Hallo Fokkers,
Ik ben een 'bijna emigrant' want mag gelukkig eind Juni weer naar huis.
2 januari ben ik vanuit ons bedrijf naar Dubai gestuurd om daar een nieuwe vestiging van ons bedrijf te openen, de eerste omzetten te realiseren en lokaal personeel te werven.
Ik zal even het hele verhaal vertellen...
Eind november, ik ben met mijn vriendin op vakantie op Tenerife. 6 december kom ik terug op kantoor, en vraagt de baas of hij even met mij kan praten... ( uh oh.... denk je dan.... ).
Afijn, hij zegt zeer tevreden over mij te zijn... (mooi!) en vraagt of ik zin heb in een nieuwe uitdaging...
Achja... ik hou wel van uitdagingen. Dus hij verteld dat we een nieuwe vestiging gaan openen in Dubai.
...... wow... ehm... Dubai?
Ik bedoel... had afgelopen 22 mei 10 jaar verkering... woon 6 jaar samen... ehm... Dubai?
Afijn... die avond met mijn vriendin uitvoerig gesproken... en ze zei meteen.... schat... moet je doen. (Heb al langer ervan gedroomd om bijv. een half jaartje naar Australie ofzo te gaan... gewoon ff weg uit Nederland).
Dus volgende dag kom ik terug op kantoor... naar de Baas, en ik zeg... IK DOE HET!!!
Je wilt niet weten wat een spanning er dan door je heen gaat...
Goed... ik ga mij een beetje inlezen in de gebruiken en do's and dont's... is toch wel handig als je ergens voor langere tijd naartoe gaat.
2 januari was het dan zover, mijn contract ging in voor onze 'Middle East' vestiging. En kwam ik aan op Dubai International Airport. Gelukkig hebben we hier een zusterbedrijf in de buurt wat al een en ander aan accomodaties had geregeld. Ik kreeg dus ook (samen met een tweede collega die gelukkig mee ging) een 3 kamer appartement. En een piepklein kantoortje om onze business te starten.
7 januari stuurden we onze eerste e-mail marketing brief eruit... om 10:00 's ochtends... en geloof het of niet... 10:04 ging de telefoon....en we waren in business. Telefoon heeft daarna niet meer stilgestaan.
Nu, begin juni, bestaat het lokale team uit 9 mensen, en draaien we omzetten boven de 300% van de target... gaat goed dus.
Mijn taken zijn nu allemaal overgedragen naar lokale medewerkers, en ik kan deze laatste maand lekker achterover zitten om te kijken hoe de lokale collega's het doen.
De eerste twee maanden waren héél zwaar. Het is een totaal andere cultuur om in te leven dan ik gewend was van het liberale Nederland. (Even voor jullie informatie... gedurende de vakantie op Tenerife waren de verkiezingen bezig... die we dan ook via internationale televisie volgden. En ik kan héél goed klagen over wat een kutland is NL toch enzovoorts... Maar na een paar maanden Dubai ging ik inzien dat Nederland een FANTASTISCH land is....).
Afijn, eerste twee maanden waren mijn collega en ik met zijn tweeen en belachelijk druk... dagen van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds, en dan was de mailbox nog half vol... en klaagten mensen dat ze niet beantwoord worden enzo... gelukkig kwam daar verandering in toen er meer mensen op kantoor kwamen. (omzetten werden ruimschoots gehaald, dus was het zondermeer gerechtvaardigd).
Heel veel mensen vinden Dubai fantastisch... maar mijn persoonlijke mening is toch wat minder...
- Ongelofelijke herrie overal en altijd... door ontzettend veel mensen en verkeer en vooral bouw die dag en nacht doorgaat... We hebben een grote bouwplaats voor ons appartement, en die beginnen om 6 uur 's ochtends al met de drilboren...
- Het verkeer... mán wat een drukte... permanent file, erger dan in NL... over een stukje van 2 kilometer kan je rustig een uur doen. En er lijken géén regels te zijn in het verkeer. Heb overwogen om hier te gaan autorijden, maar besloten dat taxi een stuk veiliger is.
- Er is géén groen. Alles bestaat uit zand en beton. En de paar bomen die je hier en daar tegenkomt zijn bruin van de hitte. Doordat er geen bomen zijn hoor en zie je ook nauwelijks vogels... (iets wat je écht gaat waarderen als je dan weer een keer in NL bent).
- Het weer... Januari en Feb. waren lekker... buiten een graadje of 25, en 's avonds rond de 20 ... heerlijk.. Maar daarna ging de temperatuur snel omhoog. Nu (juni) ligt de dag temperatuur rond de 40, 45 graden, en 's avond toch nog 32 ong. Juli en Augustus worden nog heter... écht niet leuk meer... zeker als je in je kostuum op zoek bent naar een taxi en het zweet je langs alle kanten afdruppelt.
- De mensen. Je merkt heel goed dat iedereen hier is voor één reden... GELD. Ik weet niet... het drukt toch een apparte sfeer op de mensen...
- Alcohol, kan je niet kopen in de supermarkt, alleen in bars en hotels, en je betaald je blauw aan een biertje... (van 4 (heel goedkoop) tot zo'n 10 euro...).
Uiteraard zijn er ook goede dingen...
- Hele mooie clubs en bars..
- ONTZETTEND mooie vrouwen... (Don't touch local girls...!!!! )
- Money is good... and tax free!
- shoppen is goedkoop hier. (kleding, parfum, electronica).
AFijn...
Het is een hele mooie ervaring, en ik ben ontzettend blij dat ik dit heb mogen meemaken. Zou het ook zó weer doen... Maar ben héél erg blij dat mijn contract er 30 juni op zit... en ik weer lekker naar ons Kaaskoppen landje mag!
you Tokkie to me?