abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49991874
vruchtwaterpunctie

Nou zoals de meeste nu wel zullen weten ben ik zwanger van mijn nummer twee.
Totaal onverwacht maar ow zo welkom, en nu gaat het beginnen.
de meeste kunnen gelijk genieten (ik weet ook wel niet iedereen en meestal pas na de 12 weken)maar ik nog niet helemaal we gaan de molen in zoals dat heet.
Ik ben nu bijna 37 dus er moeten wat chromosomen nagekeken worden best eng .
17 july krijg ik dus mijn vruchtwaterpunctie omdat dit het betrouwbaars is en ik wel heel graag wil weten of alles goed is.
Ik heb besloten mee te werken aan een nieuw onderzoek dat als voordeel heeft dat ik binnen twee a drie dagen weet of alles in orde is.
Als ik op internet kijk zie ik alleen maar negatieve dingen staan over de puntie maar gelukkig ken ik er in mijn ongeving genoeg waar alles goed bij is gegaan en daar hou ik me aan vast.
Ben benieuwd naar de reacties en de ervaringen hier op Fok
groetjes Moedertjuh

[ Bericht 3% gewijzigd door Moedertjuh op 01-06-2007 10:05:30 ]
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:01:40 #2
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49992237
Beetje rare veronderstelling dat de meeste mensen gelijk kunnen genieten.
Voor heel veel mensen is het net zo goed spannend tot de 12 of 20 weken echo.

Ik zou nooit voor een vruchtwaterpunctie gaan.
Zou het geloof ik sowieso niet over mijn hart kunnen verkrijgen iets aan de zwangerschap te doen als het niet goed zou blijken te zijn. Als het kindje een ziekte zou hebben die niet vernigbaar is met leven dan zal dat vanzelf wel blijken en enige andere handicap die voor kan komen die niet levensbedreigend is... zo'n kindje zou gewoon welkom zijn hier.

En daarnaast vind ik de risico's op een miskraam te groot. Daarvoor is mijn zwangerschap me te dierbaar.
pi_49992321
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:01 schreef Brighteyes het volgende:
Beetje rare veronderstelling dat de meeste mensen gelijk kunnen genieten.
Voor heel veel mensen is het net zo goed spannend tot de 12 of 20 weken echo.

Ik zou nooit voor een vruchtwaterpunctie gaan.
Zou het geloof ik sowieso niet over mijn hart kunnen verkrijgen iets aan de zwangerschap te doen als het niet goed zou blijken te zijn. Als het kindje een ziekte zou hebben die niet vernigbaar is met leven dan zal dat vanzelf wel blijken en enige andere handicap die voor kan komen die niet levensbedreigend is... zo'n kindje zou gewoon welkom zijn hier.

En daarnaast vind ik de risico's op een miskraam te groot. Daarvoor is mijn zwangerschap me te dierbaar.
heb je wel gelijk in en was ook wel wat raar neergezet maar meestal is het wel zo bij mijn zoon vond ik het gelijk helemaal tegek nu ben ik toch ook wel bang en denk veel meer na zal de leeftijd wel zijn denk ik
pi_49992386
Hoe groot is de kans op een miskaam eigenlijk bij een punctie??
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:08:38 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49992469
Dit is wat ik zo gauw met mijn eerste google-hit vind:
quote:
Zijn er risico's aan de ingreep verbonden?
Er is een kans van 0,5% (1 op 200) dat er door de punctie zelf een miskraam volgt. Dit risico is iets kleiner dan het risico van de vlokkentest.
In procenten is het weinig, 1 op de 200 vind ik al meer klinken.
Het is heel persoonlijk denk ik hoor, voor de een is het een aanvaardbaar risico, voor de ander niet.
pi_49992529
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:08 schreef Brighteyes het volgende:
Dit is wat ik zo gauw met mijn eerste google-hit vind:
[..]

In procenten is het weinig, 1 op de 200 vind ik al meer klinken.
Het is heel persoonlijk denk ik hoor, voor de een is het een aanvaardbaar risico, voor de ander niet.
ik begrijp en respecteer jou mening maar ik sta niet achter een gehandicapt kind dus het is mijn keuze
hoop dat je dat ook begrijpt
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:10:47 #7
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_49992532
Ik heb zelf een punctie gehad en zou het niet weer opnieuw doen.
Natuurlijk zagen we toen het risico ook in en hebben we er goed over nagedacht. Maar nu ik weet wat ik had kunnen missen door die keus, zou ik niet meer opnieuw voor dit onderzoek kiezen.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:11:59 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49992571
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:10 schreef Moedertjuh het volgende:

[..]

ik begrijp en respecteer jou mening maar ik sta niet achter een gehandicapt kind dus het is mijn keuze
hoop dat je dat ook begrijpt
Je ziet mij toch ook nergens zeggen dat ik dat niet begrijp?
Je vraagt om meningen en ik geef aan wat ik voor mijzelf ervan vind.
pi_49992572
Wat is het verschil dan tussen wat hier besproken wordt en een vlokkentest??
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:12:44 #10
94046 PM-girl
pi_49992598
Ik geloof dat een vlokkentest eerder in de zwangerschap wordt gedaan dan een punctie van het vruchtwater.
Ik dacht ook dat een vlokkentest ietsje meer risico had dan de punctie.

Vlokkentest
Tijdens een vlokkentest wordt een klein stukje (vlokkig) weefsel van je placenta (moederkoek) weggenomen. Dit weefsel wordt onderzocht om te kijken of je kindje lijdt aan bepaalde aandoeningen, zoals het Downsyndroom.

Vruchtwaterpunctie
Het doel van een vruchtwaterpunctie is om al aan het begin van je zwangerschap vast te stellen of je kindje bepaalde afwijkingen heeft. Dit blijkt na onderzoek van een klein beetje vruchtwater, dat met behulp van een naald uit je baarmoeder wordt gehaald.

[ Bericht 42% gewijzigd door PM-girl op 01-06-2007 10:15:01 (aanvulling) ]
*
pi_49992671
Het verschil tussen beide is dat er bij de prenatale diagnostiek wordt gekeken naar afwijkin-gen in een reeds bestaande zwanger-schap, terwijl bij pré-implantatie genetische diagnostiek de analyse van de embryo's plaatsvindt vóór-dat er sprake is van een eigenlijke zwangerschap.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:16:43 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49992714
quote:
Wat is de vlokkentest?
De vlokkentest is een vorm van prenatale diagnostiek, waarbij een klein stukje (vlokkig) weefsel van de placenta (moederkoek) wordt weggenomen. Meestal gaat het om 20-50 mg, een duizendste deel van het totale placentaweefsel. De test kan via de vagina of via de buikwand verlopen:

Vlokkentest via de vagina

De vlokkentest via de vagina wordt na tien weken zwangerschap verricht. Met behulp van echobeeld schuift de arts een heel dun tangetje of buisje door de vagina en baarmoedermond tot in de placenta, waarna wat weefsel wordt weggenomen.

Vlokkentest via de buikwand

Na twaalf weken zwangerschap kan de vlokkentest via de buikwand worden gedaan. De arts bepaalt met de echo waar hij door de buikwand heen moet prikken om de punt van de naald in de placenta te kunnen schuiven. De weefselstukjes worden daarna met een injectienaald opgezogen.

Zijn er risico's aan de vlokkentest verbonden?
Bij de vlokkentest is er ongeveer 1 tot 2% kans (1 op 50) op een miskraam. Een deel van deze zwangerschappen zou echter ook zonder vlokkentest niet goed zijn gegaan. Uit recente onderzoeken blijkt dat bij een vlokkentest vóór de tiende zwangerschapsweek een iets vergroot risico bestaat op afwijkingen aan de ledematen en het gezicht van de baby. Bij een vlokkentest na de tiende week is dit risico niet vergroot; in Nederland wordt de vlokkentest vrijwel uitsluitend na tien weken verricht.
en
quote:
Wat is vruchtwateronderzoek?
Het vruchtwateronderzoek of de vruchtwaterpunctie is een vorm van prenatale diagnostiek, waarbij ongeveer 20 ml vruchtwater (10 -15% van de totale hoeveelheid) uit de baarmoeder wordt gehaald. Hiervoor prikt de arts met een dunne naald door de buikwand tot in de baarmoeder. Het echobeeld toont op welke plaats dit moet gebeuren. Daarna wordt de benodigde hoeveelheid vruchtwater in twintig tot dertig seconden opgezogen.

Zijn er risico's aan de ingreep verbonden?
Er is een kans van 0,5% (1 op 200) dat er door de punctie zelf een miskraam volgt. Dit risico is iets kleiner dan het risico van de vlokkentest.
Bron

De een is dus een stukje placenta, de ander vruchtwater.
Wist ik ook niet.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:16:53 #13
94046 PM-girl
pi_49992724
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:15 schreef Moedertjuh het volgende:
Het verschil tussen beide is dat er bij de prenatale diagnostiek wordt gekeken naar afwijkin-gen in een reeds bestaande zwanger-schap, terwijl bij pré-implantatie genetische diagnostiek de analyse van de embryo's plaatsvindt vóór-dat er sprake is van een eigenlijke zwangerschap.
Dat is niet het verschil tussen een vlokkentest en een vruchtwaterpunctie.
*
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:17:40 #14
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49992744
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:15 schreef Moedertjuh het volgende:
Wat ik er zo van begrijp zijn zowel vlokkentest als vruchtwater punctie 'prenataal onderzoek'.
pi_49992847
in iedergeval ik krijg een puntie en ik zeg eerlijk dat ik het doodeng vind maar ik heb er voor gekozen omdat ik zekerheid wil, heb twee verstandelijk gehandicapte nichtjes en hoewel dat schatjes zijn zie ik ook wat de toekomst voor ze brengt .
mijn broers en schoonzusjes staan voor 200% achter mijn beslissing en dat steunt mij genoeg
pi_49992996
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:16 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

en
[..]

Bron

De een is dus een stukje placenta, de ander vruchtwater.
Wist ik ook niet.
ik heb een hele map met info meegekregen van het ziekenhuis en daar staan toch een heel ander soort gegevens in over de kans op miskramen
en ik vind echt dat je 100 % gelijk hebt hoor ik wil dit kind ook absoluut niet kwijt maar het is gewoon een keuze die ik heb gedaan en ik hoop echt en zal bidden en bidden dat alles goed gaat .
het is voor mij namelijk ook een wonder dat ik uberhaubt nog zwanger ben geraakt
heb jaren geleden de heel medische molen al gehad i.v.f ixi maar dat wilde niet .
  Moderator vrijdag 1 juni 2007 @ 10:25:37 #17
5428 crew  miss_sly
pi_49993008
pre-implantatie kan alleen plaatsvinden in combi met ivf-icsi, omdat het embryo voor terugplaatsing (implantatie) wordt onderzocht.

Een eventuele zwangerschap zou mij ook erg dierbaar zijn, heb er dan lang genoeg op gewacht. Toch zou ik wel kiezen voor een test (nog niet over nagedacht welke, maar als ik dit lees, de vruchtwaterpunctie) omdat ik denk dat een ernstig gehandicapt kind een grotere last is dan wij aan kunnen/op ons willen nemen. En ik denk dat wij in het geval van een engatieve uitslag wel bereid en in staat zijn om de zwangerschap af te breken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:26:17 #18
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49993033
ik denk niet dat ik het zou doen. Ik wil niet bewust de kans op een miskraam groter maken.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:26:40 #19
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49993043
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:25 schreef miss_sly het volgende:
pre-implantatie kan alleen plaatsvinden in combi met ivf-icsi, omdat het embryo voor terugplaatsing (implantatie) wordt onderzocht.

Een eventuele zwangerschap zou mij ook erg dierbaar zijn, heb er dan lang genoeg op gewacht. Toch zou ik wel kiezen voor een test (nog niet over nagedacht welke, maar als ik dit lees, de vruchtwaterpunctie) omdat ik denk dat een ernstig gehandicapt kind een grotere last is dan wij aan kunnen/op ons willen nemen. En ik denk dat wij in het geval van een engatieve uitslag wel bereid en in staat zijn om de zwangerschap af te breken.
Doen ze dat altijd?
  Moderator vrijdag 1 juni 2007 @ 10:28:01 #20
5428 crew  miss_sly
pi_49993079
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:26 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Doen ze dat altijd?
In ieder geval wordt vrouwen vanaf 36 jaar geloof ik die testen aangebode en aangeraden. Ik meen dat erover gedacht werd om ze standaard aan te bieden aan alle xzwangere vrouwen, maar weet niet of dat er al door is.

ik ben nu al 38, dus ik kom zeke rin aanmerking voor die testen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:29:27 #21
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49993129
Oh ik dus niet... Zeker met de icsi methode vind ik het toch wel heel wat, geen natuurlijke selectie meer. Wat nu als...
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:55:58 #22
11682 Moonah
Jolie femme
pi_49993872
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 09:48 schreef Moedertjuh het volgende:
Ik ben nu bijna 37 dus er moeten wat chromosomen nagekeken worden
Beetje erg kort door de bocht. Je hebt vanaf 36 jaar idd de keuze om eea prenataal te laten testen, maar om te zeggen "Ik ben 37 dús moet er wat nagekeken worden" is pure onzin.
Ik was ook zwanger op mijn 37e en wij hebben er heel bewust voor gekozen om geen prenataal onderzoek te laten doen. Niets, alleen 20wekenecho, omdat je daar geen miskraamrisico mee loopt.
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:21 schreef Moedertjuh het volgende:
in iedergeval ik krijg een puntie en ik zeg eerlijk dat ik het doodeng vind maar ik heb er voor gekozen omdat ik zekerheid wil, heb twee verstandelijk gehandicapte nichtjes
Ik kan me wel enigszins voorstellen dat als je al een grote zoon hebt, plus twee nichtjes die verstandelijk gehandicapt zijn, dat je dan extra huiverig bent voor de risico's die je op wat latere leeftijd loopt.
Echter, zoals jij het stelt klopt het niet. Bepaalde zaken worden met een punctie onderzocht. Maar dat is slechts een fractie van alles dat een ongeboren kind kan (gaan) mankeren. Tal van aandoeningen/'gebreken' zijn er niet mee aan te tonen. Om nog maar niet te spreken over alles dat evt tijdens je zwangerschap of de geboorte kan gebeuren.
Ik wil je niet bang maken hoor. Je hebt recht op de keuze die je maakt. Maar imo is het een stuk schijnzekerheid dat geboden wordt aan mensen die 'geen gehandicapt kindje' willen.

En dan erbij, ik zou er niet aan moeten denken een kind dat ik al voel bewegen in mijn buik te moeten laten weghalen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 10:56:54 #23
11682 Moonah
Jolie femme
pi_49993897
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 10:28 schreef miss_sly het volgende:

[..]

In ieder geval wordt vrouwen vanaf 36 jaar geloof ik die testen aangebode en aangeraden.
Wel aangeboden, niet aangeraden.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  † In Memoriam † vrijdag 1 juni 2007 @ 11:10:38 #24
3234 Slaapmeisje
Jompels nog es an toe
pi_49994306
Moedertjuh kun je niet eerst een combinatietest (bloedonderzoek + nekplooimeting via echo) laten uitvoeren om te kijken hoe hoog het risico is op een chromosomale afwijking voordat je een punctie laat doen? Of ben je al vastbesloten?
We moeten bereid zijn het leven dat we gepland hebben op te geven om het leven te vinden dat op ons wacht.
  vrijdag 1 juni 2007 @ 11:17:02 #25
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49994484
slaapmeis hoe gaat het nu eigenlijk met jou?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')