abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:15:54 #1
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50192734
Even een second opninion.

Ik heb gister een bestelling gedaan voor een geheugen module voor een server. Dit blijkt nogal speciaal geheugen te zijn want de webwinkel wil na levering de module niet terug nemen blijkt uit de orderbevestiging.

De procedure is als volgt geweest

1. Geheugen wizard doorlopen en op basis daarvan geheugen besteld en betaald
2. Orderontvangstbevestiging gehad
3. Order bevestiging gehad, opeens stond daar een regel "Speciaal artikel. Kan niet worden geannuleerd of retour"

Nu vind ik punt 3 wat vreemd. Nergens, maar dan ook nergens staat in de bestel procedure dat dit een speciaal artikel is, ik kom daar pas achter op het moment dat de order bevestigd is.

Nu heb ik al contact gehad met de winkel in kwestie en ze beroepen zich op de wet "koop op afstand" waar ik hieronder de clausules heb geplakt van artikelen waar de wet niet geldig is.

Ze schermen met het feit dat het speciaal besteld moet worden en dat zulke artikelen niet in aanmerking komen voor annulering onder "koop op afstand" iets waar ik het compleet niet mee eens ben, mijn module kan ik nergens in de clausules onder plaatsen.
quote:
4. De leden 1 - 3 zijn niet van toepassing op de koop op afstand:

a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan de schommelingen op de financiële markt, waarop de verkoper geen invloed heeft;

b. van zaken die:

1. zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;

2. duidelijk persoonlijk van aard zijn;

3. door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;

4. snel kunnen bederven of verouderen;

c. van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur, indien de koper hun verzegeling heeft verbroken;

d. van kranten en tijdschriften.
Nu heb ik zeker weten het goede artikel besteld, maar principieel vind ik dit belachelijk dat ze hun klanten niet duidelijker op de hoogte stellen van deze speciale artikelen. Als ik dit dus geweten had, dan had ik de bestelling nooit geplaatst.

Overigens staan er in hun AV wel meer dingen die niet kloppen, dus die kan zonder probleem de vuilnisbak in, maar dat terzijde.

Wie heeft er gelijk? (voor de duidelijkheid, ik heb het artikel nog niet geleverd gehad)
Where law ends, tyrrany begins.
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:32:29 #2
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_50193199
Je doet bij voorhand al moeilijk over een feit die nog niet heeft plaats gevonden?

Heb je het al betaalt of niet? want als je er problemen mee hebt, kun je toch gewoon de zending weigeren?
[b]www.berryblueeyes.nl [/b][b]Berry Blue Eyes[/b].
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:39:44 #3
39240 jagermaster
stof en water, dat ben ik
pi_50193400
een webwinkel kan zoveel zeggen maar zegt niet dat het juridisch klopt. volgens mij kan je it gewoon volgens de wet koop op afstand retourneren. Gheugenmodules die je koopt in de winkel blijven gewoon massaproductie
Where's my fear???
pi_50193457
Wat zegt de colportagewet hierover? Volgens mij heb je altijd 8 dagen bedenktijd.
Sic iubeo, sic volo, et sit pro ratione voluntas mea.
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:49:40 #5
39240 jagermaster
pi_50193727
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 10:41 schreef Jodocus1 het volgende:
Wat zegt de colportagewet hierover? Volgens mij heb je altijd 8 dagen bedenktijd.
volgens mij niet met maatwerk. Als er iets op maat wordt gemaakt is dit meestal niet meer verkoopbaar aan een derde waardoor deze 8 dagen bedenktijd niet meer geldt
Where's my fear???
pi_50193934
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 10:49 schreef jagermaster het volgende:

[..]

volgens mij niet met maatwerk. Als er iets op maat wordt gemaakt is dit meestal niet meer verkoopbaar aan een derde waardoor deze 8 dagen bedenktijd niet meer geldt
Een geheugenmodule is duidelijk géén maatwerk toch?
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:57:36 #7
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50193976
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 10:56 schreef Petertjuhh het volgende:
Nee, en dat is wel wat de winkel me doet geloven. Ik mijn module ook niet in de clausules plaatsen

Het artikel is volgens de site ruim voorradig bij hun leverancier, dus het is niet zo dat deze winkel Kingston gaat opbellen om even voor Gunner een chippie bakt.
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 10:32 schreef RecomServ het volgende:
Je doet bij voorhand al moeilijk over een feit die nog niet heeft plaats gevonden?
Correct Ik doe moeilijk omdat ik vrij pessimistisch ben ingesteld over de interpretatie van webwinkels als het op "koop op afstand" aankomt. Zoals je ook in dit geval ziet doen ze er alles aan om het ondernemers risico op hun klanten af te schuiven.

Kijk, ik denk dat de module wel okay zal zijn, maar ik vind het gewoon geen stijl zoals deze winkel zich bij voorbaat opstelt (zeker gezien de vage bestel procedure waar niet gesproken wordt over dat dit een speciaal product betreft)

Ik wil daarom weten of ik in mijn recht sta als ik na levering de module wens terug te sturen en de koop te ontbinden.
quote:
Heb je het al betaalt of niet? want als je er problemen mee hebt, kun je toch gewoon de zending weigeren?
Ik heb dus al betaald

[ Bericht 31% gewijzigd door Gunner op 07-06-2007 12:04:48 ]
pi_50194410
Pas wanneer die geheugenmodule door <winkel> met de hand in elkaar gesoldeerd wordt, specifiek op jouw verzoek, hebben ze recht van spreken.

[ Bericht 7% gewijzigd door _-rally-_ op 07-06-2007 13:09:20 ]
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 7 juni 2007 @ 11:12:42 #9
39240 jagermaster
pi_50194412
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 10:56 schreef Petertjuhh het volgende:

[..]

dat zouden ze willen, gewoon massaproductie
Where's my fear???
  donderdag 7 juni 2007 @ 11:13:11 #10
39240 jagermaster
pi_50194429
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 11:12 schreef _-rally-_ het volgende:
Pas wanneer die geheugenmodule door [winkel] met de hand in elkaar gesoldeerd wordt, specifiek op jouw verzoek, hebben ze recht van spreken.
dat zou ik toch echt niet in me server willen hebben

[ Bericht 3% gewijzigd door jagermaster op 07-06-2007 13:41:20 ]
Where's my fear???
  donderdag 7 juni 2007 @ 11:15:18 #11
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50194502
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 11:12 schreef _-rally-_ het volgende:
Pas wanneer die geheugenmodule door deze webwinkel met de hand in elkaar gesoldeerd wordt, specifiek op jouw verzoek, hebben ze recht van spreken.

Hoe wist je trouwens dat het om deze winkel ging

[ Bericht 8% gewijzigd door Gunner op 07-06-2007 13:15:50 ]
pi_50195648
Als je ook nog een officiële bron wilt: http://consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=1534
  donderdag 7 juni 2007 @ 12:20:38 #13
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50196602
Yep. Dat is vrij algemene informatie die ook zo uit het BW te halen is.
pi_50196829
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 11:15 schreef Gunner het volgende:

[..]

Hoe wist je trouwens dat het om deze winkel ging
Omdat 'Gunner' op GoT hetzelfde heeft gepost
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  donderdag 7 juni 2007 @ 12:35:40 #15
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50197061
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 12:27 schreef _-rally-_ het volgende:
Omdat 'Gunner' op GoT hetzelfde heeft gepost
Klopt. maar omdat het daar in SG staat wat besloten is, heb ik hier bewust de naam van de zaak weggehaald, omdat ik niet koste wat het kost de reputatie van die zaak door het slijk wil halen. Dat is ook nergens voor nodig

Maar het staat me natuurlijk vrij te informeren naar m'n rechten
pi_50197492
voor spullen die speciaal voor jou ingekocht worden mogen ook webwinkels uitzonderingen maken. voor zover ik weet. Dit zijn dus artikelen die niet standaard op voorraad zijn. en waar dus extra levertijd aan vast zitten. (maakt niet uit of ze het zelf in elkaar solderen of laten leveren)

weet niet ofdat dit met dit geheugen het geval is.
  donderdag 7 juni 2007 @ 13:09:13 #17
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50198128
Voor iemand speciaal iets bestellen lijkt me niet hetzelfde als voor iemand iets speciaal maken, dus het is geen maatwerk.
pi_50198149
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 12:35 schreef Gunner het volgende:

[..]

Klopt. maar omdat het daar in SG staat wat besloten is, heb ik hier bewust de naam van de zaak weggehaald, omdat ik niet koste wat het kost de reputatie van die zaak door het slijk wil halen. Dat is ook nergens voor nodig

Maar het staat me natuurlijk vrij te informeren naar m'n rechten
Ik heb de naam weggeëdit, dan kun jij dat nog ff doen in jouw post..
pi_50198188
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 12:50 schreef hiolpi het volgende:
voor spullen die speciaal voor jou ingekocht worden mogen ook webwinkels uitzonderingen maken. voor zover ik weet. Dit zijn dus artikelen die niet standaard op voorraad zijn. en waar dus extra levertijd aan vast zitten. (maakt niet uit of ze het zelf in elkaar solderen of laten leveren)
Dat heb je dan verkeerd begrepen. De uitzondering voor 'maatwerk' is echt voor spullen die aangepast worden ten behoeve van de klant. Denk daarbij aan een pak op maat of een casemod.
  donderdag 7 juni 2007 @ 13:16:46 #20
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50198386
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 13:09 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Ik heb de naam weggeëdit, dan kun jij dat nog ff doen in jouw post..
Done. Bijft meneer jagermeister over die nog het in een quote heeft staan. iK doe wel ff een TR
  donderdag 7 juni 2007 @ 13:41:49 #21
39240 jagermaster
pi_50199323
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 13:16 schreef Gunner het volgende:

[..]

Done. Bijft meneer jagermeister over die nog het in een quote heeft staan. iK doe wel ff een TR
heb me post ook ff geedit..
Where's my fear???
pi_50209364
Je schrijft dat het geheugen voor een server is. Gaat het om een zakelijke bestelling? De wet koop-op-afstand geldt namelijk alleen voor consumenten.
  donderdag 7 juni 2007 @ 18:45:05 #23
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50210150
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 18:14 schreef yoppybt het volgende:
Je schrijft dat het geheugen voor een server is. Gaat het om een zakelijke bestelling? De wet koop-op-afstand geldt namelijk alleen voor consumenten.
Je hebt gelijk als je zegt dat KoA alleen geldt voor consumenten. Dit was echter een privé aankoop.
  donderdag 7 juni 2007 @ 21:04:03 #24
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_50214969
De webwinkel kletst uit haar neus, op de gronden zoals al reeds verwoord door Rally.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 20:30:21 #25
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50385336
Update: geheugen is ontvangen en werkt prima. Maar ik ga er nog wel een shop survey aan wijden op Tweakers.net
pi_50386632
bepaalde webwinkels willen geheugenmodules altijd als "speciaal" noteren omdat deze 1) aan dagprijzen zijn onderheving en 2) je het uit de verpakking moet halen om te testen.
Heb ik ook al gelazer mee gehad. En dus... welke winkel is het?
  dinsdag 12 juni 2007 @ 21:31:27 #27
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_50387610
quote:
Op dinsdag 12 juni 2007 21:08 schreef athlonkmf het volgende:
Heb ik ook al gelazer mee gehad. En dus... welke winkel is het?
Informatique

Zullen ze vast niet zo leuk vinden deze 'reclame' maar dan moeten ze maar niet zo debiel omgaan met hun klanten, dan vraag je er IMHO zelf om.

Dat de module prima blijkt te werken doet in mijn optiek niets af aan deze negatieve shop survey, m'n algemene indruk is gewoon slecht. Ik zal er dan ook niets meer bestellen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')