quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:56 schreef yootje het volgende:Ik denk dat ziekten niet iets met evolutie te maken hoeven hebben. Niet alles is erfelijk. Denk ook aan ongelukken bijvoorbeeld.
Het gaat er ook niet om of alles erfelijk is, het gaat erom of een ziekte gevolgen heeft voor de verdere gang van de evolutie. En dat heeft het. Dat gevolg hoeft echter niet te zijn dat de ziekte op dezelfde manier van generatie op generatie wordt doorgegeven. Een ziekte heeft ook andere gevolgen op de rest van het lichaam.
Ook voor ongelukken valt te stellen dat de loop van de evolutie daar een invloed op kan hebben. Het verschil met aangeboren defecten is echter dat het gewoonlijk een gevolg is en niet een oorzaak. Geintroduceerde gevolgen van ziektes kunnen er heel goed voor zorgen dat bepaalde mensen gevoeliger zijn voor het betrokken raken bij ongelukken danwel meer last hebben van de gevolgen ervan. (Ongelukken zijn natuurlijk niet alleen de situaties waarbij iemand door een auto wordt overreden.) Desondanks kunnen ook ongelukken een oorzaak zijn van genetische afwijkingen in de volgende generatie. Een stel dat bij een autoongeluk betrokken is waarbij ze een trauma oplopen kan ervoor zorgen dat hun kind, dat ze niet al te lang na het ongeluk verwekken, angstiger is aangelegd alleen maar omdat zijn ouders last hadden van een traumatische ervaring voor zijn verwekking. Het verschil is weliswaar minimaal, maar het verschil is er wel. Het gaat dan ook om de lange termijn, niet om de korte.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:56 schreef yootje het volgende:Ten eerste denk ik dat je hetw at dramatisch voorstelt, ten tweede zie ik geen enkel bezwaar tegen het uitsterven van de mens, maar wil ik dat de mensen die er zijn zo gelukkig mogelijk zijn.
Geluk is sowieso een illusie, iets wat iedereen elkaar aanpraat dat ze moeten zijn.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:56 schreef yootje het volgende:Het ligt er een beetje aan. Wij zijn de enige diersoort die bijvoorbeeld de kans heeft om later op andere planeten te overleven. En dat komt niet door onze vliegmogelijkheden, maar puur door onze hersens. Maar als er over 10 jaar een grote meteoriet op de aarde valt zijn we verloren, maar kakkerlakken misschien niet. Maar aan de andere kant: door onze hersens kunnen we die inslag later misschien wel voorkomen.
De illusie dat de mens zo machtig en slim is door 'zijn hersenen' is helemaal een absurde. De mens zal alles in het werk stellen om te zorgen dat de soort veranderingen ondergaat, kijk maar naar de massale drang tot het ontstaan van een multiculturele eenheid. De hersenen van de mens zijn eerder een groot nadeel dan een voordeel als het op het gaan bewonen van een compleet nieuwe omgeving als een andere planeet aankomt. Andere diersoorten volgen gewoon hun instinct, dat is de enige manier om te overleven. Evolueren naar iets anders.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.