Na
The Championship 2005/2006 &
The Championship & Lower Leagues 2006/2007 nu het komend seizoen. Hopelijk wordt het weer erg boeiend en ga ik er weer een aantal wedstrijd live van meepikken.
The Championship:
The Championship heeft vanmiddag ook afscheid genomen van Derby, waardoor de indeling van volgend jaar bekend is. Op het eerste oog zit er niet echt een topfavoriet bij. De degradanten zijn niet echte grote clubs, hoewel Sheffield United dit jaar erg positief eruit sprong en Charlton een vaste PL-club aan het worden was. Toch was het leuker geweest als een grote naam als West Ham eruit was gevlogen, dat had The Championship nog meer aanzien gegeven. Zonder West Ham wordt het overigens ook genieten, met veel wedstrijden tussen aartsrivalen. Met de promotie van Blackpool wordt de derby tegen PNE weer in ere hersteld. Ook Scunthorpe v Hull is een leuke wedstrijd. Charlton mag dan wel zijn wonden likken van de degradatie, maar de kans om 2x de ploeg van Simon Jordan te verslaan klinkt erg aanlokkelijk. Ook de Steel City derby, de East Anglia derby en de Black Country derby (hoewel deze laatste wel erg vaak is gespeeld afgelopen jaar) klinken erg aantrekkelijk in de oren. Ikzelf ben erg benieuwd wat de kleintjes als Colchester, Scunthorpe en toch ook wel Blackpool (ondanks zijn grote verleden) er van gaan bakken. Dat deze 3 clubs in 2007/2008 in een hogere divisie zouden spelen dan Leeds United en Nottingham Forest had niemand 10 jaar geleden durven voorspellen. Bristol City lijkt me ook een mooie toevoeging aan de league en heeft het potentieel om hoog mee te draaien. Ik kijk al erg uit naar volgend seizoen.
Barnsley
Blackpool (P)
Bristol City (P)
Burnley
Cardiff City
Charlton Athletic (R)
Colchester United
Coventry City
Crystal Palace
Hull City
Ipswich Town
Leicester City
Norwich City
Plymouth Argyle
Preston North End
Queens Park Rangers
Scunthorpe United (P)
Sheffield United (R)
Sheffield Wednesday
Southampton
Stoke City
Watford (R)
West Bromwich Albion
Wolverhampton Wanderers
League One:
Volgend jaar Nottingham Forest v Leeds United op het 3e niveau. Eigenlijk bizar. Qua nieuwe club, buiten Leeds, weinig verrassingen. Luton en Southend zijn niet echt onverwachts gedegradeerd en 3 van de 4 degradanten van vorig jaar (Walsall, Swindon en Hartlepool) zijn teruggekomen. Alleen de MK Dons slaagden daar niet in. In plaats daarvan komen de Bristol Rovers erbij. Erg leuk, alleen jammer dat net dit jaar Bristol City 2e wordt en dus promoveert. Anders was er een leuke derby bijgekomen.
Bournemouth
Brighton & Hove Albion
Bristol Rovers (P)
Carlisle United
Cheltenham Town
Crewe Alexandra
Doncaster Rovers
Gillingham
Hartlepool United (P)
Huddersfield Town
Leeds United (R)
Leyton Orient
Luton Town (R)
Millwall
Northampton Town
Nottingham Forest
Oldham Athletic
Port Vale
Southend United (R)
Swansea City
Swindon Town (P)
Tranmere Rovers
Walsall (P)
Yeovil Town
League Two:
In tegenstelling tot League One vind ik dat er in League Two wel enkele verrassende nieuwe gezichten bij zijn gekomen. Morecambe en Dag & Red maken hun debuut in de League. Ik ben erg benieuwd hoe deze twee, relatief kleine, clubs het ervan afbrengen. Ook de clubs die vanuit League One zijn komen afdalen zijn verrassend. Misschien alleen Rotherham niet, want die begonnen met -10 punten aan de competitie. Toch is het snel gegaan met die club, die in 2005 nog in de Championship uitkwam. Waarmee het ook snel is gegaan is Bradford City. Van de Premier League naar League Two in 6 jaar is een knappe prestatie. Bradford City mag dus volgend jaar Dag & Red gaan ontvangen voor een competitiewedstrijd. Dat was niet alleen 6 jaar geleden te absurd om voor te stellen, maar zelfs voor dit seizoen zou dat een rare opmerking zijn geweest. Ook de andere twee degradanten had ik niet verwacht op dit niveau. Brentford werd de afgelopen twee jaren nog 4e en 3e in League One, maar dit jaar bleek dat Martin Allen erg belangrijk was voor de club, want het stortte als een kaartenhuis in elkaar. Chesterfield is ook een club die ik vooraf zeker niet bij de degradanten had ingeschaald. De club was al jaren een vaste waarde in League One. Voordeel van de degradatie van Chesterfield is dat volgend jaar de zeer beladen derby tegen Mansfield weer op het programma staat. Valt deze gunstig, dan zou ik daar wel naartoe willen gaan.
Accrington Stanley
Barnet
Bradford City (R)
Brentford (R)
Bury
Chester City
Chesterfield (R)
Dagenham & Redbridge (P)
Darlington
Grimsby Town
Hereford United
Lincoln City
Macclesfield Town
Mansfield Town
Milton Keynes Dons
Morecambe (P)
Notts County
Peterborough United
Rochdale
Rotherham United (R)
Shrewsbury Town
Stockport County
Wrexham
Wycombe Wanderers
The Conference:
Na de promotie van Morecambe is ook de indeling van de Conference duidelijk. Het belooft, op papier althans, een schitterende competitie te worden. Van boven komen Torquay en Boston erbij, terwijl van onder Droylsden, Histon, Salisbury en Farsley Celtic erbij zijn gekomen. Voor mij persoonlijk had ik liever wat andere clubs zien promoveren (vooral in zuid), maar nu ben ik erg benieuwd wat een kleine club als Farsley Celtic ervan gaat bakken. Een andere "nieuwe" naam is Ebbsfleet United. Deze lelijke naam komt in de plaats van het wat lugubere Gravesend & Northfleet. Dé wedstrijden van het seizoen worden de Devon derbies. Ik hoop ook dat die twee clubs samen gaan strijden om de topplaatsen, want dat geeft de competitie nog iets extra's (met een Torquay wat dan aan het langste eind gaat trekken). Ik hoop ook dat Oxford United (het lid) zijn gezicht hier weer eens laat zien, want dan kan dit topic een van de boeiendste worden op phoenix. Voor de rest hoop ik dat clubs als York, Aldershot en Woking (de über Conferenceclub) zich gaan mengen om de bovenste plekken. Van een aantal clubs ben ik ook erg benieuwd naar de prestaties dit seizoen. Niet omdat ik een zwak voor ze heb, maar door de wat aparte omstandigheden bij die clubs. Grays (veel geld, weinig resultaat afgelopen seizoen), Halifax (vorig jaar nog in de PO Final en nu bijna gedegradeerd), Rushden (het lek lijkt boven na een slecht jaar afgelopen seizoen), Weymouth (veel schulden, wat nu), Stevenage (vooraf een grote titelkandidaat, viel flink tegen), Boston (gaan die meteen doordegraderen) en Cambridge United (wat brengt het komende seizoen na de bijna-degradatie) zal ik aandachtig volgen. Ook ben ik benieuwd of een van de promovendi wat kan gaan verrassen dit jaar. Al met al veel redenen om uit te kijken naar het eerste seizoen van de Blue Square Premier League.
Aldershot Town
Boston United
Burton Albion
Cambridge United
Crawley Town
Droylsden
Ebbsfleet United
Exeter City
Farsley Celtic
Forest Green Rovers
Grays Athletic
Halifax Town
Histon
Kidderminster Harriers
Northwich Victoria
Oxford United
Rushden & Diamonds
Salisbury City
Stafford Rangers
Stevenage Borough
Torquay United
Weymouth
Woking
York City
Conference North/South:
Na de promotie van Farsley Celtic, een grote verrassing, is de Conference North voor volgend seizoen duidelijk. Het wordt echt genieten, want ik tel zo al 10 clubs die me wel aanspreken. Nieuw dit jaar zijn AFC Telford (de doorstart van voormalige Conference-grootheid Telford United) Burscough (ook gepromoveerd), Soutport (helaas gedegradeerd), Altrincham (dit jaar wel gedegradeerd) en Tamworth (eindelijk, zou ik bijna zeggen). Het is jammer dat Scarborough eruit is gevallen, want dan was het helemaal een leuke League geweest. Qua stadions lijken Leigh RMI (laatste jaar op Hilton Park), Workington, Altrincham, Barrow, Worcester en Southport me wel een bezoekje waard. Qua naam spreken Stalybridge Celtic en Gainsborough Trinity me vooral erg aan. Vorig jaar heb ik mijn Conference North ontmaagding meegemaakt en ik zou het niet erg vinden als ik volgend jaar weer een wedstrijd in deze divisie zou gaan bezoeken. Vooral Leigh RMI staat hoog op de lijst wegens het vervangen van het stadion.
Conference North:
Alfreton Town
AFC Telford United
Altrincham
Barrow
Blyth Spartans
Burscough
Gainsborough Trinity
Harrogate Town
Hinckley United
Hucknall Town
Hyde United
Kettering Town
Leigh RMI
Nuneaton Borough
Redditch United
Solihull Moors
Southport
Stalybridge Celtic
Tamworth
Vauxhall Motors
Worcester City
Workington
Afgelopen seizoen vond ik de Conference South erg saai. Gelukkig zijn er 2 saaie rukclubs gepromoveerd en wat er onderin uitging, is ook niet echt om enthousiast van te worden (al is Weston-Super-Mare nog wel een grappige naam en een leuk badplaatsje als je van vergane glorie houdt). Wat er allemaal bij is gekomen maakt me wel erg enthousiast: St. Albans City is de enige zuidelijke degradant uit de Conference, en die mogen dus met hun mooie Main Stand weer een keer proberen om te promoveren. Bath City heeft ook een geweldig stadion en ik ben blij dat die weer op de weg terug zijn (hopelijk promoveren ze naar de Conference). Ook Bromley is geen verkeerde club om erbij te hebben. Blijkbaar zit daar ook best wat geld, dus die zullen zeker niet onderin meedraaien volgend jaar. Maidenhead United vind ik zelf niet zoveel aan, maar is toch altijd wel een grote club geweest in het Engelse amateurvoetbal. Voor de rest zitten er nog wat clubs bij met aardige stadions, zoals Lewes, Dorchester Town en Sutton United. Ook Welling vond ik een erg leuke Main Stand hebben.
Conference South:
Basingstoke Town
Bath City
Bishop's Stortford
Bognor Regis Town
Braintree Town
Bromley
Cambridge City
Dorchester Town
Eastbourne Borough
Eastleigh
Fisher Athletic