abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50138409
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:34 schreef Roquefort het volgende:
Ik weet er alles van.
Je schrijft Gilles de la Tourette.
Maar je zegt Sjiel dela toeret.
Veel mensen weten dat idd niet.
Domoren!
Zo zeg je toch ook ROKFOR
pi_50140944
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:53 schreef duzz het volgende:

[..]

Klopt niet.

Bij Gilles de la Tourette kunnen de tics wel iets minder worden, maar als je eenmaal Tourette hebt, kom je er nooit meer van af.
Veel kinderen hebben wel tics, en dan hoeft het niet per se om Tourette te gaan. Deze tics verdwijnen inderdaad na een jaartje.
Ik denk dat je deze dingen door elkaar hebt gehaald.
Interpretatiefout van jouw kant; het klopt wel, want ik heb de tics in zijn algemeenheid genoemd. In colleges is gezegd dat ook tourette niet altijd (wel vaker dan andere tics) blijvend is...
Verder wordt als risicofactor laag geboortegewicht en idd streptococcen infectie genoemd, maar daar is nog geen hard bewijs voor.
Interessant dat je er een topic over opent
Wat zijn je ervaringen vnl. m.b.t. andere mensen (in het openbaar bv.)?
Het mooi kotsende meisje.
pi_50141524
een goeie vriend van me heeft het.. niet de scheldversie, maar idd gewoon wat geluiden en bewegingen

tja, wat moet ik er eigenlijk over zeggen?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 22:53:55 #54
3038 Emel
realist
pi_50146175
mijn eerste ervaring met Gilles de la Tourette, was op mijn werk. Een jongetje van 6 jaar kreeg deze diagnose. Hij had meerdere complexe motorische tics en dwanggedachten.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_50146320
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:59 schreef veiligheidsspeldje het volgende:

In colleges is gezegd dat ook tourette niet altijd (wel vaker dan andere tics) blijvend is... [/b]
sorry maar dat klopt echt niet Tourette gaat niet over.
quote:

Verder wordt als risicofactor laag geboortegewicht en idd streptococcen infectie genoemd, maar daar is nog geen hard bewijs voor.
Interessant dat je er een topic over opent
Wat zijn je ervaringen vnl. m.b.t. andere mensen (in het openbaar bv.)?

Laag geboortegewicht heb ik nooit over gehoord, zou ik wel meer over willen weten. Ik was groot en vet als baby

Mijn ervaringen zijn over het algemeen wel goed, maar dat komt omdat ik tot voor kort mijn tics echt niet liet gaan, en nu ook sporadisch (zie eerdere reactie).
Als ik het laat gaan heb ik ALTIJD bekijks.
Maar mensen vragen nooit iets...
pi_50146353
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:53 schreef Emel het volgende:
mijn eerste ervaring met Gilles de la Tourette, was op mijn werk. Een jongetje van 6 jaar kreeg deze diagnose. Hij had meerdere complexe motorische tics en dwanggedachten.
Oh, waar werk je dan? Klinkt wel interessant (ga zelf MWD studeren)
pi_50146401
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 21:10 schreef LoggedIn het volgende:
een goeie vriend van me heeft het.. niet de scheldversie, maar idd gewoon wat geluiden en bewegingen

tja, wat moet ik er eigenlijk over zeggen?
Hoe ga jij ermee om? Heb je moeite met zijn tics, vind je het gek? Kan je begrijpen waarom hij het doet?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 23:01:40 #58
3038 Emel
realist
pi_50146502
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:57 schreef duzz het volgende:

[..]

Oh, waar werk je dan? Klinkt wel interessant (ga zelf MWD studeren)
GGZ

zeker interessant..
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  woensdag 6 juni 2007 @ 11:21:27 #59
32295 Q-Edge
Marsmannetjes!! Wwwheeelpp!!!!
pi_50156959
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:56 schreef duzz het volgende:

[..]

sorry maar dat klopt echt niet Tourette gaat niet over.
[..]

[/b]

Laag geboortegewicht heb ik nooit over gehoord, zou ik wel meer over willen weten. Ik was groot en vet als baby

Mijn ervaringen zijn over het algemeen wel goed, maar dat komt omdat ik tot voor kort mijn tics echt niet liet gaan, en nu ook sporadisch (zie eerdere reactie).
Als ik het laat gaan heb ik ALTIJD bekijks.
Maar mensen vragen nooit iets...
Ik heb zelf ook GdlT. Ik heb zelf alleen motorische tics, vooral in mijn gezicht en nek. Bij mij is op 7 jarige leeftijd GdlT geconstateerd, met oud-en-nieuw ('86-'87) kwam ik na het vuurwerk hevig met mijn hoofd schuddend binnen. Na onderzoek van een psychiater bleek ik GdlT te hebben. Dat is dus dit jaar 20 jaar geleden.

GdlT gaat NOOIT meer weg. Sterker nog, je wordt er mee geboren, maar over het algemeen manifesteert het zich pas na je 6de/7de ofzo. Omdat het een biochemische fout in de hersenen (teveel Dopamine) is is het niet te genezen (voor zover als ik weet). Wel is het zo dat, naarmate je ouder wordt je er wel minder last van kan krijgen. Zelf heb ik een vrij milde vorm van GdlT.

Vanaf mijn 17de heb ik eigenlijk vrij weinig last gehad van mijn tics. Ze zijn zelfs jaren 'weg' geweest. Alleen bij hele stressvolle perioden (denk aan afstuderen, mijn huwelijk vorig jaar etc.) steken ze nog wel eens de kop op. Maar meestal met een dag of drie vier rusten zakt het dan wel weer. Na tien jaar van relatieve 'rust' kwam het bij mij echter een maand of drie geleden echter ineens weer met een klap terug. Ik heb een week of zeven heel erg veel last van mijn tics gehad. Ik schudde als een gek met mijn hoofd (de hoofdpijn!) en trok heel erg met mijn mondhoeken (grimassen). Mijn vrouw en ik zijn toen ontzettend geschrokken. Meestal zakte het wel na een paar dagen, maar nu werd het steeds sterker. Ondertussen is het weer relatief 'rustig'. De tics zijn nog niet helemaal weggetrokken maar ik kan ze weer redelijk onder controle houden (iets dat ik als klein kind geleerd heb, door middel van ontspanningsoefeningen).

In mijn sociale leven heb ik er, gelukkig, nooit moeite mee gehad. Ik ben nooit gepest op school en mijn school prestaties hebben nooit echt geleden onder het feit dat ik GdlT heb. Wellicht dat dit ook wel komt doordat ik er zelf altijd erg open over ben geweest. Gewoon aan het begin van het schooljaar vertellen wat je hebt... Klaar...

Over de toekomst is weinig zinnigs te zeggen. Mocht er ooit een oplossing voor gevonden worden dan is dat ontzettend mooi, maar ik heb leren leven met GdlT en ik ben geworden wie ben, mede door GdlT. Ik zou me, nooit laten opereren of iets dergelijks, maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Ook eventuele medicijnen zou ik niet nemen, omdat je daar dan waarschijnlijk de rest van je leven weer aan vast zit.

Dat GdlT je leven zwaar beinvloed moge duidelijk zijn. Als ik een avond tot drie uur 's nachts door haal dan merk ik direct. Mensen met GdlT hebben echt hun rust nodig om hun tics onder controle te houden. En zoals ik al zij, ik heb een milde vorm van GdlT. Dat gaat nog wat worden als ik in december papa wordt

[ Bericht 2% gewijzigd door Q-Edge op 06-06-2007 11:27:18 ]
Papa van een prachtige dochter en zoon
pi_50166664
Q-Edge,
wat fijn dat je vader wordt!
Zo te lezen ga je ook erg goed met Tourette om. Ik moet ook toegeven dat ik altijd beweer dat ik nooit meer van Tourette af zou willen, dus al helemaal geen operatie wil.
Tourette is lastig, soms pijnlijk, vermoeiend, maar ergens is het ook een extraatje die ik erg zou missen als hij er niet meer is.
Niet alleen mijn tics en dwang, maar mijn hele persoonlijk wordt volgens mij door Tourette veroorzaakt/beïnvloed.

Veel mensen zeggen: "je mag niet zeggen dat je Tourette BENT, maar dat je Tourette HEBT."
Ik ben het hier niet mee eens, want ik ben het wel. Bijna alles in mijn leven heeft er mee te maken.

Schrikken voor je dat je tics opeens zoveel erger werden.
Ik had dat ook toen ik 20 was (bijna 2 jaar geleden). Opeens kreeg ik meer tics die heel zeer gingen doen (ook met mijn nek enzo, ik gooi mijn hoofd naar links). Ook ging ik vocaal ticcen.
Dus de opmerking dat Tourette vaak minder wordt na je 20e, gaat voor mij totaal niet op. In tegendeel zelfs.
  woensdag 6 juni 2007 @ 20:24:04 #61
32295 Q-Edge
pi_50176380
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 15:45 schreef duzz het volgende:
Q-Edge,
wat fijn dat je vader wordt!
Zo te lezen ga je ook erg goed met Tourette om. Ik moet ook toegeven dat ik altijd beweer dat ik nooit meer van Tourette af zou willen, dus al helemaal geen operatie wil.
Tourette is lastig, soms pijnlijk, vermoeiend, maar ergens is het ook een extraatje die ik erg zou missen als hij er niet meer is.
Niet alleen mijn tics en dwang, maar mijn hele persoonlijk wordt volgens mij door Tourette veroorzaakt/beïnvloed.

Veel mensen zeggen: "je mag niet zeggen dat je Tourette BENT, maar dat je Tourette HEBT."
Ik ben het hier niet mee eens, want ik ben het wel. Bijna alles in mijn leven heeft er mee te maken.

Schrikken voor je dat je tics opeens zoveel erger werden.
Ik had dat ook toen ik 20 was (bijna 2 jaar geleden). Opeens kreeg ik meer tics die heel zeer gingen doen (ook met mijn nek enzo, ik gooi mijn hoofd naar links). Ook ging ik vocaal ticcen.
Dus de opmerking dat Tourette vaak minder wordt na je 20e, gaat voor mij totaal niet op. In tegendeel zelfs.
Inderdaad. Zoals ik al zei, Tourette gaat nooit over... Als mensen mij vragen hoe dat zit zeg ik altijd maar: "Ik ben er mee geboren en ik ga er mee dood". Maar ja zo is het wel. Ik merk nu trouwens ook weer dat mijn tics erger worden. Ik begin over twee weken met een nieuwe baan.. Spanning, dus komen de tics weer boven... Erg vervelend.

Door de jaren heen heb ik heel veel verschillende tics gehad. Gelukkig is dat altijd beperkt gebleven tot motorische tics. Ik trek onder andere met mijn nekspieren (als je je sleutelbeenderen tegen je kin aan wil trekken). Ik schud heel erg en vooral krampachtig met mijn hoofd naar links en naar rechts. Hierdoor heb ik vaak gigantisch last van mijn nek en de spieren tussen mijn schouderbladen. Hierdoor krijgen mijn hersenen ook vaak een klap... Hoofdpijn is mij dus ook niet onbekend en wat ik ook vaak doe, zoals ik al eerder zij, is het trekken met mijn mondhoeken. Hierdoor heb ik vroeger vaak gescheurde lippen gehad...

Ik ben het met je eens dat je Tourette bent. Je hebt het wel, maar het is (voor mij persoonlijk in ieder geval) heel bepalend geweest voor wie ik ben geworden.

Waar ik trouwens vooral zo van ben geschrokken is de hevigheid waarmee de tics terug kwamen. Het was plotseling en direct BAM er vol in.

Ik vind het heel vervelend voor je dat je tics erger aan het worden zijn (als ik dat tenminste correct opmaak uiit je laatste opmerking). Ik heb gelukkig een hele licht variant, waar zeer goed mee is te leven.Ik heb in de brugklas bij een jongen in de klas gezeten die het veel, veel en veel erger had dan ik. Hij heeft een tijdje in een inrichting gezeten omdat hij een gevaar begon te worden voorzichzelf en zijn omgeving. Hij had ook motorische tics... Hele erge... zwiepen met zijn armen enzo... Ik weet niet wat er van hem geworden is...
pi_50176830
Je bent wel de eerste die het met mee eens is dat je Tourette bent...fijn!

Hoofdpijn is mij ook niet onbekend. Volgens mij hebben Touretters trouwens 4 keer zo veel kans op heftige hoofdpijn, dan normale mensen. Maar ik weet niet hoe dit verder zit. Het is natuurlijk wel logisch dat tics met je nek en hoofd, hoofdpijn oproepen.

Gescheurde lippen had ik vroeger ook altijd. Dat lokte dan nog meer mondtics uit. Want als een tic pijn doet, is het helemaal mooi, want dan voelt het zo goed...

Je schrijft dat je een lichte vorm hebt, maar als je zoveel lichamelijk klachten erdoor hebt, is het dan wel een lichte vorm?
Ik vind dat ik zelf geen lichte vorm heb. Ok ik schreeuw niet ofzo, maar ik heb wel bij vlagen zeer hevige tics, en soms ook niet.

Gebruik jij medicijnen?
  woensdag 6 juni 2007 @ 20:51:24 #63
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_50177568
Dit wil ik ff blijven volgen
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_50177896
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:38 schreef BabblingBrook het volgende:
Iedereen heeft wel iets, bij de enige valt het alleen meer op als bij de ander. En je kan beter je been breken als een ziekte hebben die in je hoofd zit.
*Agrees.

