quote:
Op woensdag 30 mei 2007 11:02 schreef DevilsAndDust het volgende:Ik ben bezig met fonologische processen, insertie, assimilatie, metathesis, etc. Nu staan daar ook alternanties en fusie bij, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet met die termen. Wat
is het?
Als iemand dat zou kunnen uitleggen, zou ik heel dankbaar zijn.
![]()
.
Alternantie. Ohjee, dat is lang geleden. Ik ga het proberen.
Eigenlijk is het ook niet zo moeilijk, het is meer een theoretische kwestie van "zien we alternanties als individuele phonemes of als fonetische variaties van de fonologische vorm".
Poging tot verheldering:Je hebt soms dat een phoneme
(foneem? Ik heb altijd met de Engelse termen gewerkt) op verschillende manieren wordt gerealiseerd. Je noemde al assimiliatie, wat bijvoorbeeld in het Engels voorkomt bij nasals, die, wanneer ze in de coda van een prefix staan worden geassimileerd met de medeklinker die volgt (als die volgt). Bij bijvoorbeeld het woord "Unbearable" wordt de /n/ gerealiseerd als een [m] door de /b/ die erachter staat.
Je kan bij deze processen dus beargumenteren dat elk morpheme verschillende fonologische vormen heeft. Probleem hierbij is dat je dan (1) stelt dat
(in het geval van het voorbeeld) de [m] realisatie van de /n/ in dit woord een apart phoneme is dat willekeurig op elke plek in een taal kan verschijnen, en niet gebonden is aan die regel van assimilatie en (2) dat er geen onafhankelijk bewijs is dat die realisatie van /n/ als [m] een phoneme is omdat het niet betekenisvol contrasteert met andere nasale klanken.
Om deze twee redenen is het dus logischer om te stellen dat elk phoneme maar één fonologische vorm heeft, die op verschillende plaatsen verschillende fonetische realisaties aan kan nemen. Als je het op die manier aanpakt, noem je de verschilende fonetische realisaties van de fonologische vorm
alternanties. Er vindt dan alternantie plaats tussen de fonetische realisaties van de fonologische vorm van een phoneme. Deze alternantie is vervolgens weer aan regels gebonden.
[ Bericht 0% gewijzigd door hummus op 30-05-2007 12:39:59 ]