abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49914829
Ik heb nu al sinds lange tijd 'n Chinese vriendin, ze heeft nu al 5 jaar in Nederland gewoont en gestudeerd en sinds kort werkt ze ook in Nederland. Aangezien wij graag bij elkaar willen blijven en zeker willen gaan trouwen in de toekomst heb ik een aantal vragen hoe het in zijn werk gaat:
- Als wij trouwen krijgt ze dan automatisch een Nederlands paspoort
- Moet ze ook 'n inburgerings examen doen
- Hoe werkt de gehele procedure

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!!!
a dirty mind is a joy forever
Forum admin Jump: webicon weggehaald wegens veiligheidswaarschuwing.
  woensdag 30 mei 2007 @ 07:25:35 #2
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_49915059
Ik zou zeggen: bel het IND
pi_49915149
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 04:58 schreef stribe het volgende:
Ik heb nu al sinds lange tijd 'n Chinese vriendin, ze heeft nu al 5 jaar in Nederland gewoont en gestudeerd en sinds kort werkt ze ook in Nederland. Aangezien wij graag bij elkaar willen blijven en zeker willen gaan trouwen in de toekomst heb ik een aantal vragen hoe het in zijn werk gaat:

Ga eens kijken op de website van de IND.

Daarop staan de verschillende situaties en voorwaarden ed. heel duidelijk vermeld.
pi_49915236
Hoe is ze hier? heeft ze hier al die tijd op een studenten visum gezeten?
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  woensdag 30 mei 2007 @ 08:45:11 #5
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_49915819
Het IND kennende zullen ze wel weer heel moeilijk gaan doen om op die manier je relatie en je toekomst met haar te verpesten. Helaas.
pi_49915982
Ik denk dat het belangrijk is om te weten of ze legaal of illegaal hier verblijft.; heeft ze inmiddels een verblijfsvergunning?
pi_49916511
Mocht het via Nederland niet lukken dan kun je het altijd via Belgie proberen.
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_49917022
Of alternatief een burger van de EER worden (je hebt dan wel recht op MAAR 50% van de bijstand mocht je er ooit in komen)
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
  woensdag 30 mei 2007 @ 09:53:08 #9
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_49917305
Ze zal zo ie zo een verblijfsvergunning aan moeten vragen. Als julle getrouwd zijn dan gaat dat een stuk makkelijker. Maar het blijft een hele papierwinkel.
Je bent als partner wel een aantal jaar financieel verantwoordelijk voor je partner, dwz dat als zij in de bijstand terecht komt de overheid dan een deel van het geld bij jouw zal proberen te innen. Ook als de relatie verbroken is.

Ik ken iemand die redelijk vroeg is getrouwd met zijn vriendin vanwegen de verblijfsvergunning aanvraag. Uiteindelijk is de realtie stuk gelopen maar omdat hij geen zin had in veel papierwerk en notaris zijn ze getrouwd in gemeenschap van goederen... Nou toen ze na 2 jaar uit elkaar gingen was dat nog een dure bedoeling ook hij had een huis, zij niet. Maar hij kon dus wel de heflt van zijn huis aan haar geven.

Moraal van het verhaal.. Als je eerder trouwt dan je normaal gesproken zou doen omdat dat handig is voor de verblijfsvergunning trouw dan onder huwelijkse voorwaarde.
Zijn jullie beide even arm kijk dan of er in de toekomst verschillen gaan ontstaan want ook dan zijn huwelijkse voorwaarden handig.
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:31:49 #10
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_49918594
quote:

Nee, trouwen betekent niet dat je de nederlandse nationaliteit krijgt. Het was zo dat je of 5 jaar op hetzelfde adres moest hebben gewoond als je niet getrouwd was, of drie jaar als je wel getrouwd bent.
Dus dat ze 5 jaar in Nederland heeft gewoond zegt niets, als het niet op jouw adres was.

Maar de IND verandert de spelregels voortdurend, dus het zal nu wel weer moeilijker zijn geworden.
quote:
Al een paar jaar het nieuws niet gevolgd?
quote:

de IND
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_49919410
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 09:53 schreef HarryP het volgende:
Ik ken iemand die redelijk vroeg is getrouwd met zijn vriendin vanwegen de verblijfsvergunning aanvraag. Uiteindelijk is de realtie stuk gelopen maar omdat hij geen zin had in veel papierwerk en notaris zijn ze getrouwd in gemeenschap van goederen... Nou toen ze na 2 jaar uit elkaar gingen was dat nog een dure bedoeling ook hij had een huis, zij niet. Maar hij kon dus wel de heflt van zijn huis aan haar geven.
Geen zin had in veel papierwerk

Denkt hij er nu anders over?

[ Bericht 1% gewijzigd door doshi op 30-05-2007 10:58:17 ]
pi_49919633
Ze zal een naturalisatietoets moeten doen, die o.a. test of ze voldoende Nederlands spreekt en kennis heeft van Nederland. Sommige schooldiploma's gelden als vrijstelling voor deze toets; dat zul je moeten navragen.
Ze moet haar Chinese nationaliteit inleveren.
Als jullie getrouwd zijn óf als ze aannemelijk kan maken dat ze flinke financiële verliezen lijdt als ze de Chinese identiteit verliest mag ze die houden; als de Chinese wet het niet toestaat dat ze deze opgeeft ook natuurlijk.

www.ind.nl
www.buitenlandsepartner.nl
pi_49920923
quote:
Nee, die zal ze apart aan moeten vragen. Ik adviseer eerst te naturaliseren en dan pas te trouwen. Doe je het andersom, moet je namelijk voor je huwelijk ook nog eens toestemming vragen bij de IND (M-46 procedure)
Ik ga er hierbij vanuit dat ze een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd heeft, anders wordt het wat ingewikkelder.
quote:
Voor naturalisatie is dat inderdaad verplicht, tenzij ze kan aantonen (bv diploma Nederlands, vrijstelling inburgering van de gemeente o.i.d) reeds ingeburgerd te zijn.
quote:
Zie www.ind.nl
pi_49921170
Nou eerst had ze inderdaad 'n studentenvisum, dat is nu inmiddels veranderd naar 'n werkvergunning. En waarom stel ik de vraag of zij dat inburgeringsexamen moet doen is omdat ik had gehoord dat je met bepaalde diploma's het examen niet hoeft te doen. Ze heeft net als mij Universiteit gedaan dus ik weet niet of je dan automatisch vrijstelling krijgt voor deze toets.

Maar bij de IND hadden ze ons verteld dat het zeker helpt bij de naturalisatie dat ze al die tijd al in Nederland heeft gestudeerd, daarom hebben we nog zo'n heisa gehad bij het omzetten van studentenvisum naar werkvergunning.

Uiteraard ga ik niet versneld met haar trouwen, en als de IND moeilijk gaat doen met hun papierwinkel voor iemand die wel in Nederland wil werken dan emigreer ik met haar naar 'n ander land.
pi_49921216
ah ik zie net dat je dus 'n Nederlands diploma moet hebben...
  woensdag 30 mei 2007 @ 11:51:59 #16
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_49921637
Ik denk niet dat een werkvergunning van invloed is op de inburgeringstoets, tenslotte kun je hier jaren werken zonder ooit Nederands te leren.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_49922341
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:41 schreef stribe het volgende:
Nou eerst had ze inderdaad 'n studentenvisum, dat is nu inmiddels veranderd naar 'n werkvergunning. En waarom stel ik de vraag of zij dat inburgeringsexamen moet doen is omdat ik had gehoord dat je met bepaalde diploma's het examen niet hoeft te doen. Ze heeft net als mij Universiteit gedaan dus ik weet niet of je dan automatisch vrijstelling krijgt voor deze toets.

Maar bij de IND hadden ze ons verteld dat het zeker helpt bij de naturalisatie dat ze al die tijd al in Nederland heeft gestudeerd, daarom hebben we nog zo'n heisa gehad bij het omzetten van studentenvisum naar werkvergunning.
Werkvergunning? Je bedoelt een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd, voor arbeid? Of een verblijfsvergunning voor verblijf bij partner, arbeid vrij toegestaan? (staat achterop haar pasje)
quote:
Uiteraard ga ik niet versneld met haar trouwen, en als de IND moeilijk gaat doen met hun papierwinkel voor iemand die wel in Nederland wil werken dan emigreer ik met haar naar 'n ander land.
De IND doet ALTIJD moeilijk...Hebben we aan Verdonk te danken
  woensdag 30 mei 2007 @ 13:12:59 #18
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_49924384
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 12:11 schreef Vhiper het volgende:

la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
  woensdag 30 mei 2007 @ 13:21:43 #19
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_49924708
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 12:11 schreef Vhiper het volgende:

Hebben we aan Job Cohen te danken.
pi_49925703
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:41 schreef stribe het volgende:
Je emigreert wel even naar een ander land? Naar China bedoel je?
pi_49927109
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:21 schreef HarryP het volgende:

[..]

Hebben we aan Job Cohen te danken.
Ja ja, aan hem ook, nu weer ontopic
pi_49927134
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 13:47 schreef doshi het volgende:

[..]

Je emigreert wel even naar een ander land? Naar China bedoel je?
Wat doet dat er toe?
  woensdag 30 mei 2007 @ 14:30:33 #23
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_49927277
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:25 schreef Vhiper het volgende:
Wat doet dat er toe?
Jij denkt dat Nederland het enige land is dat moeilijk doet over verblijfsvergunningen?
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
pi_49927560
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:30 schreef bug_me_not2 het volgende:

[..]

Jij denkt dat Nederland het enige land is dat moeilijk doet over verblijfsvergunningen?
Nope, wel een van de moeilijkste. De eisen liggen in Nederland extreem hoog, net als de kosten overigens.
  woensdag 30 mei 2007 @ 19:26:49 #25
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_49937756
Vriend van me heeft een Japanse vriendin. Hij heeft haar leren kennen toen zij al in Nederland studeerde. Toen zij afgestudeerd was hebben ze er geloof ik anderhalf jaar over gedaan om überhaupt een werkvergunning (en verblijfsvergunning) voor haar te krijgen. Ook zij zijn getrouwd om e.e.a. te bespoedigen.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_49948778
quote:
En waarom stel ik de vraag of zij dat inburgeringsexamen moet doen is omdat ik had gehoord dat je met bepaalde diploma's het examen niet hoeft te doen. Ze heeft net als mij Universiteit gedaan dus ik weet niet of je dan automatisch vrijstelling krijgt voor deze toets.
Mits ze (aantoonbaar) een x aantal jaar voltijd onderwijs heeft gevolgd in het Nederlands zal ze hiervan vrijgesteld worden. Maar voor haar Vergunning Tijdelijk Verblijf (VTV), op basis van werkzaamheden, wordt niet geeist dat ze het basisexamen inburgering aflegt. Mocht je het verblijfsdoel van haar VTV willen wijzigen naar gezinsvorming, dan zal ze dat wél moeten doen; en met een beetje pech, maar dat weet ik niet zeker omdat kan zijn dat dat alleen voor het inreisvisum (MVV) geldt, op een Nederlandse embassade of consulaat in China. Voordeel van het wijzigen van het verblijfsdoel van haar VTV is dat ze niet het land uitgegooid wordt wanneer ze ontslagen wordt. Nadeel voor haar zou zijn dat ze het land uit zal moeten wanneer jullie je relatie beëindigen, maar gezien de trouwplannen lijkt me dat geen gegronde angst. Overigens maakt het voor het IND niet uit of jullie getrouwd zijn of allebei single en samenwonend, dus versneld trouwen is nergens voor nodig.
quote:
Ze zal nu waarschijnlijk een VTV hebben. Dat wordt alleen verstrekt indien er een verblijfsdoel is: in haar geval, werk. Na 5 jaar achtereen een VTV te hebben gehad van niet-tijdelijke aard (daar valt studie niet onder!) kan ze een verblijfsvergunning onbepaalde tijd aanvragen. Wanneer zij die heeft mag ze blijven, ook al heeft ze geen werk meer. Naturalisatie komt pas veel later, maar afgezien van het paspoort niet relevant wanneer ze reeds een vergunning onbepaalde tijd heeft - ze zal nooit uitgezet worden.

[ Bericht 19% gewijzigd door Knakker op 30-05-2007 23:31:18 ]
pi_49970509
Je hoeft niet eens te trouwen. De nationaliteit kun je aanvragen na 3 jaar samenwonen met 1 en dezelfde partner of na 5 jaar legaal verblijf op verblijfsvergunning in Nederland. Althans zo was het toen wij het aanvroegen.
En ze zal hoe hoe dan ook een inburgeringsexamen moeten afleggen.

De hele procedure duurde - toen wij het aanvroegen - ongeveer een half jaar en was vrij duur aan leges en dat soort kosten.

Het KAN zijn dat ze vrijstelling krijgt voor de toets nederlands als ze een universitair diploma heeft van een Nederlandstalige opleiding. Hoe dan ook, als ze die vrijstelling niet krijgt en wel een Nederlandstalige opleiding heeft afgerond op WO niveau, dan wordt die taaltoets ook geen probleem.
pi_49989283
Nee we hebben beide Engelstalige opleiding. Ze is wel al vijf jaar legaal in Nederland verbleven. Toen het studentenvisum moest worden omgezet naar 'n werkvergunning moest ze eigenlijk terug naar China om het daar aan te vragen. Nadeel was dat ze dan al die vijf jaar dat ze in Nederland heeft gestudeerd "kwijt" was en dat ze dan opnieuw "jaren moet sparen" om in aanmerking te komen voor Nederlandse nationaliteit. Gelukkig heeft ze dit dus toch met alle problemen van dien in Nederland kunnen doen en heeft ze haar vijf jaar nog.

En ja ik zou dan idd in China gaan wonen en werken, heb er al 'n aanbod gekregen om te werken dus dat zou geen probleem zijn.

Dus samengevat:
- ze moet hoe dan ook het inburgeringsexamen doen. (heeft iemand nog goede suggesties waar je het kan oefenen?)
- ze kan nog niet in aanmerking komen voor naturalisatie daar ze in Nederland heeft gestudeerd. (zie post Knakker)
- Dus pas na vijf jaar werken kan ze het naturalisatie proces in.

Is me toch een beetje onduidelijk, sommige zeggen dat die vijf jaar studeren geen invloed heeft terwijl andere zeggen van wel.

@Sessy hoe lang was dit geleden met jou partner? En is het ook van invloed waar je partner vandaan komt (China communisme etc)?

[ Bericht 9% gewijzigd door stribe op 01-06-2007 04:56:35 ]
pi_49989374
Voor het inburgeringsexamen moet je even op www.buitenlandsepartner.nl kijken; op het forum is daar een hele sectie ingericht daarvoor. Voor het eerste deel staan alle vragen met antwoorden daar en voor het tweede deel een hele hoop oefeningen en suggesties.

Die 5 jaar van niet-tijdelijke aard is hoe het mij verteld is... en klinkt ook logisch, anders had ze namelijk zo een visum onbepaalde tijd na haar 5 jaar studie aan kunnen vragen en was dat inburgeringsgedoe niet eens van toepassing geweest. Maar er is maar één instantie die het je met zekerheid kan vertellen, en da's het IND... gewoon bellen dus
  vrijdag 1 juni 2007 @ 14:57:38 #30
3142 m@x
Do, a deer, a female deer
pi_50001740
Voor meer informatie over het inburgeringsexamen kan je terecht bij de gemeente. Je zou ook kunnen kijken op de volgende sites:
- verzameling links en nieuwtjes over inburgering
- IB-groep
- IND
- Blik op werk
- Hoe moet ik inburgeren

en de volgende brochure is ook wel handig:
Inburgeringsexamen: voorwaarde voor naturalisatie

Succes

[ Bericht 14% gewijzigd door m@x op 01-06-2007 19:28:33 ]
Oops! Did I just roll my eyes out loud?
♥ Huisje, boompje, fietstas ♥
♥ There is no way to happiness, happiness is the way ♥
pi_50008581
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 04:51 schreef stribe het volgende:
@Sessy hoe lang was dit geleden met jou partner? En is het ook van invloed waar je partner vandaan komt (China communisme etc)?
Wat nou partner? M'n moeder was een regelrechte importbruid uit de Sovjetunie (gelukkig allang weg bij die vent, meteen nadat zij de paspoort had eigenlijk - op zijn initiatief overigens, hij had iemand anders, mams was niet slaafs genoeg meer)
Dat was zo'n 10 jaar geleden. Het enige probleem dat we hadden was met mijn biologische vader in verband met de fundamentele verschillen in de rechtsstelsels tussen Rusland en Nederland destijds - in Rusland had je helemaal geen "ouderlijk gezag" bijvoorbeeld. Dus ook nooit een papiertje gehad dat mama het ouderlijk gezag had, dus 2 jaar geleden nog gezeik met m'n studiefinanciering gehad bijvoorbeeld (terwijl hij ook nooit alimentatie had betaald of wat van zich had laten horen of zo). En ook met paspoorten was daarmee dus een probleem inderdaad, omdat hij nooit een papiertje had getekend dat hij ermee instemde dat ik uit Rusland wegging en Nederlandse werd en dat soort dingen. Bij een partner zou het geen probleem moeten zijn.

Kan zijn dat je Chinese partner geen afstand KAN doen van haar nationaliteit, c.q. dat ze daartoe geen vergunning krijgt van China (dat systeem hanteerde Rusland destijds). Dan heb je een dubbele nationaliteit. Is ook niet onhandig in principe. Wel goed opletten dat je werkgevers niet afschrikt, tegen werkgevers, scholen etc vertel je gewoon dat je de Nederlandse nationaliteit hebt (want die heb je dan ook), een eventuele tweede nationaliteit is niet van belang.

Verder zal waarschijnlijk eventuele erfpacht die je partner in haar land van herkomst heeft vervallen als zij niet langer daar staat ingeschreven op een adres - mits China net zoals de sovjetunie destijds geen eigendomsrecht kent. Bovendien had je in Rusland dus het punt dat je nooit ergens helmaal UITgeschreven kon worden. Smeergeld deed de truuk bij ons. Werkt in China denk ik ook wel.
Vervolgens hebben we onze (Russische) paspoorten laten verlopen en bij de aanvraag van nieuwe aan de ambassade gevraagd om ons te registreren bij de ambassade, dat kon. Anders zit je met het gezeik dat je om de 5 jaar daarheen moet om een nieuw paspoort te laten maken, en dat duurt 2 maanden of zo. Wil je dat, nee. Maar als je een erfgenaam bent van een flinke flat of zo kan het wel lonen om je niet uit te schrijven zodat je de meuk erft.

In principe heb je in Nederland geen problemen met buitenlandse rechtsstelsels, omdat de IND daar niks mee te maken hebt. Alle problemen die je hebt zijn met je afkomstland zelf eigenlijk. En af en toe moet er flink gesmeerd worden om bepaalde documenten te krijgen (zelfs als je er recht op hebt) maar dat is inherent aan niet-westerse landen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')