Ik ben van mening dat moslims niet in een westerse samenleving thuishoren, alleen al de hoofddoek en de omgang met vrouwen is daar een goed voorbeeld van.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 19:30 schreef maartena het volgende:
[..]
Er wonen in de VS anders zo'n 4 miljoen moslims zonder problemen. Ik ga wel eens naar "Little Gaza" om spullen te halen, een wijk in Anaheim waar tienduizenden moslims wonen. In de buurt van Irvine heb je een hele wijk met Iraniers, en daar is zelfs een flinke supermarkt met veel soorten Arabische thee, en een halal slager etc.
Ik ben van mening dat het voor een groot deel ook te maken heeft met hoe welkom men is. Ze kunnen in de VS op een of andere manier WEL fatsoenlijk leven namelijk..... een heel stuk beter dan de meeste Mexicanen in dit land, dat dan weer wel.
Ik heb afgelopen zaterdag IJshockey zitten kijken (Anaheim vs Ottawa) met twee El-Salvadorianen, een andere Nederlander, een Birmees, twee Amerikaansen en een Chinese. Waarvan een van de El-Salvadorianen nog maar net in de VS was en geen Engels sprak, en de Nederlander net als ik slechts enkele jaren hier was. En ja, de Birmees is een islamiet, en het was toevallig in zijn huis waar een gigantische poster hangt van dat zwarte blok graniet in Mekka, het graf van Mohammed en een Koran op zo'n standaard vlak naast de TV.quote:Op woensdag 6 juni 2007 10:58 schreef speknek het volgende:
Jaja en hoeveel Amerikanen nodigen hun in tent geklede, niet Engels sprekende, behoofddoekte buurvrouw uit om gezellig samen een potje American Football te kijken?
Dat heb je goed mis, de multicultuur is hier juist erg sterk aanwezig en erg zichtbaar. Niemand doet er hier moeilijk over als men bijv. een moskee wil bouwen (en niet lang geleden hebben ze er weer eentje bijgezet in Anaheim), en onlangs zijn ze niet ver van mij vandaan begonnen aan een nieuwe Sikh tempel. Je kunt hier volledig jezelf zijn, en niemand staat er van te kijken als je auto's ziet rondrijden met stickers van Mexico of Vietnam of Korea erop, en niemand hoor je er ook ooit over klagen. Niemand hoor je over het feit dat Mexicanen Mexicaanse muziek afspelen, en je hoort ook niemand klagen over het onverstaanbare Vietnamese gebrabbel en muziek. In Orange County woont een vrij grote Vietnamese minderheid namelijk. (En die Vietnamezen kwamen hier in de jaren 70 ook niet echt omdat ze dat wilden, maar omdat ze de keuze hadden tussen opgepakt worden door de communisten omdat ze tijdens de oorlog samenwerkten met de Amerikanen, of verhuizen naar Amerika. Keus snel gemaakt.....).quote:De reden daarbij dat moslims in Amerika goed integreren is tweeledig. In de eerste plaats moet je om naar de Grote Satan te verhuizen al aardig open in je schoenen staan naar het Westen toe, en in de tweede plaats hebben ze in Amerika nou juist een assimilatie tactiek. Je bent eerst een Amerikaan, en daarna moet je het zelf maar weten. Dit is niet het topic om de multiculti te bespreken, maar de gedachte daarachter is dat vooral de immigranten hun eigen identiteit behouden, anders moeten zijn (en wijzelf niet onszelf, want we hebben allemaal gezien waar nationalisme toe leidt). Alleen dan heb je een mulitcultuur, terwijl Amerika een monocultuur propageert. Met andere woorden, niet vergelijkbaar hoe het er in Amerika aan toe gaat.
Misschien komt het ook een beetje door het overschot aan ruimte dat men heeft in Amerika. Meeste koophuizen zijn vrijstaand ,met redelijke lappen grond eromheen. Een staat als Oregone telt 4 miljoen inwoners en is 13 keer zo groot als Nederlanders. Ik kan ook veel makkelijker tolerant zijn als ik de ruimte heb om me af te zonderen als de situatie daar om vraagt. Helaas leven we in Nederland met 16 miljoen op een klein stukje grond waardoor we ons sneller aan elkaar gaan ergeren.quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:03 schreef maartena het volgende:
Dat heb je goed mis, de multicultuur is hier juist erg sterk aanwezig en erg zichtbaar. Niemand doet er hier moeilijk over als men bijv. een moskee wil bouwen (en niet lang geleden hebben ze er weer eentje bijgezet in Anaheim), en onlangs zijn ze niet ver van mij vandaan begonnen aan een nieuwe Sikh tempel. Je kunt hier volledig jezelf zijn, en niemand staat er van te kijken als je auto's ziet rondrijden met stickers van Mexico of Vietnam of Korea erop, en niemand hoor je er ook ooit over klagen. Niemand hoor je over het feit dat Mexicanen Mexicaanse muziek afspelen, en je hoort ook niemand klagen over het onverstaanbare Vietnamese gebrabbel en muziek. In Orange County woont een vrij grote Vietnamese minderheid namelijk. (En die Vietnamezen kwamen hier in de jaren 70 ook niet echt omdat ze dat wilden, maar omdat ze de keuze hadden tussen opgepakt worden door de communisten omdat ze tijdens de oorlog samenwerkten met de Amerikanen, of verhuizen naar Amerika. Keus snel gemaakt.....).
Men kan hier zelfs in het Spaans, Vietnamees, Koreaans, Farsi, en een paar andere talen gaan stemmen. Zie jij het voor je in Nederland? Een stembiljet in het Arabisch? Wilders' z'n hoofd zou spontaan ontploffen van de bloeddruk.
Maar in Nederland heeft men toch iets tegen de Marokkaan die een Marokkaanse vlagsticker op zijn auto heeft en Arabische muziek draait. En een moskee in het dorp?..... stiekum willen we dat liever niet.
In de VS kun je trots zijn op Amerika EN het land van afkomst tegelijkertijd. In Nederland heeft men liever dat je Nederlander bent, dan ben je al gek genoeg.
Er was anders flinke heisa toen de Star Spangled Banner in 't Mexicaans werd vertaald.quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:03 schreef maartena het volgende:
Maar in Nederland heeft men toch iets tegen de Marokkaan die een Marokkaanse vlagsticker op zijn auto heeft en Arabische muziek draait. En een moskee in het dorp?..... stiekum willen we dat liever niet.
In de VS kun je trots zijn op Amerika EN het land van afkomst tegelijkertijd. In Nederland heeft men liever dat je Nederlander bent, dan ben je al gek genoeg.
Spaans, bedoel je natuurlijk.quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Er was anders flinke heisa toen de Star Spangled Banner in 't Mexicaans werd vertaald.![]()
SuperHarregarre bewijst hiermee dat ie goed geassimileerd is in de USquote:Op woensdag 6 juni 2007 16:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Spaans, bedoel je natuurlijk.
Hispanics zijn de Marokkanen van Amerika.
Originele taal- en spelfouten #15quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Er was anders flinke heisa toen de Star Spangled Banner in 't Mexicaans werd vertaald.![]()
Het stedelijk gebied van Los Angeles is kleiner dan Nederland en heeft ook 16 miljoen inwoners. Alleen geen Groen Hart waar je in het weekend nog heerlijk doorheen kunt fietsen enzo.quote:Op woensdag 6 juni 2007 16:23 schreef Boris_Karloff het volgende:
Misschien komt het ook een beetje door het overschot aan ruimte dat men heeft in Amerika. Meeste koophuizen zijn vrijstaand ,met redelijke lappen grond eromheen. Een staat als Oregone telt 4 miljoen inwoners en is 13 keer zo groot als Nederlanders. Ik kan ook veel makkelijker tolerant zijn als ik de ruimte heb om me af te zonderen als de situatie daar om vraagt. Helaas leven we in Nederland met 16 miljoen op een klein stukje grond waardoor we ons sneller aan elkaar gaan ergeren.
Eigenlijk was dit nou wel precies het punt dat ik probeerde te maken.....alleen verwoorde ik het misschien andersquote:Op woensdag 6 juni 2007 17:44 schreef speknek het volgende:
Je snapt het punt niet maartena. Er is niets mis met een moskee bouwen, of een sticker dragen of wat dan ook. In Amerika worden allochtonen geaccepteerd alszijnde Amerikanen. Er wordt nu voortdurend zo'n reclame grijsgedraaid op CNN, over dat de helft van de hispanics uit de school dropt, met als boodschap "how could we fail a whole american generation". Wij hebben allochtonen hier nooit als Nederlanders behandeld, het waren altijd Marokkanen, of Antillianen, etc. Het punt is dat dat niet een verzinsel is van nationalisten, maar van het multiculturele gedachtengoed. De nadruk op het feit leggen dat mensen anders zijn, terwijl de overheid uit moet gaan van het bindende element, en de mensen vervolgens zelf vrij mogen zijn om zich te onderscheiden.
Probleem is toch met name de Marokjes en Turkjes , maar vooral de eerste groep, die zichzelf niet als Nederlander maar als bewoner van Opa's rifgebergte zien en ook die cultuur mee willen invoerenquote:Op woensdag 6 juni 2007 18:26 schreef maartena het volgende:
[..]
Eigenlijk was dit nou wel precies het punt dat ik probeerde te maken.....alleen verwoorde ik het misschien anders
Men accepteert hier immigranten als "nieuwe Amerikanen". Huidskleur, religie, afkomst.... maakt niet uit, we zijn allemaal Amerikanen, en we worden ook door iedereen als Amerikanen geaccepteerd. Dat men inderdaad dan gaat rondrijden met Mexicaanse vlaggen als er een voetbalwedstrijd tussen Team USA en Team Mexico is, dat zit niemand dwars!
In Nederland zijn zo'n beetje 75% van de Marokkanen en Turken tevens eigenaar van een Nederlands paspoort door naturalisatie, en zo'n 99% van de Antilianen en Surinamers door geboorte. Maar men ziet deze mensen nog steeds niet als "Nederlander", maar inderdaad als "Surinamer".
Het idee dat een NEDERLANDER een andere huidskleur of religie kan hebben, dat wil er nog niet helemaal in geloof ik.....
Het gaat meer om het gedrag, denk ik. Iemand die vijf keer per dag naar mekka bidt, naar arabische zenders kijkt, nederlandse vrouwen als hoeren bestempelt omdat ze zich niet gedragen als marokkaanse vrouwen, met een afgrijselijk accent spreekt: die noem ik geen Nederlander, paspoort of niet.quote:Op woensdag 6 juni 2007 18:26 schreef maartena het volgende:
[..]
Het idee dat een NEDERLANDER een andere huidskleur of religie kan hebben, dat wil er nog niet helemaal in geloof ik.....
En wat dacht je van de rellen bij volgens mij Cronulla Beach? Waar elk Midden-Oosters type moest rennen voor zijn leven? En later toen de Libanezen wraak gingen nemen?quote:Op zondag 3 juni 2007 13:28 schreef Oksel het volgende:
De sfeer rondom de multicul in Nederland is mij te grimmig. Van beide partijen, denk ik. Ik zou prima in een multicul samenleving kunnen leven als men normaal met elkaar om zou gaan. En wie het verpest heeft; de autochtonen of allochtonen, geen idee.. maar het is er niet leuker op geworden.
Ik ga over een jaar terug naar Australie. Puur om de sfeer, de gemoedelijkheid, de ruimte, de mensen, het weer, het economische klimaat.
Waar ik mij wel aan irriteer in Nederland zijn al die uitkeringen die worden gegeven. Of dat terecht is weet ik niet, gevoelsmatig heb ik het idee dat mijn buurman op mijn zak leeft.
het land van milk and honey?quote:Op woensdag 6 juni 2007 18:26 schreef maartena het volgende:
[..]
Eigenlijk was dit nou wel precies het punt dat ik probeerde te maken.....alleen verwoorde ik het misschien anders
Men accepteert hier immigranten als "nieuwe Amerikanen". Huidskleur, religie, afkomst.... maakt niet uit, we zijn allemaal Amerikanen, en we worden ook door iedereen als Amerikanen geaccepteerd. Dat men inderdaad dan gaat rondrijden met Mexicaanse vlaggen als er een voetbalwedstrijd tussen Team USA en Team Mexico is, dat zit niemand dwars!
In Nederland zijn zo'n beetje 75% van de Marokkanen en Turken tevens eigenaar van een Nederlands paspoort door naturalisatie, en zo'n 99% van de Antilianen en Surinamers door geboorte. Maar men ziet deze mensen nog steeds niet als "Nederlander", maar inderdaad als "Surinamer".
My point exactly. Iemand die in de VS Spaans spreekt, naar Spaanstalige zenders luistert, alleen maar Mexicaanse vrouwen trouwt, en die traditie getrouw ook niet mogen werken maar voor de kinderen moeten zorgen, en een hoop eigen feestdagen hebben, en daarvoor ook nog eens van de stad eisen dat ze een straat mogen afzetten voor een eigen parade op 5 mei, notabene de onafhankelijkheid van Mexico, niet van de VS..... wordt nog steeds gezien als een Amerikaan. Een Amerikaan van Mexicaanse afkomst welliswaar, maar toch een Amerikaan. Alleen die hele nieuwe generatie aan illegalen worden nog echt gezien als "Mexicanen" omdat ze minder dan 1 generatie in de VS zitten.quote:[b]Op woensdag 6 juni 2007 18:30 Het gaat meer om het gedrag, denk ik. Iemand die vijf keer per dag naar mekka bidt, naar arabische zenders kijkt, nederlandse vrouwen als hoeren bestempelt omdat ze zich niet gedragen als marokkaanse vrouwen, met een afgrijselijk accent spreekt: die noem ik geen Nederlander, paspoort of niet.
Er zijn altijd al problemen geweest, en die zullen ook niet 1-2-3 verdwijnen. Om te beginnen heeft de VS natuurlijk tot midden jaren 60 de zwarte bevolking niet echt geweldig behandeld, en er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar het fout is gegaan, zoals de rassenrellen in 1994 bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 6 juni 2007 18:47 schreef zoalshetis het volgende:
het land van milk and honey?
ik hoor juist heel erg vaak blacks, hispanics, mexicans etc terwijl ze geboren zijn in amerika. de boel niet mooier praten dan het is graag.
ik heb in amerika gewoond. en nee. iedereen spreek juist eerder over blacks, hispanics, muslims, etc dan over amerikaan. dus ik snap je niet helemaal. een niet-witte president? denk niet dat die gast het gaat halen tegenover een volk dat zo conservatief en hokjesgeesterig als de pest is.quote:Op woensdag 6 juni 2007 19:21 schreef maartena het volgende:
[..]
Er zijn altijd al problemen geweest, en die zullen ook niet 1-2-3 verdwijnen. Om te beginnen heeft de VS natuurlijk tot midden jaren 60 de zwarte bevolking niet echt geweldig behandeld, en er zijn genoeg voorbeelden te noemen waar het fout is gegaan, zoals de rassenrellen in 1994 bijvoorbeeld.
Maar als cultuur is men hier een stuk toleranter voor mensen die anders zijn dan men in Nederland is. Dat is iets wat ik zeker weet.
Nu Nederland nog. Alleen heb je dan Wilders die moord en brand schreeuwt over dat tweede paspoort.... (Hint: in de Amerikaanse congress (house en senate) zitten een aantal Latino's met twee paspoorten, en zelfs de Minister of Defense een paar jaar terug (Cohen) en de Secratary of State (Allbright) hadden twee paspoorten.)quote:Op woensdag 6 juni 2007 19:26 schreef zoalshetis het volgende:
godzijdank sijpelen er tegenwoordig ook een paar 'blacks' door in hoge posities.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |