abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50291990
Daarnet keek ik op RTL7 naar het programma Nederland Bouwt en mijn mond viel zowat open van verbazing. Het ging over een VINEX-wijk in Brabant. Mijn idee van VINEX-wijk was tot nu toe "bouw zo lelijke mogelijke huizen in zo gek mogelijke vormen en zo afschuwelijk mogelijke kleuren. Maar wat ze daar in Brandevoort, gemeente Helmond, gemaakt hebben, vind ik echt fantastisch.

Een vestingstadje, compleet met gezellig centrum, prachtige huizen erom heen, grachten, groen. Ongelofelijk. Ik begrijp niet dat er in Nederland al zo lang gebouwd wordt in die oerlelijke rijtjeshuisstijl. Laten we a.u.b. gewoon weer bouwen zoals we het in die eeuwen ervoor gedaan hebben.

Iemand die er woont toevallig? En kent iemand meer van dit soort projecten of is het uniek?

Maak nie regtig saak nie
pi_50292106
Ok, vinexwijken zijn knetterlelijk, maar vind je dit echt mooi wat een kutnamaak
Je kon beter je vinger in je kont stoppen dan dit lezen, dan had je nog wat bereikt.
  zondag 10 juni 2007 @ 11:13:58 #3
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_50292141
Ik ben er wel eens geweest maar die wijk is echt supernep!

En de huizenprijzen zijn belachelijk, de achtertuinen zijn meestal niet eens groter dan 30m2 en alles is op elkaar gepropt.
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_50292203
Waarom is het dan nep of namaak? Dit is gewoon de stijl waarin Nederland eeuwen lang heeft gebouwd. En ineens zijn we in de jaren '70 verschrikkelijk lelijke wijken gaan bouwen. Ik weet niet of je wel eens de VINEX-wijk Wateringse Veld hebt gezien, maar dat is gewoon verschrikkelijk. Ik vind de sfeer die die wijk in Brabant uitstraalt gewoon prachtig. Beter goed gekopieerd, dan slecht zelf verzonnen.
Maak nie regtig saak nie
  zondag 10 juni 2007 @ 11:18:06 #5
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_50292210
quote:
Op zondag 10 juni 2007 11:13 schreef Prowl het volgende:
Ik ben er wel eens geweest maar die wijk is echt supernep!

En de huizenprijzen zijn belachelijk, de achtertuinen zijn meestal niet eens groter dan 30m2 en alles is op elkaar gepropt.
authentiek toch?
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
  zondag 10 juni 2007 @ 11:19:10 #6
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_50292232
Nou, als ik het zo zie is het anders aanzienlijk beter dan het alternatief. Goed verzonnen. Nu ziet het er nog te glimmend uit, maar over een jaar of 10...
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  zondag 10 juni 2007 @ 11:19:27 #7
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_50292239
Volgens mij is dat een kopie van de Citadel in de Broekpolder in Heemskerk/Beverwijk?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_50292267
Zo erg vind ik het er ook niet uitzien. Vind 't wel leuk dat niet ieder huis een kopie is van het vorige. Beetje verschillende kleuren, gevels, etc...
pi_50292301
Het is een aardig alternatief, bedenk echter wel dat de bouwkosten van dergelijke projecten hoger liggen dan bij "standaard" woningen, met als gevolg hogere verkoopprijzen van de woningen.

Het is redelijk uniek, vanuit heel Europa komt men in Brandevoort kijken hoe het dus ook kan, volgens mij is prins Charles ook al eens komen kijken.
pi_50292322
brandevoort is zeker mooier dan bijvoorbeeld meerhoven in eindhoven...
pi_50292373
quote:
Op zondag 10 juni 2007 11:22 schreef Nordic_Blue het volgende:
Het is een aardig alternatief, bedenk echter wel dat de bouwkosten van dergelijke projecten hoger liggen dan bij "standaard" woningen, met als gevolg hogere verkoopprijzen van de woningen.

Het is redelijk uniek, vanuit heel Europa komt men in Brandevoort kijken hoe het dus ook kan, volgens mij is prins Charles ook al eens komen kijken.
Het kan dan wel meer geld kosten, maar dit zal nooit gesloopt worden. Ik zie het echt gebeuren dat over een jaar of 30 de eerste VINEX-wijken wegens verloedering worden afgebroken. Daar is gewoon geen sfeer. En het lijkt of ze dat in die nieuwe Oudhollandse wijken wel voor elkaar krijgen.
In Almere hadden ze dat ook moeten doen. Gewoon een compleet centrum met grachten en al.
Maak nie regtig saak nie
  zondag 10 juni 2007 @ 11:28:53 #12
179327 Harry4
Treehugger
pi_50292422
Ziet er mooi uit, ik rijd er vaak door. Als over een aantal jaar alles klaar is, ziet het er echt super uit lijkt me
Ich bin Macho, süper Macho...
pi_50292448
Als je onder Amersfoort kijkt (vlak bij Palestina) dan hebben ze daar ook zo'n wijk gebouwd in deze stijl...best leuk!
pi_50292467
Hoewel Brandevoort zeker een heel stuk mooier is dan Meerhoven of Almere (de laatste is het toppunt van lelijk bouwen) is Brandevoort nog steeds zwaar overrated.

