quote:
Op zondag 12 augustus 2007 19:50 schreef Knakker het volgende:Hier in Colombia gebruiken ze woorden die hun origine ergens in het Engels hebben, maar door één of andere klojo zijn ver-Colombiaansd op een echt belachelijke manier.
In het Amerikaans Engels (en misschien ook wel in het Brits, niet zo op gelet) heb je dat ook uit andere talen. Een "cul-du-sac" is het einde van een doodlopende straat met een ronde circel zodat je kunt keren. In woonwijken is dit heel normaal. Komt uiteraard uit het Frans.
![]()
In de Amerikaanse politiek heb je de term "Filibuster" waar een spreker de vloer krijgt in de senaat, en zolang hij blijft spreken mag hij NIET gestopt worden. Het komt wel eens voor dat een stem-deadline om middernacht is, een spreker om 18:00 de microfoon neemt, en gewoon een boek gaat voorlezen tot na middernacht ofzo....
![]()
In ieder geval, dat woord komt oorspronkelijk - maar behoorlijk verbasterd - van het Nederlandse woord "vrijbuiter". Het woord "freebooter" wordt overigens nog steeds wel eens gebruikt voor piraat.
"Santa Claus" komt natuurlijk van Sinterklaas, en wellicht het bekendste voorbeeld van een woord dat uit het Nederlands kwam en voornamelijk gebruikt in Canada en de VS. In Engeland heet de beste man namelijk "Father Christmas", en dat is ook in Australie meer gewoonlijk. Alhoewel in de laatste 10, 15 jaar ofzo de term "Santa Claus" door Amerikaanse marketing en de filmindustrie ook in die landen steeds gewoner wordt.
"Skipper" komt van Schipper, die weet ik ook nog.
Uit het Duits zijn ook enorm veel termen over genomen. We kennen natuurlijk allemaal "Hamburger", en waarschijnlijk ook "Franks" of "Frankfurter Sausages" ofwel de hot-dog. Maar ook het woord "Delicatessen" komt uit het Duits, en wordt hier gebruikt waar het in Nederland ook voor wordt gebruikt: Een verzamelnaam voor etenswaren die iets verfijnder en iets minder normaal zijn. Speciale kazen, wijn, kaviaar, etc, etc, etc.
Ook kent het Amerikaans engels veel Joodse uitdrukkingen. Dat hebben we in het Nederlands natuurlijk ook met Koosjer, Mazzel, Mesjogge, vrijwel alle benamining van de oude gulden (Piek, Knaak, Joetje, Geeltje, etc), maar in het Amerikaans engels zijn ook veel termen normaal. Kosher is de bekendste natuurlijk, geen verdere uitleg nodig denk ik. Maar ook woorden als "Klutz" (een onhandig persoon) "Schmuck" (een idioot met slechte bedoelingen), "Schmendrik" (eigenlijk hetzelfde als Schmuck). Net zoals in het Nederlands kennen we ook Mazel Tov (met 1 v dus) en Meshuga, wat dus "gek" betekend.
Taal is best interessant. Hier een leuke link die ik zojuist vond:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Lists_of_English_words_of_foreign_origin
Ik had dus geen idee dat woorden als "Pickle", "Booze", en "Landscape" gewoon uit het Nederlands komen.
Proud to be American.
Hier woon ik."Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin