Er staat trouwens wel in de krant (nrc) dat het met alcohol en depressie te maken heeft.quote:Op woensdag 24 september 2008 11:46 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat dat de 'waarheid' is. Maar het blijft een feit dat veel Finnen depressief zijn en er staat ook in diverse nieuwsberichten dat hij aan de antidepressieva was.
Ik zal vanavond even navragen wat de Finse kranten schrijven, maar het lijkt mij sterk dat een journalist van het NRC tegenwoordig ook al zieleknijper is... Ik vind het gewoon iets te makkelijk om het daarop af te schuiven...quote:Op woensdag 24 september 2008 12:38 schreef Windigo het volgende:
[..]
Er staat trouwens wel in de krant (nrc) dat het met alcohol en depressie te maken heeft.
Mja het staat in verschillende kranten. En mijn ervaring in Finland is nu eenmaal dat Finnen behoorlijk tekeer kunnen gaan met alcoholquote:Op woensdag 24 september 2008 13:04 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik zal vanavond even navragen wat de Finse kranten schrijven, maar het lijkt mij sterk dat een journalist van het NRC tegenwoordig ook al zieleknijper is... Ik vind het gewoon iets te makkelijk om het daarop af te schuiven...
Vertel mij wat, ik heb er bijna een jaar gewoond...quote:Op woensdag 24 september 2008 14:45 schreef Windigo het volgende:
[..]
Mja het staat in verschillende kranten. En mijn ervaring in Finland is nu eenmaal dat Finnen behoorlijk tekeer kunnen gaan met alcohol
Het staat inderdaad niet in de Helsingin Sanomat.
Daarom schieten elke dag dronken en depressieve Finnen hun schoolgenoten overhoop?quote:Op woensdag 24 september 2008 07:30 schreef Windigo het volgende:
Weer een schutter op een school, deze keer in Kauhajoki![]()
Tsja..drank en depressiviteit blijft een slechte combinatie..
quote:Op woensdag 24 september 2008 15:06 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Daarom schieten elke dag dronken en depressieve Finnen hun schoolgenoten overhoop?
Heb ik ergens 'regelmatig' of zelfs 'elke dag' gezegd?quote:Op woensdag 24 september 2008 15:06 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Daarom schieten elke dag dronken en depressieve Finnen hun schoolgenoten overhoop?
Je staat niet op mijn tenen, alleen denk ik dat het iets gecompliceerder is...quote:Op woensdag 24 september 2008 15:25 schreef Windigo het volgende:
[..]
Heb ik ergens 'regelmatig' of zelfs 'elke dag' gezegd?![]()
Wat word er aanvallend gereageerd zeg. Ik zeg niet dat ALLE Finnen dit doen, staat nergens in mijn post. Feit blijft dat veel Finnen drinken, en velen ook depressief zijn in de winter. Er is een verschil tussen veel en altijd.
Mijn ervaring met Finnen (ook mijn vrienden) is dat dit 'vooroordeel' wel degelijk waar is bij een groot deel van de bevolking. Sorry als ik hierbij op sommige tenen sta.
Tjonge, je bent wel een meester van de generalisatie zeg. Wij kunnen er ook weinig aan doen dat je alleen maar met spurgu om ging en daar je ervaringen uit putquote:Op woensdag 24 september 2008 15:25 schreef Windigo het volgende:
[..].
Mijn ervaring met Finnen (ook mijn vrienden) is dat dit 'vooroordeel' wel degelijk waar is bij een groot deel van de bevolking. Sorry als ik hierbij op sommige tenen sta.
Nou, 'een groot deel' is niet iedereen..Ik begrijp niet wat jij daar niet aan snapt.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:12 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Tjonge, je bent wel een meester van de generalisatie zeg. Wij kunnen er ook weinig aan doen dat je alleen maar met spurgu om ging en daar je ervaringen uit put
Nee want je geeft het zelf aan dat ze zo zijn, en die omschrijving past wel bij spurgu ja.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:14 schreef Windigo het volgende:
[..]
Nou, 'een groot deel' is niet iedereen..Ik begrijp niet wat jij daar niet aan snapt.
Jij vind dat jouw conclusies over mijn vrienden geen generalisatie zijn?
Ja..jij weet wie mijn vrienden zijn. Gelukkig weet ik dat niet.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:36 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Nee want je geeft het zelf aan dat ze zo zijn, en die omschrijving past wel bij spurgu ja.
Mijn Finse vrienden lusten weliswaar een borrel, maar voldoen zeker niet aan jouw denkbeelden. Maarja, mijn vrienden waren ook hoogopgeleiden, dus dat is misschien niet helemaal representatief voor de populatie.
Je begrijpt me verkeerd. Ik wilde duidelijk maken dat veel drank + depressiviteit een veel te simplistische verklaring is voor wat er gisteren gebeurd is. Als dat de verklaring zou zijn, waarom gebeurt het dan alsnog vrij zelden dat een dronken en depressieve Fin die vrij makkelijk aan een wapen kan komen 11 mensen doodschiet op een school? Ik bedoel, dronkenschap is niet bepaald zeldzaam in Finland, depressiviteit in een dergelijk noordelijk gelegen land ook niet en we weten nu ook dat we Finland qua wapenbezit kunnen vergelijken met de VS. En toch is dit een zeldzame gebeurtenis.quote:Op woensdag 24 september 2008 15:25 schreef Windigo het volgende:
[..]
Heb ik ergens 'regelmatig' of zelfs 'elke dag' gezegd?![]()
Wat word er aanvallend gereageerd zeg. Ik zeg niet dat ALLE Finnen dit doen, staat nergens in mijn post. Feit blijft dat veel Finnen drinken, en velen ook depressief zijn in de winter. Er is een verschil tussen veel en altijd.
En dat ben ik helemaal met je eensquote:Op woensdag 24 september 2008 16:57 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd. Ik wilde duidelijk maken dat veel drank + depressiviteit een veel te simplistische verklaring is voor wat er gisteren gebeurd is. Als dat de verklaring zou zijn, waarom gebeurt het dan alsnog vrij zelden dat een dronken en depressieve Fin die vrij makkelijk aan een wapen kan komen 11 mensen doodschiet op een school? Ik bedoel, dronkenschap is niet bepaald zeldzaam in Finland, depressiviteit in een dergelijk noordelijk gelegen land ook niet en we weten nu ook dat we Finland qua wapenbezit kunnen vergelijken met de VS. En toch is dit een zeldzame gebeurtenis.
Dat is niet helemaal waar, het hoge wapenbezit in Finland komt vooral voort uit de jachttraditie, de meeste vergunninghouders hebben dan ook een jachtgeweer en niet zoals in Amerika een handvuurwapen.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:57 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd. Ik wilde duidelijk maken dat veel drank + depressiviteit een veel te simplistische verklaring is voor wat er gisteren gebeurd is. Als dat de verklaring zou zijn, waarom gebeurt het dan alsnog vrij zelden dat een dronken en depressieve Fin die vrij makkelijk aan een wapen kan komen 11 mensen doodschiet op een school? Ik bedoel, dronkenschap is niet bepaald zeldzaam in Finland, depressiviteit in een dergelijk noordelijk gelegen land ook niet en we weten nu ook dat we Finland qua wapenbezit kunnen vergelijken met de VS. En toch is dit een zeldzame gebeurtenis.
Klopt, maar met een jachtgeweer kun je ook iemand neerschieten. Dat het nu niet daarmee gebeurd is, zegt niks.quote:Op woensdag 24 september 2008 17:12 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, het hoge wapenbezit in Finland komt vooral voort uit de jachttraditie, de meeste vergunninghouders hebben dan ook een jachtgeweer en niet zoals in Amerika een handvuurwapen.
Niemand beweert ook dat het daar vaak voorkomtquote:Op woensdag 24 september 2008 17:30 schreef Positive_Thinking het volgende:
1) Finland heeft al heel lang een hoog wapen bezit per persoon. Finland is daarnaast 1 van de veiligste landen geweest en staat nog steeds hoog in de ranglijst veiligste landen.
2) Depressies etc. Het aantal zelfmoorden is zover mij bekend op een laagterecord. Ook daar is de situatie verbeterd. (Misschien wel dankzij het internet)
Idioten heb je altijd. Ik denk dat er in Nederland vaker een schietpartij is dan hier in Finland. En dat terwijl het wapenbezit daar zo laag is.
Echt waar ? Ik zou dan aan meer oosters gelegen landen denken, en dan met name landen als Rusland, Oekraïne, Servië en dergelijke.quote:Op woensdag 24 september 2008 17:36 schreef Windigo het volgende:
[..]
Niemand beweert ook dat het daar vaak voorkomtWel erg dat het gebeurd. En hoeveel zelfmoorden er zijn zegt niks over het aantal depressieve mensen dat er is. Er stond overigens vandaag in de krant (nrc) dat Finland samen met de baltische landen de hoogste moordcijfers van Europa heeft.
Nee ben ik met je eens, maar de NRC is qua betrouwbaarheid naar mijn idee niet te vergelijken met de telegraafquote:Op woensdag 24 september 2008 22:33 schreef Susi het volgende:
[..]
Echt waar ? Ik zou dan aan meer oosters gelegen landen denken, en dan met name landen als Rusland, Oekraïne, Servië en dergelijke.
Maargoed, eigenlijk is het ook onzin dat er in zo'n artikel van de Telegraaf bijvoorbeeld meteen weer moet staan dat er 2 miljoen wapens in Finland rondgaan. Doet niets af aan de gebeurtenis.
True. Maar ze lokken daar nu reacties uit als 'stop de wapenhandel' etc. Terwijl dit al jaren goed gaat/ging en er niemand in het buitenland naar kraaidequote:Op donderdag 25 september 2008 06:37 schreef Windigo het volgende:
[..]
Nee ben ik met je eens, maar de NRC is qua betrouwbaarheid naar mijn idee niet te vergelijken met de telegraaf
Ja dat vind ik ook onzin. Het heeft veel meer zin de aanleiding te onderzoeken dan het wapen dat is gebruikt.quote:Op donderdag 25 september 2008 07:48 schreef Susi het volgende:
[..]
True. Maar ze lokken daar nu reacties uit als 'stop de wapenhandel' etc. Terwijl dit al jaren goed gaat/ging en er niemand in het buitenland naar kraaide
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |