abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 juni 2007 @ 21:35:12 #151
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50106741
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:28 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als A iets veroorzaakt en het word versterkt door B dan stop je B in de grond. Probleem opgelost.
De situatie is momenteel alleen dat B iets (grotendeels) veroorzaakt... Als er alleen sprake was van A zouden we misschien nog steeds steggelen óf de aarde wel warmer wordt.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 4 juni 2007 @ 21:42:36 #152
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_50107078
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:35 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

De situatie is momenteel alleen dat B iets (grotendeels) veroorzaakt... Als er alleen sprake was van A zouden we misschien nog steeds steggelen óf de aarde wel warmer wordt.
Helaas voor jou zijn A en B (en C en D) allemaal aanwezig en aktief.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_50107620
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:30 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het zijn er 2, en beiden hebben die uitspraak volgens mij afgelopen jaar gedaan. Van Lindzen weet ik het zeker zelfs. Maar hoe luidt de bijgestelde uitspraak van Ball dan?

Edit: overigens is elke wetenschapper die op zo'n manier mensen probeert te misleiden imo een charlatan.
Misleiden? Foute data is geen misleiding. Wat het IPCC doet is misleiden. Wat Al Gore doet is misleiden.

Ball:

"Earth is warming up ... but it's not humans who are doing it. Human-produced carbon dioxide is but a tiny fraction of the atmosphere's greenhouse gases." - Climate of controversy (audio interview). Ottawa Citizen. 2007-02-17.

Lindzen:

He frequently speaks out against the IPCC position that significant global warming is caused by humans (see global warming) although he accepts that the warming has occurred, saying global mean temperature is about 0.6 degrees Celsius higher than it was a century ago.[6]
  maandag 4 juni 2007 @ 21:54:49 #154
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50107645
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Helaas voor jou zijn A en B (en C en D) allemaal aanwezig en aktief.
Ze spelen alleen geen significante rol in de recente opwarming . De enige factor van betekenis lijkt de hoge zonneactiviteit te zijn, en die is in de modellen meegenomen (net als C en D overigens).
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  maandag 4 juni 2007 @ 22:12:31 #155
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50108526
quote:
Op maandag 4 juni 2007 21:54 schreef proteus het volgende:

[..]

Misleiden? Foute data is geen misleiding. Wat het IPCC doet is misleiden. Wat Al Gore doet is misleiden.

Ball:

"Earth is warming up ... but it's not humans who are doing it. Human-produced carbon dioxide is but a tiny fraction of the atmosphere's greenhouse gases." - Climate of controversy (audio interview). Ottawa Citizen. 2007-02-17.

Lindzen:

He frequently speaks out against the IPCC position that significant global warming is caused by humans (see global warming) although he accepts that the warming has occurred, saying global mean temperature is about 0.6 degrees Celsius higher than it was a century ago.[6]
Kijk, zelfs de sceptici krabbelen terug.

Overigens liegt Ball zelfs over zijn CV lijkt het.... http://www.desmogblog.com(...)nts-with-no-evidence
pi_50108713
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Kijk, zelfs de sceptici krabbelen terug.
'de' sceptici. En al die anderen dan? Jij bent echt een IPCC hogepriester. Dat is jouw religie, en iets anders bestaat gewoon niet meer. Dat CO2 het klimaat opwarmt weten we wel hoor. Dat het de reden is voor global warming en ook nog eens significant is, is twijfelachtig. Maar niet voor jou. Bid je soms tot het IPCC?
  maandag 4 juni 2007 @ 22:22:35 #157
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50109035
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:16 schreef proteus het volgende:

[..]

'de' sceptici. En al die anderen dan? Jij bent echt een IPCC hogepriester. Dat is jouw religie, en iets anders bestaat gewoon niet meer. Dat CO2 het klimaat opwarmt weten we wel hoor. Dat het de reden is voor global warming en ook nog eens significant is, is twijfelachtig. Maar niet voor jou. Bid je soms tot het IPCC?
En al die andere wetenschappers die wél de versterkt broeikastheorie aanhangen dan? Jij bent echt een Skeptic's hogepriester. Dat is jouw religie, en iets anders bestaat gewoon niet meer. Dat de zon de aarde opwarmt weten wel hoor. Dat het de reden is voor voor global warming en ook nog een significant is, is twijfelachtig. Maar niet voor jou. Bid je soms tot Friends of Science?
  maandag 4 juni 2007 @ 22:29:09 #158
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50109307
quote:

Ball:

Overigens vond ik in het stukje achter de link die ik net plaatste opnieuw deze bewering
quote:
The whole world is preparing for warming, but I mentioned that we have been cooling since 1998
.

Dat was uit een telefoongesprek op 6-2-2007. 11 dagen later beweert hij volgens jouw bron opeens dat het toch opwarmt.
  maandag 4 juni 2007 @ 22:31:07 #159
pi_50109390
Zullen we dit voortzetten in een religieus kader?
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  maandag 4 juni 2007 @ 22:37:05 #160
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50109676
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:31 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Zullen we dit voortzetten in een religieus kader?
Top! Politiek én religie erbij halen!
pi_50109782
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:22 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En al die andere wetenschappers die wél de versterkt broeikastheorie aanhangen dan?
Jij snapt gewoon niet wat een scepticus is he? Ik weet het niet zeker, dus hang ik ook niets aan. Ik loop dus ook niet als een kip zonder kop achter het IPCC aan, omdat zij beweren dat ze voor meer dan 90% zeker gelijk hebben. Misschien moet je eens proberen die twijfel die het IPCC heeft te verwoorden.
pi_50110579
quote:

[..]

Ball:

Waarom komen sommige figuren toch iedere keer weer met dezelfde domme argumenten. Het feit dat de mens slechts een klein deel van de totale uitstoot van CO2 voor zijn rekening neemt zegt helemaal niks. Er is een grens aan wat de natuur zelf aan CO2 kan opnemen. De natuur stoot CO2 uit en neemt CO2 op. Op het moment dat je dan vervolgens extra CO2 als mens de lucht in pompt dan wordt die CO2 dus op een gegeven moment niet meer door de natuur opgenomen. Gevolg het CO2 gehalte in de atmosfeer stijgt. En al gaat het om relatief kleine hoeveelheden, als je dat al honderd jaar vol houdt dan worden het vanzelf significante verschillen. Volgens mij kan een kind van vier dit principe begrijpen.

Het volgende domme argument is het argument, ja maar de temperatuur schommelt altijd. Het gaat er niet om dat het warmer wordt het gaat om het TEMPO waarin het warmer wordt. Dat het vier honderd jaar geleden hier kouder was is leuk maar dat is niet te vergelijken met een temperatuurstijging die te merken is in 30 jaar tijd.

Daarnaast heb ik helemaal geen zin meer in die mierenneukerij over details en mensen die iets perse moeten ontkennen omdat de boodschap ze niet bevalt. Feit is dat de temperatuur als een idioot oploopt overal op aarde. Feit is dat CO2 een broeikas is. Feit is dat wij sinds de industriele revolutie enorme hoeveelheden CO2 wat opgeslagen lag onder de grond waar de natuur miljoenen jaren over heeft gedaan om dat daar op te slaan in no time de atmosfeer in pompen. Tel het een bij het ander op en trek je conclusie.

Volgens mij was het in de wetenschap altijd zo dat je moest kiezen voor de meeste voor de hand liggende logische verklaring.
  maandag 4 juni 2007 @ 23:17:05 #163
pi_50111433
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:56 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Waarom komen sommige figuren toch iedere keer weer met dezelfde domme argumenten.
Het klimaat bestaat niet uit CO2 alleen, maar als jij liever alleen tv kijkt dan je hersens gebruikt zal dit detail je niet interreseren.
  maandag 4 juni 2007 @ 23:20:12 #164
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50111569
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:39 schreef proteus het volgende:

[..]

Jij snapt gewoon niet wat een scepticus is he? Ik weet het niet zeker, dus hang ik ook niets aan. Ik loop dus ook niet als een kip zonder kop achter het IPCC aan, omdat zij beweren dat ze voor meer dan 90% zeker gelijk hebben. Misschien moet je eens proberen die twijfel die het IPCC heeft te verwoorden.
Sceptisch zijn is een goede eigenschap, totdat je zo sceptisch wordt dat je niks meer gelooft. Maar ik laat ook de deur op een kier staan voor andere scenarios waarin CO2 niet de hoofdrol speelt. Het is alleen een heel smal kiertje.

Maar ik ben geen klimaatwetenschapper en jij ook niet. Zowel jij als ik zullen dus goeddeels moeten vertrouwen op de expertise van anderen. En als ik dan kijk naar hoe de "sceptici" zich presenteren doet dat hun geloofwaardigheid niet ten goede. Kijk, ik ken niet alle namen uit jouw wiki stukje maar er staan er een paar bij die ik maar al te vaak voorbij heb zien komen en er is nogal wat aan te merken op hun beweringen. Doorgaans is het een mix van halve waarheden, botte leugens, misleiding en vergezochte complottheoriën.

Als voorbeeld daarvan heb ik Ball eruit gepikt omdat hij wel één van de ergste blijkt te zijn. Het ontkennen van de opwarming is óf verschrikkelijk stupide óf je probeert mensen voor te liegen. Ball verdenk ik van liegen. Waarom? Nou, ten eerste omdat voormalig proffessor Ball vast wel weet wat een trend inhoudt en dat 1 extreem jaar niet een trend doorbreekt. Ten tweede omdat hij botweg liegt over zijn loopbaan, wat gewoon zielig is .

Dit soort figuren kom ik dus nogal vaak tegen aan de "sceptische" kant. Dan word je vanzelf wat voorzichtiger met aannemen wat zij zeggen. Ik was zelf eerst ook best wel sceptisch toen ik wat argumenten van de sceptici tegenkwam. Alleen bij nadere inspectie bleek het vaak om (hele simpele) misleiding te gaan.

Verder hebben de sceptici tot nu toe ongelijk gekregen in nogal wat zaken:
-de aarde zou niet opwarmen.
-de grote ijsmassa's, gletjsers en permafrost zouden niet smelten
-de zeespiegel zou niet stijgen.

Dit zijn zo'n beetje de beweringen van de sceptici zo rond de jaren 90. Nou zeg ik niet dat als je 1 keer ongelijk hebt je de volgende keer geen gelijk kan hebben maar als ik in zo'n geval moet zeggen wie ik het meest geloofwaardig vind zijn het toch de mensen die beweerden dat:
-de aarde warmer zou blijven worden
-de grote ijsmassa's, gletsjers en permafrost verder zouden smelten
-de zeespiegel zou stijgen.

Overigens hoop ik dat ze er faliekant naast zitten en dat het écht allemaal door de zon en kosmische straling komt zoals Shaviv beweert (al heeft hij een erg grote onzekerheid, ergens tussen de 33% en de 100% zou veroorzaakt worden door de natuur, wat dus ook betekent dat de menselijke invloed ergens tussen de 66 en 0% zou liggen) en dat we zoals sommige wetenschappers beweren op het punt staan om naar een veel lagere zonneactiviteit toe te gaan (vergelijkbaar met het Maunder-minimum). Ik zet er mijn geld alleen niet op .
pi_50130285
Een andere vraag: CO2 wordt opgenomen door algen en planten, die het beter doen bij hogere concentraties CO2 en bij hogere temperaturen. Dit is een natuurlijke tegenkoppeling, maar ik geloof niet dat daar veel rekening mee gehouden wordt. Ik heb eens een programma gezien waarin werd gesteld dat algen een zetje in de rug kunnen krijgen door bepaalde mineralen, ijzerverbindingen geloof ik, aan het zeewateroppervlak toe te voegen. De algen gaan ook weer een keer dood, zakken naar de bodem van de oceaan en blijven daar vervolgens nog wel een paar miljoen jaar. Da's een stuk makkelijker dan CO2 in de grond stoppen, en het leven in de oceanen vaart er nog wel bij ook.
De bovengrondse landbouw heeft de toekomst!
  dinsdag 5 juni 2007 @ 16:05:45 #166
pi_50130387
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 16:02 schreef Kolenboer het volgende:
Een andere vraag: CO2 wordt opgenomen door algen en planten, die het beter doen bij hogere concentraties CO2 en bij hogere temperaturen. Dit is een natuurlijke tegenkoppeling, maar ik geloof niet dat daar veel rekening mee gehouden wordt. Ik heb eens een programma gezien waarin werd gesteld dat algen een zetje in de rug kunnen krijgen door bepaalde mineralen, ijzerverbindingen geloof ik, aan het zeewateroppervlak toe te voegen. De algen gaan ook weer een keer dood, zakken naar de bodem van de oceaan en blijven daar vervolgens nog wel een paar miljoen jaar. Da's een stuk makkelijker dan CO2 in de grond stoppen, en het leven in de oceanen vaart er nog wel bij ook.
Klinkt mooi, maar daar kunnen de oliemaatschappijen geen geld mee verdienen. Met CO2 in de grond stoppen wel.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 18:26:09 #167
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50134796
quote:
Geo-engineering . Wordt altijd neergezet als wondermiddel maar is in de praktijk onuitvoerbaar, levert weer enorme nieuwe problemen op of werkt gewoon niet. CO2 ondergronds opslaan neigt al aardig de kant van Geo-engineering op imo.

Volgens mij heb ik over die algen onlangs ook wat gelezen, praktisch bezwaar was volgens mij dat de algen niet echt naar de bodem wilden zakken (of het duurde te lang waardoor de co2 opname klein was). Het probleem met het opslaan van CO2 in biomassa in zijn algemeenheid is dat een groot deel van de opgenomen CO2 vaak binnen enkele tientallen jaren weer vrijkomt. De olie die wij verstoken is afkomstig van miljoenen jaren plantengroei, daar kunnen wij geen bomen of algen tegenop kweken...

[ Bericht 0% gewijzigd door Grrrrrrrr op 05-06-2007 18:47:53 ]
  dinsdag 5 juni 2007 @ 19:07:04 #168
179327 Harry4
Treehugger
pi_50136129
quote:
Het schijnt zo te zijn als we een grote bak hebben met het oppervlakte van Texas en daar algen laten groeien dat we dan van het CO2 probleem af zijn. Maar ik weet niet of we dit op de oceaan moeten toepassen. In het verleden heeft algengroei bijvoorbeeld op onze landelijke wateren problemen opgeleverd waardoor we het water zijn gaan zuiveren. We moeten zuinig zijn met het leven in de zee.
Ich bin Macho, süper Macho...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 19:21:10 #169
pi_50136750
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:07 schreef Harry4 het volgende:

[..]

Het schijnt zo te zijn als we een grote bak hebben met het oppervlakte van Texas en daar algen laten groeien dat we dan van het CO2 probleem af zijn. Maar ik weet niet of we dit op de oceaan moeten toepassen. In het verleden heeft algengroei bijvoorbeeld op onze landelijke wateren problemen opgeleverd waardoor we het water zijn gaan zuiveren. We moeten zuinig zijn met het leven in de zee.
Het lijkt me milieu-technisch zowel als etisch geen probleem om Texas in een algenbak om te bouwen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 19:36:02 #170
179327 Harry4
Treehugger
pi_50137422
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het lijkt me milieu-technisch zowel als etisch geen probleem om Texas in een algenbak om te bouwen.
He, klote. Dat was een mooi moreel probleem geweest voor mijn ethiek opdracht.

Jammer genoeg heb ik mijn beroepsethiek opdracht al gemaakt. Het moest iets te maken hebben met milieu, aangezien ik een milieuopleiding doe.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:29:35 #171
132605 kawotski
Il Dottore
pi_50139606
quote:
Op maandag 4 juni 2007 23:20 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

En als ik dan kijk naar hoe de "sceptici" zich presenteren doet dat hun geloofwaardigheid niet ten goede.
Dat ligt er aan welke sceptici je bedoelt. Ik vind dat er nogal wat redenen zijn om te twijfelen aan de geloofwaardigheid van de CO2 hype. Niet dat ik het niet zou geloven of bepaalde wetenschappers dit geloofwaardig brengen, het gaat om hoe met name de politiek hiermee omgaat - wat verwacht men van ons.

Horen wij "echte" oplossingen voor het CO2 probleem? Ontzettend weinig, je moet er als burger echt je best voor doen. Je kan ze met goed zoeken in Google of op een forum als dit nog ergens in een hoekje vinden. Destemeer hoor je complete onzin uit de monden van politici, met name de zgn. groene politici, en het goede voorbeeld geven doen ze niet. Als het eerste - waarmee men de problemen wil oplossen - het nog meer heffen van belasting en bijv. stoppen van de groei van schiphol is dan zaagt men aan de fundamenten van het oplossen van de problematiek door de bevolking.
Daardoor hou je sceptici.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:34:00 #172
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_50139772
ik heb natuurlijk ook die lange docu gezien over de hoax die broeikas effect heet. heel veel co2 metingen vielen samen met bepaalde zonnekrachten.

neemt niet weg dat ik bij die docu wel uit de grafieken las dat veel co2 uitstoot van bepaalde periodes precies pasten op broeikas effecten. ware het niet met een vertraging. die vertraging zou volgens mij best kunnen komen door het beperkt zuiverdende vermogen van onze atmosfeer.

net als oceanen, die zijn ook zelfreinigend, maar wel beperkt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:52:46 #173
77531 Grrrrrrrr
*PURRRRR*
pi_50140629
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:34 schreef zoalshetis het volgende:
ik heb natuurlijk ook die lange docu gezien over de hoax die broeikas effect heet. heel veel co2 metingen vielen samen met bepaalde zonnekrachten.
The great global warming swindle zeker?

De maker zelf heeft al toegegeven dat hij de data gemanipuleerd heeft.

Voor meer over wat er allemaal niet klopt aan de beweringen klik hier.

Hier een reactie van één van de wetenschappers die in de film verscheen maar "not amused" was toen hij zag hoe zijn verhaal uit context gehaald werd.
pi_50142513
quote:
Een theorie hierover komt bij de documantaire crude naar voren. De opgewarmde oceanen worden op veel plaatsen een grote algen bak waarbij alleen nog in de eerste 10 meter leven is en voor de verdere diepte wordt het bijna geheel levenloos. the anoxic ocean.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 22:15:58 #175
179327 Harry4
Treehugger
pi_50144503
Ik weet niet in hoeverre het Global warming is of Half Global warming. Ik heb gehoord dat er nauwelijks tot geen gassen uitwisselen tussen het Zuidelijk en het Noordelijk halfrond. Dit zal betekenen dat het CO2 gehalte op het noordelijk halfrond dus hoger zou zijn. Ik heb dit ooit gehad bij het vak luchtzuivering.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')