abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50089362
Half september vertrek ik naar Kaapstad, Zuid Afrika. Het idee is om er zo'n 10 maanden te blijven en dan weer terug te komen om een WO studie te doen. Ik ga er in eerste instantie vrijwillig aan de slag bij een organisatie, daarnaast wil ik ook genieten van het land; de natuur, de dieren en de mensen. Zijn er Fok!kers die in Zuid Afrika wonen/werken, of er ook tijdelijk zijn voor een reis ofzo?

Ik vroeg me eigenlijk af hoe de prijzen er liggen, vooral in het gebied rond Kaapstad. Zuid Afrika is natuurlijk wel touristisch ingesteld, en lopen behoorlijk vooruit op de rest van Afrika. Wat is het voorzieningenniveau in de grote steden? Ik moet een balans zien te vinden tussen dingen die ik meebreng, en de dingen die ik ook daar kan aanschaffen. Natuurlijk zijn de dagelijkse dingen gewoon verkrijgbaar, maar hoe zit het met electronica (laptops), en internet bijvoorbeeld? Is dat net zo makkelijk toegankelijk als in Nederland? Ik zou namelijk graag een reisverslag bijhouden.
Ook was ik benieuwd naar de medische voorzieningen. Zijn er plekken die ik moet mijden? Word ik als buitenlander/vreemde gewoon geholpen in een ziekenhuis? Andere tips?

Ik hoop niet dat ik erg domme vragen stel, ik heb alleen niet zoveel ervaring met het zelfstandig reizen naar landen als Zuid Afrika. Hoop dat er iemand is die me meer kan vertellen...
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_50090622
He, ik vertrek binnenkort ook naar Zuid-Afrika, Pretoria. Ik heb er vorig jaar 4 maanden gezeten voor mijn stage, en nu heb ik het eindelijk voor elkaar dat ik ook mag afstuderen daar, dus ja, het land is echt prachtig. De prijzen liggen gemiddeld lager, vooral eten in restaurants enzo. Merk kleding is ongeveer hetzelfde als hier, en electronica is een stuk duurder, en loopt ook wat achter soms (geen nintendo ds spellen bijvoorbeeld). Internet toegang is ook nog niet helemaal ingeburgerd, een adsl verbinding is een luxe, en enorm traag, maar meestal wel aanwezig, dus een reisverslag bijhouden gaat prima.
Ik ben een keer naar een dokter geweest daar, en dat was echt prima geregeld, ff formuliertje invullen en contant afrekenen. Zorg wel dat je een reisverzekering enzo hebt, maar verder is de medische zorg daar prima in orde volgens mij. Zelf vond ik Kaapstad een erg mooie stad, ben er helaas alleen voor werk geweest, maar ga zeker nog een keer terug volgende keer. De echt verkeerde plekken waar je niet moet komen weten de lokale mensen wel het beste, dat komt wel goed.
pi_50095171
Ik heb zojuist de ambassade gebeld voor info over een visum enzo. Dat is toch een behoorlijk geregel. Ik moet een deposit van 750 euro betalen als mijn organisatie vooraf niet garant staat voor mijn repatriatie, ofwel terugkeer naar NL. Ik geloof dat ze dat wel doen, maar zo niet heb ik een probleem. Dat schud ik niet even uit mijn mouw.
pi_50103468
Ik heb m'n visum ook nog niet geregeld. Vorige keer op een toeristen visum gegaan en dat daar verlengd als student, ga morgen bellen of het weer zo kan, anders heb ik ook een probleem. Zorg wel dat het goed geregeld is, het verlengen is bij mij fout gegaan en toen heb ik nog een mooie boete gekregen.
pi_50103759
Dit soort dingen wil ik inderdaad ook niet slecht geregeld hebben. Ik ga gewoon voor de officiele 'volunteer visa'. Hier heb ik voor nodig:

- 750 euro borg
- 50 euro voor het visum
- verklaring van de organisatie in ZA
- een vliegticket
- 2 pasfoto's
- 3.000 ingevulde formulieren
- uhm...
pi_50129466
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:25 schreef Casparovvv het volgende:
Dit soort dingen wil ik inderdaad ook niet slecht geregeld hebben. Ik ga gewoon voor de officiele 'volunteer visa'. Hier heb ik voor nodig:

- 750 euro borg
- 50 euro voor het visum
- verklaring van de organisatie in ZA
- een vliegticket
- 2 pasfoto's
- 3.000 ingevulde formulieren
- uhm...
Zo, gelukkig kan ik met verlengd toeristen visum er naar toe. Ga je trouwens een internationaal rijbewijs halen? Ik heb het vorige keer wel gedaan, maar echt nergens nodig gehad, maar de ambassade zegt weer van wel. Maar ik denk dat ik er toch maar eentje haal, voor de zekerheid.
pi_50137233
Ik moet mijn rijbewijs nog halen. Daar heb ik nu definief geen geld voor, dankzij de regeltjes van Zuid Afrika. Misschien dat ik 'm daar haal als het me niet teveel geld kost. Is natuurlijk niet in NL geldig, maar dan heb ik alvast wat ervaring.
pi_50265542
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:31 schreef Casparovvv het volgende:
Ik moet mijn rijbewijs nog halen. Daar heb ik nu definief geen geld voor, dankzij de regeltjes van Zuid Afrika. Misschien dat ik 'm daar haal als het me niet teveel geld kost. Is natuurlijk niet in NL geldig, maar dan heb ik alvast wat ervaring.
Als ik me goed herinner is een rijbewijs daar erg goedkoop, maar ik heb geen idee of je die als Nederlander daar zomaar kan halen. Ze rijden er trouwens wel redelijk slecht (en links ), maar er is eigenlijk geen openbaar vervoer op de taxibusjes na, wat een beetje veilig is.
Ik heb trouwens gister mijn ticket geboekt, 28 juni ga ik
pi_50278758
Ik ga rond 14/15 september. Heb vandaag een brief gehad van de organisatie in Zuid Afrika die mijn komst ondersteund, waardoor die 750 euro repatriatiewaarborg gelukkig overbodig wordt Ze staan financieel garant voor mij, iets wat ik dus niet had verwacht. Daarnaast heb ik een verklaring omtrent gedrag gehaald bij het gemeentehuis á 30,05 euro
  zondag 10 juni 2007 @ 13:17:54 #10
17061 mvt
blame Canada
pi_50295279
Als ik jou was zou ik (als je toch het land wilt zien) een mobiel abonnement nemen met een 3g verbinding. Aangezien ADSL vaak luxe is zie je dat veel mensen een 3g verbinding hebben.

@ jHack, kijk eens naar http://www.pwp.za.net/index.php/Main_Page . Tijdens mijn vakantie bij een local heb ik daar weleens wat van gehoord.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_50338373
quote:
Op zondag 10 juni 2007 13:17 schreef mvt het volgende:
Als ik jou was zou ik (als je toch het land wilt zien) een mobiel abonnement nemen met een 3g verbinding. Aangezien ADSL vaak luxe is zie je dat veel mensen een 3g verbinding hebben.

@ jHack, kijk eens naar http://www.pwp.za.net/index.php/Main_Page . Tijdens mijn vakantie bij een local heb ik daar weleens wat van gehoord.
Ziet er wel grappig uit, ik weet alleen nog niet waar ik precies terecht kom met huisvesting. Ik heb trouwens op het werk gewoon internet, dus voor mij is het niet zo'n probleem, hoewel het echt traag is. Zo'n 3g verbinding is ook weer zo'n 50,- per maand, zoveel verdien ik nu ook weer niet.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 00:59:03 #12
17061 mvt
blame Canada
pi_50358579
quote:
Op maandag 11 juni 2007 17:28 schreef jHack het volgende:

[..]

Ziet er wel grappig uit, ik weet alleen nog niet waar ik precies terecht kom met huisvesting. Ik heb trouwens op het werk gewoon internet, dus voor mij is het niet zo'n probleem, hoewel het echt traag is. Zo'n 3g verbinding is ook weer zo'n 50,- per maand, zoveel verdien ik nu ook weer niet.
dat hangt weer van je abo af. Voor 50 euro kan je toch >1GB per maand krijgen. Maar wat ik zei, vooral leuk als je echt ook het land wilt zien en daar nog verbinfing wilt hebben.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_50361842
even de tt aangepast, omdat het over meer dan alleen Kaapstad gaat
mooi he, alles
pi_50581715
Nog weinig reacties hier! Ik heb vorig jaar een half jaar gestudeerd in Stellenbosch (vlak bij Kaapstad @ Casparovvv).
Maak nie regtig saak nie
pi_50978432
quote:
Op maandag 18 juni 2007 16:28 schreef kassenbouwer het volgende:
Nog weinig reacties hier! Ik heb vorig jaar een half jaar gestudeerd in Stellenbosch (vlak bij Kaapstad @ Casparovvv).
vanuit Pretoria hier. Hoe was Stellenbosch, moet toch wel een stukje mooier zijn dan Pretoria. Maar ja, verder niks te klagen hier volgens mij, heb wel een leuke overnachtings plaats, en het weer is ook prima
pi_50994239
quote:
Op vrijdag 29 juni 2007 18:38 schreef jHack het volgende:

[..]

vanuit Pretoria hier. Hoe was Stellenbosch, moet toch wel een stukje mooier zijn dan Pretoria. Maar ja, verder niks te klagen hier volgens mij, heb wel een leuke overnachtings plaats, en het weer is ook prima
Pretoria vind ik ook wel wat hebben, maar het is natuurlijk een erg grote stad. Stellenbosch is echt een dorp. Ik zou er zeker nog even langsgaan als je de kans krijgt!
Ligt er geen sneeuw meer trouwens?
Maak nie regtig saak nie
pi_50994623
quote:
Op maandag 18 juni 2007 16:28 schreef kassenbouwer het volgende:
En hoe was dat?

Een vriendin van mij heeft daar in de buurt vrijwilligerswerk gedaan, en vond de mensen in Stellenbosch heel erg oppervlakkig, en bovendien zouden ze daar resoluut geen Engels willen praten. Maar da's maar één mening hè.
pi_50994790
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 10:32 schreef Igen het volgende:

[..]

En hoe was dat?

Een vriendin van mij heeft daar in de buurt vrijwilligerswerk gedaan, en vond de mensen in Stellenbosch heel erg oppervlakkig, en bovendien zouden ze daar resoluut geen Engels willen praten. Maar da's maar één mening hè.
Ik vond studeren in Stellenbosch echt heel leuk. Die universiteit is echt gelegen in een paradijselijke omgeving. Ook heb ik het daar heel gezellig gehad.

En over oppervlakkige mensen... Dat is ook maar net wie je tegenkomt. Niet meer dan in Nederland het geval is, zou ik zeggen. Ik ben er zelf weinig tegengekomen.

En wat betreft Engels spreken... Ik kan me niet voorstellen dat ze je niet te woord staan in het Engels. Zelf heb ik daar heel weinig Engels gesproken, omdat alles daar gewoon in het Afrikaans is voor het grootste deel. In het begin praat je langzaam Nederlands en daarna leer je steeds meer Afrikaans. Ook mijn lessen waren voor het grootste deel in het Afrikaans, want het is een Afrikaanstalige universiteit.
Taal is daar absoluut een issue, maar dan moet je ook wat meer van de achtergrond begrijpen....
Maak nie regtig saak nie
pi_51085289
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 09:55 schreef kassenbouwer het volgende:

[..]

Pretoria vind ik ook wel wat hebben, maar het is natuurlijk een erg grote stad. Stellenbosch is echt een dorp. Ik zou er zeker nog even langsgaan als je de kans krijgt!
Ligt er geen sneeuw meer trouwens?
Geen sneeuw meer hier, maar het is wel behoorlijk koud 's avonds. Vorig jaar ben ik naar Kaapstad geweest maar niet naar Stellenbosch, ik denk dat ik dit jaar wel naar Stellenbosch ga. Heb hier ook geen problemen met de taal, afrikaans is prima te volgen, maar iedereen praat ook gewoon engels.
pi_51621848
Casparovvv, waar ga je aan de slag als vrijwilliger als ik vragen mag? Ik ga in september ook naar Zuid-Afrika en ben nog aan het speuren naar een organisatie waar ik als vrijwilliger aan de slag kan (liefst in Kaapstad). Ik wil dit niet doen via een (Nederlandse) tussenorganisatie aangezien je daar ontzettend veel voor betaalt.
pi_51858925
Zelf is het me ook nog niet helemaal duidelijk. De organisatie heet NFI maar is geen organisatie waarbij iedereen aan de slag kan, het is redelijk besloten. Feitelijk is het een overkoepelende organisatie van kerken wereldwijd, met dit als een van haar nevenactiviteiten.
pi_67848881
Dit topic wordt weer actueel!!

Foto's en verhalen zijn van harte welkom!!
 FR
pi_67848908
ik zal eens kijken of ik wat foto's heb van de verschillende dingen in de omgeving van Johannesburg

Ik woon nu sinds 2 september in Zuid Afrika (Johannesburg om precies te zijn) Ik ben hier met een baan heen gekomen dus ik heb een Work Permit van 3 jaren.

Eerste 2 maanden heb ik in dit guesthouse gezeten (Sowieso een aanrader mocht je ooit naar Johannesburg op vakantie willen. Het zijn echt enorm vriendelijke mensen die het guesthouse runnen)

Voordeel is dat in johannesburg je zo een huis gevonden hebt en je daar dan gaat wonen. Vervoer is iets andere kwestie omdat een auto kopen 2e hands toch best een dure grap is.

Paar aanraders in de buurt van Johannesburg:
Gold Reef city - Best cool pretpark
Wild water - Erg cool zwembad
Sun City - Nog veel cooler zwembad
En natuurlijk de verschillende wildlife resorts

Ik kan momenteel niet bij mijn foto's wegens een klein conflict met mijn webhost maar dat zal morgen wel opgelost zijn hopelijk

[ Bericht 62% gewijzigd door RPG op 08-04-2009 23:50:04 ]
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
pi_67849129
quote:
Op woensdag 8 april 2009 23:37 schreef RPG het volgende:
ik zal eens kijken of ik wat foto's heb van de verschillende dingen in de omgeving van Johannesburg

zal zo even deze post editen
Gaaf! Want je hebt gelijk: het is inderdaad een fantastisch continent!
En Zuid-Afrika een enorm fascinerend land! Dus dat mag best eens wat meer in de schijnwerpers gezet.
 FR
pi_67849407
Mooie van zuid afrika vind ik de natuur. Zo heb ik al met een tijger gestoeid wat best cool was om te doen Maar had ook nooit verwacht ooit een neushoorn of een olifant naast mijn auto te zien staan (ook al was het in een natuurreservaat)
- - = |randommusicvideos | = - - | - - = | prettyendless | = - -
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')