quote:
Perez: Ik wil weg bij Ajax
AMSTERDAM - Kenneth Perez weet na een gesprek met Ajax-trainer Henk ten Cate genoeg. De Deen kreeg bevestigd dat er voor hem geen toekomst is in Amsterdam en heeft zijn zinnen gezet op een vertrek.
,,De trainer vertelde me dat ik niet in zijn voetbalvisie pas,’’ aldus Perez, die momenteel vakantie viert in zijn geboortestad Kopenhagen. ,,Mijn rol zou komend jaar hetzelfde zijn als dit seizoen. In de media gaf hij ook al aan dat hij een ander type speler zoekt, dus dan is het onbegonnen werk om je terug te vechten in de basis. Daarom sta ik open voor een vertrek. Dat zeg ik met pijn in het hart, maar een andere mogelijkheid zie ik niet.’'
PSV en Feyenoord zijn geïnteresseerd in de 32-jarige aanvaller, die dit seizoen twaalf keer scoorde in 27 competitiewedstrijden voor Ajax. Bij de Rotterdamse club zou Perez een sleutelrol kunnen vervullen bij de opbouw van een nieuw team. Feyenoord is dringend op zoek naar versterking en heeft grote behoefte aan een toonaangevende speler met ervaring.
,,Ik ga de komende tijd rustig nadenken over mijn toekomst,’’ aldus Perez. ,,Over clubs zeg ik nog even niets. Van mijn zaakwaarnemer hoor ik vanzelf wat er speelt. Wel willen mijn vrouw en ik graag in Nederland blijven. We zijn hier gesetteld na al die jaren.’’
Dat Perez in Amsterdam vaak een bijrol speelde, deed hem pijn. Hij was de twaalfde man onder Ten Cate, die de voorkeur gaf aan Sneijder en Babel. ,,Die rol als invaller heb ik nooit gemakkelijk gevonden. Ik trainde elke week hard. Als je dan op zondag toch weer op de bank moet zitten, is dat gewoon moeilijk. Soms had ik daar misschien anders mee om moeten gaan. Maar het is frustrerend als je aan alles merkt dat de trainer het niet in je ziet zitten. Ik heb er niet één dag met de pet naar gegooid, in ons gesprek heeft de trainer me dat ook gezegd.’’
Perez wijst op zijn statistieken. ,,Als je naar mijn doelpuntengemiddelde kijkt, zie je dat ik echt wel waarde heb gehad voor het team. Ik heb alles gegeven om de trainer te overtuigen en de situatie te veranderen, maar helaas is dat niet gelukt.’’
Dat laatste zal als een teleurstelling voelen voor technisch directeur Martin van Geel, die Perez vorig jaar overnam van AZ. De beleidsmaker zag in de Deen een belangrijke pijler onder een gerenoveerd Ajax. In de visie van Ten Cate is Perez te veel aanvaller om in het systeem van Ajax op nummer 10 te spelen. De coach wil op die plek een middenvelder die de dynamiek heeft om de ruimte achter de aanval te bespelen.
,,Ik ben door Ajax gehaald met een bepaald vooruitzicht,’’ zegt Perez. ,,Dat dat niet is uitgekomen, is voor iedereen een teleurstelling. Maar de trainer beslist. Ik ben Ajax dankbaar dat het me deze kans heeft geboden, maar iedereen kan zien dat mijn situatie uitzichtloos is. Ik hoop dat de club me bij een transfer zal steunen. Zeker gezien de boodschap van de trainer.’’
Perez kreeg dit seizoen volop steun van het Amsterdamse publiek. Een groep supporters zette een internetactie op poten om de aanvaller voor Ajax te behouden. In de slotwedstrijd van dit seizoen kreeg Perez een staande ovatie. ,,Dat heeft me heel veel goed gedaan en daar ben ik de supporters dankbaar voor. Ik vind Ajax nog steeds een fantastische en warme club. Ik had graag mijn contract uitgediend, maar op dit moment moet ik aan mijn eigen toekomst denken. Ik ben voetballer en ik wil voetballen.’’
Technisch directeur Martin van Geel van Ajax is op de hoogte van het gesprek dat Henk ten Cate en Kenneth Perez eind vorige week voerden.
,,Als Kenneth aangeeft dat hij wil vertrekken, zullen we dat meewegen bij eventuele interesse,’’ aldus Van Geel. ,,Dat wil niet zeggen dat we hem zomaar laten gaan. Hij heeft een contract tot 2009 en van ons hoeft hij niet weg.’’
Er is al geïnformeerd bij Ajax, bevestigt Van Geel. ,,Er is beweging, laat ik het zo zeggen.’’
De directeur wil niet bevestigen dat Feyenoord en PSV zich hebben gemeld. ,,Daar ga ik niet op in.’’
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft