abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50102757
Nederland aangeklaagd door nabestaanden Srebrenica
AP - Massacre survivors sue U.N., Dutch gov't

DEN HAAG - De Nederlandse staat is maandag aangeklaagd vanwege zijn rol bij de val van Srebrenica in juli 1995. Nabestaanden van de duizenden mannen en jongens die daarna zijn vermoord, vinden dat Nederland heeft nagelaten de Bosnische moslim-enclave goed te beschermen en daardoor niet heeft voldaan aan zijn verplichtingen.
Zo waren het Nederlanders zelf die de door de Verenigde Naties toegezegde luchtsteun weer hebben stopgezet, melden de advocaten.

Ongeveer 150 vrouwen uit Srebrenica waren namens zesduizend nabestaanden naar Den Haag gekomen om de symbolische overhandiging van de dagvaarding aan het ministerie van Algemene Zaken bij te wonen.
Ze hadden er een busreis voor over van veertig uur heen en veertig uur terug. Via de civiele procedure hopen ze erkenning te krijgen en later genoegdoening. De betekening van de echte dagvaarding vond plaats bij de Hoge Raad en de rechtbank.

Witte T-shirts
Het Binnenhof mochten de moeders van Srebrenica echter niet op. Op het Plein ernaast vormden ze stil een cirkel. Gekleed in witte T-shirts met de tekst 'Genocide Srebrenica' hadden ze op lange doeken de namen geschreven van hun omgebrachte geliefden. Op spandoeken stonden teksten als"Onze kinderen stonden onder uw bescherming. Het is tijd om verantwoording af te leggen" en "Karremans, Franken, kijk ons in de ogen."

Alleen voorzitter Munira Subasic van de moeders van Srebrenica mocht naar binnen om samen met twee Nederlandse en twee Bosnische advocaten het document te geven aan twee hoge ambtenaren. Na afloop zei Subasic voor deze dag geleefd te hebben en te hopen dat ze snel hun doel zullen bereiken.

Erkenning
Marco Gerritsen, een van de advocaten, benadrukt dat het de nabestaanden vooral gaat om de erkenning. Ze vinden dat Nederland en de Verenigde Naties hun verantwoordelijkheid moeten nemen voor de fouten die ze hebben gemaakt. Hoewel de VN immuniteit heeft, proberen de advocaten ook daar hun gelijk te krijgen. "Het zou een slechte zaak zijn als de VN niet ter verantwoording kan worden geroepen als het gaat om genocide", aldus Gerritsen.

Gerritsen is niet bang voor de procedure maar vraagt zich af of dit het beste is. "Zowel voor de moeders als de Dutchbatters die ook trauma's opliepen, is het niet goed. Dit keert maar steeds terug voor hen." Een schikking bleek eerder niet mogelijk en ook pogingen achter de schermen vorig jaar om de zaak met premier Jan Peter Balkenende te bespreken liepen op niets uit.

Doel van de procedure is de aansprakelijkheid van Nederland en van de VN vast te laten stellen. Pas daarna komt eventueel een schadevergoeding in beeld.
---
Ik dacht dat het de fransen waren die die luchtsteun wel beloofden maar niet gaven, waren we het gvd zelf.

Dit speelde zowat af in '95, de minister van defensie was destijds Joris Voorhoeve, de minister van buitenlandse zaken was Hans van Mierlo en de Premier was destijds Wim Kok, dat zijn drie mensen/functies waar ik aan denk in deze situatie.

Ik vind dit een goede zaak, die blauwhelmen keken "bij wijze van spreken" gewoon toe hoe vrouwen en kinderen verkracht werden, onder het motto van alleen schieten als ze op ons schieten.
In2008youwillbeawakened!In2009youwillbetransformed!In2010youwilltranscend.In2011youwillbeenlightened!In2012itwillbeover!
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
  Moderator maandag 4 juni 2007 @ 20:12:23 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50103125
alleen zijn onze blauwhelmen niet aangeklaagd, die hebben volgens elke min of meer onafhankelijke bron gedaan wat ze konden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:14:06 #3
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50103198
@ ts nee meer onder het motto: "we kunnen godverdomme niks doen, want dat mag niet van de verenigde vredesmacht". heel erg veel nederlandse 'jongens' hebben vanwege die machteloosheid flinke trauma's. leuk om nederlandse verraders te hebben zoals advocaten die met hun idiote eigengeiligheid zaken oppakken die nederland en nederlandse burgers keihard schaadt.

wim kok zei sorry, dat is voldoende. en anders wordthet alleen maar keihard geld verdienen terwijl meneer de advocaat anders zegt. eerst schuldbekewnnen, dan incasseren.

sommige advocaten gedragen zich nu als de aannemers bij het nederlandse kustgebied tentijde van de duitse bezetting deden.

heel erg en eng in dit geval erg onterecht. hoop dat de rechter goede uitspraak doet om dit gezeik niet meer te krijgen.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  maandag 4 juni 2007 @ 20:16:27 #4
124630 Sender_
Rotterdam echt wel !!
pi_50103322
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:04 schreef TaLoN.NL het volgende:
Nederland aangeklaagd door nabestaanden Srebrenica
AP - Massacre survivors sue U.N., Dutch gov't
Ik vind dit een goede zaak, die blauwhelmen keken "bij wijze van spreken" gewoon toe hoe vrouwen en kinderen verkracht werden, onder het motto van alleen schieten als ze op ons schieten.
Wat hadden ze dan moeten doen? vechten tegen een overmacht?
Ik vind het al belachelijk dat Nederland hiervoor wordt aangesproken, kunnen wij straks weer schadeclaims/genoegdoening gaan betalen omdat een stelletje idioten elkaar daar loopt uit te moorden.

Onze oorlog was het niet.
Gory Gory what a Hell of a way to Die
  maandag 4 juni 2007 @ 20:27:41 #5
117098 Hathor
Effe niet
pi_50103846
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:16 schreef Sender_ het volgende:

[..]

Wat hadden ze dan moeten doen? vechten tegen een overmacht?
Ik vind het al belachelijk dat Nederland hiervoor wordt aangesproken, kunnen wij straks weer schadeclaims/genoegdoening gaan betalen omdat een stelletje idioten elkaar daar loopt uit te moorden.

Onze oorlog was het niet.
Staat het idee van vechten tegen een overmacht je niet aan of zo? Goh....wat zou er dan wel niet allemaal gebeurd zijn als de Engelsen in 1942 ook zo'n mentaliteit aan de dag hadden gelegd? En het mag dan wel niet onze oorlog zijn geweest, Nederland neemt deel aan dit soort uitzendingen, dus is het wel degelijk ook onze oorlog. Als je helemaal nergens bij wil horen en niet aan vredesmissies en dergelijke wil meedoen moet je lekker in Zwitserland gaan zitten.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_50103873
Het is natuurlijk de schuld van de 'hoge omes': die kunnen/konden weten dat je 'Jan Soldaat' niet met een klapper-pistool tegenover mensen kunt zetten, die ergens echt voor willen vechten. Ze hadden er onder die condities niet aan moeten beginnen, maar durfden waarschijnljk, met het oog op hun loopbaan en de komende promoties, geen hard standpunt in te nemen tegenover de politiek. Pruts-militairen!
  maandag 4 juni 2007 @ 20:31:25 #7
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_50103993
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:28 schreef Stoomhamer het volgende:
Ze hadden er onder die condities niet aan moeten beginnen, maar durfden waarschijnljk, met het oog op hun loopbaan en de komende promoties, geen hard standpunt in te nemen tegenover de politiek. Pruts-militairen!
Nee, dat is niet zo. Ik kan me die periode nog goed herinneren. Elke militair die z'n vet waard was, gaf advies tegen daar naartoe gaan.

Later geinteviewde generaals vertelde ook gewoon doodleuk dat hun advies genegeerd werd, de politiek wilde graag zielige mensen helpen.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:35:48 #8
6484 ExTec
pi_50104167
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:27 schreef Hathor het volgende:

[..]

Staat het idee van vechten tegen een overmacht je niet aan of zo? Goh....wat zou er dan wel niet allemaal gebeurd zijn als de Engelsen in 1942 ook zo'n mentaliteit aan de dag hadden gelegd? En het mag dan wel niet onze oorlog zijn geweest, Nederland neemt deel aan dit soort uitzendingen, dus is het wel degelijk ook onze oorlog. Als je helemaal nergens bij wil horen en niet aan vredesmissies en dergelijke wil meedoen moet je lekker in Zwitserland gaan zitten.
Het is beslist niet stoer om te gaan matten met een partij die je qua materieel binnen 5 minuten opveegt. Dan kun je net zo goed die loop op je hoofd zetten en de trekker overhalen.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:38:03 #9
42630 DAMH
vroemmmm!!!
pi_50104266
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:12 schreef sp3c het volgende:
alleen zijn onze blauwhelmen niet aangeklaagd, die hebben volgens elke min of meer onafhankelijke bron gedaan wat ze konden
Onafhankelijk ...

Die blauwhelmen hebben gewoon heel menselijk gereageerd,, namelijk door in hun broek te schijten,, als ze terug hadden geknald en er waren een paar blauwhelmen neergemaaid dan had de rest wel in moeten grijpen,, maartja allemaal helden op sokken he,, met GI joe poppetjes spelen is cool als je jong bent,, en betaald met een geweertje in de zandbak liggen en in een tankje gesponsord door de belastingbetaler rond rijden is gewoon "fun" blame them, ik begrijp ze wel,,,,
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
-the Dude-
  maandag 4 juni 2007 @ 20:39:11 #10
117098 Hathor
Effe niet
pi_50104310
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:35 schreef ExTec het volgende:

[..]

Het is beslist niet stoer om te gaan matten met een partij die je qua materieel binnen 5 minuten opveegt. Dan kun je net zo goed die loop op je hoofd zetten en de trekker overhalen.
Je hebt nogal een hoge pet op van die Servische milities zeg.
pi_50104493
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:14 schreef zoalshetis het volgende:
@ ts nee meer onder het motto: "we kunnen godverdomme niks doen, want dat mag niet van de verenigde vredesmacht". heel erg veel nederlandse 'jongens' hebben vanwege die machteloosheid flinke trauma's. leuk om nederlandse verraders te hebben zoals advocaten die met hun idiote eigengeiligheid zaken oppakken die nederland en nederlandse burgers keihard schaadt.

wim kok zei sorry, dat is voldoende. en anders wordthet alleen maar keihard geld verdienen terwijl meneer de advocaat anders zegt. eerst schuldbekewnnen, dan incasseren.

sommige advocaten gedragen zich nu als de aannemers bij het nederlandse kustgebied tentijde van de duitse bezetting deden.

heel erg en eng in dit geval erg onterecht. hoop dat de rechter goede uitspraak doet om dit gezeik niet meer te krijgen.
idd
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 4 juni 2007 @ 20:44:34 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50104524
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:38 schreef DAMH het volgende:

[..]

Onafhankelijk ...

Die blauwhelmen hebben gewoon heel menselijk gereageerd,, namelijk door in hun broek te schijten,, als ze terug hadden geknald en er waren een paar blauwhelmen neergemaaid dan had de rest wel in moeten grijpen,, maartja allemaal helden op sokken he,, met GI joe poppetjes spelen is cool als je jong bent,, en betaald met een geweertje in de zandbak liggen en in een tankje gesponsord door de belastingbetaler rond rijden is gewoon "fun" blame them, ik begrijp ze wel,,,,
ik begrijp hen zeker. zonder backup is er niks te doen op militair gebied. en die backup had gewoon moeten komen. dit moet niet op het hollandse bordje geschoven worden.

ook @ hator deze tekst.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:44:44 #13
6484 ExTec
pi_50104530
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:39 schreef Hathor het volgende:

[..]

Je hebt nogal een hoge pet op van die Servische milities zeg.
Jij hebt een nogal inacuraat beeld van wat het inhoud om militair te zijn.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:45:13 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_50104545
Dat met die luchtsteun hoorde ik vandaag ook voor het eerst. Wat een fokking idiote blunder van de bovenste orde als -dat- waar is. Degene die -dat- commando heeft gegeven mag van mij goed gestraft worden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_50104594
quote:

[..]

Onafhankelijk ...

Kijk je moet gewoon je kansen schatten en met 3 pistooltje begin je niks tegen een tank dus kun je beter ook niks doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_50104697
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:04 schreef TaLoN.NL het volgende:
.

Ik vind het om te kotsen. Die smerige advocaten en jengelende mensen die alleen geld willen zien. Laten ze ten 1e lekker de daders aan gaan klagen, de Serven dus, maar dat zullen ze wel niet durven

Verder werd de 'enclave' Srebrenica gebruikt door moslimmannen om de omliggende Servische dorpen aan te vallen, maar dat verzwijgen ze even
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
  maandag 4 juni 2007 @ 20:50:10 #17
117098 Hathor
Effe niet
pi_50104755
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:44 schreef ExTec het volgende:

[..]

Jij hebt een nogal inacuraat beeld van wat het inhoud om militair te zijn.
En het jouwe is wel accuraat? Het bij voorbaat jezelf al gewonnen geven als je tegenover een overmacht staat?
  Moderator maandag 4 juni 2007 @ 20:51:38 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50104816
quote:

[..]

Onafhankelijk ...
min of meer ja, echt onafhankelijk vind je ze niet want men is ofwel van mening dat het prutsmilitairen waren of niet
quote:
Die blauwhelmen hebben gewoon heel menselijk gereageerd,, namelijk door in hun broek te schijten,,
onzin
quote:
als ze terug hadden geknald en er waren een paar blauwhelmen neergemaaid dan had de rest wel in moeten grijpen,,
er is teruggeschoten toen gingen de Serven eromheen en viel de enclave ... zonder benzine kun je erniet achteraan
quote:
maartja allemaal helden op sokken he,, met GI joe poppetjes spelen is cool als je jong bent,, en betaald met een geweertje in de zandbak liggen en in een tankje gesponsord door de belastingbetaler rond rijden is gewoon "fun" blame them, ik begrijp ze wel,,,,
ja jij wel
  maandag 4 juni 2007 @ 20:54:20 #19
6484 ExTec
pi_50104939
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:50 schreef Hathor het volgende:

Het bij voorbaat jezelf al gewonnen geven als je tegenover een overmacht staat?
Als de overmacht in de orde van 10 staat tot 100 is, dan is dat best wel een goed idee, ja. Je maakt immers geen kans. Live to fight another day noemen we dat.

En jouw inaccurate beeld zit em in de onnozele verwachting dat zo'n soldaat zich dan blijkbaar maar voor een kansloze zaak dood moet vechten, want daar heeft'ie voor gekozen, hij is soldaat, bla.
pi_50105360
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:12 schreef sp3c het volgende:
Inderdaad, het ligt niet aan de blauwhelmen zelf maar aan het beleid dat gevoerd word.
In2008youwillbeawakened!In2009youwillbetransformed!In2010youwilltranscend.In2011youwillbeenlightened!In2012itwillbeover!
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
  maandag 4 juni 2007 @ 21:08:45 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50105569
is dit proces een soort dutchmoneydrain? ruk op zeg, daarvoor moeten ze bij hun eigen land zijn.

ik vrees persoonlijk dat links destijds te veel aandacht heeft besteed, te veel excuses gemaakt en vooral teveel het boetkleed voor heel nederland heeft aangetrokken. misschien was de 'sorry' van kok&cornuyten helemaal niet zo slim omdat die uitspraak uiteindelijk een waanzinnig kostbare knieval kan blijken te zijn.
pi_50105820
Er zijn godver maar een paar mensen verantwoordelijk voor de ellende in Srebrenica en dat zijn toch echt de opperbevelhebbers aan Servische kant.

Lekker, zij moorden de hele mannelijke bevolking van de enclave uit en wij krijgen de schuld dat het zo veer is gekomen
You have to stop blaming yourself.
Just blame yourself once and move on.
  Moderator maandag 4 juni 2007 @ 21:17:38 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_50105959
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:50 schreef Hathor het volgende:

[..]

En het jouwe is wel accuraat? Het bij voorbaat jezelf al gewonnen geven als je tegenover een overmacht staat?
daar is dan ook geen sprake van
  maandag 4 juni 2007 @ 21:20:54 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50106112
hator. ik heb je veel scherper gezien...
  maandag 4 juni 2007 @ 21:25:29 #25
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50106290
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:27 schreef Hathor het volgende:

[..]

Hee! Ik ben het met je eens!
Goh...:)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')