Hoezo daar kies je voor als je SP stemt?quote:Op donderdag 12 juli 2007 13:56 schreef Pool het volgende:
Kom op, daar kies je toch voor als je SP stemt?![]()
Als je links wil zijn, maar met alle burgervrijheden, dan moet je maar gewoon op de PvdA of GroenLinks stemmen. Wees blij dat je bij de SP nog enige inspraak hebt, de PVV is gewoon een stichting zonder leden, daar heb je helemaal niets te zeggen.
Dat had geloof ik vriendjespolitieke redenen. Yildirim bezet de zetel van iemand die hoger in de pikorde van het SP-establishment staat die die zetel als een toegeschoven bedankbaantje krijgt meende ik eens te horen. Wat dat betreft is de SP volgens mij zo’n club van partijbaronnen waar de VVD nog bang van wordt.quote:Op donderdag 12 juli 2007 11:02 schreef Kozzmic het volgende:
Men wil hem niet per se weg hebben, maar men wil dat hij zich schikt naar de eisen van de partijtop en netjes in het gareel loopt.
Heeft niet zo zeer met vriendjespolitiek te maken. De SP vindt simpelweg dat de lijstvolgorde zoals die door de partijraad is vastgesteld moet worden aangehouden.quote:Op donderdag 12 juli 2007 14:45 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dat had geloof ik vriendjespolitieke redenen. Yildirim bezet de zetel van iemand die hoger in de pikorde van het SP-establishment staat die die zetel als een toegeschoven bedankbaantje krijgt meende ik eens te horen.
In de eerste plaats is dat in strijd met de wet. Het dient zonder ruggespraak te gebeuren en het is een dubieus idee dat de SP zijn partijregelementen boven de wet plaatst.quote:Op donderdag 12 juli 2007 14:59 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Heeft niet zo zeer met vriendjespolitiek te maken. De SP vindt simpelweg dat de lijstvolgorde zoals die door de partijraad is vastgesteld moet worden aangehouden.
Mmm, ik krijg het vermoeden dat er meer speelt want o.a. in dat artikel ontkennen statenleden dat ze daarover (nadrukkelijk) geinformeerd zijn.quote:Op donderdag 12 juli 2007 14:59 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Heeft niet zo zeer met vriendjespolitiek te maken. De SP vindt simpelweg dat de lijstvolgorde zoals die door de partijraad is vastgesteld moet worden aangehouden.
Enger is dat mensen hier gewoon op stemmen terwijl de intenties van de SP gewoon duidelijk zijn.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:19 schreef __Saviour__ het volgende:
Enge partij die SP. Ze hebben blijkbaar niet zoveel op met democratie en vrijheid.
Bij de SP ligt het al snel op straat. Maar in de gemiddelde partij is de fractie- en partijdiscipline ook vrij strak hoor.quote:Op donderdag 12 juli 2007 15:57 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Enger is dat mensen hier gewoon op stemmen terwijl de intenties van de SP gewoon duidelijk zijn.
Het was een voorstel van De Graafs opvolger Pechtold, en de verlaging van de drempel gold niet voor de voorkeursdrempel voor de Eerste Kamer. Die is nu al hoger dan de drempel voor de Tweede Kamer, 50% ipv 25% van de kiesdrempel.quote:Op donderdag 12 juli 2007 10:35 schreef Klopkoek het volgende:
Een paar jaar geleden wilde Tom de Graaf nog de drempel verlagen van het aantal voorkeursstemmen.
quote:Op donderdag 12 juli 2007 09:57 schreef SCH het volgende:
Dat artikel is trouwens erg interessant. Een goed verslag en ook wel een eye-opener. Het zou juist van grote klasse en zelfvertrouwen getuigen als ze het zouden plaatsen en er vervolgens een open discussie over entameren. Het is nogal dom om dit soort dingen te censureren, je weet dat het naar buiten komt.
Het is een logische ontwikkeling dat er in de SP nu ook wat problemen ontstaan zoals vrijwel alle partijen die groeien dat hebben. Daar zullen de Jannen en Hansjes toch echt aan moeten wennen.
Moet ik je daaraan herinneren als de volgende verkiezingen zijn, de Europese verkiezingen in 2009?quote:Op donderdag 12 juli 2007 17:50 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik ben er uit, ik ga d66 stemmen de volgende keer...
Ja. Nu alleen hopen dat D66 nog bestaat danquote:Op donderdag 12 juli 2007 18:05 schreef freako het volgende:
[..]
Moet ik je daaraan herinneren als de volgende verkiezingen zijn, de Europese verkiezingen in 2009?.
Daarom moet D66 ook groot worden... heeeeel grootquote:Op donderdag 12 juli 2007 19:32 schreef sneakypete het volgende:
Ja lekker D66 die zich dan weer laat inpakken door coalitiepartners.
De SP is inhoudelijk een sterk gefundeerde partij ongeacht of je het met ze eens bent. Hun organisatie is hun eigen verantwoording. Als ze er een potje van maken verliezen ze vanzelf hun zetels. Meer openheid zou idd beter zijn, maar zoals eerder opgemerkt hebben andere partijen hier ook last van.
Volgens mij is dit vooral de schuld van het populisme dat alom heerst in de moderne politiek. Men lijkt steeds meer voor eigen belang in een partij te zitten.
Pffff, de SP moet eerst maar eens laten zien dat ze uberhaupt kunnen regeren en samen kunnen werken met mensen die net iets anders denken dan zijzelf voordat ze een grote mond gaan opzetten over andermans regeerstijl. Dat D66 de plank nogal eens misgeslagen heeft mag duidelijk zijn maar de partij heeft iig een aardig aantal dingen mee doen veranderen in Nederland en de SP heeft to dusver nog altijd lekker aan de zijlijn wat kunnen zeiken tegen de rest. En nu regeren in zicht komt gooien ze hun idealen maar vast daarvoor overboord (hoewel die ook belachelijk waren) zodat het bij regeren minder erg lijkt.quote:Op donderdag 12 juli 2007 19:32 schreef sneakypete het volgende:
Ja lekker D66 die zich dan weer laat inpakken door coalitiepartners.
De SP is inhoudelijk een sterk gefundeerde partij ongeacht of je het met ze eens bent. Hun organisatie is hun eigen verantwoording. Als ze er een potje van maken verliezen ze vanzelf hun zetels. Meer openheid zou idd beter zijn, maar zoals eerder opgemerkt hebben andere partijen hier ook last van.
Ik snap niet wat dit met populisme te maken heeft. De SP is juist een van de partijen die het populisme duidelijk een warm hart toedraagt.quote:Volgens mij is dit vooral de schuld van het populisme dat alom heerst in de moderne politiek. Men lijkt steeds meer voor eigen belang in een partij te zitten.
Idd, en dat past niet bij een nederlandse politieke partij vind ikquote:Op donderdag 12 juli 2007 19:08 schreef Urquhart het volgende:
Het verval zet zich in. De SP is best wel een sympathieke partij, maar heeft nog steeds van die nare dictoriale trekjes.
Helemaal mee eens. Ik neem het beroep politicus (nog) serieus, en als je een pleidooi moet geven of moet debatteren, moet je een beetje vloeiend uit je woorden komen. Ik ben best wel geshockeerd eigenlijk dat hij uperhaupt op de lijst stond voor de Eerste Kamer.quote:Op donderdag 12 juli 2007 22:28 schreef SteveBallmer het volgende:
"U spreekt geen Nederlands" zou een beter argument zijn geweest,
6 stemmen van de 81 Statenleden die de SP heeft, niet 4. Om het even in het juiste perspectief te zien.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 09:09 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Bovendien hebben we het over welgeteld 4 (!!) voorkeurstemmen. Dat kan je moeilijk ''democratisch proces'' noemen.
De Partijraad wordt gevormd door vertegenwoordigers van de verschillende afdelingen (meestal de voorzitters). Wie de afdeling vertegenwoordigt wordt bepaald door het afdelingsbestuur en het afdelingsbestuur wordt gekozen op een algemene ledenvergadering. Dus door de leden die de moeite nemen naar zo'n vergadering toe te komen.quote:Op vrijdag 13 juli 2007 09:30 schreef Klopkoek het volgende:
De SP verweert zich met het feit dat de partijraad bijna unaniem de houding van Yildirim heeft veroordeeld.
Maar door wie wordt de partijraad gekozen?
(even in het kader van of de SP democratisch is of niet)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |