Mijn moeder komt uit Zamora, dicht bij Salamanca, ik wil waarschijnlijk in Zamora wonen, maar het schijnt de minst ontwikkelde provincie te zijn van Spanje met een lage werkgelegenheid, daarom zit ik te tobben met de volgende steden cq streken:quote:
quote:Op zondag 3 juni 2007 00:08 schreef RobKel het volgende:
Zelf ben ik van plan na mijn studie hier in Nederland te emigreren naar Spanje.
Omdat ik dit topic nog niet tegenkwam wil ik dit topic in het leven roepen als centraal punt voor vragen over zaken die geregeld moeten worden vóór een emigratie.
Zelf zat ik te denken aan bijvoorbeeld:
* Spaargeld
- in Nederland op spaarrekening houden, investeren of in het buitenland op spaarrekening zetten?
- wat zijn de spaarrentes in het buitenland, vermogensbelasting e.d.
* Schulden
- moeten deze eerst afbetaald worden voor vertrek of als je bv bij de wehkamp of bij de otto enkele potten en pannen op krediet hebt aangeschaft kan je dan zeggen: mazzel! ?
* Auto
- verzekering, belasting, benzine, registratie
* Verzekeringen
- van brand tot inboedel tot zorg tot arbeidsongeschiktheid tot ga zo maar door
* Verblijfsdocumenten, immigratie, naturalisatie, inburgering
* Woning
* Werk
* Verhuizing
* Diploma's laten waarderen voor maatstaven bestemmingsland
* Belastingdienst Nederland en bestemmingsland
* Onderwijs
- voor jezelf of voor kinderen
* Inentingen
- once in a lifetime of om de zoveel jaar?
* Huisarts
- of iets wat aansluit op gezondheidsstelsel bestemmingsland
- medisch dossier meenemen of laten doorsturen
* Lopende Abonnementen
- opzeggen en afsluiten in bestemmingsland
- tvgids, telefoon, gsm, adsl, tijdschriften etc.
* Huisdieren
- dierenarts, verzekering, inenting
* Nog meer punten hier aan toe te voegen? meld het even, dan verander ik de OP
nee hoor.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 23:08 schreef tim2308 het volgende:
Meenemen en opvragen
- uitschrijvingsbewijs (kan pas 5 dagen na je vertrek, iemand daarvoor machtigen dus)
quote:Op zondag 3 juni 2007 00:42 schreef phileine het volgende:
- Verblijfsvergunning is in Spanje niet nodig (het is immers EU), ook geen werkvergunning (al moet je wel een fiscaal nummer aanvragen).
Dus hoe kom je aan een NIF zonder verblijfsverguning?quote:El Numero de identificacion fiscal (NIF) es el sistema de identificacion tributaria utilizada en Espana para las personas fisicas (con documento nacional de identidad (DNI) o numero de identificacion de extranjero (NIE) asignados por el Ministerio del Interior).
Neem aan dat het er niet veel zullen zijn.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 23:08 schreef tim2308 het volgende:
Meenemen en opvragen
- internationale geboorte akte
Het EU verhaal klopt echter wel. De wetgeving veranderd ook binnen de EU wel eens. Mischien kan je je nog herinneren dat er opeens 11 EU-ers in een voetbal elftal konden staan. (Van gaal die half Ajax meenam naar Barcelona) Vanaf dat moment ongeveer geldt het vrije verkeer van werlnemers binnen de EU.quote:Op zaterdag 9 juni 2007 03:10 schreef Hexley het volgende:
En dat EU verhaal, waar haal je dat weg?
Moeder had in Duitsland als Nederlandse gewoon een verblijfsvergunning.
Mijn vader het zelfde, als Spanjaard had hij in Nederland ook een verblijfsvergunning.
Nederland, Duitsland en Spanje zijn al minimaal 20 jaar EU landen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |