quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 11:31 schreef Superprutser het volgende:[..]
Ik vind dit een redelijk goed voorbeeld van hoe het aangepakt zou kunnen worden, ik ben het er alleen niet mee eens dat de voorlichting alleen door de ouders dient te gebeuren. Veel ouders zullen ivm hun overtuiging (geloof, levens, etc) hun kinderen nooit voorlichting geven. Het bij brengen van een basis voorlichting zou dan ook in het basis onderwijs thuis moeten horen. In het middelbaar onderwijs zou daar dan een vervolg aan gegeven kunnen worden welke dieper op de stof in gaat.
Even voor de duidelijkheid, ik bedoel hier niet een "Spuiten en Slikken" voorlichting mee. Maar een voorlichting die duidelijk een educatieve doelstelling heeft en pedagogisch verrandtwoord is.
Het zou door de ouders gegeven moeten worden. Juist doordat veel ouders dat niet (goed?) doen, zoals jij zegt krijg je dit soort problemen. Daarom moet de maatschappij juist openlijker worden qua bloot, seks en erotiek. Maar zodra er iets lijkt te zijn van een openheid wordt het door veel instanties/mensen weer snel tegengehouden. (En dat gebeurt nog sneller dan het tegenhouden van geweld)
quote:
Zelf heb ik nooit enige vorm van voorlichting gehad, ik mocht alles zelf uit zoeken en neem van mij aan dat is niet de juiste manier. Ik heb door dit gebrek welliswaar geen stomme experimentjes gedaan maar ik kan me voorstellen dat een minder stabiel persoon dat wel doet.
Ook ik heb nooit seksuele opvoeding gehad, niet eens op school. Wel kan ik mij een boekje herinneren waar i.i.g. werd uitgelegd hoe babies ontstaan, maar nog steeds niet waarom die ontstaan en wat er nog meer mogelijk is (dus toch iets meer dan knuffelen en dat een jongetje iets anders heeft dan een meisje..)
quote:
@johnny84, ik begrijp goed dat je zo reageert als je een niet prettige ervaring hebt gehad, wellicht is de docent die jou de voorlichting gaf te ver gegaan. Expliciete filmpjes zou je aan een kind van 8 imho nooit mogen laten zien. Hierop moet vanuit een school dus toezicht opgehouden worden anders is het risico op een tegengestelde werking te groot.
Er zijn hele goede methodes ontwikkeld voor de diverse groepen op school, waarbij er per groep (globaal dus!) is aangegeven wat kan en wat (nog) niet kan.
quote:
Ik geef ook toe dat ik ook een aantal leraren heb gehad waar ik nooit voorlichting van zou hebben willen krijgen. Maar ik ben wel van mening dat een kind van 12 dat naar de middelbare school gaat zich er volledig van bewust is hoe de vork in de steel zit. Dat zij weten wat de risico's zijn en dat ze gewezen worden op hun eigen verrantwoordelijkheid. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat ik van mening ben dat elk kind van 12 seksueel actief zou moeten of mogen zijn, integendeel!
Helemaal mee eens. En zoals al gezegd: wat meer nadruk op het psychische (wat doet het met je), het sociale (hoe sta je in je omgeving met/zonder seks) en hoe kun je je weren tegen seks die je niet wilt (dus je niet mee laten slepen in een groep bijvoorbeeld)