Hoe onthou jij nou waar je bent in een boek?
* Isabeau *kucht een keer* markeert haar pagina's vaak dmv een ezelsoor, maar meestal blader ik door het boek op zoek naar passages die me niet bekend voorkomen en dan blader ik net zo lang terug tot ik heb gevonden waar ik was
quote:En jij vraagt je zeker af hoe het komt dat die kaarten niet meer compleet zijn
Op donderdag 07 februari 2002 01:11 schreef Kimmy het volgende:
Ik heb er altijd een kaart in liggen (momenteel schoppen 8).
Het komt uit een kaartspel dat al lang niet meer compleet is, en ik raak boekenleggers altijd kwijt (ik was begonnen bij schoppen heer)
[Dit bericht is gewijzigd door Weirdo op 07-02-2002 01:47]
in m'n studieboeken zit altijd een geodriehoek omdat ik alles onderstreep wat belangrijk is en die geodriehoek doet dan gelijk dienst als boekenlegger
quote:Ik vaak ook, en dan breek ik de kaft. In gebonden uitgaven maak ik ezelsoren
Op donderdag 07 februari 2002 01:29 schreef Soep v/d Dag het volgende:
ik koop expres altijd goedkope pocketversies van boeken, aangezien ik die "mag" mishandelen. dus vouw ik de hoekjes om. of ik lees door tot ik het hoofdstuk uit heb.
quote:Ik heb echt een hekel aan ezelsoren, zo worden echt veel boeken verneukt.Ik heb gewoon meerdere boeklegers, en die heben allemaal hun eigen smaak. De één houdt van Jack Vance de ander van Keri Hulme.
Op donderdag 07 februari 2002 01:02 schreef Isabeau het volgende:
Gebruik je een keurige boekenlegger? Onthou je de pagina waar je bent gebleven? Volg je een spoor van shag en koffievlekken door het boek heen? Mishandel je je boeken; maw: maar je ezelsoren of scheur je de gelezen pagina's eruit...(dit laatste is niet verzonnen, maar kende iemand die dat deed).Hoe onthou jij nou waar je bent in een boek?
* Isabeau *kucht een keer* markeert haar pagina's vaak dmv een ezelsoor, maar meestal blader ik door het boek op zoek naar passages die me niet bekend voorkomen en dan blader ik net zo lang terug tot ik heb gevonden waar ik was
En anders leg ik het boek zelfs gewoopn ondersteboven op de grond.
quote:...je laat de keuze van boekenlegger afhangen van het type boek? Interessant.
Op donderdag 07 februari 2002 03:43 schreef Peregrijn het volgende:Ik heb echt een hekel aan ezelsoren, zo worden echt veel boeken verneukt.Ik heb gewoon meerdere boeklegers, en die heben allemaal hun eigen smaak. De één houdt van Jack Vance de ander van Keri Hulme.
quote:Je maakt ezelsoren in je boeken? Jij ketter! Dat vind ik dus echt een van de grootste zonden die je met boeken kan uithalen.
Gebruik je een keurige boekenlegger? Onthou je de pagina waar je bent gebleven? Volg je een spoor van shag en koffievlekken door het boek heen? Mishandel je je boeken; maw: maar je ezelsoren of scheur je de gelezen pagina's eruit...(dit laatste is niet verzonnen, maar kende iemand die dat deed).Hoe onthou jij nou waar je bent in een boek?
* Atrimar loopt hoofdschuddend weg ... ezelsoren tssssk
Ezelsoren maken doe ik nooit, ook niet in bibliotheekboeken.
En nee, ik vind mezelf geen cultuurbarbaar.
quote:Doe ik ook... maar vaak is het zo dat boek dichtvalt.. dan zoek ik tot ik iets herkenbaars zie
Op donderdag 07 februari 2002 01:07 schreef Buurmannetje het volgende:
Ik laat meestal het boek open liggen op de bladzijde(n) waar ik ben gebleven, je zou verwachten dat het dan wel eens kan vallen en dichtklappen ofzo, heb ik nog nooit gehad dus...
quote:Inderdaad. Ik heb liever dat boeken eruit zien alsof ze gelezen zijn ipv dat ze in de kast met je kennis staan te prijken.
Op donderdag 07 februari 2002 11:02 schreef Tinkepink@work het volgende:En nee, ik vind mezelf geen cultuurbarbaar.
ezelsoren vind ik zonde van me boeken.
Heel mooi! Was is erg blij mee. Dank je wel, Sinterklaas!
en soms als bovenstaande niet voorhanden is inderdaad boek doorbladeren tot het me weer bekend voorkomt
boekenleggers,ezelsoortjes,papiertjes en al die andere behulpzame vriendjes maken dat je het juist niet hoeft te onthouden.
quote:
Op donderdag 07 februari 2002 19:50 schreef SEMTEX het volgende:
Ik ga alleen over tot het omvouwen van een hoekje als ik ECHt geen papiertje of boekenlegger heb.......
We zijn trots op je Sem...
ik vouw bladzijdes nooit om....zonde
Ja, ik weet het, ik ben gek, maar ik heb echt sommige boeken dubbel (bijvoorbeeld De Aardkinderen, per ongeluk laten opslaan met mijn spullen na tijdelijke verhuizing, en er toen achter gekomen dat ik echt geen jaar zonder die serie kon)
Oja, en als ik bij qltel ben is het ook handig dat ik het onthoud, want wij hebben ook veel dezelfde boeken Kan ik gewoon verder lezen waar ik thuis was gebleven in mijn boek.
quote:Ik ook, met de bladzijden naar beneden.
Op donderdag 07 februari 2002 12:57 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik leg het boek altijd ondersteboven neer.
quote:...dat vind ik nog erger dan ezelsoren, dat die kaft dan helemaal verrot gaat en het boek niet goed meer sluit.
Op zondag 10 februari 2002 17:16 schreef defender het volgende:
Ik leg het ook meestal ondersteboven neer. Vaak slaat het weer dicht als ik het op pak om verder te lezen, en moet ik dus eerst weer gaan zoeken waar ik gebleven was
ik ben gestopt met het lezen van dit topic na de helft van 't 1e pagina.
zoveel boeken mishandelaars bij elkaar heb ik nog nooit gezien!!
20 jaar de elektrische stoel!
* Vision gebruikt altijd een boekenlegger
quote:* Arcee stelt vast hoe Isabeau van derde persoon enkelvoud naar eerste persoon enkelvoud swicht, wat in een literatuur-forum eigenlijk niet zou mogen.
Nou ja, mijn geheugen is over het algemeen al zeer goed...
die vouw ik dan over de helft, en hang hem over de pagina met het logo van de bieb op de bladzijde waar ik gebleven ben.
Ik doe een bon van de locale supermarkt op de plek waar ik was...ik begin dan toch weer linksboven te lezen
Lees hier over zware boekmishandelingen ...krijg er gewoon rillingen van..en de neiging om eens met een lineaal op vingers te gaan tikken die net een ezelsoor aan 't maken zijn..
En een bijl voor de scheurders!
Leg 't maar eens in de toekomst uit aan je kleinkind...
"Opa/Oma waarom heeft u geen boeken uit uw jongere jaren bewaard? Mijn vriendinnetjes opa/oma heeft dat wel, maar ik moet het doen met boeken op CD" "Tja meisje Ik vond het het niet waard om ze goed te behandelen, waren maar ondingen, kon nooit onthouden welke bladzijde ik gebleven was, is tegenwoordig makkelijker met die cd's, kom zal ik een verhaaltje voorlezen?" "Nou opa/oma, mijn e-book is kapot, zit een barst in het scherm, en hij onthoud de bookmarks niet meer, als hij de CDs al leest want dat doettie ook vaak niet meer"
En schrijven in boeken vind ik ook al zo'n heiligschennis...'t is er helemaal niet voor bedoeld..wrom pakt men dan ook geen stift en klad z'n beeldbuis vol?
Ok is wat anders als 't om een opgaven boek (met alleen opgaven gaat) maar schrijven in een normaal boek met als doelstelling "schrijven om te leren" is gewoon mishandeling, zou zeggen pak dan vel papier en schrijf de tekst over die je net van commentaar of een onderlijning hebt voorzien....dan leer je 't tenminste echt..
[Dit bericht is gewijzigd door Musashi_Shingen op 18-02-2002 19:50]
quote:Ah... Eline heeft nog een hoop ellende voor de boeg...
Op maandag 18 februari 2002 19:41 schreef Mini_rulez het volgende:
Gewoon de bladzijde onthouden... 83 op dit moment in Eline Vere
Ontopic: pockets worden genadeloos de rug gebroken, zoda
t ze vanzelf openvallen waar ik was. Voor gebonden boeken: alles wat maar voorradig is: bonnetjes, ansichtkaarten, rekeningen, blanco memovelletjes, potloden. Dichtbundels: vloeitjes tussen de pagina's met de favoriete gedichten. Vloeitjes zijn ideale lange-termijn boekenleggers en je zit ook nooit zonder vloei op die manier. Antiquarische boeken: alleen blanco velletjes, maar het liefst nog pagina onthouden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |