Leuk topic! Ik woon dus sinds twee jaar in Frankrijk en werk in een restaurant met gasten uit heel Europa. Ik ben gekomen met een basiskennis Frans. Ik was niet te verstaan in het begin door mijn accent. Ook telefoneren is een ramp, de eerste keer dat ik belde dat ik te laat zou komen op mijn werk hebben ze er zelfs de haak erop gegooid, ik heb er nog steeds een telefoontrauma door

Maar op een gegeven moment merk je gewoon dat mensen je zonder of met weinig herhalen begrijpen voor de telefoon. En als mensen me belachelijk lopen te maken om hun accent vraag ik ze hoeveel talen de ander spreekt. Zijn ze snel stil :p Of ik laat achteloos vallen:"tja, ik spreek nu eenmaal zes talen met een accent, désolée"
Gekomen dus met een goed niveau Engels (C1/C2), en redelijk niveau Frans (B1/B2) en een basiskennis Duits (A2/B1) (
zie hier voor de niveaus, ook handig voor in CV's enzo) Mijn Engels is dus nu slechter geworden, maar mijn Frans en Duits dus zeker één of twee niveaus hoger. In het schriftelijk Frans begint nu te komen dat de meeste grammaticafouten eruit zijn, maar dat de tekst gewoon niet Frans is; de wijze van schrijven is zo anders. (dit merk ik aan stukjes die ik voor Wikipedia schrijf) Ook mijn Nederlands is slechter geworden, DT-fouten en fout gebruik van uitdrukkingen beginnen steeds meer op te komen
De grote grap is dat ik nu ook Spaans en Italiaans begin te spreken. Het is verbazingwekkend dat je met een basiskennis (wat zinnetjes en werkworden als zijn, hebben, kunnen, willen) heel veel kan doen. Een gast zei vandaag zelfs dat ik "goed" Italiaans sprak, niet veel maar wel genoeg. En daar gaat het om, ze zien/horen dat ik moeite voor ze doe. (ook goed voor de fooi overigens

) Die talen leer ik overigens met verschillende zelfstudieboekjes en collegae die die taal als moedertaal hebben.
Helemaal leuk is het natuurlijk als ik op zes verschillende tafels zes verschillende talen heb. Ik haal altijd alles door elkaar tot hilariteit van de gasten. En natuurlijk blijft de vraag "hoeveel talen spreekt u eigenlijk" onbetaalbaar, zeker voor een van oorsprong beta... Die talenleraren van de middelbare school moesten eens weten
[ Bericht 3% gewijzigd door tim2308 op 19-05-2008 03:06:22 ]
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan