abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50528930
quote:
Dat is zowat met elk dialect zo, als ik plat Gents begin te praten lijkt het mij ook dat je als niet-gentenaar een probleem hebt. Op school zitten er bij mij veel westvlamingen, en er zijn er van al die gasten misschien 1 of 2 die ik niet goed begrijp, de rest heeft gewoon een vreemd klinkende uitspraak, maar voor de rest zijn ze perfect te verstaan.
Tegen Nederlanders spreek ik Algemeen Nederlands indien nodig.
Ik ben een oostvlaming en ik begrijp de westvlaamse studenten heel goed. Na een tijdje neem je ook wat dingetjes van mekaar over.

Ik begrijp ook niet alle Nederlanders hoor.
De Nederlanders ondertitelen zelf "Van Jonge Leu En Oale Grond", en eerlijk gezegd zou ik maar de helft van dat dialect snappen zonder de ondertiteling.

Dat heef toch een zekere charme, zolang je maar niet de standaardtaal verwerpt?
pi_50562477
Whoopsydaisy en belgen gaat prima samen, geloof ik. Zeker de marokkaanse belgen, hahaha! Ik ben verliefd op Brussel!
pi_50658011
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 20:56 schreef zuiderbuur het volgende:

Ik begrijp ook niet alle Nederlanders hoor.
De Nederlanders ondertitelen zelf "Van Jonge Leu En Oale Grond", en eerlijk gezegd zou ik maar de helft van dat dialect snappen zonder de ondertiteling.
Haha gij verstaat dan nog de helft... ik kom zelf uit Nederland en ik versta zo goed als niets van Twents. 't Trekt ook wel een beetje op Westvlaams vind ik, al kunnen ze de G wel uitspreken, wat een zegen is. Maar ze spreken wel zo van "loep'm" (lopen) en al.

Goed, dit is mijn eerste post op FOK. Ik "ben" Nederlander, maar moet me inhouden om hier niet "ik zen nen Hollander" te schrijven. Ik woon nu bijna een jaar in Belgie en heb het Vlaams aardig overgepakt, al blijft men aan mijn tongval nog wel horen dat ik van Nederland ben (West-Friesland, familie van Texel, en deer ben ik groos op!).

Ik woon hier in Leuven en voel me best op mijn gemak, afgezien van het feit dat er nu examentijd is, wat natuurlijk niet erg sfeerverhogend werkt.

Over de "Hollander-haat"... er is natuurlijk een groot verschil tussen plagende grapjes over en weer ("geintjes" zouden we in NL zeggen ), waar ik zelf best mee kan lachen, en echte vooroordelen.
Dat laatste bestaat ook. Ik heb het zelfs mogen meemaken dat ik verliefd was op een schoon Vlaams "meske", en dacht dat ik toch wel kansen maakte, maar te horen kreeg: "ik wil u ni, omda ge nen Hollander zijt".
Tja... zegt meer over zo'n meisje en haar familie dan over Belgie als land, maar dat zo'n mensen rondlopen, da's al erg genoeg.
Zij wilde ook echt niets van Nederland weten, keek uit principe niet naar Nederlandse films of tv ("ik kijk daar ni henne") en weigerde om "Hollands" (=Standaardtaal) te "klappen". Dat heeft er dan wel voor gezorgd dat ik mijn Vlaams snel heb kunnen bijspjjkeren, waarvoor dank - maar voor het overige was mijn contact met haar geen al te aangename tijd.

Ma bon, niettemin voel ik mij erg thuis hier in "Leive" en voorlopig ben ik er nog niet weg!
Groen Zwart Texels in 't Hart
  woensdag 20 juni 2007 @ 17:32:05 #229
3869 David
Drum the drums
pi_50659357
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 16:48 schreef Plaas het volgende:

[..]

Haha gij verstaat dan nog de helft... ik kom zelf uit Nederland en ik versta zo goed als niets van Twents. 't Trekt ook wel een beetje op Westvlaams vind ik, al kunnen ze de G wel uitspreken, wat een zegen is. Maar ze spreken wel zo van "loep'm" (lopen) en al.

Goed, dit is mijn eerste post op FOK. Ik "ben" Nederlander, maar moet me inhouden om hier niet "ik zen nen Hollander" te schrijven. Ik woon nu bijna een jaar in Belgie en heb het Vlaams aardig overgepakt, al blijft men aan mijn tongval nog wel horen dat ik van Nederland ben (West-Friesland, familie van Texel, en deer ben ik groos op!).

Ik woon hier in Leuven en voel me best op mijn gemak, afgezien van het feit dat er nu examentijd is, wat natuurlijk niet erg sfeerverhogend werkt.

Over de "Hollander-haat"... er is natuurlijk een groot verschil tussen plagende grapjes over en weer ("geintjes" zouden we in NL zeggen ), waar ik zelf best mee kan lachen, en echte vooroordelen.
Dat laatste bestaat ook. Ik heb het zelfs mogen meemaken dat ik verliefd was op een schoon Vlaams "meske", en dacht dat ik toch wel kansen maakte, maar te horen kreeg: "ik wil u ni, omda ge nen Hollander zijt".
Tja... zegt meer over zo'n meisje en haar familie dan over Belgie als land, maar dat zo'n mensen rondlopen, da's al erg genoeg.
Zij wilde ook echt niets van Nederland weten, keek uit principe niet naar Nederlandse films of tv ("ik kijk daar ni henne") en weigerde om "Hollands" (=Standaardtaal) te "klappen". Dat heeft er dan wel voor gezorgd dat ik mijn Vlaams snel heb kunnen bijspjjkeren, waarvoor dank - maar voor het overige was mijn contact met haar geen al te aangename tijd.

Ma bon, niettemin voel ik mij erg thuis hier in "Leive" en voorlopig ben ik er nog niet weg!
Sja domme en kortzichtige mensen heb je overal, spijtig genoeg .

In elk geval welkom op FOK! en veel plezier in Leuven
pi_50660240
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 16:48 schreef Plaas het volgende:

[..]

word jij verliefd op zo'n kortzichtig meisje?
Enfin, ik heb zelf 'op kot' gezeten in Leuven en kom er nu nog regelmatig, zalige studentenstad ! Als je ideetjes wil voor uitgaansplekken of feestjes, let me know
pi_50660712
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 18:02 schreef BramKVO het volgende:

[..]

word jij verliefd op zo'n kortzichtig meisje?
Helaas wel, en het heeft nog voortgeduurd ook. Behalve kortzichtig was ze sowieso nogal "bijzonder", om het op die manier uit te drukken, en wat de ene keer een duidelijk nee was werd later weer een ja. Het ene moment was ik het enige wat haar recht hield en iets later de bron van alle ellende in haar leven.
Langzaamaan is die verliefdheid verschoven richting een soort psychologische interesse, want vrouwen zijn dan misschien raar, zij sloeg wel alles. Maar dus ook in positieve zin - ik kwam ze vandaag weer even tegen en hoewel ik echt niet verliefd meer ben, begrijp ik nog wel waar ik het destijds vandaan haalde.
Achja.

Op zo'n momentem hebt ge kroegen nodig In Leuven kom ik dan ook op veel plaatsen.
Mijn stamcafe is "Inn 't joor ieen" in de Ravenstraat, een zalig Leuvens volkscafe. Verder kom ik geregeld in de Wiering, de Wentelsteen, de Blauwe Schuit en het Vliegend Varken. Stuk voor stuk biercafes, want ik ben niet voor de mooie stranden naar Belgie gekomen, natuurlijk
De Stapleton bezoek ik nog wel eens voor de Guinness en de sfeer op de echte Ierse avonden.
Als Letterenstudent (Nederlands en -sorry- Duits) kom ik natuurlijk ook nogal eens in de Fakbar letteren aan de faculteit (omgeving Blijde Inkomststraat).
Maar er valt nog veel te ontdekken, dat ben ik mij bewust.

Leuven is inderdaad heerlijk! 'k Ben hier toch liever dan in Antwerpen en Brussel. Dat is niet van dat ik niet tegen grote steden kan - ik ben ook erg gehecht aan Amsterdam - maar de sfeer is hier leuk, en jeugdig.
pi_50661088
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 18:19 schreef Plaas het volgende:

[..]

Op zo'n momentem hebt ge kroegen nodig In Leuven kom ik dan ook op veel plaatsen.
Mijn stamcafe is "Inn 't joor ieen" in de Ravenstraat, een zalig Leuvens volkscafe.
Als Letterenstudent (Nederlands en -sorry- Duits) kom ik natuurlijk ook nogal eens in de Fakbar letteren aan de faculteit (omgeving Blijde Inkomststraat).
haha, de Ravenstraat, heb ik nog min of meer een meisje zitten gehad Weet welk cafe je bedoelt, is wel iets speciaal ja
De fakbar letteren daarentegen ken ik van binnen en van buiten Vooral de themasfeestjes a la 'marginale avond', 'nederlandstalige avond', 'flugel night', ... zijn geweldige feestjes ! Ben er ih eerste semester nog enkele keren teruggeweest, waaronder naar het feestje de donderdagavond voor de kerstvakantie.
En, als ik je een gezellig danscafe mag aanraden : de 7 oaks, in een zijstraat van de tiensestraat. In een kelder, héél leuk voor een (fout) feestje.
pi_50661464
quote:
Op woensdag 20 juni 2007 18:33 schreef BramKVO het volgende:

[..]
De fakbar letteren daarentegen ken ik van binnen en van buiten Vooral de themasfeestjes a la 'marginale avond', 'nederlandstalige avond', 'flugel night', ... zijn geweldige feestjes ! Ben er ih eerste semester nog enkele keren teruggeweest, waaronder naar het feestje de donderdagavond voor de kerstvakantie.
Haha! Wie weet kom ik u dan nog tegen, het volgende semester. Ik ben de donderdag voor kerst niet in de Fak geweest, wel met oudjaarsavond. Nu ja, ik kom er nog geregeld. Dan kent gij vast ook wel mensen van Babylon hoe zalig is da....

*cliche komt opwellen*

wat een kleine wereld toch!

*excuses voor cliche*
pi_50663152
Ik kende (en ken) vooral mensen die Germaanse gestudeerd hebben inderdaad. Meesten zijn ook echter afgestudeerd vorig jaar, maar sommigen zitten er wel nog.
pi_50726513
quote:
Op zaterdag 16 juni 2007 11:54 schreef Oma het volgende:

[..]

En toch is het gek dat de Vlamingen ons zo haten. Wij zijn altijd beter voor ze geweest dan de Franstaligen.
Er is geen haat, er is gewoon gezonde rivaliteit. Daar is toch helemaal niks mis mee?
quote:
Nog in de Eerste Wereldoorlog werden de Vlamingen gebruikt als kanonnenvoer door de Walen
Om daar nog even op terug te komen: het is vreemd hoe zo'n "sprookje" bijna honderd jaar na datum nog steeds in stand wordt gehouden. Soms hoor je zelfs dat 80 tot 90% van de mannen in de frontlinie Vlamingen waren. Dat is dus de grootste onzin uit de Belgische geschiedenis hé. Historici hebben later bepaald dat het aantal Vlamingen zo tussen de 60 tot 70 % ligt. Een perfect logisch cijfer als je weet dat het leger ook gewoon uit 65% Vlamingen bestond.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 14:10:43 #236
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_50728263
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 13:23 schreef Heero87 het volgende:

[..]

Er is geen haat, er is gewoon gezonde rivaliteit. Daar is toch helemaal niks mis mee?
[..]

Om daar nog even op terug te komen: het is vreemd hoe zo'n "sprookje" bijna honderd jaar na datum nog steeds in stand wordt gehouden. Soms hoor je zelfs dat 80 tot 90% van de mannen in de frontlinie Vlamingen waren. Dat is dus de grootste onzin uit de Belgische geschiedenis hé. Historici hebben later bepaald dat het aantal Vlamingen zo tussen de 60 tot 70 % ligt. Een perfect logisch cijfer als je weet dat het leger ook gewoon uit 65% Vlamingen bestond.
Dat klopt, maar dat 'sprookje' komt voort uit het feit dat er toen géén enkele Nederlandstalige officier in het Belgische leger was en de voertaal er binnen puur het Frans was.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_50729290
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:10 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Dat klopt, maar dat 'sprookje' komt voort uit het feit dat er toen géén enkele Nederlandstalige officier in het Belgische leger was en de voertaal er binnen puur het Frans was.
Klopt, maar ergens was dat ook logisch. Het Frans was al van 1830 de voertaal in het leger. Je moet uiteindelijk één commandotaal kiezen hé, en dat is destijds het Frans geworden om verschillende redenen (als anti-reactie tegen Willem, omdat de meerderheid gewoon Frans kende en vooral doordat in de beginjaren van België veel hoge officiëren geïmporteerd werden uit Frankrijk, België had namelijk gewoon geen leger).

Dat het het Frans werd, werd in die tijd ook gewoon aanvaard. Zelfs de Vlamingen hadden daar geen probleem mee. De problemen en de Frontbeweging in het leger tijdens WOI zijn eigenlijk helemaal niet ontstaan vanuit de verhouding Vlaanderen-Wallonië, wel vanuit het houtaine gedrag van de officiers tegenover de soldaten. Omdat die officiers Franstalig waren, is dat zich dan gaan verweven met het communautaire, maar an sich had dat er helemaal niks mee te maken... Eigenlijk is die Frontbeweging veeleer ontstaan uit een sociaal conflict (hogere - lagere klassen) dan uit een communautair conflict. Dat is het pas later geworden. En zo zijn dan die verhaaltjes van 80-90% ontstaan...
pi_50729388
Heel eerlijk? Wat maakt het nou uit? Ik snap best dat het voor jullie diep zit enzo, maar met zulke discussies polariseert het probleem alleen maar verder. Dat, en het is (irritant) offtopic gelul voor mensen die naar België gaan verhuizen of er al wonen.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 14:47:25 #239
pi_50729578
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:41 schreef Whoopsydaisy het volgende:
Heel eerlijk? Wat maakt het nou uit? Ik snap best dat het voor jullie diep zit enzo, maar met zulke discussies polariseert het probleem alleen maar verder. Dat, en het is (irritant) offtopic gelul voor mensen die naar België gaan verhuizen of er al wonen.
Op zich maakt dat veel uit hoor. Zeker met de mogelijke staatshervorming nu.

Om het trouwen maar eens te duiden, in Nederland is men nu altijd bezig dat men per jaar zo'n 2000 miljoen ¤ verliest aan de EU die niet naar Nederland gaat. Wel Vlaanderen verliest jaarlijks meer dan 7000 miljoen Euro aan Wallonië. Geld van de Vlaamse belastingsbetaler die niet naar Vlaanderen gaat , maar die naar Wallonië gaat om er de tekorten te dekken.
pi_50731425
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 14:47 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Op zich maakt dat veel uit hoor. Zeker met de mogelijke staatshervorming nu.

Om het trouwen maar eens te duiden, in Nederland is men nu altijd bezig dat men per jaar zo'n 2000 miljoen ¤ verliest aan de EU die niet naar Nederland gaat. Wel Vlaanderen verliest jaarlijks meer dan 7000 miljoen Euro aan Wallonië. Geld van de Vlaamse belastingsbetaler die niet naar Vlaanderen gaat , maar die naar Wallonië gaat om er de tekorten te dekken.
Op die manier bouw je natuurlijk een enorme lethargie op, vergelijkbaar met die in Afrikaanse landen, waar men verslaafd is geraakt aan ontwikkelingshulp. Nu de franstalige liberalen in Wallonië gewonnen hebben, komt er dan geen kans om hier iets aan te doen? Een rechtgeaard liberaal moet natuurlijk tegen deze constructie zijn.
  vrijdag 22 juni 2007 @ 16:33:56 #241
pi_50733439
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 15:32 schreef Halinalle het volgende:

[..]

Op die manier bouw je natuurlijk een enorme lethargie op, vergelijkbaar met die in Afrikaanse landen, waar men verslaafd is geraakt aan ontwikkelingshulp. Nu de franstalige liberalen in Wallonië gewonnen hebben, komt er dan geen kans om hier iets aan te doen? Een rechtgeaard liberaal moet natuurlijk tegen deze constructie zijn.
Om dat eens te duiden, de Belgische cabaretier/cartoonist Kamagurka trok voor een tv-programma een tijdlang langs de Belgische grens (en dus ook grotendeels door Wallonië) , Kamagurka staat allesbehalve bekend als een "Flamigant" , maar zei in een kranteninterview na die tocht opvallend hetvolgende:

'Ik heb tijdens die tocht mijn ogen opengetrokken. Voornamelijk in Wallonië dan. Het cliché ze werken niet klopt wel degelijk. Ik zeg niet dat er geen geld meer naar Wallonië mag gaan, maar het is wél een probleem. Ik sprak er een meisje, in een straat met tien huizen, midden in de bossen. Ze wees me op een huis en zei: dat ga ik kopen. Ah ja, vroeg ik, wat voor job doe je dan? Nous, on ne travaille pas, zei ze, maar binnenkort gaat er iemand dood en met dat geld kopen we dat huis.'

'Er leven daar mensen waarvan de grootouders de laatste generatie is geweest die gewerkt heeft. Ze hebben hun ouders nooit zien werken en vinden het zelf heel normaal om niet te werken en geld te krijgen van de dop. Ze lopen rond in trainingspak en op Nikes. Ze maken kinderen en die gaan ook weer op de dop.'

'Ik heb tijdens mijn toer heel wat toestanden gezien waarvan je zegt: dat is risky business. Want hoe moet je dat oplossen? Pak hun dop af, denk ik dan. Wat moet je anders doen, om hen te laten beseffen dat je iets moet doen als je iets wil in het leven? Dat is de enige manier om die mensen te motiveren om normaal te functioneren.'
  vrijdag 22 juni 2007 @ 17:45:33 #242
54310 Keano
PSV / Celtic
pi_50735650
Paar weken geleden met een Afzuip in het sportkot waar de Champions League finale was te zien een PSV shirt aangetrokken met nr 6 Simons achterop;) Superveel aanspraak gehad en ze konden maar niet begrijpen dat een trotse Nederlander een shirt aantrok met een belg erop
"These four walls saw the rise and fall and your midnight getaway"
pi_50736046
quote:
Op vrijdag 22 juni 2007 17:45 schreef Keano het volgende:
Paar weken geleden met een Afzuip in het sportkot waar de Champions League finale was te zien een PSV shirt aangetrokken met nr 6 Simons achterop;) Superveel aanspraak gehad en ze konden maar niet begrijpen dat een trotse Nederlander een shirt aantrok met een belg erop
afzuip sportkot leuven
pi_50736174
Kom net van Belgie waren wel leuke dagen.
AFC AJAX
  maandag 25 juni 2007 @ 13:31:55 #245
183992 MadameEnglish
construire = bouwen
pi_50818201
Walen niet werken??? Jewel hoor, ik woon in wallonië en ik kan je verzekeren dat ze wel werken. Het ziet er soms wat armoedig uit, maar dat komt mij goed uit. Hoef ik teminste niet de hele zaterdag in de tuin staan te werken of het huis te poetsen. Walen gaan liever gezellig uit eten, op stap enzo. Ik hoor ze soms wel zeggen dat Nederlanders zo raar zijn met hun caravan. Dan vraag ik of ze soms denken dat er veel Franse en Duitse toeristen in de ardennen rondlopen, daarna zwijgen ze meestal.... Ze zijn echt heel gezellig (iedereen krijgt altijd een kus als je ze tegenkomt, zo joviaal), de scholen zijn ook goed (nog zo het oude stempel) en als je werkt valt hier echt wel te leven hoor!!
  maandag 25 juni 2007 @ 13:33:45 #246
pi_50818263
quote:
Op maandag 25 juni 2007 13:31 schreef MadameEnglish het volgende:
Walen niet werken??? Jewel hoor, ik woon in wallonië en ik kan je verzekeren dat ze wel werken. Het ziet er soms wat armoedig uit, maar dat komt mij goed uit. Hoef ik teminste niet de hele zaterdag in de tuin staan te werken of het huis te poetsen. Walen gaan liever gezellig uit eten, op stap enzo. Ik hoor ze soms wel zeggen dat Nederlanders zo raar zijn met hun caravan. Dan vraag ik of ze soms denken dat er veel Franse en Duitse toeristen in de ardennen rondlopen, daarna zwijgen ze meestal.... Ze zijn echt heel gezellig (iedereen krijgt altijd een kus als je ze tegenkomt, zo joviaal), de scholen zijn ook goed (nog zo het oude stempel) en als je werkt valt hier echt wel te leven hoor!!
Als je in de Ardennen woont heb je gelijk, maar die streek is dan ook veruit de welvarendste van Wallonië. Maar ga maar eens in de Borinage (de as Doornik-Mons-Charleroi) kijken of ze er werken , of rond Luik. In Flammenne, Seraing, ... Generaties en generaties werklozen zul je er vinden ... Net zoals Kamagurka ze beschreef.
  maandag 25 juni 2007 @ 14:54:14 #247
113173 Quannum
Well FOK! you!
pi_50821426
Dat kussen altijd bij de Walen!
Jusqu'ici tout va bien
  dinsdag 26 juni 2007 @ 18:28:49 #248
183992 MadameEnglish
construire = bouwen
pi_50866907
Generaties Werklozen? Ken ik toch echt niet.... Woon thans in Luik. Valt echt wel mee hoor. Zijn er in Nederland dan geen asociale mensen, mensen die niet willen werken? Zijn er geen werklozen? Het begrip 'huismoeder' kent men niet hier, als je thuis blijft voor de kinderen word je als werkloos beschouwd. Dan kom je al snel aan een hoog getal. Verder krijg je gewoon minder dan in Nederland als je werkloos bent. Is dat erg?
Heb ook een tijdje in Mons gewoond, daar is inderdaad een hoge werkloosheid, maar ook daar moet je kijken welke bevolking werkloos is...
  dinsdag 26 juni 2007 @ 18:34:41 #249
pi_50867082
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 18:28 schreef MadameEnglish het volgende:
Generaties Werklozen? Ken ik toch echt niet.... Woon thans in Luik. Valt echt wel mee hoor.
Allez kom , de werkloosheid in Seraing ligt boven de 50 % ...
pi_50868450
quote:
Op maandag 25 juni 2007 14:54 schreef Quannum het volgende:
Dat kussen altijd bij de Walen!
Zelf tussen mannen onder elkaar
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
http://www.flickr.com/photos/unioz/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')