abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 juni 2007 @ 15:03:09 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092187
quote:
U.S.: Dead Detainee Was of High Value

By MICHAEL MELIA, Associated Press Writer

Thursday, May 31, 2007

A Saudi Arabian detainee who apparently committed suicide at Guantanamo Bay had been held at the prison camp reserved for the least compliant and most "high-value" inmates, a U.S. military spokesman said Thursday.

The military has not identified the detainee, but U.S. Southern Command issued a statement describing his death Wednesday as an "apparent suicide."

"The actual cause of death is under investigation," Southern Command spokesman Jose Ruiz said by telephone from Miami on Thursday.

Ruiz said the man was held at the maximum-security Camp 5.

Guards at the U.S. Naval Base in southeast Cuba found the detainee unresponsive and not breathing in his cell Wednesday afternoon, the Southern Command announced Wednesday.

It would be the fourth suicide at Guantanamo since the prison camp opened in January 2002. On June 10, 2006, two Saudi detainees and one Yemeni hanged themselves with sheets.

Prisoners in Camp 5, which is similar to the highest-security U.S. prisons, are kept in individual, solid-wall cells and allowed outside for only two hours a day of recreation in an enclosed area.

Wells Dixon, a defense attorney who met with detainees at Camp 5 last month, said many showed signs of desperation.

"I can assure you that it is hell on earth," Dixon said. "You can see the despair on the faces of detainees. It's transparent."

Other critics said detainees are frustrated at being held indefinitely without charges.

"You have five and a half years of desperation there with no legal way out," said Michael Ratner, president of the New York-based Center for Constitutional Rights, which represents hundreds of Guantanamo detainees. "Sadly, it leads to people being so desperate they take their own lives."

Lawyer Julia Tarver Mason, whose firm represents eight Saudi detainees at Guantanamo, said the government so far has declined to tell her if the man who died was among her clients. There are about 80 detainees from Saudi Arabia held at Guantanamo.

"They are in the care of the United States government and that should mean that deaths should not occur," Mason said.

The death came as Guantanamo prepares to hold pretrial hearings for two detainees in military tribunals. One of the detainees, Canadian Omar Khadr, fired his American attorneys on Wednesday, leaving him without defense counsel, his former U.S. military attorney told The Associated Press.

Khadr is still to be arraigned Monday. He and Salim Ahmed Hamdan, a Yemeni who also faces a hearing Monday, are among only three of the roughly 380 Guantanamo prisoners to be charged with a crime. The third, David Hicks, was convicted of aiding al-Qaida and returned to his native Australia.

Khadr was 15 when he was captured in Afghanistan during a firefight in which he allegedly killed a U.S. Army special forces soldier with a grenade.

"He doesn't trust American lawyers, and I don't particularly blame him," said U.S. Marine Lt. Col. Colby Vokey, who was taken off the case Wednesday. "The United States is responsible for his interrogation and his treatment under a process that is patently unfair."

Many of the "enemy combatants" at the isolated prison camp have been held for more than five years. In most cases, the military accuses them of having links to al-Qaida or the Taliban.

The former commander of the detention facilities, Navy Rear Adm. Harry Harris, described earlier suicides as acts of "asymmetric warfare" — an effort to increase condemnation of the prison.
(Floripas: OMFG )

A cultural adviser was helping the military handle the remains. "The remains of the deceased detainee are being treated with the utmost respect," the military said.
Bron: AP

Als je iemand tot zelfmoord drijft door isolatie, randgevallen van marteling en uitzichtloosheid, zoals met deze jongen is gebeurd, kun je dan spreken van moord, of dood door schuld? Zo nee, waarom niet? En zo ja, wie is daar dan schuldig aan? En zou je zo iemand kunnen veroordelen?
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 15:09:33 #2
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_50092379
Moest ie maar niet de stoere jongen uithangen en mensjes opblazen met granaten, dan wordt je ook niet uitzichtloos, en wordt je ook niet gemartel alsmede wat ze daar nog meer doen.
  maandag 4 juni 2007 @ 15:10:52 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092416
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:09 schreef Sebasser het volgende:
Moest ie maar niet de stoere jongen uithangen en mensjes opblazen met granaten, dan wordt je ook niet uitzichtloos, en wordt je ook niet gemartel alsmede wat ze daar nog meer doen.
Je weet niet of hij dat gedaan heeft. Hij is namelijk niet veroordeeld.

Plus, hij was vijftien. Kindsoldaat, dus.

Edit: laat maar. Ik heb even in je posthistorie gekeken. Ik hoef geloof ik geen grondig debat te verwachten.

[ Bericht 16% gewijzigd door Floripas op 04-06-2007 15:15:04 (Domme rukker.) ]
  maandag 4 juni 2007 @ 15:12:51 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092452
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:09 schreef Sebasser het volgende:
Overigens, daarnaast doe je nu net alsof er een preventieve werking uitgaat van Guantanamo Bay.

Het tegendeel is waar: mensen worden juist fanatieker en het is een splijtzwam voor de geallieerden. Er is niks preventiefs aan.
  maandag 4 juni 2007 @ 15:14:24 #5
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_50092501
We weten allemaal dat in Gitmo niet al te beste dingen gebeuren. Maar hey, 't zijn Amerikanen die komen er mee weg
Lang leve mij! *O*
  maandag 4 juni 2007 @ 15:15:49 #6
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092551
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:14 schreef Echo99 het volgende:
We weten allemaal dat in Gitmo niet al te beste dingen gebeuren. Maar hey, 't zijn Amerikanen die komen er mee weg
Wellicht komt er een Democraat aan de macht (of een republikein, Giulliani is ook geen Gitmo-fan) die er ieta aan gaat doen.
  maandag 4 juni 2007 @ 15:32:04 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50092938
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:25 schreef Sebasser het volgende:

[..]

Ja, want eens een baggeraar, altijd een baggeraar.
Wat een onzin.
Ik heb je argumenten gegeven. Ga je er nog op in?
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 15:37:58 #8
138647 Sebasser
Sugar coated sweetness.
pi_50093148
Ik vind het trouwens wel ver gaan, 15 jarigen in zo'n gevangenis stoppen? (En dat terwijl ik alleen van CNN weet wat daar gebeurd.. maar dat zal nog wel veel extremer zijn...)
Is er geen leeftijdsgrens of zo daar?
En verder ben ik het wel met je eens Floris, dit lokt echt dit soort dingen uit.
Lijkt me niet dat je dat nog hoeft te vragen...
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:12 schreef Floripas het volgende:

[..]

Overigens, daarnaast doe je nu net alsof er een preventieve werking uitgaat van Guantanamo Bay.

Het tegendeel is waar: mensen worden juist fanatieker en het is een splijtzwam voor de geallieerden. Er is niks preventiefs aan.
Hm, fanatieker omdat? ze niet in die gevangenis willen komen?
en daarom zo veel doden maken? of wat bedoel je?
  maandag 4 juni 2007 @ 15:41:58 #9
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50093249
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:37 schreef Sebasser het volgende:
Ik vind het trouwens wel ver gaan, 15 jarigen in zo'n gevangenis stoppen? (En dat terwijl ik alleen van CNN weet wat daar gebeurd.. maar dat zal nog wel veel extremer zijn...)
Is er geen leeftijdsgrens of zo daar?
En verder ben ik het wel met je eens Floris, dit lokt echt dit soort dingen uit.
Lijkt me niet dat je dat nog hoeft te vragen...
[..]
Ik heet geen Floris. Floripas is een meisje.
En nee, er is geen leeftijdsgrens, er is niet eens een wat-dan-ook-grens. Guantanamo blijft buiten de rechtsorde, namelijk.
quote:
Hm, fanatieker omdat? ze niet in die gevangenis willen komen?
en daarom zo veel doden maken? of wat bedoel je?
Fanatieker omdat ze woedend zijn.
  maandag 4 juni 2007 @ 15:48:01 #10
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_50093467
Ja dit zou je kunnen zien als moord.

Sowieso vind ik Bush een oorlogsmisdadiger. Na Chales Taylor straks ook meneer Bush hier in het beklaagdebankje?
  maandag 4 juni 2007 @ 16:58:03 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50096012
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:48 schreef Daniel1976 het volgende:
Ja dit zou je kunnen zien als moord.

Sowieso vind ik Bush een oorlogsmisdadiger. Na Chales Taylor straks ook meneer Bush hier in het beklaagdebankje?
Wat stel jij je daarbij voor? Het Haagse oorlogstribunaal?
pi_50096490
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:14 schreef Echo99 het volgende:
ze komen er NOG wel mee weg
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  maandag 4 juni 2007 @ 17:33:34 #13
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50097285
quote:
Op maandag 4 juni 2007 17:11 schreef EricT het volgende:

[..]

ze komen er NOG wel mee weg
Wat bedoel je hiermee?
pi_50097505
quote:
Op maandag 4 juni 2007 17:33 schreef Floripas het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee?
Nou dat ze er NOG wel mee weg komen, maar dat ze binnenkort de prijs zullen betalen voor hun daden. Denk je echt dat de wereld Amerika nog lang in leven zal willen/kunnen houden? De haat, de constante oorlogen de torenhoge schulden en de arrogantie van de Amerikanen zullen op termijn slecht uitpakken voor de Amerikaanse staat.
  maandag 4 juni 2007 @ 18:01:59 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50098227
En daarom heb ik medelijden met die meerderheid van Amerikanen die niet voor Bush gekozen heeft.
pi_50099453
Guantanamo was een schitterende uitvinding, een goede oplossing voor een netelig probleem. Tja, mensen hangen zichzelf op omdat ze in een uitzichtloze situatie zitten. Er zitten genoeg mensen vast in normale gevangenissen die precies hetzelfde doen.

De Democraten en Europeanen willen Guantanamo zo snel mogelijk sluiten, wat netjes aansluit bij hun kortzichtig denkraam wat betreft Irak. Als we uit Irak vertrekken, dan is het probleem opgelost. Als we Guantanamo sluiten, dan is het probleem opgelost.

En wat doen we met de mensen die in Guantanamo zitten? Er zaten vijftien Oeigoeren in Guantanamo, en niemand wilde ze hebben. Want als ze terug naar China worden gestuurd, dan worden ze of afgeschoten of gemarteld. En dat willen we ook niet.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_50099651
quote:
Op maandag 4 juni 2007 18:01 schreef Floripas het volgende:
En daarom heb ik medelijden met die meerderheid van Amerikanen die niet voor Bush gekozen heeft.
Misschien komt de minderheid nog tot inkeer en kiezen ze voor een nieuwe politiek...zal goed zijn voor Amerika en haar bugers en daarmee de wereldvrede
pi_50099953
quote:
Op maandag 4 juni 2007 18:01 schreef Floripas het volgende:
Het zijn gewoon een stel jankerds die hun zaakje niet op orde hadden. Waarom liepen ze allemaal achter die dweil van een Kerry aan? Een lopend lijk met de uitstraling van een ijskast.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 19:02:07 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_50100238
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:03 schreef Floripas het volgende:
Als je iemand tot zelfmoord drijft door isolatie, randgevallen van marteling en uitzichtloosheid, zoals met deze jongen is gebeurd, kun je dan spreken van moord, of dood door schuld? Zo nee, waarom niet? En zo ja, wie is daar dan schuldig aan? En zou je zo iemand kunnen veroordelen?
Over moord kan je niet spreken tenzij diegene door fysieke martelingen of bv. uithongeren om het leven is gekomen. Dood door schuld lijkt mij wel bewijsbaar aangezien ze daar in een uitzichtsloze, rechtsloze en niet door tijd afgebakende situatie zitten. Ze zitten daar zonder enig proces vast. Daar wordt iedereen natuurlijk helemaal gek van. Zo gek dat door de situatie waar ze in geworpen zijn dat zelfmoord een zinnige optie lijkt om er maar vanaf te zijn.

Het lijkt mij dat de regering van de VS. in zijn geheel schuldig is en in ieder geval diegene die verantwoordelijk zijn voor het opzetten van Guantanamo en voor dit specifieke geval: Mark H. Buzby, de huidige baas van dat gebeuren.

Nou weet ik niet precies hoe het militaire recht in elkaar steekt in de VS., maar volgens mij zijn er uitzonderingsposities voor militairen in dienst in het buitenland. Hopelijk heeft er iemand hier meer verstand van dan ik.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 4 juni 2007 @ 19:03:58 #20
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_50100314
quote:
Op maandag 4 juni 2007 18:40 schreef Lyrebird het volgende:
De Democraten en Europeanen willen Guantanamo zo snel mogelijk sluiten, wat netjes aansluit bij hun kortzichtig denkraam wat betreft Irak. Als we uit Irak vertrekken, dan is het probleem opgelost. Als we Guantanamo sluiten, dan is het probleem opgelost.
Mensen opsluiten zonder proces is ook geen oplossing die past bij westerse beschaving.
Carpe Libertatem
  maandag 4 juni 2007 @ 19:07:49 #21
130955 Floripas
Blast from the past
pi_50100460
quote:
Guantanamo was een schitterende uitvinding, een goede oplossing voor een netelig probleem.
Wat was het netelige probleem waarvoor een oplossing moest komen?
quote:
Tja, mensen hangen zichzelf op omdat ze in een uitzichtloze situatie zitten. Er zitten genoeg mensen vast in normale gevangenissen die precies hetzelfde doen.
En wat als je een uitzichtloze situatie voor mensen creeert? Sommigen zitten er al vijf jaar vast.
quote:
Guantanamo heeft meer met Afghanistan te maken dan met Irak, maar goed.
Ik zeg niet dat alle problemen zijn opgelost als Gitmo sluit. Gitmo is een probleem op zichzelf, en zou daarom moeten sluiten.
quote:
En wat doen we met de mensen die in Guantanamo zitten? Er zaten vijftien Oeigoeren in Guantanamo, en niemand wilde ze hebben. Want als ze terug naar China worden gestuurd, dan worden ze of afgeschoten of gemarteld. En dat willen we ook niet.
Wat dacht je van een eerlijk proces? Als ze schuldig zijn, gevangen zetten, als ze onschuldig zijn, asiel verlenen?
  maandag 4 juni 2007 @ 19:20:51 #22
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_50100966
Ik vind het altijd prachtig hoe men zo zeker weet dat het allemaal oorlogsmisdadigers zijn die daar vastzitten. Dat als ze losgelaten worden, ze op straat onze kinderen zullen vermoorden, dat het kille moordenaars zijn (c) Bush.

Áls men het allemaal zo zeker weet, en zogenaamd bewijs heeft (lees: verzonnen verklaring van een arme boer in Afghanistan), waarom heeft men dan 500 advocaten, betaald met belastinggeld, in dienst om te voorkomen dat gevangenen in Gitmo kans op een normaal proces krijgen?

Nee, het is een op een onderbuik gebaseerde emotionele creatie, waarvoor het probleem wat het op zou moeten lossen, niet bestaat.

Maar, ter herhaling vind ik het ergens wel goed dat het bestaat. Dit toont maar weer eens aan wat voor zelfverklaarde gevallen engelen onze eigen politici zijn. Want ook Europa heeft dit soort gevangenissen (gehad). Laat politici hier maar hun goedkeuring over uitspreken, weten we gelijk wat voor achterlijk BSE-vlees we in de kuip hebben. Dan zijn we wellicht ook niet meer zo hypocriet naar een Saddam, die in Abu Ghraib mensen martelde. Ja, Saddam ook al ja. En nu soldaten van de coalition of the willing waar wij, Nederland, zelf deel van zijn.

En nee, we doen nu niet precies hetzelfde, zou dan een zogenaamd gevat tegenargument zijn. . Want deze keer zijn het mensen die het verdienen, ofzo.

OT: recht is maar flinterdun, een machtige politicus aanpakken voor zijn misdaden kan haast niet. Ik stel trouwens het ICC voor. Een handelaar in gifgas aanpakken gaat prima, zo lang deze persoon geen diplomaat is. Want dan wordt het moeilijk.

En als reactie op Lyrebird: gevangennemen impliceert verantwoordelijkheid nemen over de gevangene. De gevangene is namelijk niet meer in staat om fatsoenlijk voor zichzelf te zorgen. Dat gezien mensen niet op lucht kunnen leven en dat soort dingen.
Dus een dode in een gevangenis, ja, daar is diegene die Gitmo open houdt danwel beheert voor verantwoordelijk. Aansprakelijk is een ander verhaal.

[ Bericht 8% gewijzigd door Yildiz op 04-06-2007 19:30:24 ]
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  maandag 4 juni 2007 @ 19:25:31 #23
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_50101137
quote:

Laat die kut amerikanen die gasten dan zelf opnemen. Zij moesten ze toch zo nodig gevangen nemen. En nou als een stel kleuters gaan lopen janken dat het de schuld is van de rest van de wereld
Lang leve mij! *O*
  maandag 4 juni 2007 @ 19:27:17 #24
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_50101200
quote:
Guantanamo was een schitterende uitvinding, een goede oplossing voor een netelig probleem.
Kan je trouwens nog een keer uitleggen waarom Guantanamo een goede uitvinding is want dat heb ik ff gemist geloof ik.
Lang leve mij! *O*
pi_50102492
Ach ja, hier plegen verdachten ook zelfmoord, ik zou er geen verregaande conclusies aan verbinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')