abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49909033
quote:
Afwijzen EU-verdrag zet Nederlands lidmaatschap op spel
DEN HAAG - Als de Nederlandse bevolking opnieuw een gewijzigd Europees Verdrag verwerpt, kan dat betekenen dat Nederland uit de Europese Unie moet stappen.

"De vraag die dan gesteld moet worden, is of we door moeten met Europa of niet? Het zou zo ver kunnen gaan." Die waarschuwing uitte staatssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken) dinsdag tijdens een bijeenkomst met journalisten in Den Haag.

Het is deze week twee jaar geleden dat de Nederlanders per referendum de Europese Grondwet afwezen. Het is nog niet duidelijk of er een tweede referendum komt. De Tweede Kamer heeft zich hier nog niet over uitgesproken. Bovendien is het nieuwe EU-verdrag nog niet af.

Chantage
Timmermans realiseert zich dat deze stelling kan worden opgevat als chantage. "Maar het is de tweede en laatste ronde. Er is geen volgende gelegenheid om een nieuw verdrag opnieuw te wijzigen."

Het liefst wil Timmermans een goede discussie over de EU voeren zonder de hete adem van een nieuw verdrag en een referendum in zijn nek. "Het verdrag is nu eigenlijk een hinderpaal hiervoor." Wat Timmermans betreft, moet Nederland in de kern van Europa blijven staan en niet in de marge terecht komen.

Andere campagne
Nederland zit door de afwijzing in een lastige positie en zoekt nauw contact met Frankrijk, die de Europese Grondwet ook verwierp. Het beleid van de nieuwe president Nicolas Sarkozy kent interessante aanknopingspunten met de wensen van Den Haag.

Overigens gaf Timmermans aan zelf niet bang te zijn voor een referendum over een nieuw verdrag. Mocht het er van komen, dan zal het kabinet radicaal anders campagne voeren om een breed draagvlak te creeren. De staatssecretaris wilde niet zeggen hoe.

Wel gaf hij aan dat de discussie tot nu toe altijd vanuit de Europese instituties is gevoerd. De kern is volgens hem echter hoe de mensen zelf over de Europese Unie praten en die ervaren, zoals de euro en het vrije reizen.
Volkskrant

Timmermans "waarschuwt" dat een nee tegen het verdrag wel eens het uittreden uit de EU zou kunnen betekenen. Hij zegt zelf dat de uitspraak als chantage kan worden opgevat. Ik denk dat dit "dreigement" door sommigen misschien juist een extra aansporing kan zijn om tegen het verdrag te zijn. In tegenstelling tot het vorige referendum bestaat er dan echt een keuzemogelijkheid tegen Europa.

Het EU-verdrag is nog lang niet uitonderhandeld, maar aangezien POL de uitgelezen plaats is voor speculaties:
Wat zou er gebeuren als Nederland (alleen of met andere lidstaten) het EU-verdrag voor de tweede keer zou verwerpen?
Soms blijk je de waarheid alleen te kunnen overbrengen door deze geweld aan te doen.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:15:04 #2
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_49909938
Ik verwacht niet dat NL dan uit de EU zou moeten stappen. Eerder dat het 'nee' overruled zou worden.. met andere woorden: 1 x 'nee' tegen veel 'ja' is dan een kwestie van koppen tellen. Daarnaast is er veel geld mee gemoeid en is NL misschien wel heel belangrijk voor de EU. Dus: ik denk dat het holle frasen zijn van Timmermans.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 23:18:46 #3
134391 TranceAction
It's me Leclerc
pi_49910077
JIPPPPIEEEEEEEEEEEEEEE

Dus we hoeven geen 5 miljard euro per jaar meer te dokken

Als we uit de EU stappen trakteer ik fok op een biertje
Trek, trek ?? In Europa hebben ze trek, hier in Afrika hebben we gewoon honger
pi_49910129
dubbel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties