quote:'Pasfoto-joker tipte over afval Koningin'
Bron : Nu.nl
AMSTERDAM - Robert Coleman, die bekend werd door als joker geschminkt een identiteitskaart te verwerven, heeft naar eigen zeggen het televisieprogramma NOVA getipt over het onbeheerde afval van het Kabinet der Koningin.
ANP
Hij doet zijn verhaal in Vrij Nederland van deze week. De non-actieve beveiliger van het ministerie van Algemene Zaken tipte het programma uit onvrede met de zijns inziens gebrekkige veiligheidsmaatregelen van het departement van de premier.
Ontslagen
Coleman zit al een tijdje ziek thuis en verwacht naar aanleiding van de joker-actie ontslagen te zullen worden.
Vorige week ontstond commotie doordat bleek dat iedereen de afgedankte informatie zomaar kon meenemen uit containers buiten de poorten van het Kabinet, dat onder de premier valt. NOVA ontdekte dat de koningin bezig is met voorbereidingen van minstens tien buitenlandse bezoeken, tot in 2010.
De verdere informatie was nogal onschuldig (vakantieplannen van medewerkers en vaak reeds bekende en zelfs voorbije evenementen), maar de kwestie was dat zo'n belangrijke dienst de boel zo maar op straat zette. De dienst beloofde na Kamervragen alles wat niet voor het archief bestemd is, voortaan te vernietigen.
Balkenende
Premier Jan Peter Balkenende kondigde verder aan dat hij ook op zijn eigen ministerie "volledigheidshalve de informatiebeveiligingsprocedures en de naleving daarvan laat doorlichten". Hij voegde eraan toe dat geen enkele organisatie kan garanderen dat er nooit fouten worden gemaakt en dat er nooit ongelukken gebeuren.
Coleman zegt: "Jan Peter Balkenende verklaart nu in de Kamer dat hij van niets wist, maar hij had het kunnen weten. Ik heb het jarenlang gerapporteerd in nota's inclusief een lijst van mogelijke oplossingen.(...) "Dagelijks kon ik zo een stapel van twintig staatsgeheimen op het bureau van mijn meerderen deponeren. Gewoon aangetroffen in de prullenbak."
Boek
Coleman wil een boek gaan schrijven. Daar komt nogal wat in te staan, belooft hij vervaarlijk: "Laat ik dit zeggen: die afluisterschroef bij de RVD, waar prinses Margarita het over had, die zat er echt."
Of vergis ik me nu?quote:Tipgever geheime stukken koningin is beveiliger van Balkenende
VN.nl
De klokkenluider die Nova heeft getipt over de geheime stukken van het Kabinet der Koningin, blijkt Robert Coleman, sinds 2001 werkzaam als beveiligingsambtenaar op het ministerie van Algemene Zaken. In een interview met Vrij Nederland zegt Coleman deze week dat hij de laatste jaren herhaaldelijk aan de bel heeft getrokken over gebrekkige veiligheidsmaatregelen op het ministerie.
Letterlijk zegt hij: 'Jan Peter Balkenende verklaart nu in de Kamer dat hij van niets wist, maar hij had het kunnen weten. Ik heb het jarenlang gerapporteerd in nota's inclusief een lijst van mogelijke oplossingen.'
'Dagelijks kon ik zo een stapel van twintig staatsgeheimen op het bureau van mijn meerderen deponeren. Gewoon aangetroffen in de prullenbak. Als ik die kan pakken, kunnen de schoonmakers dat ook. Bovendien werden de vuilniszakken gewoon buiten gezet.'
In het interview met Vrij Nederland geeft Coleman aan dat er nog meer schort aan de beveiliging van het ministerie van Balkenende. Sinds september vorig jaar zit hij ziek thuis, naar eigen zeggen omdat er niet naar zijn kritiek werd geluisterd en het werken hem onmogelijk werd gemaakt. 'Het verbeteren van de veiligheid was niet de prioriteit van mijn leidinggevenden.'
'Sorry Majesteit, schreef ik', klokkenluider op Algemene Zaken, in Vrij Nederland nummer 23, vanaf woensdag 6 juni in de winkel.
Maar gelijk heeft ie!quote:
quote:Op dinsdag 5 juni 2007 16:37 schreef CoT het volgende:
Kunnen we die sukkel niet negeren
Dat leleijke wijf van hem post toch ook op FOK!?
Een boek... Ikkanniewachte...quote:Pasfoto-joker tipte over Kabinet der Koningin
[knip zie OP]
Vorige week ontstond commotie doordat bleek dat iedereen de afgedankte informatie zomaar kon meenemen uit containers buiten de poorten van het Kabinet, dat onder de premier valt. NOVA ontdekte dat de koningin bezig is met voorbereidingen van minstens tien buitenlandse bezoeken, tot in 2010.
Onschuldige informatie
De verdere informatie was nogal onschuldig (vakantieplannen van medewerkers en vaak reeds bekende en zelfs voorbije evenementen), maar de kwestie was dat zo'n belangrijke dienst de boel zo maar op straat zette. De dienst beloofde na Kamervragen alles wat niet voor het archief bestemd is, voortaan te vernietigen.
Premier Jan Peter Balkenende kondigde verder aan dat hij ook op zijn eigen ministerie ,,volledigheidshalve de informatiebeveiligingsprocedures en de naleving daarvan laat doorlichten''. Hij voegde eraan toe dat geen enkele organisatie kan garanderen dat er nooit fouten worden gemaakt en dat er nooit ongelukken gebeuren.
Jarenlang rapportage
Coleman zegt: ,,Jan Peter Balkenende verklaart nu in de Kamer dat hij van niets wist, maar hij had het kunnen weten. Ik heb het jarenlang gerapporteerd in nota's inclusief een lijst van mogelijke oplossingen.(...) ,,Dagelijks kon ik zo een stapel van twintig staatsgeheimen op het bureau van mijn meerderen deponeren. Gewoon aangetroffen in de prullenbak.''
Coleman wil een boek gaan schrijven. daar komt nogal wat in te staan, belooft hij vervaarlijk: ,,Laat ik dit zeggen: die afluisterschroef bij de RVD, waar prinses Margarita het over had, die zat er echt.''
Welkom in het bedrijfsleven.quote:naar eigen zeggen omdat er niet naar zijn kritiek werd geluisterd en het werken hem onmogelijk werd gemaakt. 'Het verbeteren van de veiligheid was niet de prioriteit van mijn leidinggevenden.'
Nee, je meldt het aan de veiligheidsverantwoordelijke.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 17:13 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Welkom in het bedrijfsleven.
Als je een lek in de beveiliging ontdekt, dan zeg je dat tegen je superieuren en als die hotemetoten er vervolgens niks aan doen, dan ligt de verantwoordelijkheid bij hun en kan jij gewoon weer vrolijk verder gaan met de dagelijkse werkzaamheden.
een superieur dus.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 17:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je meldt het aan de veiligheidsverantwoordelijke.
Nee hoor, dat kan ook een ondergeschikte zijn.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |