Tof, uiteraard. Ze hebben mijn verwachtingen volledig waargemaaktquote:
Ik ga gewoon op uitwisseling. Mijn universiteit, Universiteit van Tilburg, heeft connecties met twee universiteiten in Helsinki. Ik volg daar dus gewoon een half jaar vakken.quote:Op zaterdag 29 september 2007 08:13 schreef SuperWeber het volgende:
Studeren in Finland kan wel, maar het systeem is een beetje anders dan in Nederland. Ik heb even een plaatje opgezocht om het een beetje begrijpbaar te maken.
[afbeelding]
Zoals je ziet begint het in Finland allemaal wat later, ze gaan vanaf hun 7-8e oid naar de "Basic Education". Deze duurt tot hun 15-16e en kun je misschien maar het beste vergelijken met de basisschool in Nederland. Daarna gaan ze naar "Vocational Institions" of "Upper Secondary Schools". Dit is een beetje moeilijk te vergelijken, maar op de "Vocational Institutions" leer je echt een vak. Als een soort VMBO-MBO in Nederland (alhoewel ik niet weet hoe het er tegenwoordig op een VMBO aan toe gaat). De "Upper Secundary Schools" zijn weer een soort middelbare school die je voorbereid op de universiteit of "polytechnics" wat een soort HBO is. Als je op een Nederlandse universiteit staat ingeschreven, is het volgens mij geen probleem om vakken te volgen aan een Finse universiteit. Het zal je alleen wat regelwerk kosten. En voor de "polytechnics" (het blokje rechtsboven) kun je je ook inschrijven, alhoewel dit soort programma's meestal door de HBO's in Nederland en de polytechnics scholen samen geregeld worden...
Hmmmmmm... De meeste universiteiten hebben wel iets van uitwisseling, maar niet zo uitgebreid als de gemiddelde HBO-studies....quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 10:32 schreef PrinceSL het volgende:
[..]
Ik ga gewoon op uitwisseling. Mijn universiteit, Universiteit van Tilburg, heeft connecties met twee universiteiten in Helsinki. Ik volg daar dus gewoon een half jaar vakken.![]()
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 15:56 schreef umberrella het volgende:
je hoeft niet perse een beurs te nemen.. (mja wie laat er nu geld liggen)
Bereid je voor op een periode vol papierwerk.. :p Ik heb zelf echt vol verbazing staan kijken hoeveel formulieren en hoe veel dezelfde informatie ik wel niet moest invullen...
Wanneer heb jij er gezeten? Vanuit IBMS/EBA link met InHolland of gewoon als Exchange/Erasmus student?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 08:37 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Bij Pasila in de buurt zit ook Laurea geloof ik. Ik zelf heb op EVTEK (Mercuria Business School) gezeten in Vantaa. (zat eerst bij Martinlaakso, nu bij Myyrmäki)
*Steekt vinger op...quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:28 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
Mijn vriend is Fins, hij komt uit Tampere. Zijn hier ook meer Nederlanders die een relatie hebben met een Fin(se)?
De link uiteraardquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 15:33 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Wanneer heb jij er gezeten? Vanuit IBMS/EBA link met InHolland of gewoon als Exchange/Erasmus student?
Ik zit er nu in het Double Degree programm, mn 2e semester hier, bijna halverwege al. Van wie heb jij allemaal les gehad?
En, hoe bevalt het? Zijn er veel cultuurverschillen?quote:
Ja op zich prima. Anders zit ik hier niet natuurlijk.quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:05 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
En, hoe bevalt het? Zijn er veel cultuurverschillen?
Hehe ja ik heb t gehoord over dat historische, ach, daar zullen we het dan maar niet teveel over hebben he?quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:21 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ja op zich prima. Anders zit ik hier niet natuurlijk.
Cultuurverschillen zijn er wel, denk aan eetgewoontes, de Nederlandse 'recht voor zijn raap' mentaliteit, het zijn vooral kleine dingen, maar ze kunnen na een tijdje wel gaan irriteren. Ook op basis van de historische verschillen tussen Finland en Nederland zijn bepaalde denken Nederlanders op een bepaalde manier toch anders.
Wij hebben overal een redelijke middenweg in gevonden (gezellig polderen) en zijn inmiddels al bijna 2 jaar bij elkaar...
In de zomer is het hier sowieso beter dan in Nederland, het is gewoon nagenoeg nooit boven de 28 gradenquote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:54 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Hehe ja ik heb t gehoord over dat historische, ach, daar zullen we het dan maar niet teveel over hebben he?
T valt mij vooral op dat die Finnen zo ontzettend veel drinken in hun vrije tijd, ik hoop wel dat de mijne dat een beetje in de hand wil houden. Ik heb niet zoveel ervaring met dronken lorren![]()
Saku zegt juist dat hij dat directe dat Nederlanders hebben wel prettig vind, maar ik weet niet of dat op de lange duur zo zal zijnJij ervaart daar dus wel problemen? En hoe vind je de winter daar? Want dat wil ik wel weten voor ik van de zomer naar Finland vertrek.
Ze hebben vandaag de vlag weereens uithangen (dat doen ze zo'n beetje om de dag...). Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar het nu weer voor is...quote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:35 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
Ja dat ze ongevaarlijk zijn als ze dronken zijn heb ik al gemerktEn 't is een prachtig land, en Tampere is een mooie stad. Ik had al naar Finland willen emigreren voor ik uberhaupt ooit van Saku's bestaan afwist, dus het komt alleen maar goed uit
Lol ik ookquote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:38 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ze hebben vandaag de vlag weereens uithangen (dat doen ze zo'n beetje om de dag...). Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar het nu weer voor is...
Ik spreek nauwelijks Finsquote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:42 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Lol ik ookZijn er dingen die je me kan aanraden als voorbereiding om naar Finland te gaan, behalve de taal leren?
volgens mn kalender is het YK:n päiva.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:38 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ze hebben vandaag de vlag weereens uithangen (dat doen ze zo'n beetje om de dag...). Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar het nu weer voor is...
Ik vraag het wel even na als ik thuiskom...quote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:54 schreef umberrella het volgende:
[..]
volgens mn kalender is het YK:n päiva.
Wat t precies inhoudt... geeen idee
Ben jij nog steeds in Finland? Ik dacht dat jij alweer klaar was? Of had je geen zin meer om terug te gaan naar NL?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 10:00 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik vraag het wel even na als ik thuiskom...
Gio en Mikko ken ik ook, daar heb ik af en toe les mee. Arja heb ik nooit les van gehad, zij houd zich nu vooral bezig met overhead activiteiten volgens mij. Antti spreek ik ook af en toe, iedereen uit t (huidige) 2e en 4e jaar komt in januari weer terug naar Diemen (helaas).quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:22 schreef Public_NME het volgende:
[..]
De link uiteraardIk was EBA02H. Ik ken nog wel aardig wat 4e jaars, van de Nederlanders ken ik Gio, Wendy, Karim, Mikso en aardig wat Finnen. Antti uit het 4e jaar is een hele goede maat van me, zie er naar uit dat hij in Jan. weer naar Diemen komt.
Voor de rest heb ik les gehad van Keaney, Simcoe, Chapman, Arja, Ross. Wilde nog langskomen dit semester, maar ik heb geen tijd vanwege mijn studie....
Jep ik zit er nog steeds, niet lang meer btw. Het is vandaag trouwens 'De dag van de Verenigde Naties'quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:50 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ben jij nog steeds in Finland? Ik dacht dat jij alweer klaar was? Of had je geen zin meer om terug te gaan naar NL?
Ik zit alweer bijna 2 maanden hier sinds de zomer, nu heb ik ff mn vriendin op bezoek.
[..]
Gio en Mikko ken ik ook, daar heb ik af en toe les mee. Arja heb ik nooit les van gehad, zij houd zich nu vooral bezig met overhead activiteiten volgens mij. Antti spreek ik ook af en toe, iedereen uit t (huidige) 2e en 4e jaar komt in januari weer terug naar Diemen (helaas).
Het verschil tussen de manier van lesgeven tussen Finland en NL viel me zo verschrikkelijk op, dan is het niveau in NL toch maar laag.
Ach, ze zijn blij dat ze eindelijk érgens bij mogen horenquote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:10 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Jep ik zit er nog steeds, niet lang meer btw. Het is vandaag trouwens 'De dag van de Verenigde Naties'. Dat ze daar de vlag voor uithangen.
Het niveau op Inholland is niet het hoogste nee, maar we kunnen niet klagen over het niveau van het onderwijs hoor. Ik kom je vast wel een keer tegen in de Kiezel ofzo, zal vast wel even een paar keer langs gaan in Diemen. (maar zeker niet naar de hogeschool haha)quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:50 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ben jij nog steeds in Finland? Ik dacht dat jij alweer klaar was? Of had je geen zin meer om terug te gaan naar NL?
Ik zit alweer bijna 2 maanden hier sinds de zomer, nu heb ik ff mn vriendin op bezoek.
[..]
Het verschil tussen de manier van lesgeven tussen Finland en NL viel me zo verschrikkelijk op, dan is het niveau in NL toch maar laag.
de kiezel zal je me niet snel meer tegenkomen,daar wonen niet zoveel mensen meer die k ken. K ben zelf op zoek naar een appartementje in Utrecht,dichterbij mn werk en meisjequote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:16 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Het niveau op Inholland is niet het hoogste nee, maar we kunnen niet klagen over het niveau van het onderwijs hoor. Ik kom je vast wel een keer tegen in de Kiezel ofzo, zal vast wel even een paar keer langs gaan in Diemen. (maar zeker niet naar de hogeschool haha)
Een auto van 150 E voor 40 E in Finland, dat moet nog een groter barrel zijn dan wanneer je er in Nederland 1 voor hetzelfde geld koopt.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 00:59 schreef PeuRac het volgende:
[..]
de kiezel zal je me niet snel meer tegenkomen,daar wonen niet zoveel mensen meer die k ken. K ben zelf op zoek naar een appartementje in Utrecht,dichterbij mn werk en meisje
Maar in school merk je gewoon verschillen in de mate van organisatie en motivatie van de leraren en staf.
K had trouwens dankzij Mikso een auto van 150 euro voor 40. Waar netwerken al niet goed voor is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |