abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50047438
Zelf ben ik van plan na mijn studie hier in Nederland te emigreren naar Spanje.
Omdat ik dit topic nog niet tegenkwam wil ik dit topic in het leven roepen als centraal punt voor vragen over zaken die geregeld moeten worden vóór een emigratie.
Zelf zat ik te denken aan bijvoorbeeld:

* Spaargeld
- in Nederland op spaarrekening houden, investeren of in het buitenland op spaarrekening zetten?
- wat zijn de spaarrentes in het buitenland, vermogensbelasting e.d.
* Schulden
- moeten deze eerst afbetaald worden voor vertrek of als je bv bij de wehkamp of bij de otto enkele potten en pannen op krediet hebt aangeschaft kan je dan zeggen: mazzel! ?
* Auto
- verzekering, belasting, benzine, registratie
* Verzekeringen
- van brand tot inboedel tot zorg tot arbeidsongeschiktheid tot ga zo maar door
* Verblijfsdocumenten, immigratie, naturalisatie, inburgering
* Woning
* Werk
* Verhuizing
* Diploma's laten waarderen voor maatstaven bestemmingsland
* Belastingdienst Nederland en bestemmingsland
* Onderwijs
- voor jezelf of voor kinderen
* Inentingen
- once in a lifetime of om de zoveel jaar?
* Huisarts
- of iets wat aansluit op gezondheidsstelsel bestemmingsland
- medisch dossier meenemen of laten doorsturen
* Lopende Abonnementen
- opzeggen en afsluiten in bestemmingsland
- tvgids, telefoon, gsm, adsl, tijdschriften etc.
* Huisdieren
- dierenarts, verzekering, inenting
* Nog meer punten hier aan toe te voegen? meld het even, dan wijzig ik de OP

[ Bericht 2% gewijzigd door RobKel op 03-06-2007 00:54:50 ]
  Moderator zondag 3 juni 2007 @ 00:09:19 #2
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_50047467
waar in spanje ga je ergens heen denk je ?
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
pi_50047926
quote:
Op zondag 3 juni 2007 00:09 schreef Jimbo het volgende:
waar in spanje ga je ergens heen denk je ?
Mijn moeder komt uit Zamora, dicht bij Salamanca, ik wil waarschijnlijk in Zamora wonen, maar het schijnt de minst ontwikkelde provincie te zijn van Spanje met een lage werkgelegenheid, daarom zit ik te tobben met de volgende steden cq streken:
Salamanca
Valladolid
Galicia
Madrid
Navarra
Groot voordeel voor mijn emigratie is dat ik tweetalig ben opgevoed, dus de taal zal op zich geen probleem zijn, al is het natuurlijk wel anders, omdat ik met mijn moeder nooit in het Spaans gesproken heb over wetenschappelijke verhandelingen of over politiek (zeg maar Buitenhof in het Spaans)
maar dat komt allemaal vanzelf wel, ik heb er zelf redelijk veel vertrouwen in, het is gewoon een stap die ik moet nemen, en als het niet lukt om in te burgeren voor mijn gevoel dan ga ik lekker weer terug naar Nederland en dan blijf ik net als elke andere Nederlander voor de rest van mijn leven tegen alles aan schoppen
pi_50048518
Ik pik er even een paar uit waar ik iets over weet:

-Spaargeld
wij hebben een paar spaarrekeningen in Nederland, maar een aantal daarvan mogen we niet meer aanhouden nu we niet meer in Nederland wonen. Erg lastig en dat wisten we ook niet van tevoren. Betaalrekeningen kunnen we wel gewoon aanhouden en gebruiken we ook nog steeds gewoon.
- Schulden
Hoef je niet per se af te betalen voor je vertrek. Maar als je je netjes inschrijft in je nieuwe gemeente en her en der in Nederland adreswijzigingen doorgeeft weten de deurwaarders je ook wel in het buitenland te vinden. Al zijn er wel incassobureaus die niet meer achter lage bedragen aangaan omdat dat ze meer kost dan het oplevert.
- inentingen
Voor Spanje hoef je geen speciale inentingen. Je moet er wel rekening mee houden dat het inentingsschema voor kinderen anders is dan in Nederland. Dat kan een probleem worden als je met een jong kind emigreert. Mijn dochter heeft bijvoorbeeld alle inentingen tot haar 3e jaar in NL gehad, die laatste moet dus ook volgens de NL standaard, maar die kan ik hier heel moeilijk krijgen.
- Verblijfsvergunning is in Spanje niet nodig (het is immers EU), ook geen werkvergunning (al moet je wel een fiscaal nummer aanvragen).

Veel van je andere vragen zijn enorm afhankelijk van het gebied waar je je wil gaan vestigen. Aan de costa's is het behoorlijk internationaal en zijn er ook veel meer voorzieningen dan meer in het binnenland. En dan verschilt het ook nogal per provincie.
mooi he, alles
pi_50048880
quote:
Op zondag 3 juni 2007 00:08 schreef RobKel het volgende:
Zelf ben ik van plan na mijn studie hier in Nederland te emigreren naar Spanje.
Omdat ik dit topic nog niet tegenkwam wil ik dit topic in het leven roepen als centraal punt voor vragen over zaken die geregeld moeten worden vóór een emigratie.
Zelf zat ik te denken aan bijvoorbeeld:

* Spaargeld
- in Nederland op spaarrekening houden, investeren of in het buitenland op spaarrekening zetten?
- wat zijn de spaarrentes in het buitenland, vermogensbelasting e.d.
* Schulden
- moeten deze eerst afbetaald worden voor vertrek of als je bv bij de wehkamp of bij de otto enkele potten en pannen op krediet hebt aangeschaft kan je dan zeggen: mazzel! ?
* Auto
- verzekering, belasting, benzine, registratie
* Verzekeringen
- van brand tot inboedel tot zorg tot arbeidsongeschiktheid tot ga zo maar door
* Verblijfsdocumenten, immigratie, naturalisatie, inburgering
* Woning
* Werk
* Verhuizing
* Diploma's laten waarderen voor maatstaven bestemmingsland
* Belastingdienst Nederland en bestemmingsland
* Onderwijs
- voor jezelf of voor kinderen
* Inentingen
- once in a lifetime of om de zoveel jaar?
* Huisarts
- of iets wat aansluit op gezondheidsstelsel bestemmingsland
- medisch dossier meenemen of laten doorsturen
* Lopende Abonnementen
- opzeggen en afsluiten in bestemmingsland
- tvgids, telefoon, gsm, adsl, tijdschriften etc.
* Huisdieren
- dierenarts, verzekering, inenting
* Nog meer punten hier aan toe te voegen? meld het even, dan verander ik de OP
pi_50048893
huh dat wilde ik niet, ik wilde de OP wijzigen
pi_50146718
Meenemen en opvragen
- uitschrijvingsbewijs (kan pas 5 dagen na je vertrek, iemand daarvoor machtigen dus)
- internationale geboorte akte
- afrekening/jaaroverzicht van de belastingdienst, o.a. voor het aanvragen van huursubsidie
- opvragen van het "te conserveren inkomen" bij de bedrijven die je pensioenen en lijfrentes beheren i.v.m. het invullen van het belastingformulier voor emigranten
- regelen van een extra telefoon, sim-lock vrij voor of je oude nummer of je nieuwe nummer
- internetprovider opzeggen (m.b.v. uitschrijvingsbewijs kan je veelal tussendoor uitschrijven)
-uitvaart verzekering nagaan of (extra) overlijdensrisicoverzekering afsluiten. (Voor)behandeling en transport na overlijden is erg kostbaar lijkt me

[ Bericht 22% gewijzigd door tim2308 op 05-06-2007 23:15:29 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  vrijdag 8 juni 2007 @ 23:38:24 #8
63722 z80
I fink you freaky
pi_50257255
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 23:08 schreef tim2308 het volgende:
Meenemen en opvragen
- uitschrijvingsbewijs (kan pas 5 dagen na je vertrek, iemand daarvoor machtigen dus)
nee hoor.
je kunt een maand van te voren dit al aanvragen.
wat ik inmiddels wel begrepen heb is dat er gemeente zijn die er 5 dagen over doen om een stukje papier klaar te maken.
maar dat dit pas kan na vertrek is onzin.
en je hebt dit papiertje ook weer nodig om je ergens anders in te kunnen schrijven.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_50260663
Nu je het zegt: dit kan goed kloppen. Het probleem was inderdaad dat ik iemand moest machtigen om het papiertje na vertrek op te halen. Die persoon is het vergeten waardoor mijn opzegging bij Planet Internet fout liep en ik nog een half jaar 25 euro per maand voor niets kon betalen :s
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  zaterdag 9 juni 2007 @ 03:10:17 #10
107792 Hexley
the Platypus
pi_50261212
quote:
Op zondag 3 juni 2007 00:42 schreef phileine het volgende:
- Verblijfsvergunning is in Spanje niet nodig (het is immers EU), ook geen werkvergunning (al moet je wel een fiscaal nummer aanvragen).
quote:
El Numero de identificacion fiscal (NIF) es el sistema de identificacion tributaria utilizada en Espana para las personas fisicas (con documento nacional de identidad (DNI) o numero de identificacion de extranjero (NIE) asignados por el Ministerio del Interior).
Dus hoe kom je aan een NIF zonder verblijfsverguning?
Het blauwe "buitenlanders" pasje wordt niet meer gegeven, dat klopt....
Maar een verblijfsverguning kan ook gewoon een a4tje met een stempeltje wezen hoor...

Op tv heb ik bijvoorbeeld Britten gezien die dachten dat een
bevestiging voor de aanvraag van een bouwverguning, een echte bouwverguning was.

Ik zou bijvoorbeeld niet weten hoe je in Aragon aan een ziekenfonds achtig pasje komt zonder...

En dat EU verhaal, waar haal je dat weg?

Moeder had in Duitsland als Nederlandse gewoon een verblijfsvergunning.
Mijn vader het zelfde, als Spanjaard had hij in Nederland ook een verblijfsvergunning.
Nederland, Duitsland en Spanje zijn al minimaal 20 jaar EU landen.

En als je geen "persoonlijke" band hebt met je auto...
Kun je deze het beste in Nederland laten, voor je ze door de ITV hebt...
Onze auto's hebben bijna meer aan invoer gekost dan ze waard waren....

Daarbij zal hij binnen een paar jaar onder de krassen en deuken zitten...
Dan is de wagen iig goed ingeburgerd....

Tip neem een gestor, een gestoria is niet zo moeilijk te vinden hoor...
Scheelt je iig kastje naar de muur werk... En je kunt ze voor bijna al je papier kraam misbruiken....
  zaterdag 9 juni 2007 @ 03:41:48 #11
107792 Hexley
the Platypus
pi_50261432
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 23:08 schreef tim2308 het volgende:
Meenemen en opvragen
- internationale geboorte akte
Neem aan dat het er niet veel zullen zijn.

Maar als je zoals ik in Nederland geboren bent en vertrekt met alleen een Spaanse pas.
Dan dient een "internationale geboorte akte" nergens voor....

Je schrijft je netjes uit op het consulaat, en zegt dat je naar Spanje gaat.
Dan zullen ze alle documenten naar het centraal register in Madrid sturen.

En kun je op elk gemeente huis in Spanje je "geboorte akte" halen.
Ze vragen het in Madrid op en na een paar dagen ligt hij er....

Dit is dus (ook) van toepassing voor mensen die gebruik maken van de oprot premie.
Als je Nederlander was, verkoopt je Nederlander-schap aan de Nederlandse staat...
En een "geboorte akte" afgegeven in Nederland heeft dan geen enkele waarde meer.

Opzich heb je vanaf dat moment helemaal niets meer met Nederland te doen.
Nou jah, waarschijnlijk is Nederland dan het nieuwe vakantie land.
  woensdag 13 juni 2007 @ 10:24:10 #12
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_50401944
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 03:10 schreef Hexley het volgende:
En dat EU verhaal, waar haal je dat weg?
Moeder had in Duitsland als Nederlandse gewoon een verblijfsvergunning.
Mijn vader het zelfde, als Spanjaard had hij in Nederland ook een verblijfsvergunning.
Nederland, Duitsland en Spanje zijn al minimaal 20 jaar EU landen.
Het EU verhaal klopt echter wel. De wetgeving veranderd ook binnen de EU wel eens. Mischien kan je je nog herinneren dat er opeens 11 EU-ers in een voetbal elftal konden staan. (Van gaal die half Ajax meenam naar Barcelona) Vanaf dat moment ongeveer geldt het vrije verkeer van werlnemers binnen de EU.
Siesta & Fiesta!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')