Soms bedenk ik me wel eens wat ik zou willen opgeven om een beetje normaal te worden. Niet dat ik GdlT als ziektebeeld heb.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_50178622
Een gebroken been dan ben je sneu en oh wat lastig.
Tourette wordt soms niet eens begrepen ook al leg je het uit
  donderdag 7 juni 2007 @ 07:37:37 #66
32295 Q-Edge
pi_50189742
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 20:33 schreef duzz het volgende:
[..]

Je schrijft dat je een lichte vorm hebt, maar als je zoveel lichamelijk klachten erdoor hebt, is het dan wel een lichte vorm?
Ik vind dat ik zelf geen lichte vorm heb. Ok ik schreeuw niet ofzo, maar ik heb wel bij vlagen zeer hevige tics, en soms ook niet.

Gebruik jij medicijnen?
Met een lichte vorm bedoel ik, dat ik er over het algemeen niet zo heel erg veel last van heb. In de begin jaren wel. Zeg maar van mijn 7de tot aan mijn 12de ofzo. Ik heb in de eerste 3 jaar (als ik het me goed kan herinneren) medicijnen geslikt. Daarna niet meer. Ik heb wel een paar jaar fysiotherapie gehad om te leren ontspannen. Die oefeningen van toen gebruik ik nog steeds. De afgelopen tien jaar heb ik maar heel af en toe echt last van mijn tics gehad. En zoals ik al eerder zij, het is zelfs een aantal jaar 'weg' geweest. Dat ik nergens last van had (of hooguit 2 a 3 dagen). Dat noem ik een lichte vorm.
pi_50191260
een vriend van mij heeft het ook, die heeft vooral dat hij met zijn hoofd knikt (en doordat hij dat dan wel of niet door heeft, knikt hij dan ja, maar door de tic zie je dat dan niet meer) ook "snurkt" hij en merk je met gedrag en spraak dat hij altijd gelijk moet hebben, en daar ook van overtuigd is. ook natuurlijk de concentratieproblemen, het niet kunnen lezen van dingen en dergelijke.

ik gok dat hij de zware versie heeft, want hij is ook arbeidsongeschikt verklaard. maar het fijne weet ik er ook niet van, omdat hij zelf in enschede woont, en ik sinds de verhuizing in rotterdam woon, dus het contact is ook minder geworden met hem.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_50191475
Altijd gelijk willen hebben ja komt me enigszins bekend voor...

Ik ben ook arbeidsongeschikt verklaard, krijg ook Wajong 80-100%. Toch heb ik wel gewerkt en de laatste 3 maanden had ik ook weer een baan en dat ging op zich goed, als het leuk werk was geweest
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:24:48 #69
32295 Q-Edge
pi_50192983
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 09:28 schreef duzz het volgende:
Altijd gelijk willen hebben ja komt me enigszins bekend voor...

Ik ben ook arbeidsongeschikt verklaard, krijg ook Wajong 80-100%. Toch heb ik wel gewerkt en de laatste 3 maanden had ik ook weer een baan en dat ging op zich goed, als het leuk werk was geweest
Ik ben niet arbeidsongeschikt (gelukkig zou ik haast willen zeggen). Het enige vervelende is dat ik vaak als ik zenuwachtig ben, zoals bij een sollicitatiegesprek, ik wel wat tics vertoon. Dit valt dan vaak wel op tijdens zo'n gesprek. Echter, door er heel open over te zijn is het voor mij nooit een probleem geweest om dan uit te leggen dat ik Gilles heb. Ik word ook niet beinvloed in mijn werk door mijn tics. Alleen de afgelopen tijd (met die 'aanval'), ja toen uiteraard wel, maar dat was meer de vermoeidheid (want, oh jongens, wat wordt je moe als je de hele dag met hoofd loopt te slingeren...) dan door de tics zelf.

duzz, ik vind het heel rot om te horen dat je door Gilles in de Wajong zit. Dat lijkt me totaal geen pretje, wel willen werken, maar doordat je lichaam z'n eigen plan trekt niet kunnen. Als ik vragen mag, om welke tic ben je 'afgekeurd'? Of was het Gilles in het algemeen?
pi_50195275
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 10:24 schreef Q-Edge het volgende:

duzz, ik vind het heel rot om te horen dat je door Gilles in de Wajong zit. Dat lijkt me totaal geen pretje, wel willen werken, maar doordat je lichaam z'n eigen plan trekt niet kunnen. Als ik vragen mag, om welke tic ben je 'afgekeurd'? Of was het Gilles in het algemeen?
Op de eerste plaats: ik vind het zelf niet erg dat ik in de Wajong zit, ik ben er juist erg blij mee, het geeft mij meer kansen.

Ik ben afgekeurd omdat ik heel erg veel moeite heb met het filteren van indrukken (zie eerdere post). Ik ben gauw moe, ik kan weinig dingen handelen. Kritiek kan ik niet tegen, discussie ook niet.
Verder door mijn concentratieproblemen. Als ik iets ga lezen, moet ik dus eerst heel veel tics doen. Dit kost tijd. Zijn ze vaak niet zo blij mee op het werk
Ook het vaak hoofdpijn hebben zorgt ervoor dat ik maar beperkt kan werken. En pijn overal. Soms MOET ik gewoon op bed gaan liggen.

Verder heb ik naast Gilles nogal wat andere dingen die ook wel te maken hebben ermee. Ik heb een depressie gehad, heb OCD, een angststoornis, sociale fobie...

Ik zat een tijd in de ziektewet omdat ik niet eens de straat opdurfde....maar ik heb de Wajong toegekend gekregen echt voor mijn Tourette.

Maar het gaat hartstikke goed nu joh! Ik had dus net een nieuwe baan, weer mijn eerste baan sinds mijn depressie, en ik kon het goed aan, maar ik vond het werk heel saai (alleen brieven typen), dus heb zelf weer ontslag genomen, om in september te beginnen met mijn nieuwe uitdaging: een studie maatschappelijk werk.
  donderdag 7 juni 2007 @ 12:16:05 #71
81237 releaze
best of both worlds
pi_50196475
Interessant, duzz. ik heb het topic ff snel doorgebladerd niet alles gelezen, misschien is het al aan de orde gekomen...

Je hebt het over het filteren van indrukken, concentratieproblemen en nog een paar andere zaken, die raakvlakken lijken te hebben met autisme en ad(h)d. Weet jij iets van hun 'verwantschap, zeg maar?

Mijn vriend heeft bij z'n geboorte zuurstoftekort gehad. Een paar jaar geleden is ie gediagnosticeerd met asperger, pdd nos, gdlt en add Maar als ik dit zo lees loopt het allemaal erg in elkaar over..
  donderdag 7 juni 2007 @ 13:33:52 #72
262 Re
Kiss & Swallow
pi_50199017
Deep Brain Stimulation lijkt eng maar is het natuurlijk niet, het is wel een erg intense operatie natuurlijk. Verder zijn er ook wel studies gedan met antipsychotica, met goede resultaten maar daat zit dan weer een stigma aan...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_50203810
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 13:33 schreef Re het volgende:
Deep Brain Stimulation lijkt eng maar is het natuurlijk niet, het is wel een erg intense operatie natuurlijk. Verder zijn er ook wel studies gedan met antipsychotica, met goede resultaten maar daat zit dan weer een stigma aan...
Ik vind het vooral eng omdat het nog in de experimentele periode zit.
  donderdag 7 juni 2007 @ 15:39:28 #74
262 Re
Kiss & Swallow
pi_50203963
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 15:36 schreef duzz het volgende:

[..]

Ik vind het vooral eng omdat het nog in de experimentele periode zit.
Voor GTS idd wel maar in Parkinson's zijn er al goeie resultaten behaald waarbij patienten met een draai aan de knop gelijk van hun symptomen af zijn, mooi om te zien.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_50204039
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 12:16 schreef releaze het volgende:
Interessant, duzz. ik heb het topic ff snel doorgebladerd niet alles gelezen, misschien is het al aan de orde gekomen...

Je hebt het over het filteren van indrukken, concentratieproblemen en nog een paar andere zaken, die raakvlakken lijken te hebben met autisme en ad(h)d. Weet jij iets van hun 'verwantschap, zeg maar?

Mijn vriend heeft bij z'n geboorte zuurstoftekort gehad. Een paar jaar geleden is ie gediagnosticeerd met asperger, pdd nos, gdlt en add Maar als ik dit zo lees loopt het allemaal erg in elkaar over..
Klopt helemaal, mensen met Tourette hebben heel vaak ADHD. Op www.hersenstorm.com staat daar heel veel informatie over.

Bij autisme zien ze Tourette als een comorbiditeit. Maar ik vraag me af of het niet andersom moet zijn check http://www.stoornissen.nl/comorbiditeit.php

mag ik trouwens mijn eigen website noemen? Die is www.tourettesyndroom.nl!!! En reacties zijn altijd welkom
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')