Aanleiding is moeilijk aan te wijzen. De grote verschillen tussen Noord&Zuid spelen voornamenlijk een grote rol. Noorden was machtiger, rijker, groter etc. Zuiden was vooral de domme boeren. Noorden had vooral industrie en wilde dat met tarieven beschermen, iets waar het Zuiden weer op tegen was. het grote verschil was natuurlijk dat het Noorden grotendeels tegen slavernij was, het Zuiden was voor. Uiteindelijk bouwde de onderlinge frustraties steeds verder op en de druppel die de emmer deed overlopen was dat de Noordelijke Abolitionist Lincoln president werd. Enkele zuidelijke staten stappen uit de unie, Lincoln pikt dit niet en voila.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:18 schreef ImmovableMind het volgende:
Door de uitbreiding van mijn boeken collectie kom ik nog regelmatig nieuwe en interessante onderwerpen tegen waar ik eigenlijk nog helemaal niets over weet. Een paar dagen geleden heb ik mijn verzameling van de schrijver Maarten van Rossum afgerond en tijdens het lezen van zijn boeken kwam ik er eigenlijk achter dat ik barweinig weet over de Amerikaanse Burgeroorlog (of de Amerikaanse geschiedenis in het geheel). In mijn omgeving hoor ik voldoende mensen klagen over het feit dat Amerikanen zo wereldvreemd zijn. Dit is zonder twijfel enigszins waar maar hoeveel Nederlanders kennen de geschiedenis van de Verenigde Staten? Ik weet er in ieder geval te weinig over, vandaar dit topic (dankzij Dagonet voel ik me inmiddels vrij genoeg hier een topic over te openen).
Het enige wat ik van de Amerikaanse Burgeroorlog weet is dat het plaats vond tussen 1861 en 1865? in de Verenigde Staten en werd uitgevochten door de noordelijke staten enerzijds en de afgescheiden zuidelijke staten anderzijds.Wat is de eigenlijke aanleiding van deze burgeroorlog? Wat is/werd het uiteindelijke doel? Hebben strijdkrachten van Europese mogendheden zich in de oorlog gemend? Wie werd de winnende partij? Wat waren de gevolgen van deze oorlog? Welke grote namen waren betrokken bij de oorlog? (Ik ben op de hoogte van het niveau van deze laatste vraag) Speelt de film 'the Patriot' zich af tijdens deze oorlog?
Vragen waar wellicht geen eenduidig (en zeker geen kort) antwoord op te geven is maar ik zou het waarderen als het toch werd geprobeerd![]()
p.s. Daconet: Zou je wellicht je post kunnen herposten om de discussie op te starten.
quote:Op maandag 4 juni 2007 11:18 schreef ImmovableMind het volgende:Wat is de eigenlijke aanleiding van deze burgeroorlog? Wat is/werd het uiteindelijke doel? Hebben strijdkrachten van Europese mogendheden zich in de oorlog gemend? Wie werd de winnende partij? Wat waren de gevolgen van deze oorlog? Welke grote namen waren betrokken bij de oorlog? (Ik ben op de hoogte van het niveau van deze laatste vraag) Speelt de film 'the Patriot' zich af tijdens deze oorlog?
Ook dat niet echt het ging het noorden erom de unie bijeen te houden terwijl het zuiden voor onafhankelijkheid vocht.quote:Op maandag 4 juni 2007 12:36 schreef Captain_Fabulous het volgende:
De oorlog is zeker niet gestart om de slavernij af te schaffen. Je zou dat meer als een bijprodukt kunnen zien, niet als hoofddoel.
Het echte issue was, wie was de baas, de unie of de confederates.
Dus wat ik zei, het Noorden wilde bepalen hoe Amerika eruit zag qua samenstelling.quote:Op maandag 4 juni 2007 13:20 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ook dat niet echt het ging het noorden erom de unie bijeen te houden terwijl het zuiden voor onafhankelijkheid vocht.
Nee je zij wie er de baas was, terwijl het zuiden het daar helemaal niet om ging. Het noorden wel.quote:Op maandag 4 juni 2007 16:57 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Dus wat ik zei, het Noorden wilde bepalen hoe Amerika eruit zag qua samenstelling.
Net als de Indo's in ons koloniale leger dus, of de tulbanden bij de Britten. Oh nee daar had de tegenstander nooit zware kanonnenquote:Op woensdag 6 juni 2007 13:39 schreef Pappie_Culo het volgende:
In de Unie mochten negers voorop. Vooral als er grote kanonnen aan de overkant stonden.
quote:Op maandag 4 juni 2007 11:33 schreef Lariekoek het volgende:
General Lee, google daar eens op.
Het was slechts een constatering die de moeite van het vermelden wel waard was. Voor mensen gaan denken dat deze oorlog draaide om het... ehhh.... 'Broederlijk Welzijn'quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:41 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Net als de Indo's in ons koloniale leger dus, of de tulbanden bij de Britten. Oh nee daar had de tegenstander nooit zware kanonnen![]()
Tot de aanval op fort Wagner mochten de zwarten helemaal niet meevechten maar mochten ze lijken van het slagveld opruimen en dergelijk werk uitvoern.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:39 schreef Pappie_Culo het volgende:
In de Unie mochten negers voorop. Vooral als er grote kanonnen aan de overkant stonden.
Naast de verdeelheid over slavernij speelde vooral ook de bredere tegenstellingen op economisch gebied een rol, met name de vraag of de VS zou moeten kiezen voor vrijhandel of protectionisme. Het agrarische zuiden had andere belangen dan het industrialiserende noorden.quote:Op maandag 4 juni 2007 11:59 schreef zalkc het volgende:
[..]Over het algemeen wordt aangenomen dat de slavernijdiscussie de aanleiding is geweest van de afschijding van de zuidelijke staten(abbolition).
en vooral de DVD kopen als je het echte werk wilt meemaken. Wel een lange zit!quote:Op maandag 4 juni 2007 11:33 schreef Lariekoek het volgende:
General Lee, google daar eens op.
En op Gettysburg.
operation human shieldquote:Op donderdag 7 juni 2007 10:10 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Tot de aanval op fort Wagner mochten de zwarten helemaal niet meevechten maar mochten ze lijken van het slagveld opruimen en dergelijk werk uitvoern.
Toen ze mee mochten vechten gingen ze ook meteen voorop natuurlijk.
Dan ben je wel 8 uur zoet.quote:Op maandag 4 juni 2007 13:24 schreef BlaZ het volgende:
Nog 2 films : Gods en generals en gettysburg.
Er zaten zoveel Indo's en Indonesiërs in de KNIL dat het moeilijk was dat er geen voorop stond.quote:Op woensdag 6 juni 2007 13:41 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Net als de Indo's in ons koloniale leger dus, of de tulbanden bij de Britten. Oh nee daar had de tegenstander nooit zware kanonnen![]()
Er zullen vast zelfs meerdere union geweest zijn die de slavernij niet wilden afschaffen. De meesten vochten gewoon voor de staat waar ze vandaan kwamen. Zo ook Lee.quote:Op donderdag 14 juni 2007 09:00 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Er zaten zoveel Indo's en Indonesiërs in de KNIL dat het moeilijk was dat er geen voorop stond..
Ach, dit soort praktijken waren normaal. Wellington zette een Nederlandse brigade op Waterloo ook vlak voor de Franse kanonnen. Met dit soort dingen hebben Amerikanen altijd goed geleerd van de Engelsen.
Ik heb generaal Lee altijd een interessant persoon gevonden. Hij was tegen de secessie van Virginia en, hoewel nog altijd een flink punt van discussie, in elk geval niet de meest fervente aanhanger van slavernij. Dit leidde ertoe dat Lincoln hem vroeg de Union Army te leiden, maar weigerde hij.
Ik heb ook eens gelezen dat er aan de Unionzijde een generaal was die slavernij eigenlijk niet wilde afschaffen. Weet iemand wie dit is? :s
In de pan gehakt is ook wel wat overdreven hé. Hij kon de oorlog zowieso niet winnen. De laatste aanval was een tactische blunder.quote:Op donderdag 14 juni 2007 00:08 schreef Remqo het volgende:
[afbeelding]
Gettysburg, waar de troepen van General Lee de pan in gehakt werden.
General Lee raakte door z'n matereel heen en zag dat hij op het punt te verliezen stond. Dus stuurde hij z'n troepen het slagveld op. Dat was een grote fout geweest, want voor de Union die op een hoger gelegen plek zaten gelegerd, was het prijsschieten.
Waar niet?quote:Op donderdag 14 juni 2007 17:57 schreef Roi het volgende:
Ik dacht in de Elsevier gelezen te hebben dat er veel Duitse huurlingen waren ?
En veel vers geemigreerde Duitsers natuurlijk, en Ieren, Schotten, Polen, Italianen....quote:Op donderdag 14 juni 2007 17:57 schreef Roi het volgende:
Met name het noorden liet veel Duitse immigranten zich direct aanmelden voor het leger.quote:Op donderdag 14 juni 2007 17:57 schreef Roi het volgende:
Daarom waren er ook veel europese generaals om te kijken.quote:Op zaterdag 30 juni 2007 19:22 schreef marcston het volgende:
[..]
Met name het noorden liet veel Duitse immigranten zich direct aanmelden voor het leger.
Het boek "company Aytch" van Sam Watkins geeft daarin veel inzicht. Sam Watkins (veteraan "jan soldaat" uit Tennessee) en later schrijver vertelt dat hij een paar keer tussen de "duitsers" kwam en weer kon ontsnappen omdat zij niet door hadden dat hij een zuiderling was. Sam Watkins gaf niet zo hoog op van de Duitsers ze werden kennelijk meer ingezet als ongetraind kannonnevoer.
Het noorden had gigantische aantallen soldaten en won uiteindelijk.
In de VS worden de oude slagvelden ontzettend goed bijgehouden bijvoorbeeld http://www.nps.gov/chch/ . Zo'n beetje elke artillerie opstelling heeft een eigen monument. Dat veel van deze monumenten eind 19e eeuw daar zijn neergezet door veteranen geeft het zo'n echte spooky "tijdmachine" ervaring.
Naast loopgraven, mijnen, een onderzeebootje en pantserschepen werd in de burgeroorlog ook de Gatlingun gebruikt (niet echt machinegeweer want je draait met de hand)
http://en.wikipedia.org/wiki/Gatling_gun
De burgeroorlog wordt dan ook gezien als de voorloper op WO 1.![]()
Niet mee eens, ik begrijp je punt bijzonder goed en had ook precies dezelfde mening totdat ik meer van Napoleonetische tactieken leerde.quote:Op zondag 1 juli 2007 15:06 schreef sn7475 het volgende:
Tussen alles door moet dit wel mij van het hart. Ik heb nooit begrepen waarom men de aanvalslinies zo opstelden dat de vijand in alle vrijheid kon raakschieten. Bedoel, eerst een linie vormen,dan naast elkaar op commando richten en dan pas vuren. Bedoel je gaat dan toch eerst dekking zoeken ipv als zoutzakken te blijven staan en wel zo dat er geen gaten tussen de diverse linies vielen.Geen wonder dat er zoveel mensenlevens verloren werden gegaan.Mee eens?![]()
Er werd ook volop geworven door middel van advertenties in Duitse kranten.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 10:56 schreef BlaZ het volgende:
Approximately 516,000 (23.4% of all Union soldiers) were German-Americans; about 216,000 were born in Germany.
Waarschijnlijk vooral vluchtelingen door de liberale revolutie die door Pruisen werd neergeslagen.
Kwam er later, en leidde ook tot grote rellen in het noorden, dit is daar wel een aardig boek overquote:Op dinsdag 3 juli 2007 11:25 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Hoe zat dat eigenlik met dienstplicht? Was die er gelijk, of kwam dat later, als die er ooit was.
Heb je trouwens ergens een bron voor deze advertenties??quote:Op dinsdag 3 juli 2007 22:30 schreef Apropos het volgende:
[..]
Er werd ook volop geworven door middel van advertenties in Duitse kranten.
Hrm buiten de 2de Schleswig oorlog waren er in Europa inderdaad geen grote conflicten.quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:01 schreef marcston het volgende:
[..]
1860-1865 was volgens mij ook een rustige tijd in Europa voor militairen (en hun carriere dus)
Die advertentie stond in een boek, ik zal eens kijken of ik hem hier kan plaatsen.quote:Op woensdag 4 juli 2007 22:01 schreef marcston het volgende:
[..]
Heb je trouwens ergens een bron voor deze advertenties??
Ik geloof je wel hoor maar het lijkt me ontzettend interessant om zo'n advertentie een keer te zien!!
Ik weet dat Benjamin Franklin in de onafhankelijkheids oorlog klaagde over europese figuren die allemaal minimaal kolonel wilde worden in Amerika en hem vroegen om een aanbevelingsbrief te maken. Hij schreef dan ook de meest nare dingen over hen in die brieven aangezien ze toch geen engels konden![]()
1860-1865 was volgens mij ook een rustige tijd in Europa voor militairen (en hun carriere dus)
Dat is Dorie Miller, die kreeg die medaille door zijn optreden tijdens de aanval op Pearl Harbor... Een paar jaartjes later.quote:Op donderdag 7 juni 2007 17:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
operation human shield![]()
[afbeelding]
quote:Op woensdag 11 juli 2007 17:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat is Dorie Miller, die kreeg die medaille door zijn optreden tijdens de aanval op Pearl Harbor... Een paar jaartjes later.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |