abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50111182
OK, ben bijna klaar met het electra, ben veel wijzer geworden.
echter vandaag stuitte ik op een nieu probleem.
de Nitwit die op zolder de schakelaar heet aangesloten was blijkbaar door zijn bruine draad heen, en heeft 3 schakeldraden op de schakelaar geschroeft.
nu dus even uitvinden welke draad de fase is, en welke de daadwerkelijke schakeldraad, en welke voor hotelschakeling.

Ik ga morgen eerst maar eens zo'n metertje kopen.
Maar het lijkt me dat het vrij gemakkelijk uit te vinden is, door twee draden tegen elkaar te houden?
wanneer ik licht heb...heb ik de schakeldraad en de fase gevonden.
maar hoe dan de fase en de schakeldraad uit elkaar te houden?
pi_50112089
Het is mogelijk dat je in een wisselschakelaar drie zwarte draden hebt, twee schakeldraden vanaf de andere wisselschakelaar, waarop ook de fase(bruin) zit, en een zwarte draad naar je lamp. Dus kijk uit, op een van de twee draden vanaf de andere schakelaar staat spanning !!!
ff een tekeningetje maken, helpt altijd.
succes.....
pi_50112169
is het een lamp die met 2 schakelaars bedient wordt?

Zo ja dan is 3x zwart heel normaal... kijk maar ins naar de hotelschakeling

En de draden uitelkaar houden... is lastig, maar niet onmogelijk...
als je weet dat er 2 naar de andere schakelaar lopen en 1tje naar de lamp.

je kan ze tegen elkaar houden... maar pas dan wel op voor schokken. (oftewel jezelf als stroomdraad uittesten)
Als het goed is gebeurt er niets anders dan bij een combinatie van 2 zwarten dat de lamp gaat branden.
Zet je de andere schakelaar (beneden?) om dan zal een andere combi van 2 zwarten branden...

Als je de zwarte neemt die bij bijde "situaties" een brandende lamp oplevert, dan is dat de lamp draad.

De lamp draad komt aan hget gemerkte contact op de (wissel)schakelaar, de andere 2 zwarte op de ongemerkten....
pi_50112300

dus!
  maandag 4 juni 2007 @ 23:42:17 #5
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_50112509
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
[afbeelding]

dus!
Idd, en nu op naar de kruisschakeling!
I mean no harm
pi_50112595
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:42 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Idd, en nu op naar de kruisschakeling!
u vraagt wij draaien

pi_50116758
Owkee, er is een zijde met een rode clip...dat zal de fasedraad zijn.
de ruimte kent geen andere schakelaars
bij het aansluiten van de dimmer maakt het dus niet uit welke van de twee schakeldraden ik gebruik?
pi_50116771
Ik bedenkt met plots dat het idd een hotelschakeling is: er is nog een schakelaar beneden op de overloop.
Bestaat er een mogelijk heid deze te behouden, en boven toch een dimmer te plaatsen?
oftewel een dimmer in de hotelschakeling?
pi_50116834
Ja, dat kan, maar je kunt slechts 1 dimmer plaatsen in een hotelschakeling. En je hebt er een speciale dimmer voor nodig, een dimmer met een wisselcontact. Let ook even op het type dimmer ivm de verlichting die je wilt dimmen. (Halogeen/gewikkelde trafo/eletronische trafo/gloeilampen)
pi_50116914
heb voor de 12v spots in de badkamer een electronische trafo
voor de 230V spots op zolder een normale, maar weet niet of dit een wissel trafo is.
pi_50117244
wisseltrafo?
Een trafo kan alleen werken met wisselstraam/spanning...

Maar als het zo´n groot blok, is kun je hem meestal dimmen met een speciale dimmer. Dit staat speciaal aangewgeven op de verpakking.

En wat de hotelschakeling betreft, er zijn dimmers met een wisselschakelaar erin.

Echter sommige goedkope kunnen alleen aan de kant van de bruine met 2 zwarte schakeldraden gemonteerd worden.
pi_50121378
dan krijg je dimmers die als er geen stroom loopt weer terug naar vol vermogen moeten springen
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 16:39:57 #13
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_50131466
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 07:44 schreef Marsepein het volgende:
Ja, dat kan, maar je kunt slechts 1 dimmer plaatsen in een hotelschakeling. En je hebt er een speciale dimmer voor nodig, een dimmer met een wisselcontact. Let ook even op het type dimmer ivm de verlichting die je wilt dimmen. (Halogeen/gewikkelde trafo/eletronische trafo/gloeilampen)
Ik kan hier eigenlijk niks aan toevoegen.
Meestal zijn dit dimmers waarop een knop zit die je in kunt drukken; daarmee schakel je het geheel aan of uit.
één van de beide wisselschakelaars zou moeten blijven zitten
pi_50132291
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 16:39 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ik kan hier eigenlijk niks aan toevoegen.
Meestal zijn dit dimmers waarop een knop zit die je in kunt drukken; daarmee schakel je het geheel aan of uit.
één van de beide wisselschakelaars zou moeten blijven zitten
kan je niet zo`n 4 trapsdimmer bij de lampmonteren dan? welke reageert op het schakelen?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:28:10 #15
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_50139543
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:44 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

u vraagt wij draaien

[afbeelding]
hehe, het is voor mij ook alweer een jaartje of 10 geleden dat ik mijn diploma kabeltrekken haalde. Maar zekersteweten nuttig, ik mag nu iig mijn eigen electrischiteit in huis aan leggen, gediplomeerd dan he.
Daarna mag ik gediplomeerd mijn computernetwerk aanleggen in huis.

Nu alleen bouw en tuin nog.
I mean no harm
  Moderator dinsdag 5 juni 2007 @ 22:15:01 #16
92034 crew  Vonkenboer
pi_50144452
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 17:06 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

kan je niet zo`n 4 trapsdimmer bij de lampmonteren dan? welke reageert op het schakelen?
4 traps dimmer ?
Sorry maar dit klinkt mij wel erg raar in de oren
pi_50146967
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

4 traps dimmer ?
Sorry maar dit klinkt mij wel erg raar in de oren
je weet wel.. die dingen die je bij je lamp frut, en als je snel schakeld dan gaat die dimmen..

gewoon aan = 100%
aan uit aan = 75%
aan uit aan uit aan = 50%
aan uit aan uit aan uit aan = 25%
en zovoort
pi_50149562
hmmm, ik zag dus in de handleiding van de dimmer, dat deze geschikt is om in een hotelschakeling te passen.
schema stond er keurig netjes bij.
Dimmer en schakelmateriaal is overigens allemaal van Jung.
nu ben ik er zeker van welke draad de fase is op de te vervangen schakelaar, maar dan houdt ik nog altijd twee schakeldraden over, en welke van die twee moet ik nu waar op de dimmer zetten?
maakt dit uit, of is dit een typisch geval van trial-and-error? gewoon proberen dus?
pi_50149679
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 00:29 schreef pagathan het volgende:
hmmm, ik zag dus in de handleiding van de dimmer, dat deze geschikt is om in een hotelschakeling te passen.
schema stond er keurig netjes bij.
Dimmer en schakelmateriaal is overigens allemaal van Jung.
nu ben ik er zeker van welke draad de fase is op de te vervangen schakelaar, maar dan houdt ik nog altijd twee schakeldraden over, en welke van die twee moet ik nu waar op de dimmer zetten?
maakt dit uit, of is dit een typisch geval van trial-and-error? gewoon proberen dus?
staat dat niet op het schematje?
pi_50150182
jawel, maar hoe vind ik uit welke van de twee schakeldraden voor de dimmer welke zijn?, of maakt dat niet uit?
laat ik het zo zeggen, kan het kwaad als ik de twee schakeldraden verkeerd om op de dimmer zet?
pi_50152037
Als het goed is maakt dat niet uit:

pi_50152322
dank je marsepein, dat wilde ik even weten
  Moderator woensdag 6 juni 2007 @ 16:05:45 #23
92034 crew  Vonkenboer
pi_50167524
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 00:56 schreef pagathan het volgende:
jawel, maar hoe vind ik uit welke van de twee schakeldraden voor de dimmer welke zijn?, of maakt dat niet uit?
laat ik het zo zeggen, kan het kwaad als ik de twee schakeldraden verkeerd om op de dimmer zet?
Nee dat maakt helemaal niet uit; als je maar weet welke draad de stroomvoerende draad is of welke draad naar de lamp behoord te gaan en die op het juiste contact aansluit

Hoe om je de wisseldraden aansluit maakt niet uit
pi_50167887
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 16:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Nee dat maakt helemaal niet uit; als je maar weet welke draad de stroomvoerende draad is of welke draad naar de lamp behoord te gaan en die op het juiste contact aansluit

Hoe om je de wisseldraden aansluit maakt niet uit
idd.. de spanning wisselt toch al tussen die draadjes
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')