De huizenprijzen zijn belachelijk (voor dezelfde inhoud/woonoppervlak betaal je nog geen kilometer verder op ongeveer de helft!), de tuinen zijn minuscuul klein, er is nauwelijks parkeer gelegenheid, de straten zijn veel te smal en de faciliteiten zijn bedroevend. En dan heb ik het alleen nog maar over de 2-onder-1-kap woningen. De rijtjeshuizen zijn nog veel zieliger.

Brandevoort is een prestige project. Het laat zeker zien dat er in Nederland mooie huizen gebouwd kunnen worden maar helaas houd het daar ook bij op. Als ik voor 4 ton een huis koop wil ik niet dat er op 100 vierkante meter een tuin of 6 staat. Dan kan ik net zo goed voor anderhalve ton in een achterstandswijk gaan wonen, daar zijn de tuinen beduidend groter (en is er nog genoeg parkeerplaatst over het algemeen).

En wat dat betreft heeft Almere het dan wel weer goed voor elkaar... De huizen zijn weliswaar oerlelijk maar je hebt in ieder geval heel wat meer ruimte....
  zondag 10 juni 2007 @ 11:31:34 #15
177846 colette
kloon van conleche
pi_50292468
Kijk, ik had ook liever dat ze iets nieuws verzonnen ipv te moeten teruggrijpen naar vroegere eeuwen. Maar ik zou hier 10x liever wonen dan in die "gewone" vinexwijken. Ik geloof dat ik daar zelfmoordneigingen zou krijgen. Ik vind dit er best gezellig uitzien.
pi_50292471
Tis iig beter dan de standaard kut-vinex-wijken hier in de Randstad. Ik zou voor geen geld in een vinex locatie gaan wonen, maar dit ziet er iig leuker uit.
pi_50292487
Dit ziet er idd veeeeel mooier uit dan de standaard vinex wijken
  zondag 10 juni 2007 @ 11:35:29 #18
137929 beertenderrr
Wup Holland Wup
pi_50292551
ik vind het niet verkeerd hoor, ben de randstad gewent en dan is al snel iets mooier dan hier
A "Nederlands restaurant" is a 'contradictio in terminus'.
If it don't matter to you, it don't matter to me
  zondag 10 juni 2007 @ 11:37:25 #19
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_50292582
Vreselijk dat nieuwbouw met een zogenaamd oud tintje. Kitserige troep. Voordeel is wel dat ze tegenwoordig zo matig bouwen dat de scheuren van 100 jaar terug er al vrij snel inzitten.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_50292769
dan vind je deze wijk vast ook wel mooi

http://www.citadel-wonen.nl/
  zondag 10 juni 2007 @ 11:47:45 #21
137150 brandgaatje
Naverbrander
pi_50292797
Naar wat ik begrijp van de organisatie van de wijk Brandevoort, kleven er nogal wat haken en ogen aan het wonen daar.
Om de uitstraling te bewaken van de wijk, kun je namelijk niet zomaar een luifel hangen om maar iets te noemen. Als je in een appartementengebouw woont, moeten álle bewoners een luifel nemen, of helemaal geen. En ze moeten ook allemaal hetzelfde luifel kiezen, waarbij keuze is uit twee kleuren. Dus of allemaal rood, of allemaal groen.
Verder zijn de etages van de huizen heel hoog, zodat het aantal kubieke meters in de praktijk qua bruikbaarheid ook erg tegevalt.
En de prijzen zijn inderdaad fors. Ik woon in Brouwhuis in een huis van 400m^3, daar betaal je in Brandevoort een klein fortuin voor. Brandevoort is mooi om doorheen te rijden, op weg naar huis.

Dan zou ik liever in Dierdonk wonen, dat vind ik nou een mooie wijk!
The only thing that stands between me and immortality is death
pi_50293188
quote:
Op zondag 10 juni 2007 11:47 schreef brandgaatje het volgende:
Dan zou ik liever in Dierdonk wonen, dat vind ik nou een mooie wijk!
heh Medehelmonder

Helemaal mee eens... Als je in Dierdonk een huis koopt voor hetzelfde geld als in Brandevoort krijg je in ieder geval alvast 1 of 2 garages er gratis bij, een grotere tuin, een veel ruimer gebouwde wijk, een fatsoenlijke uitvalsweg richting de bewoonde wereld, mooiere en practischere huizen... Afijn; veel prettiger wonen naar mijn mening.... En voor hetzelfde geld (of minder) dan in Brandevoort.....
pi_50293193
Ik begrijp niet waarom het nou ineens nep genoemd wordt. In het buitenland (Frankrijk, Duitsland) bouwen ze ook gewoon nieuwe huizen in de stijl waarin ze al honderd jaar bouwen en daar wordt het toch ook niet nep genoemd?

@Brandgaatje, zeker geen sociale woonbouw daar? Alleen rijke mensen?
Maak nie regtig saak nie
pi_50293273
quote:
Op zondag 10 juni 2007 12:04 schreef kassenbouwer het volgende:
@Brandgaatje, zeker geen sociale woonbouw daar? Alleen rijke mensen?
In Brandevoort en Dierdonk geen sociale woningbouw nee. In het centrum van Helmond zeker wel. In Brouwhuis volgens mij ook nog wel.

Maar over het algemeen zijn er in Vinex locaties geen sociale woningen te vinden. Die zijn eigenlijk altijd wel asociaal duur.
pi_50293573
Ziet er in ieder geval beter uit dan al die VINEX kloonhuizen met achterlijke vormen...
Ich bin der Führer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')