abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50043095
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 15:26 schreef SeLang het volgende:

[..]

In Belgie moest ik altijd cash afrekenen bij de dokter.
Dat was ik niet gewend
Kennen ze zwart doen alee he. Iedereen heeft daar intresse in zwart doen, en dat schuiven ze ook niet onder stoelen of banken.

Woon in belgie, welbekende grensdorpje poppel waar inmiddels meer dan de helft van nederlandse komaf is Werk gewoon in nederland dus ben een zogenoemde grensarbeider.

Waarom? Huizen in nl duur en destijds in belgie nog redelijk te betalen. (waar de prijzen nu ook behoorlijk zijn gestegen)

Verder denken nederlanders dat alles in belgie kan, bijv zomaar even een aanbouw aan je huis maken zonder vergunning maar die tijd is een beetje voorbij.

Kijk trouwens uit naar de verkiezingen, ben benieuwd wat er zal gebeuren

[ Bericht 13% gewijzigd door mikezwet op 02-06-2007 21:53:41 ]
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
pi_50052999
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 21:45 schreef mikezwet het volgende:
Kennen ze zwart doen alee he. Iedereen heeft daar intresse in zwart doen, en dat schuiven ze ook niet onder stoelen of banken.
Dokters zijn juist een van de weinigen die géén patiënten in het zwart kunnen doen, aangezien iedereen met dat papiertje naar de mutualiteit gaat en het grootste deel van de consultatiekost terug kan krijgen daar. Elke consultatie moet dus doorgegeven zijn.

Tandartsen daarentegen kunnen wel foefelen (terwijl ook bij hen terugbetaald wordt). Ze moeten bepaalde code's invoeren van de uitgevoerde behandeling, en adh daarvan wordt het percentage van de terugbetaling beslist. De onze geeft dus vaak andere code's in dan wat hij effectief uitgevoerd heeft, waardoor ik meer terugkrijg (kan tot 10¤ schelen), en hij zijn prijs gewoon naar de bovenliggende 5¤'s afrond. Hij is blij met wat meer inkomsten, ik ben blij met een goedkopere eindprijs.

Wat betreft die aanbouw bij je huis, dat kan je nog steeds doen hoor. Op voorhand moet je gewoon even informeren in hoeverre je er de basisregels niet mee overschrijdt (zonevreemd bouwen mag niet, inkijk hebben bij de buren ook niet en te dicht (dichter dan 3m ofzo) naar de perceelsgrens opschuiven mag ook niet). Dan moet je gewoon even naar stedenbouw, informeren wat de boete + regularisatie van je overtreding kost, en je weet wat je erbij moet tellen. Zo mochten wij geen veranda bouwen, maar als we 7000¤ meer voorzagen (boete + registratie + hertekenen van ons huis) dan kon het dan weer wel. Gevolg is dat we nu een veranda staan hebben waar het niet mag. Tuinhuis hetzelfde (is te groot). Ramen in onze zijmuren hetzelfde.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_50053242
Ik woon in sinds 6 jaar in België en ik vind het hier behoorlijk kut.
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
http://www.flickr.com/photos/unioz/
pi_50053846
dan verhuis je toch gewoon terug?
  zondag 3 juni 2007 @ 10:52:15 #80
113173 Quannum
Well FOK! you!
pi_50054062
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 21:38 schreef Jump het volgende:

[..]

Wat studeer je in Gent en waar?
Journalistiek aan de Arteveldehs (Oude Houtlei, Bijloke). Ik heb een studiotje vlak bij de Oude Houtlei.
Jij studeert toch ook nog? En ook op kot?

Binnenkort weer Gentse Feesten!
Jusqu'ici tout va bien
pi_50054884
quote:
Op zondag 3 juni 2007 10:39 schreef Athmozz het volgende:
dan verhuis je toch gewoon terug?
Niet als ik nog bij mn ouders woon (kben 16)
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
http://www.flickr.com/photos/unioz/
pi_50056930
Ik was behoorlijk verbaasd toen ik een aanslag kreeg van belgie voor gemeente belasting terwijl ik er maar de laatste 3 maandan van 2004 heb gewoond. Bezwaarschriftje gestuurd en het werd vrij rap gecorrigeerd.

Wat ik wel vreemd vind is dat de belgische fiscus wil weten of je in nederland rente's heb genoten of intresten had in aandelen om daar vervolgens belasting over te heffen.

Op de aanslag personenbelasting word op je inkomen belasting geheven en vervolgens weer verminderd. Aan het einde word wel de gemeente belasting brekend over het netto inkomen. Dit is volgens mij te verglijken met WOZ in nederland.
  zondag 3 juni 2007 @ 12:55:27 #83
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_50056979
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:53 schreef mikezwet het volgende:
Ik was behoorlijk verbaasd toen ik een aanslag kreeg van belgie voor gemeente belasting terwijl ik er maar de laatste 3 maandan van 2004 heb gewoond. Bezwaarschriftje gestuurd en het werd vrij rap gecorrigeerd.

Wat ik wel vreemd vind is dat de belgische fiscus wil weten of je in nederland rente's heb genoten of intresten had in aandelen om daar vervolgens belasting over te heffen.

Op de aanslag personenbelasting word op je inkomen belasting geheven en vervolgens weer verminderd. Aan het einde word wel de gemeente belasting brekend over het netto inkomen. Dit is volgens mij te verglijken met WOZ in nederland.
De makkelijkste manier om hier je belastingen te ontduiken is nog altijd gewoon doen alsof je neus bloedt en je aangifte niet invullen. De kans dat ze het merken is nog altijd nagenoeg nihil ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 3 juni 2007 @ 13:06:01 #84
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_50057305
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:53 schreef mikezwet het volgende:

ik heb ook nog een te betalen belastingsbrief liggen... provinciale belasting ofzo?
snap niet goed wat ik hier (vlakbij Poppel) allemaal moet betalen..
had tijdje terug ook gemeentebelasting, wegenbelasting, huisvuilbelasting, weet ik veel wat nog meer-belasting...
en dat terwijl er in NL al maandelijks honderden euro's worden afgehaald van m'n loon...
waardeloos vind ik het, je houdt zo bijna niks meer over..
zorgverzekering 100,- in NL en daarnaast ook nog eens in België

ik heb echt het idee dat ik veel te veel betaal, maar hoe kom ik erachter waar?
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
  zondag 3 juni 2007 @ 13:08:53 #85
pi_50057407
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:06 schreef Parkinson_XTC het volgende:

[..]

ik heb ook nog een te betalen belastingsbrief liggen... provinciale belasting ofzo?
had tijdje terug ook gemeentebelasting, wegenbelasting, huisvuilbelasting, weet ik veel wat nog meer-belasting...
en dat terwijl er in NL al maandelijks honderden euro's worden afgehaald van m'n loon...

Als je in Vlaanderen woont: naar de Vlaamse Infolijn bellen, het nummer voor alle overheidsvragen : 1700
pi_50057638
quote:
Op zondag 3 juni 2007 10:52 schreef Quannum het volgende:
Binnenkort weer Gentse Feesten!
Idd, die zijn altijd super. Kan er al niet op wachten! 10 days off is altijd zooooooo goed. Vandejaar komen Martin Solveig, Laurant Garnier, Tiga en Stijn en nog een hele hoop ander volk. Jammer dat het 65¤ is voor 10days off, maar op zich valt dat goed mee als je ziet wie er allemaal langskomt (en dat het 10 dagen aan 1 stuk door is).

voor degenen die gaan, de bokes mé uflakke die op sintjacobs staan zijn echt goed!
  zondag 3 juni 2007 @ 14:15:24 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_50059502
quote:
Op zondag 3 juni 2007 12:55 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

De makkelijkste manier om hier je belastingen te ontduiken is nog altijd gewoon doen alsof je neus bloedt en je aangifte niet invullen. De kans dat ze het merken is nog altijd nagenoeg nihil ...
Als je je geld op een rekening in NL zet dan heb je geen roerende voorheffing op de rente.
Natuurlijk moet je dat opgeven bij de belgische belasting en dan moet je dat alsnog betalen...
Komen ze erachter als je dat niet opgeeft? Sinds een paar jaar worden er automatisch bankgegevens binnen de EU uitgewisseld.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Lieve Belg zondag 3 juni 2007 @ 14:17:25 #88
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_50059583
quote:
Op zondag 3 juni 2007 10:52 schreef Quannum het volgende:

[..]

Journalistiek aan de Arteveldehs (Oude Houtlei, Bijloke). Ik heb een studiotje vlak bij de Oude Houtlei.
Jij studeert toch ook nog? En ook op kot?

Binnenkort weer Gentse Feesten! [afbeelding]
Nee, ik woon aan de rand van Gent. Dit jaar mijn laatste jaar gedaan aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven, aan het Rabot. Met de tram en fiets stond ik dan op een goede 30 minuutjes thuis.

Spijtig dat ik de ganse maand juli moet werken, maar in het weekend zijn het ook Feesten hé
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_50059876
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:15 schreef SeLang het volgende:
Komen ze erachter als je dat niet opgeeft? Sinds een paar jaar worden er automatisch bankgegevens binnen de EU uitgewisseld.
Wordt totaal niet gecontroleerd, dus gewoon negeren die handel.

Je mag trouwens maar een bepaald bedrag aan intresten ontvangen als koppel, of anders moet je die intrest (waar je al RV over betaald hebt) nog eens ingeven bij je belastingen als inkomsten. De mooiste techniek daar is om een rekening op naam van de man en een op naam van de vrouw te openen, en het bedrag is direct verdubbeld . De bank gaat er zelf alleen op reageren als op 1 rekening de intrest te hoog oploopt.
pi_50059902
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:17 schreef Jump het volgende:
Nee, ik woon aan de rand van Gent. Dit jaar mijn laatste jaar gedaan aan de Katholieke Hogeschool Sint-Lieven, aan het Rabot. Met de tram en fiets stond ik dan op een goede 30 minuutjes thuis.
Welke richting? ik zit daar in de EM
quote:
Spijtig dat ik de ganse maand juli moet werken, maar in het weekend zijn het ook Feesten hé
Ik ga heel de week, en dan overdag gaan werken . Het voordeel is dat waar ik werk ongeveer al het personeel dagelijks naar de feesten gaat, dus ik ben even suf of de rest
  Lieve Belg zondag 3 juni 2007 @ 14:32:28 #91
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_50060024
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:27 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Welke richting? ik zit daar in de EM
Ik heb er ICT gedaan.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_50060763
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 13:30 schreef Jerruh het volgende:
ik ga met mijn vriend zeer waarschijnlijk een huisje bouwen in Kapele/brasschaat, maar ik moet daar toch eens goed over nadenken.
Kapele? Kapellen zal je bedoelen.
En Brasschaat, dat is mijn hometown. Meest leefbare gemeente ter wereld, jaja.
pi_50061609
quote:
Op zondag 3 juni 2007 13:06 schreef Parkinson_XTC het volgende:

[..]

Ik heb als inwoner van belgie, belasting plichting in nederland
** Gemeente inzamelen en verwijderen van afvalstoffen: 37,00
** Provincie belasting: 13,00
** 6% gemeente belasting op je netto inkomen, iets van 988 over 2005
** Wegenbelasting 418,62 (bij aanschaf komt er ingebruikname bij)
** Ziektenkosten belgie 5,50 per maand (naast de 68 euro in nederland)
** Onroerende voorheffing (Kadastraal inkomen) Heb ik ooit eens een rekening van gehad maar zit nu denk in die gemeente belasting.

Opzich valt het allemaal wel mee omdat je in nederland ook WOZ, hoogheemraadschap en rioolbelasting (heeft belgie wel riool ) moet betalen. Tevens is de wegenbelasting een stuk lager voor een gemiddelde auto en heb je bij aanschaf geen BPM. Koop je een auto met veel pk's moet je in de tabel kijken en dan betaal je best veel ingebruikname (elke keer als de auto van eigenaar veranderd) en ook veel wegenbelasting.

Ieder land heeft zijn voor en nadelen financieel, maar in het geval van emigratie is het wel lastig om alles uit te zoeken vooral als je een drukke baan ect hebt. Ik adviseer lid te worden van stichting grensarbeid. Je krijgt dan een soort intake gesprekje waarbij je vragen kwijt kan en waarbij jou situatie even word belicht en je kan altijd bellen of mailen met vragen.
Verder kan je heel veel opzoeken op internet natuurlijk, waar ik zelf veel aan heb gehad is: http://hbrouns.cdenv.be/ oa voor invullen belasting formulieren ect.

Wat ik trouwens niet snap is dat ik niet mag stemmen in belgie voor de landelijke verkiezingen. Ik mocht ook niet in nederland stemmen

[ Bericht 3% gewijzigd door mikezwet op 03-06-2007 15:31:00 ]
pi_50062015
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:25 schreef mikezwet het volgende:

[..]

Ik heb als inwoner van belgie, belasting plichting in nederland
** Gemeente inzamelen en verwijderen van afvalstoffen: 37,00
** Provincie belasting: 13,00
** 6% gemeente belasting op je netto inkomen, iets van 988 over 2005
** Wegenbelasting 418,62 (bij aanschaf komt er ingebruikname bij)
** Ziektenkosten belgie 5,50 per maand (naast de 68 euro in nederland)
** Onroerende voorheffing (Kadastraal inkomen) Heb ik ooit eens een rekening van gehad maar zit nu denk in die gemeente belasting.

Opzich valt het allemaal wel mee omdat je in nederland ook WOZ, hoogheemraadschap en rioolbelasting (heeft belgie wel riool ) moet betalen. Tevens is de wegenbelasting een stuk lager voor een gemiddelde auto en heb je bij aanschaf geen BPM. Koop je een auto met veel pk's moet je in de tabel kijken en dan betaal je best veel ingebruikname (elke keer als de auto van eigenaar veranderd) en ook veel wegenbelasting.

Ieder land heeft zijn voor en nadelen financieel, maar in het geval van emigratie is het wel lastig om alles uit te zoeken vooral als je een drukke baan ect hebt. Ik adviseer lid te worden van stichting grensarbeid. Je krijgt dan een soort intake gesprekje waarbij je vragen kwijt kan en waarbij jou situatie even word belicht en je kan altijd bellen of mailen met vragen.
Verder kan je heel veel opzoeken op internet natuurlijk, waar ik zelf veel aan heb gehad is: http://hbrouns.cdenv.be/ oa voor invullen belasting formulieren ect.

Wat ik trouwens niet snap is dat ik niet mag stemmen in belgie voor de landelijke verkiezingen. Ik mocht ook niet in nederland stemmen
dat is vreemd, je mag (moet i.g.v. België) toch stemmen voor het land waarvan je een paspoort bezit, neem ik aan?
MaarVoorEenToverspreukVanKwaliteitBenJeZomaar1000GuldenKwijt
EnNaarEenBeetjeToverboekBenJeTochWel50JaarOpZoek
EnDeHeleCursusTovenaarDuurt125Jaar-DatBrengtieAllemaalNietOp-IkDenkDattieVoorTBeginAlStopt
ZelfsDeOmaVanZijnOmaHadNooitEenTovenaarsdiploma
  zondag 3 juni 2007 @ 15:49:10 #95
pi_50062139
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:25 schreef mikezwet het volgende:

Vanop de federale portaalsite:
quote:
Mogen de buitenlanders stemmen in België?

Buitenlanders hebben geen stemrecht, behalve de burgers van de Europese unie voor de gemeenteraadsverkiezingen en voor de verkiezingen van het Europees Parlement en de burgers buiten de Europese Unie voor de gemeenteraadsverkiezingen.

Om als buitenlander te kunnen deelnemen aan de gemeenteraadsverkiezingen (niet aan de provincieraadsverkiezingen) en aan de verkiezing van het Europees Parlement moet men:

- de nationaliteit van een van de andere 26 landen van de Europese Unie hebben,

- ingeschreven zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister in een Belgische gemeente (verblijfplaats in België) ten laatste op de dag van de afsluiting van de kiezerslijst;

- ten minste 18 jaar zijn op de dag van de verkiezingen;

- ingeschreven zijn op de kiezerslijst na het invullen van een aanvraagformulier dat gratis ter beschikking is bij het gemeentebestuur. Dit formulier moet ingevuld worden zelfs al is men reeds ingeschreven als kiezer voor het Europese parlement. Het moet ten laatste op de vooravond van de afsluiting van de kiezerslijst aan het gemeentebestuur worden overhandigd tegen een ontvangstbewijs. Het is het College van burgemeesters en schepenen die de goedkeuring geeft en schriftelijk meedeelt. In geval van weigering, is beroep mogelijk.

De erkenning als kiezer blijft geldig voor een nieuwe verkiezing (tenzij men schriftelijk afziet van de hoedanigheid van kiezer) en in geval van verandering van woonst in België. Opgepast, als men ingeschreven is als kiezer, is de stemming verplicht.
pi_50062182
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 19:34 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Ik kijk uiteraard meer naar de Nederlandse tv dan naar de Waalse, maar je vergeet andere dingen hé, wij drinken dezelfde bieren als de Walen , we hebben dezelfde keuken, we kijken naar dezelfde sporten, ...

Overigens hoort Vlaanderen zeker niet meer bij Nederland dan we bij Wallonie zouden horen. Vlaanderen hoort een aparte staat te zijn ...
Tja, zo weet ik er ook wel een paar. Zo lijkt de politieke cultuur van Vlaanderen meer op die in Nederland dan op die in Wallonie. Vlaamse politici bijvoorbeeld, hechten net als de Nederlandse aan een verantwoord begrotingsbeleid. Ook qua economie, welvaart en onderwijs lijkt Vlaanderen veel meer op Nederland dan op Wallonie. Volgens mij lijkt Vlaanderen in alle dingen die er echt toe doen meer op Nederland dan op Wallonie.

Het is tijd om thuis te komen broeders...
  zondag 3 juni 2007 @ 15:52:56 #97
pi_50062222
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:51 schreef Oma het volgende:

[..]

Tja, zo weet ik er ook wel een paar. Zo lijkt de politieke cultuur van Vlaanderen meer op die in Nederland dan op die in Wallonie. Vlaamse politici bijvoorbeeld, hechten net als de Nederlandse aan een verantwoord begrotingsbeleid. Ook qua economie, welvaart en onderwijs lijkt Vlaanderen veel meer op Nederland dan op Wallonie. Volgens mij lijkt Vlaanderen in alle dingen die er echt toe doen meer op Nederland dan op Wallonie.

Het is tijd om thuis te komen broeders...
Ach kom, om een Waal en Vlaming op gelijk welk vlak te verenigen moet je er maar gewoon een Hollander naast zetten ...
pi_50062269
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:52 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ach kom, om een Waal en Vlaming op gelijk welk vlak te verenigen moet je er maar gewoon een Hollander naast zetten ...
Dat klopt. Wat dat betreft heeft 177 jaar Belgische indoctrinatie van de Vlamingen goed gewerkt.
  zondag 3 juni 2007 @ 15:58:36 #99
pi_50062343
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:55 schreef Oma het volgende:

[..]

Dat klopt. Wat dat betreft heeft 177 jaar Belgische indoctrinatie van de Vlamingen goed gewerkt.
Ach kom, doorheen de geschiedenis is Vlaanderen eigenlijk nooit echt lang deel van Nederland geweest hé. Wij zijn geen Nederlanders. Wij zijn Vlamingen.
pi_50062704
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:58 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ach kom, doorheen de geschiedenis is Vlaanderen eigenlijk nooit echt lang deel van Nederland geweest hé. Wij zijn geen Nederlanders. Wij zijn Vlamingen.
Dat kan mischien wel kloppen. Maar het is een feit dat de Vlaamse identiteitsvorming pas echt goed op gang kwam na de grove onderdrukking door het Belgische regime. Feit is ook dat verschillende Vlaamse steden meededen met de Unie van Utrecht, en Willem I in 1830 bijna smeekten om hun te beschermen tegen de dolgedraaide Franstaligen. Je kan toch moeilijk volhouden dat de Vlamingen beter af waren in Belgie, dan in de Verenigde Nederlanden. Of vind jij wel dat de Vlamingen het beter kregen na 1830? Nog in de Eerste Wereldoorlog werden de Vlamingen gebruikt als kanonnenvoer door de Walen. En dan heb jij het over hoeveel de Vlamingen wel niet gemeen hebben met de Walen? Stel je eens voor wat Vlamingen en Nederlanders samen hadden kunnen bereiken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')