F(x) wordt ook regelmatig gebruikt om de primitieve van f(x) mee aan te duidenquote:Op maandag 25 juni 2007 15:30 schreef GlowMouse het volgende:
Een som is natuurlijk makkelijker, maar wanneer je wat algemene dingen op wilt schrijven zonder vantevoren te willen weten of de stochast continu of discreet is, kom je niet om een integraal heen. De lebesgue-integraal wordt hier gewoonlijk voor gebruikt, maar nu kwam ik de stieltjesintegraal tegen.
F(x) is inderdaad de cumulatieve verdelingsfunctie. Met verdeling (Engels: division) bedoel ik een oplopende reeks getallen die gebruikt wordt om de integraal te berekenen. Zoals de riemannintegraal benaderd kan worden met onder- en bovensommen, kan de stieltjesintegraal dat ook.
-knip, wacht!-
In het continue geval komt de notatie dan wel overeen, discreet zou f niet bestaan. Bij kansrekenen zijn F en f altijd de cdf en pdf, voor zover ik ze tegengekomen ben. Maar bij nader inzien blijkt de stieltjesintegraal toch goed uit te komen, ik denk dat ik eerder integrand en integrator verwisselde. Ik zie nu in ieder geval waarom het altijd goed gaat bij discrete stochasten, en ben weer een stukje wijzer gewordenquote:Op maandag 25 juni 2007 15:34 schreef Wolfje het volgende:
[..]
F(x) wordt ook regelmatig gebruikt om de primitieve van f(x) mee aan te duiden.
Een eerste orde benadering voor de oppervlakte is A = 50 + 5*X + 10*Y, waarbij X en Y de afwijkingen in de lengte en breedte voorstellen (de term X*Y valt weg in de benadering). De variantie van de oppervlakte is dus (5*5+10*10)*0.01 = ongeveer 0.11 m2.quote:Op maandag 25 juni 2007 15:14 schreef Schuifpui het volgende:
Zo eerste tentamen gehad, nu verder met Probability and observation theorie, fulltime.![]()
[..]
Ik had dus niet echt een idee hoe dit moest, ik deed alleen wat wanhopige pogingen, dus toets ik sqrt(102+52) in en jawel daar komt ongeveer 11 uit, het goede antwoord. Mijn vraag dus, is dit gewoon toeval en zo ja hoe los ik dit op? Of is dit goed en waarom dan wel?![]()
Het lijkt me niet heel logisch omdat de een in meters is en het antwoord in cm2.
Noem de lengte L, de breedte B, dan gaat het om VAR(L*B). Ik ken die benadering niet, Wolfje welquote:Op maandag 25 juni 2007 15:14 schreef Schuifpui het volgende:
Zo eerste tentamen gehad, nu verder met Probability and observation theorie, fulltime.![]()
[..]
Ik had dus niet echt een idee hoe dit moest, ik deed alleen wat wanhopige pogingen, dus toets ik sqrt(102+52) in en jawel daar komt ongeveer 11 uit, het goede antwoord. Mijn vraag dus, is dit gewoon toeval en zo ja hoe los ik dit op? Of is dit goed en waarom dan wel?![]()
Het lijkt me niet heel logisch omdat de een in meters is en het antwoord in cm2.
Hmm eigenlijk volg ik dat niet zo. De eerste formule is logisch en dat X*Y wegvallen ook. Maar waar je opeens die formule voor de variantie van het opp vandaan haalt.quote:Op maandag 25 juni 2007 15:47 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Een eerste orde benadering voor de oppervlakte is A = 50 + 5*X + 10*Y, waarbij X en Y de afwijkingen in de lengte en breedte voorstellen (de term X*Y valt weg in de benadering). De variantie van de oppervlakte is dus (5*5+10*10)*0.01 = ongeveer 0.11 m2.
Aha thanks, dit ga ik even in grote letters noteren.quote:Op maandag 25 juni 2007 16:19 schreef GlowMouse het volgende:
Als A = 50 + 5*X + 10*Y, dan VAR(A) = VAR(50 + 5*X + 10*Y) = VAR(5X) + VAR(10Y) = 25*VAR(X) + 100*VAR(Y).
Een type II error is dus dat Ho geaccepteerd wordt, terwijl Ho niet waar is. Nou dacht ik dat dit vrij simpel was en ik gewoon de integraal van N(0.5,1) kon nemen van - oneindig tot 1, maar dat klopt dus niet. Na veel proberen heb ik antwoorden a,c en d er uitgekregen, maar niet b, de goede.quote:Question 20
Test statistic T has, under null hypothesis Ho, distribution
T ∼ N(0, 1). The same test statistic is distributed
as T ∼ N(∇, 1) under the alternative hypothesis, with
∇ = 1/2 . The test reads: reject Ho if |T | > 1. The probability
of committing a type II error is
a) 0.1587
b) 0.6247
c) 0.6915
d) 0.3085
Oh aha ik zie hem, dom dom. Inderdaad wel een heel onlogische test.quote:Op maandag 25 juni 2007 22:26 schreef GlowMouse het volgende:
reject Ho if |T | > 1 <- dat is ook niet logisch bij deze toets
Kan met de Grafische Rekenmachine als je die hebt (invoeren bij L1 en dan 1 var stats L1 doen)quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:22 schreef ukga het volgende:
Oke mensen een hbo vraagje (volgens mij is ie simpel, maar ik kan nergens een goede uitleg vinden)
Gegeven zijn de volgende getallen; 1, 9, 10, 8, 7, 2 en 6
Bereken de standaardafwijking van deze 7 getallen!
hoezo door 6 delen dan?quote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:47 schreef GlowMouse het volgende:
Een reeks getallen heeft geen standaardafwijking. Wanneer de getallen een aselecte trekking vormen uit een populatie met bepaalde kansverdeling, kun je de standaardafwijking van die kansverdeling schatten. De methode van -J-D- schat die variantie steeds te laag, je moet delen door 6 ipv 7 om een zuivere schatting te krijgen.
Lijst maken bij Listquote:Op dinsdag 26 juni 2007 13:56 schreef ukga het volgende:
hartstikke bedanktik snap je uitleg(en eht natwoord klopt). Alleen snap ik niet hoe ik het op me GR moet doen)
Omdat je 7 getallen hebt en je de variantie anders te laag schat.quote:
In het boek staat de definitie:quote:The joint probability density function of the random vector [x1,x2]T is given as fx1x2=1/10(3x12+8x1x2) for 0 < x1 < 1, 0 <x2 < 2. and zero otherwise. The marginal PDF of x1 is given as:
Als ik het dus goed begrijp gaat x2 naar oneindig, maar dat zou betekenen dat de functie waarde ook naar oneindig gaat. Ik vermoed dat het dus iets met de grenzen te maken heeft, dan zou hij naar 2 moeten gaan? Dat komt dan weer niet uit.quote:The marginal distribution of the random variable xi is given by:
Fxi (xi) = lim(xj -> oneindig, j != i) Fx(x1,...,xn)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |