelen... Een hele rare ervaring...
Yup, in de eerste week hier was dat contrast overal te zien, grote luxe malls, met ernaast een sloppenwijk. Het erge is dat het op een gegeven moment ook wel went, je ziet het gewoon niet meer. Aan de andere kant kan je je er beter ook niet mee bemoeien als westerling, het nadeel is namelijk wel dat als je hier rondloopt als melkfles-witte buitenlander de meeste mensen je meteen bekijken van het oogpunt hoe ze aan je kunnen verdienen. Kan ik ze ook niet kwalijk nemen ergens, maar het is soms knap irritant

Even een zijstraatje, het is wel komisch als ik hier met m'n vriendin ga winkelen, zij is indonesisch, en als ze in haar eentje naar een winkel gaat is alles okee -- zodra ik m'n witte kop laat zien gaan de prijzen meteen met 20% ofzo omhoog -- ergens wel grappig.
quote:
Maar alles went en ook dat helaas. Desondanks vermaak ik mij hier prima en kom ik voorlopig nog niet terug naar de lage landen!
Beter Als ik zo vrij mag zijn, in welk gebied woon/werk je? Het zou wel leuk zijn om een keer ergens wat koffie achterover te gieten

@popolon: bedankt voor de opleuking! Was er zelf nog niet aan toe gekomen
From the ashes...
  zondag 16 september 2007 @ 16:44:09 #12
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_53221830
Nog wat toegevoegde opmerkingen over het verkeer in Jakarta (en over het algemeen de rest van Indonesie), en wat opmerkingen in z'n algemeen:

Jakarta is, voor ons Nederlanders tenminste, gruwelijk qua verkeer. Niet alleen rijdt men hier aan de verkeerde kant van de weg (links, ipv rechts), ook heeft iedereen een soort fundamenteel lak aan alle verkeersregels. De enige regels die hier gelden zijn: als jouw auto groter is dan die van iemand anders, heb je voorrang; en als je er als eerste bent, is 't van jou.

Spitsuur bestaat hoofdzakelijk uit meer file dan normaal, met af en toe een totale gridlock. Het kan over het algemeen een uur tot twee uur kosten om 10 kilometer te rijden.

Er is openbaar vervoer, sort-of. De TransJakarta busway is redelijk goed te doen mocht je de mazzel hebben om vlak bij een halte te wonen of te werken, maar is vaak in de ochtend gruwelijk druk afhankelijk van de lijn die je neemt. Als tweede optie zijn er de groene 'Kopaja' bussen (Kooperasi Angutan Jakarta) -- wil je deze nemen, hou er rekening mee dat zakkenrollers e.d. hier welig tieren. Om uit te stappen kan je of de conducteur vertellen waar je er uit wil, of 'Kiri' roepen (links - oftewel: stoppen).

Een snelle manier om van A naar B te komen is de Ojek - een motorfiets waar je als passagier op meerijdt. Niet aan te raden als je niet super stressbestendig bent, want de Ojek bestuurders rijden als maniakken. 50% kans dat je een helm krijgt, 50% kans dat je er geen krijgt.

Ok, taxi's zijn over het algemeen genomen de beste manier om van A naar B te gaan, voor de gemiddelde westerling tenminste. Blue Bird heeft hier de voorkeur, omdat hun chauffeurs over het algemeen genoeg engels verstaan om door te krijgen waar je heen wilt, en ze niet kloten met de meter. Oude aftandse taxi's kan je beter vermijden, deze gebruiken vaak geen meter en je zal met ze moeten onderhandelen over de prijs.

Nog wat observaties over het algemeen genomen....

De straat oversteken is een gevalletje 'ogen dicht en lopen', ondertussen een vage zwaaibeweging makend met de rechter of linkerhand. Hopelijk stopt men. Als je wacht op een gat in het verkeer dan kan je erg lang wachten, je moet op een gegeven moment oversteken.

De lift gebruiken is ook leuk, op het moment dat jij er uit wil, zijn er al mensen druk bezig de lift in te gaan, ondertussen de deuren openhoudend om te zorgen dat de gast die z'n vinger permanent op de 'deuren dicht' knop heeft er niet voor zorgt dat je de lift mist. Het is ook gebruikelijk om ongeacht of je op de 3e of 20e verdieping moet zijn de knop voor de hoogste verdieping er ook maar bij te pakken om te zorgen dat de lift misschien sneller omhoog gaat.

Hou er rekening mee dat de meeste mensen niet genoeg engels spreken om je te verstaan, mocht je geen bahasa indonesia spreken; dit kan tot wat gekke problemen leiden

Een paar handige termen in indonesisch (ik spreek zelf nog geen indonesisch... maar wel een aantal losse termen )

Als je wil weten waar iets is (uitgesproken zoals je het in het nederlands zou doen, behalve de 'u' = 'oe', 'c' = 'tj' -- oh, en alle klinkers kunnen zowel lang als kort uitgesproken worden, maar worden altijd kort geschreven):

Tolong Pa(man)/Bu(vrouw), di mana <iets>

di sini = hier
di sana = daar
rumah = thuis

ini = dit
itu = dat (geloof ik)

kiri = links
kanaan (of kanan, ben er nog niet uit): rechts

dan de volgende leuke dingen:

selamat pagi = goeiemorgen (voor een uur of 11)
selamat siang = goeiemorgen/goeiemiddag, tot een uurtje of 2
selamat sore = goeiemiddag/goeieavond -- voordat het donker is
selamat malam = goeieavond (als het donker is).

Ben er nog niet helemaal uit wanneer je nou wat gebruikt...

Als je een taxi instapt, en je wil vertellen waar je heen wilt:

Saya mau pergi ke <....>

Saya = ik
mau = wil
pergi = gaan
ke = naar

De 'g' in pergi (eigenlijk de 'g' overal wordt hetzelfde uitgesproken als de g in 'good' (op ze engels))
From the ashes...
pi_57908283
Vervolg van dit gesprek.
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 07:15 schreef indahnesia.com het volgende:
Jah, dan val je in de groep 'preman', maar dat doe ik liever niet
Wat houdt die categorie precies in?

Word je dan voor een primitieveling uitgemaakt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Bora-Bora op 08-04-2008 13:35:13 ]
 FR
pi_57908646
quote:
Op dinsdag 8 april 200812:56 schreef Bora-Bora het volgende:
Vervolg van dit gesprek.
[..]

Wat houdt die categorie precies in? [afbeelding]

Wordt je dan voor een primitieveling uitgemaakt?
preman is .... eeh... een soort zelfbenoemde baas. Wellicht het meest te vergelijken met een Sjonnie in Nederland of zo... Het is alleen niet zo oppervlakkig dan dat. Ze beheersen vaak bepaalde 'markten' (drugs, sex, gokken) en kunnen er aan de ene kant voor zorgen dat je niets overkomt, maar aan de andere kant leggen ze je morgen om.... en dat is niet zo heel overdreven gesteld ook nog...
pi_57909282
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 13:23 schreef indahnesia.com het volgende:
DIT is het topic wat ik zocht!
De hele serie staat nu in de OP!
 FR
pi_57910347
quote:
Op dinsdag 8 april 200813:47 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

De hele serie staat nu in de OP! [afbeelding]
thanks.. mijn topics zijn ook allang niet bijgewerkt dus...
pi_57911137
Da's weer wat leesvoer dus.

En zoals ik al zei, komt gerust met nog andere anekdotes over Indonesië hè!
Het is echt leuk om te lezen, omdat ze zo'n andere leefwijze hebben dan Nederlanders.
 FR
pi_57911373
Ik heb inmiddels ook al een andere leefwijze dan de gemiddelde Nederlander denk ik zo..

Sta lekker vroeg op (uurtje of zes).. doe het krantje, ontbijtje en wat internet.. vaak naar het postkantoor (briefje versturen, briefje ontvangen) in de middag een dutje na het lunchen, als het regent blijf ik wat langer liggen. In de avond nog wat internet, nieuws en dan naar bed.

Geintje natuurlijk, maar wel lekker een eigen leventje kunnen indelen. Geen zware verplichtingen als de maandagmorgenspits e.d. Gisteren om 8 uur vertrokken voor een rondje strand, tweede strand, derde strand, gesprek met een rijstboer die nu uien verbouwd, een andere rijstboer, een oudere dame in een eetstalletje, een groep buschauffeurs, een politieagent en daarna naar huis. Leuke dag.. de foto's moet ik nog uitzoeken, verhaaltjes moet ik nog schrijven ... komt nog wel.
pi_57911562
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 15:21 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik heb inmiddels ook al een andere leefwijze dan de gemiddelde Nederlander denk ik zo..

Sta lekker vroeg op (uurtje of zes).. doe het krantje, ontbijtje en wat internet.. vaak naar het postkantoor (briefje versturen, briefje ontvangen) in de middag een dutje na het lunchen, als het regent blijf ik wat langer liggen. In de avond nog wat internet, nieuws en dan naar bed.

Geintje natuurlijk, maar wel lekker een eigen leventje kunnen indelen. Geen zware verplichtingen als de maandagmorgenspits e.d. Gisteren om 8 uur vertrokken voor een rondje strand, tweede strand, derde strand, gesprek met een rijstboer die nu uien verbouwd, een andere rijstboer, een oudere dame in een eetstalletje, een groep buschauffeurs, een politieagent en daarna naar huis. Leuke dag.. de foto's moet ik nog uitzoeken, verhaaltjes moet ik nog schrijven ... komt nog wel.
Hahaha... Luiwammes...
pi_57911766
quote:
Op dinsdag 8 april 200815:28 schreef -Jay-20- het volgende:

[..]

Hahaha... Luiwammes... [afbeelding]
Hey, ik vergat nog dat ik mijn tuin grotendeels zelf onderhoud. alleen de buurvrouw veegt mijn paadjes wel eens schoon. Zelfs het opstoken van de bladeren doe ik zelf (doh, als ik dat niet mag, waarom zou ik dan alles bij elkaar vegen )
pi_57912060
quote:
De lift gebruiken is ook leuk, op het moment dat jij er uit wil, zijn er al mensen druk bezig de lift in te gaan, ondertussen de deuren openhoudend om te zorgen dat de gast die z'n vinger permanent op de 'deuren dicht' knop heeft er niet voor zorgt dat je de lift mist. Het is ook gebruikelijk om ongeacht of je op de 3e of 20e verdieping moet zijn de knop voor de hoogste verdieping er ook maar bij te pakken om te zorgen dat de lift misschien sneller omhoog gaat.
ja, dat dringen bij de lift... en dan hondsbrutaal er keihard doorheen duwen als je eruit wil. Leuk hoor, al die 'kwaaie' gezichten.
  woensdag 9 april 2008 @ 07:07:52 #23
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_57926759
quote:
Op dinsdag 8 april 2008 15:48 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

ja, dat dringen bij de lift... en dan hondsbrutaal er keihard doorheen duwen als je eruit wil. Leuk hoor, al die 'kwaaie' gezichten.
Het blijft toch leuk ergens -- nu ik er bij nadenk maak ik me er ook wel schuldig aan eigenlijk, maar ach, het voordeel wat je toch al snel hebt als nederlander is dat je gemiddeld genomen een stuk groter bent dan de meeste indonesiers en je dus ook een stuk makkelijker door een meute mensen heen kan baggeren.

Ook handig om in Jakarta de busway in te komen als 't druk is. Blik op oneindig en gewoon doorlopen
From the ashes...
pi_57928287
Ik ben niet van het formaat Nederlander eigenlijk, zowel in de lengte als in de breedte niet, maar dat maakt verder niet uit. Die busway in Jakarta moet een drama zijn tijdens de drukke tijden ja... veetransport.
  woensdag 9 april 2008 @ 10:04:18 #25
57728 Xitami
? = 2b || !2b
pi_57928566
quote:
Op woensdag 9 april 2008 09:46 schreef indahnesia.com het volgende:
Ik ben niet van het formaat Nederlander eigenlijk, zowel in de lengte als in de breedte niet, maar dat maakt verder niet uit. Die busway in Jakarta moet een drama zijn tijdens de drukke tijden ja... veetransport.
Ik ben ook niet de grootste eigenlijk, 1.80m maar da's hier toch wel weer bovengemiddeld. De busway, tja, daar kan je verhalen over schrijven tot je een ons weegt en dan heb je nog steeds genoeg materiaal om 't nog allemaal eens dunnetjes over te doen.

Op zich valt het wel mee, je moet alleen net ff de juiste tijd pakken. In de ochtend tussen 7 en 8 is het uitgestorven, de bus die ik neem zit dan op zich wel vol maar alle staanplaats is nog vrij, dus lekker bij de deur in de hoek hangen en nog ff doorslapen kan dan goed. Tussen 8 en 9... dan wordt 't inderdaad veevervoer, met veel geduw en getrek dus zien dat je die bus in komt.

Er staat wel een gast bij die deur om alles een beetje in goeie banen te leiden, maar dat hele "maximaal 85 personen in de bus" ding wordt keihard genegeerd, en soms zit er een gast tussen die gewoon geen 'nee, zit vol' kan zeggen, dus dan krijg je echt het sardien-in-blik gevoel -- maar dat had ik ook toen ik in Den Haag woonde en dan 'sochtends met de trein naar Amsterdam ging.

De weg naar huis is wel relaxed, aangezien de bus 2 haltes na de halte waar ik opstap letterlijk leegstroomt, en dan maar half vol gestouwd wordt zodat 'ie langs de route nog wat mensen mee kan nemen. Dus altijd zitplaats.

Zitplaatsen zijn alleen gebouwd op de gemiddelde indonesier, dus tikkie te smal en niet echt ruimte om m'n lange stelten kwijt te kunnen, maar goed, 't is beter dan staan.

Het enige wat ze nu nog eens voor elkaar moeten krijgen met die busway is dat ding op geregelde tijden laten rijden, nu kan je soms een half uur wachten en dan komen er in de volgende 5 minuten 7 bussen voorbij, terwijl ze dat beter een beetje kunnen spreiden, maar goed, dat schijnt weer van die bule-logica te zijn

P.S. Voor de mensen die misschien denken dat ik gruwelijk loop af te geven op Indonesie en de bevolking, da's niet zo.Ik vertel alleen over dingen die mij als (waarschijnlijk domme) buitenlander opvallen vergeleken met hoe het er in NL aan toegaat. Vandaar.
From the ashes...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')