quote:
Op vrijdag 7 november 2008 10:10 schreef maffemuts het volgende:Een kindje met trisomie heeft inderdaad zoals eerder aangegeven niet hoge levensverwachting, Trisomie is niet alleen een hartprobleem als extra, maar vaak ook vaatproblemen, spierproblemen (dit zie je vaak al bij de geboorte of zelfs al op echos door de houding van de hand en de lengte van de vingers) en de Longproblemen. en alle andere complicaties die optreden als gevolg hiervan.
( doe maar eens googlen op deze gen-afwijkingen )
Eigenlijk offtopic, maar ik kan het niet laten.
Dit is trouwens niet echt allemaal helemaal waar. Ja, de levensverwachting is lager (50-60 jaar), maar niet heel erg veel en die levensverwachting is eigenlijk telkens achterhaald omdat de behandeling voor de gezondheidsproblemen die bij Down horen steeds beter worden.
Mensen met Down hebben niet allemaal een hartprobleem, dit percentage is ongeveer 25 procent en lang niet alle voorkomende afwijkingen zijn even ernstig. De meeste zijn bovendien tegenwoordig goed te opereren en behandelen.
Spierproblemen zijn inderdaad ook veelvoorkomend, maar ook daar is tegenwoordig veel meer aan te doen dan vroeger. En over specifieke hand of long problemen ben ik eigenlijk nog geen info tegengekomen, ook niet dat je die bij geboorte of op echo's al ziet. De 20 weken echo geeft ook geen info/uitsluitsel over de aanwezigheid van Down syndroom.
Sowieso is de hele ontwikkeling van kinderen die nu worden geboren met Down veel beter dan enkele decennia geleden omdat ze nu goed worden gevolgd en gestimuleerd in hun ontwikkeling i.p.v. te verdwijnen in een inrichting zoals toen nog vrij gewoon was. Ik merkte zelf al heel gauw dat mijn eigen beeld ervan volledig achterhaald was en dat zal voor heel veel mensen gelden.