Ik ben dan ook van mening dat álle partijbesturen zich méér mengen in de verkiezingsuitslagen dan ons kiesstelsel bedoelt.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:34 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Het is niet alleen de SP. Bij het CDA en bij de PvdA wordt er ook druk uitgeoefend op personen die met voorkeurstemmen in de senaat zijn gekozen. En ook bij GroenLinks is men niet blij met een soortgelijk geval. En bij de VVD waren de Statenleden uitdrukkelijk geinstrueerd om vooral op de top van de lijst te stemmen, waardoor er geen kandidaten met voorkeurstemmen waren.
De enige partij waarbij dit speelt en waar men zich er kennelijk bij neerlegt is D66.
Ja, precies. Opmerkelijk: de partijen die nu zo'n probleem maken van de voorkeurstemmen, vormen samen een ruime meerderheid binnen ons politieke bestel. Je zou toch zeggen dat het eenvoudiger is om dan gewoon het systeem te wijzigen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:41 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ben dan ook van mening dat álle partijbesturen zich méér mengen in de verkiezingsuitslagen dan ons kiesstelsel bedoelt.
Wat bedoel je?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:53 schreef Zpottr het volgende:
Tja, leuk en aardig maar kijk wat er gebeurt als er eens een lijstduwer verkozen wordt op voorkeursstemmen.
Nog veel opmerkelijker vind ik dat die door de partijleiding ongewenst voorkeursstemmen zijn uitgebracht door leden van die partij. Bij 'gewone' verkiezingen is het nog zo dat de partijleidingen (tot hun oneindige spijt) niks te zeggen hebben over wie wat kiest; maar hier zijn het hun eigen leden die wens van leiding negeren.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:50 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ja, precies. Opmerkelijk: de partijen die nu zo'n probleem maken van de voorkeurstemmen, vormen samen een ruime meerderheid binnen ons politieke bestel.
Dan zouden ze het hele stelsel op de kop moeten gooien, en het is veel lastiger openlijk aannemelijk te maken dat partijleiding boven moet kiezer staan dan de eigen leden onder de duim te houden.quote:Je zou toch zeggen dat het eenvoudiger is om dan gewoon het systeem te wijzigen.
Dat er in die situatie ook geaccepteerd wordt dat een met voorkeursstemmen gekozen iemand niet z'n plek inneemt. Dat lijkt de normale gang van zaken (waar ik het overigens niet mee eens ben)... dus tja.quote:
Ik vind het sowieso belachelijk. Dat gold bijvoorbeeld ook bij lijstduwers Frits Bolkestein en Marijke Vos die in 2006 bij de verkiezingen voor de Amsterdamse gemeenteraad voldoende voorkeurstemmen haalden en uit eigen beweging afzagen van benoeming in de gemeenteraad. Volksverlakkerij. Als je op een kandidatenlijst gaat staan dan dien je ook de consequenties te nemen als je gekozen wordt. Geldt wmb voor de partij en voor de gekozene.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:57 schreef Zpottr het volgende:
[..]
Dat er in die situatie ook geaccepteerd wordt dat een met voorkeursstemmen gekozen iemand niet z'n plek inneemt. Dat lijkt de normale gang van zaken (waar ik het overigens niet mee eens ben)... dus tja.
100% mee eens. Ik noemde het maar even om te laten zien dat voorkeursstemmen echt totaal genegeerd worden als het er op aan komt. Idiote situatie en inderdaad, kiezersbedrog.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:00 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso belachelijk. Dat gold bijvoorbeeld ook bij lijstduwers Frits Bolkestein en Marijke Vos die in 2006 bij de verkiezingen voor de Amsterdamse gemeenteraad voldoende voorkeurstemmen haalden en uit eigen beweging afzagen van benoeming in de gemeenteraad. Volksverlakkerij. Als je op een kandidatenlijst gaat staan dan dien je ook de consequenties te nemen als je gekozen wordt. Geld wmb voor de partij en voor de gekozene.
Bij het CDA is nota bene van te voren een zeer nadukkelijk stemadvies naar de Statenleden gegaan. Daarom zijn ze bij het CDA Friesland nu zo boos, 'hun' kandidaat valt buiten de boot omdat zij zich 'netjes' aan het devies van het partijbestuur hebben gehouden, terwijl men in Zuid-Holland daar lak aan had en zo een Zuid-Hollandse kandidaat aan een zetel wisten te helpen.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 10:56 schreef sigme het volgende:
[..]
Nog veel opmerkelijker vind ik dat die door de partijleiding ongewenst voorkeursstemmen zijn uitgebracht door leden van die partij. Bij 'gewone' verkiezingen is het nog zo dat de partijleidingen (tot hun oneindige spijt) niks te zeggen hebben over wie wat kiest; maar hier zijn het hun eigen leden die wens van leiding negeren.
Voorkeurs stemmen worden bij de SP wel meer genegeerd. tijdens de laaste Provenciale staten verkiezingen is er ook in geloof ik Gelderland een zus van Marijnissen met voorkeurs stemmen gekozen terwijl deze als lijst duwer op de lijst stond.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:04 schreef Zpottr het volgende:
100% mee eens. Ik noemde het maar even om te laten zien dat voorkeursstemmen echt totaal genegeerd worden als het er op aan komt. Idiote situatie en inderdaad, kiezersbedrog.
Dat is echt niet alleen iets van de SPquote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:57 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Voorkeurs stemmen worden bij de SP wel meer genegeerd. tijdens de laaste Provenciale staten verkiezingen is er ook in geloof ik Gelderland een zus van Marijnissen met voorkeurs stemmen gekozen terwijl deze als lijst duwer op de lijst stond.
Zij heeft ook geen plaats genomen in de provinciale staten.
Een beetje kritiek op de SP is best eng, hè?quote:Op zaterdag 2 juni 2007 11:59 schreef Zpottr het volgende:
[..]
Dat is echt niet alleen iets van de SP![]()
Heb je dan voorbeelden van andere partijen waarbij dit gebeurd is?quote:
CDA, VVD, PvdA.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 12:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Heb je dan voorbeelden van andere partijen waarbij dit gebeurd is?
Waar heb jij last van? Volgens mij zeg ik hierboven duidelijk dat ik het niet met deze manier van handelen eens ben. Het is aleen vrij naief te denken dat de "grote" partijen in nl hier niet aan doen...quote:Op zaterdag 2 juni 2007 12:03 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Een beetje kritiek op de SP is best eng, hè?
Heb je het topic wel gelezen? Voorbeelden staan hierboven.quote:Op zaterdag 2 juni 2007 12:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Heb je dan voorbeelden van andere partijen waarbij dit gebeurd is?
quote:Op zaterdag 2 juni 2007 12:24 schreef Zpottr het volgende:
[..]
Waar heb jij last van? Volgens mij zeg ik hierboven duidelijk dat ik het niet met deze manier van handelen eens ben. Het is aleen vrij naief te denken dat de "grote" partijen in nl hier niet aan doen...
Echt, hoe kom je er bij. De partij waar ik de laatste paar keer op gestemd heb is heel wat kleiner dan de SP, en ook fel tegen op dit soort volksverlakkerij...
Kutkeffertjes hier altijd![]()
Zoals ik al eerder 2 maal en in andere draden schreef: de SP begaat een grove vergissing en gaat in tegen NLse wetten, heel sneaky, door het te 'vragen' weliswaar, maar toch de democratie met voeten betrappelt..quote:Op zaterdag 2 juni 2007 08:24 schreef sigme het volgende:
[..]
volkskrant
Langzamerhand lijkt de SP-organisatie wel zoveel sterkte te krijgen dat doordringt dat het in sommige opzichten een ondemocratische organisatie is. Deze senator is gekozen, punt.
Het standpunt dat het hoofdbestuur van de SP inneemt is tamelijk zorgwekkend; met dat standpunt zou het uiteindelijk ook niet uitmaken op welke kandidaten burgers stemmen bij gemeente- en parlementsverkiezing: het Partijbestuur maakt uit hoe de zetels gevuld worden, niet de kiezer.
Ons kiesrecht zit toch echt anders in elkaar, gekozen worden geacht zonder last en ruggespraak te kunnen beslissen. Persoonlijk gekozen; niet als vertegenwoordiger van een partij maar als vertegenwoordiger van de kiezers. SP neemt daar een loopje mee (andere partijen ook, maar de SP het meest). Hoog tijd dat de macht van politieke partijbesturen wordt ingeperkt; ten gunste van de macht van kiezers.
Volgens mij kan je helemaal niks met terugwerkende of vooruitwerkende kracht aan de kieswet doen nu er gestemd is onder de wet zoals die is.quote:Statenlid SP eist zetel Eerste Kamer op
ZWOLLE - Statenlid Düzgün Yildirim uit Zwolle eist zijn zetel in de
Eerste Kamer op, zo heeft hij dinsdag laten weten. Yildirim is met
voorkeursstemmen gekozen maar het landelijk partijbestuur van de SP
vroeg hem in eerste instantie af te zien van zijn zetel.
Volgens Yildirim was er vooraf niets bekend over hoe de partij om zou
gaan met statenleden die met voorkeursstemmen gekozen werden. ,,Het kan
zijn dat de partij in de toekomst mensen vraagt hun zetels af te
staan, maar zoiets kun je niet met terugwerkende kracht invoeren", zei
hij dinsdag. Met Yildirim waren geen afspraken gemaakt.
Want......? Die stemmen nu in merendeel ook geen WIlders hoor!quote:Op dinsdag 5 juni 2007 14:20 schreef K-Billy het volgende:
Tsja in Nederland stemt men nog altijd op de man, niet op de partij.
Deze man heeft groot gelijk!
De SP zal het aantal allochtone politici wel willen beperken om Wilders electoraal de wind uit de zeilen te jagen.
Er zullen ongetwijfeld allochtonen stemmen op de SP, die eerder op PvdA stemden.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 14:36 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
Want......? Die stemmen nu in merendeel ook geen WIlders hoor!
Ze nemen eerder de allochtonen over van de PvdAS, zoals bij afgelopen 2e kamerverkiezingen al plaatsvond.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |